Home > Ultieme Linkbuilding Ankerteksten Gids om te Scoren In Google en Penalty’s te Voorkomen

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO Tips en Handleidingen voor (Groot) MKB, Enterprises en Multinationals

Ultieme Linkbuilding Ankerteksten Gids om te Scoren In Google en Penalty’s te Voorkomen

Ontdek in deze handleiding alles over ankerteksten. Wat ankerteksten zijn, waarom ze cruciaal zijn om jouw website te laten scoren in Google en hoe je ankerteksten gebruikt om jouw website in Google te laten scoren.

Wat Zijn Ankerteksten?

Ankerteksten (ook anchor texts genoemd) zijn de teksten in de link. Dit kan een link zijn naar een pagina binnen dezelfde website of naar een andere website.

In het onderstaande voorbeeld is de ankertekst ‘Nationaal E-mail Onderzoek 2015’.

voorbeeld-ankerteksten

Daarnaast kan de ankertekst ook de ‘alt-tag’ van een afbeelding zijn als de afbeelding linkt naar een website.

Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak bij sponsoring.

In code ziet een link er zo uit <a hrefs=”www.klikproces.nl”>link naar Klik Proces</a>

Op een website zie je dan dit:

link naar Klik Proces

Waarom is Ankertekst (Anchor text) Zo Belangrijk?

De ankertekst vertelt Google waar jouw website over gaat en zelfs waar één bepaalde pagina over gaat. Stel je voor: Je hebt een website over beleggen en één pagina gaat over ‘beleggen voor beginners’.

Je wilt dan dat andere website linken met teksten als ‘beleggen voor beginners’ of ‘beginnershandleiding voor beleggen’.

Hoe meer linken je website ontvangt en hoe hoger de kwaliteit van de link is, hoe sterker het signaal is naar Google dat jouw website relevant is voor die zoekwoorden. Op deze manier gaan jouw zoekwoordposities omhoog. Eén kwalitatieve link met de juiste ankertekst kan je zomaar enkele of tientallen zoekwoordposities omhoog zetten in Google.

Er zijn meerdere overtuigende ankertekst casestudy’s en onderzoeken die bewijzen hoe belangrijk ankerteksten zijn voor de zoekposities in Google.

Bijvoorbeeld:

Onderzoek over 16.000 verschillende zoekwoorden door Ahrefs:

Hieronder is de correlatie (let op: dus geen oorzaak-gevolg) te zien tussen de positie in Google en ‘exact match’ en ‘partial match’ ankerteksten.

Wat een ‘exact match’ en ‘partial match’ ankertekst precies wordt wordt verderop in dit artikel uitgelegd en is voor nu niet belangrijk.

Wat wel belangrijk is, is dat het soort ankertekst wat je gebruikt belangrijk is.


ankertekst-onderzoek-ahrefs

Nog opvallender is de correlatie tussen het aantal verschillende websites die linken met een ‘exact match’ of ‘partial match’ domein.

ankertekst-onderzoek-ahrefs-2

Vervolgens heeft Ahrefs de zoekwoorden genomen waarbij de linkprofielen van de websites die de top 5 in Google vormen veel op elkaar lijken.

Om daarmee het linkprofiel als reden om te scoren in Google uit te sluiten.

Alle websites ontvangen linken van ongeveer evenveel en even sterke websites.

Ahrefs hield hierbij 2.000 statistisch betrouwbare zoekwoorden over.

2.000 zoekwoorden waarbij de top 5 websites in Google ongeveer hetzelfde linkprofiel hebben.

Deze websites zijn gecontroleerd op ‘exact match’ en ‘partial match’ correlaties. Dit kwam eruit:

ankertekst-onderzoek-ahrefs-3

Opvallend hierbij is dat het percentage van ‘partial match’ ankerteksten belangrijker lijkt te zijn dan het aantal ‘exact matches’.

Nogmaals let wel op dat dit correlatie is en geen oorzaak-en-gevolg. Trek niet meteen de conclusie dat dit de exacte percentages zijn die je nodig hebt. Dit verschilt per branche en website.

Wat belangrijk is, is dat je duidelijk ziet dat ‘exact match’ en ‘partial match’ ankerteksten nodig zijn om te scoren in Google.

Het complete artikel van Ahrefs kan je hier lezen.

Wat Als Er Meerdere Ankerteksten Naar 1 Website Verwijzen Vanuit 1 Pagina?

Het kan voorkomen dat je meerdere linken ontvangt van een website die vanuit dezelfde pagina komen.

Bijvoorbeeld, omdat je in een artikel genoemd bent en onderaan nogmaals als bronvermelding.

Google telt dan alleen de eerste mee in je linkprofiel.

voorbeeld-meerdere-ankerteksten-op-1-pagina

Soorten Ankerteksten

Belangrijk om te weten is dat er 9 soorten ankertekst zijn waar Google op let:

1. Branded Ankertekst

Branded ankerteksten zijn misschien wel de meest gebruikte ankerteksten. Het betekent dat de tekst in de link verwijst met de naam van het bedrijf, het merk of een persoon (bijvoorbeeld de naam van de eigenaar).

Een branded link naar deze website is bijvoorbeeld Klik Proces of Klikproces of Bart of Bart van der Meer.

mediamarkt-branded-ankerteksten-voorbeeld

2. URL Ankertekst

Een URL link, is een link met simpelweg de URL waar je heen linkt als volledige ankertekst. Dit komt heel vaak voor. Bijvoorbeeld op forums of bronvermelding. Er zijn een paar versies van de URL ankertekst:

  • klikproces.nl
  • www.klikproces.nl
  • http://www.klikproces.nl
  • http://klikproces.nl
  • http://klikproces.nl/internet-marketing-blog/

3. Exact Match Ankertekst

Exact match betekent dat de ankertekst exact hetzelfde is (matched) als een zoekwoord waar je op wilt scoren in Google.

Bijvoorbeeld:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Fiets kopen
  • Beleggen voor beginners
  • Aandelen kopen

4. Partial Match Ankertekst

Partial match houdt in dat de ankertekst gedeeltelijk overeenkomt met een zoekwoord. Dat kan zijn omdat het woord langer of korter is, of omdat er ook andere tekst instaat.

  • Zoekmachine hulp door Klik Proces
  • In de buurt een fiets kopen
  • Hulp bij beleggen
  • Goedkoop aandelen regelen

5. Synoniem Ankertekst

Synoniemen zijn ankerteksten die in meer of mindere mate een synoniem zijn voor jouw zoekwoord. Bijvoorbeeld:

  • Zoekmachine optimalisatie = SEO
  • Fiets kopen = tweewieler aanschaffen

6. Gerelateerde Ankertekst

Gerelateerde ankerteksten zijn ankers die geen exact of partial match zijn, maar de ankertekst is wel gerelateerd aan het onderwerp van je pagina.

Bijvoorbeeld wanneer iemand naar deze ‘Ankerteksten Gids’ link met de ankertekst:

  • hoger in Google komen
  • internet marketing handleiding
  • Linkbuilding strategie

Het heeft er wel mee te maken, maar is het niet exact hetzelfde als jouw zoekwoord.

7. Willekeurige Ankertekst

Willekeurige ankerteksten zijn woorden of zinnen die geen uitleg bieden over de website waar ze een bezoeker heen sturen. Ze helpen je niet om te snappen waar de pagina over gaat waar je heen linkt.

Veelvoorkomende voorbeelden zijn:

  • Klik hier
  • Lees verder
  • Lees meer
  • Website
  • Bekijk
  • Hier te zien
  • Online

Zo zijn er nog honderden mogelijkheden.

Hieronder zijn bijvoorbeeld willekeurige ankerteksten die www.mediamarkt.nl ontvangt:

voorbeeld-ankerteksten-mediamarkt

8. Afbeelding Ankertekst

Een afbeelding kan ook een link zijn naar een andere website. Dit komt vooral voor bij sponsoring. Het logo van de sponsor staat dan op de website en klikt door naar de website.

Wanneer de ‘alt tag’ van de afbeeldingen is ingevuld dan telt deze tekst als ankertekst.

Stel: de alt tag is ‘boekhouding’ , dan is dit is hetzelfde wanneer er wordt gelinkt naar de website met de ankertekst: boekhouding.

Wanneer de alt tag niet is ingevuld zie je de link met de volgende ankertekst:

<a>no text</a> of ‘lege ankertekst’ .

In elk geval heeft die link dan geen specifieke ankertekst.

mediamarkt-afbeelding-zonder-alt-tag-ankerteksten-voorbeeld

9. Titel Ankertekst

De titel van een pagina of blogpost wordt regelmatig gebruikt als ankertekst. In feite is een titel ankertekst een combinatie van 1 of meerdere van de bovenstaande ankerteksten.

Meestal is het een partial match, omdat je het zoekwoord vrijwel altijd in de titel verwerkt.

Interne Linken Met Ankerteksten

De linken die je binnen je website gebruikt telt Google ook mee als ankertekst.

Die interne ankerteksten leert Google namelijk iets over de pagina waar jij naar verwijst.

Je hoeft echter maar met 1 ankertekst te verwijzen naar een pagina om Google de referentie te laten begrijpen.

Bijvoorbeeld: Als er op www.klikproces.nl een pagina staat over ‘SEO’, dan is het verstandig om intern met verschillende interne linken hiernaar te verwijzen en al die interne linken een andere ankertekst te geven.

Bijvoorbeeld:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Hoger in Google
  • Bovenaan in Google
  • Nummer 1 in Google
  • Google marketing

Op deze manier help je Google begrijpen met waar jouw pagina over gaat en dat helpt jou weer te scoren op zoekwoorden in Google.

Dit helpt ook om te scoren op zoekwoorden die je niet eens in je pagina hebt gebruikt.

Hieronder is op een ‘Kärcher’ product pagina te zien dat deze terug linkt naar de algemene ‘kärcher’ pagina.

mediamarkt-voorbeeld-interne-link

Ankerteksten en Pinguïn Updates

Omdat ankerteksten nog altijd een cruciale rol spelen, is er veel gediscussieerd en geschreven over ‘DE’ manier om ankerteksten te gebruiken.

De waarheid is echter dat er niet 1 specifieke manier is om ankerteksten in te zetten die altijd werkt.

Het volgende is belangrijk om van te voren te weten:

Google heeft een specifiek algoritme update met de naam ‘Pinguïn’.

Deze update richt zich onder andere op de manier waarop websites ankerteksten ontvangen..

Bijvoorbeeld:

Als 90% van je ankertekst een exact match is op 1 zoekwoord dan is dat absolute over-optimalisatie.

Waar de grens precies ligt weet niemand en verschilt vaak per branche.

Dit maakt SEO en linkbuilding soms frustrerend. Voor jezelf, maar het is ook lastig om uit te leggen aan klanten.

Vooral ook, omdat de ‘grens’ van wat wel en niet goed is kan wijzigen.

Interne Ankerteksten Bepalen

Het is verstandig om met zoveel mogelijk verschillende interne ankerteksten te linken, om Google zo goed mogelijk te laten begrijpen waar jouw website pagina’s over gaan.

Bijvoorbeeld als jouw pagina gaat over beleggen, link dan bijvoorbeeld met woorden als:

  • Investeren
  • Aandelen
  • Beginnen met beleggen
  • Beleggen startersgids
  • Slim investeren
  • Duurzaam rendement

Het slimste is om alle overige zoekwoorden die je hebt gevonden en gerelateerd zijn aan die pagina als eerste te gebruiken als ankertekst.

Bij webshops is dit vaak een probleem, omdat het systeem van de webshop bepaald wat wel en wat niet kan. Vaak is dit niet zo flexibel als je wilt.

Hieronder is een voorbeeld te zien van Bol.com. Het product linkt automatisch terug naar alle categorieën waar het product onder valt.

 

voorbeeld-interne-linken-google

Dat beperkt je enorm in je ankertekst gebruik. Wat soms wel lukt, is het linken vanuit de tekst op een categorie of product pagina’s.

Jouw Backlink Ankerteksten Bepalen

Hoewel intern linken en ankerteksten je website helpen, zijn het vooral de ankerteksten van backlinks die ervoor zorgen dat je gaat scoren in Google.

Er zijn 3 verschillende strategieën om te bepalen hoe je jouw externe ankerteksten gaat invullen om te scoren in Google en tegelijkertijd veilig blijft voor Pinguïn updates.

1. Gebruik Alle Zoekwoorden

Als je een gedegen zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd, heb je minimaal tientallen zoekwoorden gevonden.

Als je gaat linkbuilden kun je sturen op het gebruik van alle gevonden zoekwoorden als ankertekst.

Hierdoor ontvang je wel exact match ankerteksten, wat je helpt met het scoren in Google.

Maar daarnaast is het geen over-optimalisatie, omdat je tientallen verschillende ankerteksten gebruikt.

Het gebruik is van alle zoekwoordeen is goed voor je zoekwoordposities en met heel weinig risico.

Zeker, omdat je nooit alle ankerteksten in de hand hebt. Er worden automatisch andere ankerteksten toegevoegd.

Bijvoorbeeld doordat een webmaster de link niet exact plaatst zoals jij wilt of door extra linken en ankerteksten die je ontvangt.

2. Concurrentie Spiegeling

Deze techniek hebben we in een andere post stap-voor-stap uiteengezet.

Lees hier alles over de concurrentie spiegel techniek.

3. Algemeen

Als je zeker wilt weten dat je veilig voor ‘Pinguïn’ bent kan je de volgende ratio’s aanhouden voor al je dofollow linken.

Let wel op dat het op deze manier langer duurt om te scoren in Google dan met techniek 1 of 2.

  • 50% Branded ankerteksten
  • 25% URL ankerteksten
  • 5% Willekeurige ankerteksten
  • 5% Exact match ankerteksten
  • 5% Partial match ankerteksten
  • 5% Gerelateerde ankerteksten
  • 5% Synoniemen ankerteksten

 

Natuurlijke Ankerteksten en Linken Geredeneerd Vanuit Websites

Welk soort ankerteksten je ontvangt, hangt niet alleen af van de tekst die je wilt ontvangen. Bepaalde soorten websites linken met een bepaald soort ankers. Hieronder staat een overzicht van alle soorten linkbronnen en de natuurlijke ankerteksten vanuit die website.

Profielen, Citaten, Directories, Marktplaatsen, Sponsoring, Linkpartners, Feeds en Verzamel Pagina’s

Voor de meeste websites is het normaal om te linken met de volgende ankerteksten:

  • Branded
  • URL
  • Willekeurig

Je hebt op deze websites de mogelijkheid een link te plaatsen. Als je ankertekst gebruikt die anders is dan je bedrijfsnaam, de volledige URL of een anker als ‘klik hier’,  ziet dit er raar uit. Kijk maar eens naar een forum profiel, waarbij iemand heeft gelinkt met de ankertekst loodgieter Den Haag. Je ziet meteen dat een SEO’er hier mee bezig is.

De enige uitzondering hierop zijn sommige directories. Als de pagina gaat over ‘loodgieters in den haag’ dan is het normaal om met een branded ankertekst te linken.

Wanneer de pagina gaat over ‘loodgieters in Nederland per provincie’ dan is het normaler om te linken met ‘loodgieter in Den Haag’.

Met deze ankers link je normaal gesproken altijd naar de homepage van de website.

Blog Reacties

Blog reacties zijn in het verleden ongelofelijk veel misbruikt. Exact match en partial match ankers waren toen de norm. Terug in de tijd dat je met comment spam ook echt kon scoren in Google. Gelukkig kan dat niet meer, maar toch wordt het nog altijd veel gedaan. Zeker als de reacties dofollow linken toestaan.

Als je erover nadenkt, is het raar. Wanneer heb je ooit gelinkt in een blog comment met de ankertekst loodgieter Den Haag? Niemand doet dat! In een reactie link je altijd met de volledige URL, merknaam of naam van degene die de blog reactie plaatst.

Vanuit blog comments kan je linken naar verschillende pagina’s afhankelijk van je reactie. Naar de homepage, producten of diensten, maar meestal is het naar blogartikelen of onderzoeken.

Persberichten, Gastbloggen en Artikelen

Artikelen, gastbloggen en verwijzingen zijn de echte linken. De linken die ervoor gaan zorgen dat jij scoort in Google. Eigenlijk kan je elk type ankertekst in een artikel gebruiken, behalve URL’s.

Het leest nogal vreemd om in een artikel de volledige link van een website te zien. Het ziet eruit als promotie.

De ankerteksten die kan gebruiken afhankelijk van het artikel zijn:

  • Branded
  • Willekeurig
  • Exact match
  • Partial match
  • Gerelateerd
  • Synoniem

Sterker nog, vaak schrijft iemand anders deze artikelen. Dan heb je vrij weinig controle over wat de ankertekst precies wordt.

Vanuit persberichten, gastbloggen en artikelen kun je linken naar verschillende pagina’s afhankelijk van het artikel. Waar het artikel over gaat en hoe jouw website daarmee linkt. Dit kan linken naar je homepage, producten of diensten, maar meestal is het naar blogartikelen of onderzoeken als bronvermelding.

Backlink Ankertekstprofiel Inzien

Om je ankerteksten in te zien vanuit alle externe websites heb je een backlinkchecker nodig, zoals AhrefsMajestic SEOOpen Site ExplorerSEO profiler.

In dit voorbeeld wordt Ahrefs gebruikt.

Ga naar de Ahrefs en typ jouw URL in zonder www. Bijvoorbeeld klikproces.nl

1-ankertekst-controleren-via-ahrefs

Klik op ‘anchors’

2-ankerteksten-selecteren

Je ziet nu een overzicht van alle ankerteksten die jouw website ontvangt. Belangrijk hierbij is om te kijken naar de ‘dofollow’ ankerteksten en niet alle ankerteksten.

De reden hiervoor is, omdat Google de ‘nofollow’ linken niet meetelt. Lees hier alles over dofollow en nofollow linken.

3-ankerteksten-klik-proces

Mocht je nog meer informatie willen hebben over welke websites naar je linken met een bepaalde ankertekst kun je klikken op ‘details’. Je ziet dan exact welke websites linken naar jouw met een bepaalde ankertekst en hoe vaak ze dat doen.

ankertekst-detail-voorbeeld

Heb je nog vragen over ankerteksten? Heeft dit je geholpen met het scoren in Google? Laat jouw reactie hieronder achter.

16 September 2016 | Categorie: Linkbuilding

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer Passie voor zoekmachine- en conversie optimalisatie. Problemen, vragen of suggesties? Ik hoor het graag!

2 responses to “Ultieme Linkbuilding Ankerteksten Gids om te Scoren In Google en Penalty’s te Voorkomen”

  1. J. Pietersma says:

    Goed artikel! Deze tips neem ik zeker mee voor mijn volgende online marketing activiteiten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *