Home > Alles Wat Je Moet Weten Over Duplicate Content

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

Alles Wat Je Moet Weten Over Duplicate Content

Duplicate Content YouTube Blog

Genoemd in de video:

5 Meestvoorkomende Technische Webshop Problemen

Google Search Console

 

Copyscape

Siteliner

Google Alerts

SEO Review Tools Duplicate Content Checker

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je echt alles uitleggen over duplicate content. Ik ga je vertellen wat het is, waarom het belangrijk is om te zien of jij dat wel of niet hebt, hoe je het opspoort, hoe je het verhelpt. Kortom: alles wat jij maar wilt weten over duplicate content in één korte video.

8 problemen en oplossingen duplicate content

In deze video ga ik acht belangrijke punten van duplicate content met je bespreken.

  • Ik ga je allereerst vertellen wat het precies is
  • Twee soorten duplicate content die er zijn
  • Ik ga je vertellen waarom het een probleem is en wanneer wel en wanneer niet
  • De drie hardnekkige mythes die mensen maar blijven denken over duplicate content
  • De meest voorkomende scenario’s
  • Hoe je duplicate content opspoort
  • Hoe je het oplost om te zorgen dat het niet voorkomt

 

Wat is Duplicate Content?

Dat houdt in dat er identieke of vrijwel identieke content op verschillende URL’s staat. Dat kunnen zijn URL’s binnen je eigen site en dat kunnen zijn URL’s van twee verschillende websites. En ik ga later in deze video precies toelichten hoe dat zit.

Met vrijwel identieke content bedoelen we een ratio ergens tussen 100 procent van de content die hetzelfde is, teruglopend tot ongeveer 50 procent.

Dat is een beetje een gevoelsgetal, want Google heeft zich nooit officieel uitgelaten over het percentage wat echt hetzelfde moet zijn om echt als duplicate content beschouwd te worden.

Google vergelijkt dit van pagina op pagina, dus het is niet zo dat je hele site duplicate kan zijn aan een andere site.

Het gaat echt om één pagina in vergelijking met de andere. Met content bedoelen we de teksten op een pagina, de afbeeldingen, het videomateriaal en het audiomateriaal.

Twee Soorten Duplicate Content

Aan de ene kant hebben we intern en intern, zal ik hier illustreren, is bijvoorbeeld als deze pagina op jouw site en deze pagina op jouw site precies hetzelfde zijn. Dan is er sprake van interne duplicate content.

Externe duplicate content is wanneer bijvoorbeeld hier de rechter pagina van de site aan de linkerkant gelijk is aan de linker pagina van de site aan de rechterkant.

Dus deze pagina’s zijn eigenlijk hetzelfde. Dat betekent dat je externe duplicate content hebt, want één pagina bij jou op de site is hetzelfde als een pagina op iemand anders zijn site.

Ik zal nu een voorbeeld geven van hoe dat uitpakt in Google. Dus ik heb gezocht in Google op de zin die je hier ziet staan.

Dankzij een gewicht van slechts 2,3 kilogram en een dikte van slechts 22,6 milimeter is deze ideaal voor productiviteit onderweg.

Als je daarop zoekt, dan krijg je het volgende te zien, namelijk twee resultaten van bol.com, drie resultaten van bol.com, een resultaat van paradigit, een resultaat van marktplaats en je krijgt hier de melding dat vijf resultaten zijn weggelaten, omdat Google ziet dat die heel erg lijken op de resultaten die je nu voor je ziet.

Voorbeeld externe duplicate content 2

Dus je ziet nu meteen al dat Google dus een aantal resultaten verbergt, omdat ‘ie zegt: die lijken zoveel op deze, ik denk dat je aan de resultaten die je nu ziet wel genoeg hebt.

En wat gebeurt er als we nu die resultaten eens tevoorschijn halen.

Voorbeeld externe duplicate content 3

Dan zien we dat het in totaal om 155 resultaten gaat. Dus 155 pagina’s hebben exact dit stuk tekst op hun pagina staan.

En dan zie je dat het een aantal sites zijn van bol.com, van Pagadigit zie je een aantal sites verschijnen. DVAweb, NoRRoD, nog een keer NoRRoD.

Dus er zijn 155 pagina’s en even een gok dat dat een stuk of 40 sites zijn die allemaal dezelfde content op de pagina hebben.

Wat je dus ook ziet, is dat de kans groot is dat een site als DVAweb of NoRRoD dus niet goed naar voren komt.

Want zoals je net zelf zag: als Google alleen de meest relevante resultaten laat zien, dan zegt ‘ie eigenlijk: bol.com, Paradigit en Marktplaats, dat is wel goed genoeg.

Nu zie je ook meteen waarom duplicate content een probleem kan zijn.

3 Hardnekkige Duplicate Content Mythes

Duplicate content mythes

De allerbelangrijkste is dat mensen zeggen dat je er een penalty van kan krijgen. En meestal verwijzen ze dan naar deze lieve jongen, namelijk een panda penalty.

duplicate content panda penalty mythe

Tenzij je op mega grote schaal, dus duizenden, tienduizenden, honderdduizenden pagina’s met alleen maar duplicate content publiceert, is dit gewoon niet het geval.

Die penalty kan je echt vergeten, gaat je niet gebeuren als je op een normale manier omgaat met je webshop of website.

Ook niet als je per ongeluk een technische fout hebt of als er iets anders is.

Dit gebeurt gewoon niet. Maak je daar niet druk om.

Tweede is dat als jij het originele stuk geschreven hebt en andere websites kopiëren dat van jou, dat jij altijd bovenaan komt te staan.

Wanneer jij een productbeschrijving maakt en je zet die tegelijkertijd ook op bol.com, dan is de kans dat bol.com bovenaan komt te staan heel erg groot.

Dus later in de video geef ik je wel oplossingen wat je kan doen om te zorgen dat jouw stuk veel grotere kans heeft om bovenaan te staan, maar dat jij als originele schrijver altijd wint, altijd bovenaan staat, is niet waar.

En de laatste is eigenlijk een wat treurige mythe en dat gaat namelijk over lokale pagina’s.

Dus stel dat ik een loodgieter ben en ik heb hier een pagina die gaat over al mijn loodgieter werkzaamheden en dit zijn plaatsnaam pagina’s, dus ik ben een loodgieter in Amsterdam en ik ben een loodgieter in Rotterdam.

Dan kunnen de Amsterdam- en de Rotterdam pagina heel erg hetzelfde zijn en toch gaan ze allebei scoren in Google.

Dat is helaas maar waar.

Maar als je in een extreme vorm precies dezelfde tekst hebt van allebei de pagina’s en je verandert het woord “Amsterdam” in “Rotterdam”, dan ja, kunnen die pagina’s goed scoren in Google.

Hoe meer tekst je verandert, hoe beter. Hoe minder duplicate content er is, hoe beter.

Maar, dit kan nog steeds het goed doen.

Dus voor lokale pagina’s specifiek hoef je niet per se originele content te hebben om te scoren, maar het gaat wel makkelijker, sneller en beter als je geen duplicate content hebt.

Duplicate Content in Webshops of Websites

duplicate content webshops

Productbeschrijving Duplicate Content

In webshops is dat heel vaak de productbeschrijving.

Bijvoorbeeld omdat de productomschrijving van de fabrikant wordt overgenomen.

Ik liet het net al even bij bol.com zien. Wanneer je op dat ene stukje googelt. Ik zal hem hier even erbij pakken. Wanneer je op dit stukje googelt, vind je in feite 155 resultaten met deze beschrijving erin.

De kans is groot dat dit een stukje beschrijving is van de fabrikant.

Dus een duplicate content van het stukje productbeschrijving komt op deze manier heel veel voor.

Daarnaast komt ook heel veel voor dat een product onder meerdere categorieën hangt.

En hoe dat gebeurt is eigenlijk als volgt.

Hier heb ik bijvoorbeeld een Renard Elite horloge van bol.com.

Duplicate Content Categorieen Voorbeeld

En wat je hier kan zien, even kijken hoor, is dat dit horloge staat eigenlijk onder verschillende categorieën ingedeeld.

Dus onder de categorie “horloge”, maar ook onder de categorie “merken” en dan “Renard”, onder de categorie “geslacht” en dan heren.

Dit horloge komt eigenlijk meerdere keren voor.

Dat is heel normaal bij websites en bij webshops dat je een product onder meerdere categorieën plaats.

Maar wat er kan gebeuren, en dat gebeurt heel vaak, is dat een webshop of website vervolgens dit doet: namelijk onder elke categorie die er is plaatst ‘ie dit product.

Je kan het product vinden als je naar de categorie “horloges” gaat en dan vind je daar het product.

Als je naar de categorie “merk” gaat, dan vind je daar ook het product.

En als je naar de categorie “geslacht” gaat, vind je daar ook het product.

Dus eigenlijk zijn dit één, twee, drie, vier, vijf.

Vijf keer dezelfde pagina, maar dan onder een andere categorie.

Nu zijn dit neppe voorbeelden, dus bol.com heeft dat probleem uiteraard allang getackeld, dus dit werkt niet echt.

Het is niet zo dat bol.com stijf staat van de duplicate content.

Maar dit is iets wat heel veel voorkomt bij webshops en bij websites.

Sitebeschrijving Duplicate Content

Dat kan ook gelden voor de sitebeschrijving.

Ik zei het net al: een heleboel sites hebben een stukje over ons, een stukje over hun leveringsvoorwaarden, over de verzendkosten, etcetera, wat eigenlijk op elke pagina voorkomt.

Sommige websites hebben overal dezelfde voorwaarden staan.

Denk bijvoorbeeld aan verhuurbedrijven.

Of veelgestelde vragen hebben ze op elke pagina hetzelfde.

Ook dat komt heel vaak voor en hoeft zeker geen probleem te zijn.

Ook in webshops zie je veel vergelijkbare producten.

Duplicate Content sitebechrijving voorbeeld

 

En een vergelijkbaar product, ik heb hier even Nike erbij gepakt, is eigenlijk dit.

Ik heb hier Nike Air Max 2017 en je kan hier zien: er zijn één, twee, drie, vier Nike Air Max 2017.

Wanneer ik nu op deze klik, zal je zien dat de URL hierboven verandert.

Dus dit is een andere URL, een andere pagina, een andere schoen, maar de beschrijving die hier staat is exact hetzelfde voor elke URL.

Duplicate Content productbeschrijving voorbeeld

Dat komt omdat eigenlijk alleen maar de kleur, zeg maar grofweg het model, is eigenlijk het enige wat anders is.

Dus er valt ook niet zoveel meer over te vertellen dan dat de kleur er anders uitziet. Ook dat komt heel veel voor bij webshops en dat hoeft totaal geen probleem te zijn.

Ik ga zo meteen laten zien hoe je daar goed mee om kan gaan.

 Tag Duplicate Content

Wat je op websites veel ziet en met name eigenlijk WordPress websites, is dat de tags zorgen voor duplicate content.

Hoe dat werkt is eigenlijk als volgt: Ik heb een blogartikel geschreven en dan kan ik dat artikel toewijzen, kan ik dat artikel verschillende tags toewijzen.

Duplicate Content tag voorbeeld

Als ik hier iets heb gemaakt over bijvoorbeeld linkbuilding, dan geef ik die de tag “linkbuilding” en ik geef ‘m de tag “SEO” en ik geef ‘m de tag “zoekmachineoptimalisatie”.

Dat betekent dat ik op mijn site 3 tags krijg.

“klikproces.nl/linkbuilding” en ik krijg “/SEO” en ik krijg “/zoekmachineoptimalisatie”.

Nou, nou is dat op zich geen enkel probleem.

Maar wat kan je bij WordPress instellen, dat wanneer iemand naar zo’n tag pagina gaat, dat die alle artikelen die daaronder staan volledig laat zien.

En dat betekent dat dit artikel dat ik gemaakt heb op alle drie deze tags volledig te zien is en daarmee is het duplicate content.

Ook daar zijn gelukkig heel veel simpele oplossingen voor, maar dit is iets wat standaard aan staat en dus heel veel voorkomt.

Meta Description Duplicate Content

Wat je ook veel op websites ziet is dat de meta data, en de meta data zijn vooral de SEO-titel en de metadescription, dat die eigenlijk gekopieerd worden van pagina naar pagina en daarmee identiek zijn of vrijwel identiek zijn.

Bijvoorbeeld dat elke pagina standaard in de meta description heeft staan: “koop dit product nu bij Klik Proces” of “neem deze dienst af bij Klik Proces”. Of de standaard voorwaarden staan er.

Dus “wij zijn bij u in 24 uur”, “wij zijn altijd bereikbaar”, “wij zijn specialistisch”. En die komen eigenlijk terugkomen in alle SEO-titels en alle meta descriptions.

Ik heb hier een voorbeeld van. Ik heb hier de site gevonden “hovenierenmeer.nl”. Ik heb nu even geklikt “site: hovenierenmeer.nl” en dan krijg ik alle pagina’s te zien van die ene site.

Duplicate Content Meta Description voorbeeld

Wat zie je hier: die meta description is eigenlijk altijd hetzelfde. Hovenier en Meer is een hoveniersbedrijf in Rijnsburg.

Dus al die meta descriptions zijn hetzelfde. Daarnaast zie je ook dat Hovenier en Meer komt overal voor.

Dat is omdat de website dat standaard zo instelt, dus als je niet met SEO actief bezig bent en echt op die SEO-titels en meta descriptions zit, dan doet ‘ie dat automatisch.

Content Syndication Duplicate Content

Een laatste punt wat veel voorkomt bij websites, maar niet per se bij webshops, dat is content syndication met een mooi woord.

Content syndication betekent eigenlijk het volgende: ik heb een pagina gemaakt en ik heb op één of andere manier duidelijk gemaakt naar andere websites dat zij precies dezelfde pagina mogen overnemen.

Dat betekent dat die pagina heel snel verspreid wordt onder andere pagina’s.

Duplicate Content Syndication voorbeeld

Het meest voorkomende voorbeeld daarvan is als je een persbericht schrijft, dat plaats je op je site, dat verspreid je vervolgens via nieuwsbank of via ANP op een andere manier en heel veel websites nemen dat over.

Bijvoorbeeld nu.nl of een regionaal dagblad.

Die kopiëren vaak 1 op 1 jouw nieuwsbericht en dat betekent dat opeens op heel veel sites precies dezelfde content staat.

Content syndication kan een hele goede strategie zijn, zelfs een heel goede SEO-strategie, maar ook een algemene goede PR-strategie.

Dat hoeft geen probleem te zijn, het komt wel regelmatig voor.

Duplicate Content Door Techniek

Dan hebben we nog het probleem met zowel websites als webshops dat er een aantal dingen technisch niet goed zijn ingesteld, waardoor eigenlijk de hele site gekopieerd wordt of een groot deel van de site gekopieerd wordt.

Duplicate Content Techniek voorbeeld

Die problemen zitten ‘m vooral in het feit dat je een www.-versie van je site hebt en een niet-www.-versie van je site.

We hebben bijvoorbeeld klikproces.nl en we hebben www.klikproces.nl.

Allebei die versies van de site kunnen werken om te scoren in Google.

Dat betekent voor Google dat dit twee verschillende URL’s zijn en dat je hele site gekopieerd is.

Dat kan ook het geval zijn met http en https.

En dat zorgt er dan weer voor heel veel extra pagina’s waar je misschien zelf helemaal geen weet van hebt.

Nou, dit komt echt heel erg veel voor bij websites en webshops, maar maak je niet druk: ik ga in de rest van deze video precies uitleggen hoe je dit allemaal op kan lossen.

Interne Duplicate Content Opsporen

Maar eerst moet je gaan kijken of het überhaupt op jouw website wel voorkomt.

Dus ik ga nu uitleggen hoe je interne duplicate content en externe duplicate content heel simpel opspoort.

Duplicate Content Intern en Extern Opsporen

De eerste manier die je kan doen is handmatig en dat is wat ik je net liet zien dat je in Google een stuk van je tekst intypt en dan kijkt of je nog meer jouw site naar boven komt.

Dus dat is wat ik hier net liet zien.

Duplicate Content Intern Opsporen

Je neemt een stuk tekst van je site over, je zet dat tussen quote teksten, tussen aanhalingstekens, en je kijkt net als bij bol.com of je meer pagina’s van jouw zelfde site ziet. En als dat zo is, dan heb je dus duplicate content op je website staan.

Wat je ook kan doen is dat je simpelweg jouw URL invoert en als je jouw URL invoert en je krijgt meerdere versies van je website te zien, dan is dat ook een teken dat je duplicate content hebt.

Duplicate Content Opsporen met 4 Tools

Als je het makkelijker wilt doen of op grotere schaal wilt doen, dan hebben we 4 tools die eigenlijk heel goed dit werk doen.

Screaming Frog

De eerste is Screaming Frog.

Dat is een gratis tool, tot op zekere hoogte en die kan je heel makkelijk helpen om duplicate content op te sporen.

Screaming Frog Website URL Invoeren

Dus ik heb ‘m geopend. Ik heb ‘m al laten draaien, ik heb hierboven klikproces.nl ingetikt en vervolgens heb ik op start gedrukt.

Dan krijg je allerlei informatie te zien, maar het belangrijkste voor duplicate content is dat je ‘m sorteert op titel.

Screaming Frog Page Title Sortering 2

Dan kun je heel makkelijk zien dat er bijvoorbeeld, hè, kijk, hier zie ik twee titels die hetzelfde zijn, dan is de kans groot dat er dubbele pagina’s zijn.

Screaming Frog Page Title Sortering

Wat je ook kan doen is hier aan de rechterkant iets naar beneden en dan krijg je hier te zien: URL duplicates, page title duplicates.

Dus dan zie je hier: alle dubbele titels worden er zo uitgefilterd. Dit is een hele sterke indicatie dat die pagina’s waarschijnlijk ook hetzelfde zijn.

Screaming Frog Page Titles

Screaming Frog: een hele handige tool.

Google Search Console

Wat je ook kan doen, is dat je naar je Google Search Console kan gaan.

Een vrij duidelijke optie daarin zitten.

Ga naar Google Search Console, klik op Google Index en indexeringsstatus en dan zie je hier dat ik 75 geïndexeerde pagina’s heb op Klikproces.nl.

Google Search Console Indexstatus

Dan kan je je bij jezelf afvragen van: klopt dat ongeveer?

Klopt het dat ik 75 geïndexeerde pagina’s heb en zie ik bijvoorbeeld hier een hele grote piek in het aantal geïndexeerde pagina’s? Dat is een teken dat er iets niet goed zit op jouw website.

Copyscape

Wat je ook kan doen, is dat je naar Copyscape gaat.

Copyscape is een hele bekende website op het gebied van duplicate content en zij hebben een nieuwe tool gemaakt en die heet Siteliner.

Siteliner is van Copyscape.

Die is specifiek gericht op het uitvinden of jouw website intern duplicate content heeft.

Ik vul hier klikproces.nl in en dan krijg ik hier een verslag.

Siteliner voor Duplicate Content

Dan kan je zien: duplicate content: 3% ongeveer. Dus 78% van mijn website is compleet uniek.

Siteliner Duplicate Content Voorbeeld

Nou, daarvoor geldt natuurlijk hetzelfde: op het moment dat dit getal groter is, dan kan je hier klikken om te zien wat er precies dubbel is.

Op die manier kan je dat op gaan lossen.

Externe Duplicate Content Opsporen

Als je extern duplicate content wilt opsporen, dus als je wilt weten: zijn er andere sites die tekst van mij hebben gekopieerd zonder mijn weten?

Dan kan dat ook op een aantal manieren.

Opsporen Duplicate Content Extern

Handmatig

De eerste weer is handmatig, zoals ik als eerste liet zien. Ik pak ‘m er weer even bij. Dus je kopieert een stuk tekst van je website, zet het tussen quotes en dan zie je: stel dat ik bol.com zou zijn, dan zie ik: oké, het komt 4 keer voor op mijn site, maar ik zie het ook op paradigit en ik zie het ook op die sites.

Opsporen Duplicate Content Extern Handmatig via Google

Dan weet ik dat er een aantal sites zijn die mijn content hebben overgenomen.

Het is vervolgens aan jou om te bepalen of dat klopt of niet.

Copyscape

Maar ook Copyscape heeft daar een tool voor en dat is eigenlijk de tool waar het origineel voor bedacht is.

Dus als je naar copyscape.com gaat, dan voer je daar je URL in en dan klik je op copyscape search.

Opsporen Duplicate Content Extern Copyscape

Dat heb ik nu al gedaan. En dan zegt ‘ie: no results found.

Opsporen Duplicate Content Extern Copyscape 2

Mijn pagina is niet gekopieerd door iemand en is uniek.

Als je dus wel duplicate content vindt, dan komt hier een lijstje met alle sites die de content die jij op deze pagina hebt, andere sites die die content ook hebben, die verschijnen hier in een lijstje.

Google Alerts

Wat je ook kan doen, is je kan Google alerts instellen.

Dat is eigenlijk vooral handig wanneer jij een nieuw stuk content publiceert en je bent bang dat mensen dat over gaan nemen.

Wat je dan namelijk doet is bepaalde stukken van die content, die kopieer je en die plak je in Google alerts. Ik ga het er zo bij pakken.

Elke keer als dat stukje content op het web voorkomt, krijg jij een alert, kan je er meteen op reageren.

Dat werkt heel erg makkelijk.

Zoek in Google even op Google alerts.

Dan klik je door en dan kom je hier bij meldingen.

Dan voer je hier boven het stukje tekst in waar jij op wilt letten.

Opsporen Duplicate Content Extern Google Alerts

In dit geval heb ik weer hetzelfde stukje tekst gekopieerd als eerst, hè, “dankzij een gewicht van …” blablabla.

Klik je hier op “melding maken” en vervolgens elke keer als dat stukje tekst genoemd wordt op het web krijg jij er een melding van.

Dat kan je dagelijks doen, dat kan je wekelijks doen, dat kan je volgens mij ook per maand doen.

Op die manier zorg je ervoor dat niemand jouw tekst gaat kopiëren.

Of dat als ze het kopiëren dat je ze kan contacteren om te zorgen dat ze er een backlink in plaatsen.

SEOreviewtools.com

De laatste mogelijkheid die eigenlijk supersimpel is, is de duplicate content checker tool van SEOreviewtools.com. Hier kan je erheen gaan, als je googelt op SEOReviewTools.com en dan duplicate content checken.

Opsporen Duplicate Content Extern SEOreviewtools

Hier kan je een domein invoeren, dus http://klikproces.nl/ankertekstengids bijvoorbeeld.

Ik ben geen robot.

Perform check.

Dan gaat ‘ie het web doorlopen.

Dat duurt heel even.

En ook hier zie je: er is totaal 1 resultaat.

Opsporen Duplicate Content Extern SEOreviewtools Resultaten

Geen duplicaten gevonden, net als Copyscape. Geweldig, ik weet dat ik geen dubbele content heb.

Dit kan je gebruiken om heel simpel uit te vinden of andere sites jouw content kopiëren.

Dus zo kan je het opsporen. Maar wat als je het gevonden hebt? Hoe los je dat op?

Oplossingen Interne Duplicate Content Problemen

Wanneer je interne duplicate content hebt, dus je hebt 2 of meer pagina’s op je site die eigenlijk dezelfde content hebben, dan is het makkelijkste eigenlijk om simpelweg die content te herschrijven of om die content aan te vullen.

Een extra video toe te voegen, reviews toe te voegen, de content langer te maken, misschien een persoonlijke mening eraan toe te voegen.

Je hebt misschien nog andere afbeeldingen die je per pagina kan wijzigen.

Dus vul de content aan of wijzig de content om te zorgen dat ze onderscheidend worden van elkaar.

Interne Duplicate Content Problemen Oplossen

Oplossingen Interne Duplicate Content Problemen

Daarnaast zijn er heel veel technische oplossingen die je kan gaan toepassen.

Al die technische oplossingen, die staan al een keer uitgelegd in een andere blogpost, die heet De meest voorkomende technische problemen van webshops. Ik link meteen even naar het duplicate content stuk terug.

Dat geldt voor een webshop hetzelfde als voor een website, dus dat is makkelijk.

Dus als je een technische oplossing zoekt om te zorgen dat dit eigenlijk nooit meer voorkomt: lees dat stuk en je weet precies wat je moet doen om te zorgen dat je geen duplicate content meer krijgt, intern in elk geval, op je website of op je webshop.

Externe Duplicate Content Problemen Oplossen

Externe content is iets moeilijker, want dat betekent dat het op andere websites staat en daar heb je niet altijd controle over.

Oplossingen Externe Duplicate Content Problemen

Wat je in elk geval kan doen, is als je iets schrijft: zorg ervoor dat je het als eerste publiceert en mocht iemand het willen kopiëren of willen overnemen, zorg ervoor dat dat maar een aantal weken later gebeurt.

Zorg dat jij eerst gepubliceerd wordt, dat je ook geïndexeerd wordt in Google en dat je er al een paar weken in staat voordat iemand anders het overneemt.

Dat scheelt, daarmee vermijd je eigenlijk al heel vaak heel veel problemen.

Als iemand jouw content kopieert, zorg er dan voor dat je ze contacteert en dat ze een link opnemen naar jouw pagina.

Dat een sterk signaal naar Google dat jij de originele bron bent.

Daarnaast helpt het ook voor je linkbuilden, voor het scoren in Google. Dus als iemand jouw content kopieert: neem een link op.

Wat je ook kan doen is die site contacteren en zorgen dat ze de content verwijderen.

Iedereen die jouw content overneemt een mailtje sturen van: “joh, sorry, dit is plagiaat.

Of neem een link op of verwijder het.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat jij niet hetzelfde bij andere websites doet.

Een veel voorkomend iets is het overnemen van de productbeschrijvingen van de fabrikant.

Zorg ervoor dat je dat niet doet, want dan kopieer je in feite de content van een andere website.

Dan ben jij degene die zorgt voor duplicate content in plaats van iemand anders bij jou.

Dus neem nooit zomaar content over, herschrijf het altijd, vul het aan.

Eigenlijk wat ik net bij de vorige slide liet zien: zorg dat je het goed aanvult met reviews, met nieuwe afbeeldingen, met jouw persoonlijke mening, met een extra video.

Wat je ook heel goed kan doen als je een nieuwe video toevoegt, dat je een transcript laat maken van die video, dus de tekst die in de video gezegd wordt, dat je die laat uitschrijven.

Dat is ook weer extra content.

Neem nooit zomaar content over, om te vermijden dat jij iemand dubbel maakt.

Daarnaast zijn er ook weer 2 technische oplossingen.

We hebben de Rel=”canonical” tag en de Rel=”alternate” hreflang=.

Ook daarvoor geldt weer: deze hele technische oplossing heb ik al uitgelegd in een ander stuk, dus daar ga ik naar doorverwijzen. Klik hier voor de De meest voorkomende technische problemen van webshops

Kan je even rustig lezen en dan kan je precies zien hoe je ervoor zorgt dat je niet het probleem hebt wanneer andere mensen jouw content overnemen dat het als duplicate content gezien wordt.

Je weet nu alles wat er te weten valt over duplicate content.

Ik wens je heel veel succes met het opsporen en oplossen van eventuele duplicate content problemen die je hebt.

Heb je nog vragen of opmerkingen, laat dan een bericht achter op de site, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.

Ik wens je heel veel succes.

22 September 2017 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer SEO & Conversie optimalisatie expert en eigenaar Klik Proces. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter en ik beantwoord ze persoonlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *