Home > AdWords Advertentie Testen Draaien (9/9)

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO Tips en Handleidingen voor (Groot) MKB, Enterprises en Multinationals

AdWords Advertentie Testen Draaien (9/9)

AdWords advertentie testen draaien

AdWords testen draaien is DE manier om jouw AdWords advertentie effectiviteit te blijven verhogen en tegelijkertijd meer over je (potentiele) klant te leren.

Als je deze handleiding hebt gevolgd om jouw AdWord advertentie op te stellen, dan weet je dat er een aantal aannamen zijn gemaakt wat betreft de advertentie inhoud. Met name over de product- en bedrijfeigenschappen.

Via AdWords kan je op een zeer snelle en eenvoudig manier testen of je de juiste product- en bedrijfeigenschappen hebt uitgekozen.

Door doelen te stellen en meerdere advertenties te testen, vertelt je (potentiële) klant jou precies waar die het meeste waarde aan hecht en hoe je dit moet verwoorden… IDEAAL! Je leert hierdoor niet alleen welke advertentie het meest effectief werkt, maar ook WAAROM dat zo is.

Het mooiste hiervan is dat jouw bedrijf elke dag de bezoekers beter leert begrijpen. Elke dag leer je meer. En jouw concurrenten, die blijven hangen op wat ze nu weten. Je bouwt dus iedere dag jouw concurrentievoordeel verder uit.

Als je niet aan het testen bent of op zoek bent naar iets wat misschien beter werkt, dan verlies je eigenlijk!

Je kan niet alles te testen dus begin met datgene waarvan je verwacht dat dit het meeste omzet oplevert.

Hoe werkt het testen van advertenties?

Het testen van advertenties is zeer eenvoudig. Voor iedere advertentiegroep maak je 2 advertenties in plaats van 1. Vervolgens stel je in dat beide advertenties evenveel worden getoond in de zoekresultaten. Dus in de helft van de gevallen wordt advertentie A getoond en in de andere helft advertentie B.

Via Google AdWords en Google Analytics kan je vervolgens exact leren hoe elke advertentie presteert. Afhankelijk van jouw doelstelling kan je bepalen welke advertentie het hoogste rendement oplevert.

Belangrijk is om altijd 2 advertenties tegelijk te hebben draaien. Nooit meer of minder. Als je namelijk minder advertenties hebt draaien dan is dat er maar 1. En van 1 advertentie leer je niets, omdat je niet weet of die het beter of slechter doet dan een andere.

Wanneer je meer dan 2 advertenties hebt draaien duurt het langer voordat je resultaat ontvangt. Omdat je minder snel resultaat hebt kan je ook minder snel inspelen op de uitkomst van het resultaat. Dus leer je minder snel en worden je advertenties minder snel beter.

Waarom duurt het langer om resultaat te krijgen als je meer dan 2 advertenties hebt draaien? Omdat op iedere advertenties een aantal keer moet zijn geklikt om een statistisch valide resultaat te creëren en je een conclusie kan trekken over het resultaat.

Je hoeft niet te leren wat statistische validiteit betekent! Vind hier een eenvoudige rekenmachine om te controleren of jouw resultaten wetenschappelijk verantwoord zijn: AdWords advertentie validiteit controle.

Zorg er dus voor dat je altijd 2 advertenties per advertentiegroep hebt draaien. Niet meer en niet minder.

Effectieve Adwords Test Strategie

Vanaf hoofdstuk 5 zijn vele woorden, zinnen, technieken en eigenschappen voorbij gekomen die je in jouw advertentie kan verwerken. Je hebt met gezond verstand, klant input en andere marktinformatie beredeneerd wat het beste zou moeten werken, maar daar kan je naast zitten.

Effectief AdWords advertenties testen vindt plaats door de advertenties van breed naar detail te testen. De grootste inzichten en ontdekkingen komen op deze manier als eerste naar boven. Dit betekent dat dit jouw test volgorde moet zijn

  • Prioriteit volgorde eigenschappen
  • Aantal eigenschappen
  • Soort aanzet tot actie
  • Verwoording

Prioriteit Volgorde Eigenschappen

Het meest belangrijk om te ontdekken, is welke eigenschappen jouw doelgroep het meest belangrijk vindt. Dus stel 2 advertenties op die steeds 1 eigenschap van elkaar verschillen.

Op deze manier kan je na een aantal testen een prioritering aan gaan brengen welke eigenschappen jouw doelgroep het meest belangrijk vindt.

Let op! Belangrijk bij het draaien van deze testen is dat de verwoording van de eigenschappen altijd hetzelfde is. Als dit niet zo is kan het verschil in resultaat ook aan de verwoording toe te schrijven zijn.

Vervolgens kan je zelfstandig of met een aantal mensen intern vergaderen waarom de ene advertentie precies beter heeft gepresteerd. Of, vaak nog beter, vraag het aan jouw klanten.

Daarnaast kan het zo zijn dat verschillende eigenschappen beter bij elkaar passen dan andere om diverse redenen. Het is dus van belang om niet 1 test te draaien en daar conclusies uit te trekken. Probeer verschillende eigenschappen met elkaar te combineren.

Bijvoorbeeld: Als je 4 eigenschappen (A, B, C en D) hebt die je wilt testen. Zorg dan dat je iedere eigenschap met elkaar combineert. Dus een advertentie met eigenschappen

  • A B
  • A C
  • A D
  • B C
  • B D
  • C D

Op deze manier kan je een patroon zien in de eigenschappen die je noemt en de prestatie van de advertentie. Hierdoor weet je zeker dat je de meest effectief te benoemen eigenschap vindt.

Om te weten met welke eigenschappen je moet beginnen, gebruik het prioritering schema wat je hebt opgesteld in hoofdstuk 5 – AdWords Advertentie Samenstellen – Wat ga je vertellen? Daarin heb je zelf aangegeven waar jij van denkt dat het meest waardevol is.

Aantal Eigenschappen Testen

Het kan zijn dat het effectiever is om meer of minder eigenschappen te benoemen in je AdWords advertentie. Hier kan je achter komen door het aantal te variëren.

Bijvoorbeeld

Titel
A, D, B
C, aanzet tot actie

Wordt getest tegenover

Titel
A, B
C, aanzet tot actie

Aanzet tot Actie

Er zijn vele manieren om een aanzet tot actie te benoemen. In hoofdstuk 8. Sterke Adwords Advertentie Woorden is een overzicht te vinden van de meest effectieve en gebruikte aanzetten tot actie.

De actie die je vraagt van jouw bezoeker kan een significant effect hebben. Test verschillende aanzetten tot actie om te zien welke jouw bedrijf het hoogste rendement oplevert.

Bijvoorbeeld

Bel Ons! > Bel Nu!

Kom Langs! > Afspraak Maken!

Bekijk Direct! > Vergelijk Nu!

Verwoording USP’s + eigenschappen

Wanneer je zeker weet dat zowel de gebruikte statements, het aantal ervan en de aanzet tot actie de juiste zijn kan je nog altijd proberen deze anders te verwoorden.

Bijvoorbeeld

30% Korting > -30% > 30% Verlaagd

Vandaag Besteld, Morgen in Huis > Nu Bestellen, Morgen Geleverd

Altijd Laagste Prijs > Laagste Prijs Garantie  > 100% Laagste Prijs

 

AdWords is wat je er zelf van maakt. De mogelijkheden zijn eindeloos! Veel succes!

Heb je nog vragen, opmerkingen of suggesties over dit artikel? Ik hoor het graag 🙂 Laat een comment achter!

24 June 2016 | Categorie: AdWords Advertenties

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer Passie voor zoekmachine- en conversie optimalisatie. Problemen, vragen of suggesties? Ik hoor het graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *