Home > Checklist Voor een Goede Kwalitatieve Backlink

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

Checklist Voor een Goede Kwalitatieve Backlink

Op elk SEO blog kom je de termen goede backlinks of kwalitatieve backlinks tegen.

Op SEO en internet marketing bloggen vertellen ze je meestal het volgende hierover: Het enige wat je nodig hebt is ‘waardevolle content’ en kwalitatieve backlinks of goede links of white-hat links.

Los van dat dit niet waar is, vertelt niemand wat een link precies goed of kwalitatief maakt. Dat is uiteraard wel handig om te weten en wordt daarom in deze blog toegelicht.

Wat Google Zegt Over Kwalitatieve Linken

Google heeft zelf ook beschreven wanneer een link de stempel kwalitatieve link krijgt. Dit is te lezen op de pagina linkschemes


De vertaling hiervan is als volgt:

Link Manipulatie

Elke link die bedoeld is om PageRank of de ranken van een website in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kan worden gezien als onderdeel van link manipulatie en is een overtreding van de Google webmaster richtlijnen.

Onderstaand voorbeelden van link manipulatie technieken die een negatief effect kunnen hebben op de zoekwoordposities van een website in de zoekresultaten van Google.

Het kopen of verkopen van linken die PageRank doorzetten. Dit is inclusief het ruilen van linken voor geld, artikelen die linken bevatten, het ruilen van goederen of diensten in ruil voor linken of het opsturen van een ‘gratis’ product in ruil voor een productbeschrijving / review met een link erin.

Het excessief ruilen van linken (“link naar mij, dan link ik naar jou”) of partner pagina’s die alleen maar bestaan om te linken.

Het op grote schaal gebruiken van artikel marketing of gastbloggen met zoekwoord gerichte ankertekst linken.

Het gebruiken van geautomatiseerde programma’s of diensten om linken te creëren naar jouw website.

Ook het creëren van linken die niet redactioneel geplaatst zijn of waar de eigenaar van de website niet zijn hand voor in het vuur steekt, ook wel bekend als onnatuurlijke linken, kunnen worden gezien als een overtreding van onze richtlijnen. Hier staan een aantal veel voorkomende voorbeelden van onnatuurlijke linken die onze richtlijnen overschrijden.

  • Tekst advertenties die PageRank doorzetten.
  • Advertorials of ‘native advertising’ waar een betaling is ontvangen voor artikelen die PageRank doorzetten.
  • Linken met geoptimaliseerde ankerteksten in artikelen of persberichten die gedistribueerd zijn naar andere websites. Bijvoorbeeld:

Er zijn vele trouwringen op de markt. Als je een bruiloft wilt hebben, kies je de beste ring. Je moet ook bloemen kopen en een trouwjurk.

  • Lage kwaliteit directories of bookmark website links.
  • Zoekwoordgerichte, verborgen of lage kwaliteit linken in widgets die worden gedistribueerd over verschillende websites, bijvoorbeeld:

Visitors to page: 1.472

autoverzekering

  • Wijdverspreide linken in footers of templates op verschillende websites.
  • Forum reacties met geoptimaliseerde linken in de post of handtekening, bijvoorbeeld:

Bedankt, dat is geweldige info!

 – Paul

Paul’s pizzaria San Diego pizza best pizza San Diego

Let op dat PPC (pay-per-click) advertentie linken die geen PageRank doorzetten naar de koper van de advertentie geen overtreding zijn van de Google richtlijnen. Je kan voorkomen dat PageRank wordt doorgezet op verschillende manieren, zoals:

Toevoegen van een ‘rel=’nofollow’ eigenschap aan de <a> tag.

Doorverwijzen van de linken naar een tussenpagina die is geblokkeerd voor zoekmachines met een robots.txt bestand.

De beste manier om andere websites relevante, hoge kwaliteit linken te laten plaatsen naar die van jou is om unieke, relevante content te maken die je op een natuurlijke manier populair maakt in de internet community.

Het maken van goede content verdient zichzelf terug: linken zijn normaal gesproken redactionele stemmen die gegeven zijn uit vrije beweging. Hoe meer content je hebt, hoe groter de kans is dat iemand jouw content waardevol vindt voor zijn lezers en ernaar linkt.


 

De belangrijkste opmerkingen uit dit document zijn de volgende:

  • Google zegt niet dat iets altijd een overtreding is, maar het kan een overtreding zijn.
  • Google ziet het maken van hoge kwaliteit content als belangrijkste tool om zoekwoordposities te krijgen.
  • Hoge kwaliteit linken zijn redactioneel.

 

Omdat het zo moeilijk te bepalen is wat een goede link is en wat niet vind je hieronder 2 checklists.

Hiermee bepaal je makkelijk en snel of een backlink goed en kwalitatief is.

Klik hier om door te gaan naar:

6-Punts Backlink Checklist voor Marketeers

20-Punts Backlink Checklist voor SEO’ers

6-Punts Backlink Checklist voor Marketeers

Ben je een marketeer die elke dag met meer bezig is dan alleen organisch stijgen in Google, dan is de onderstaande checklist perfect voor je.

Met 6 simpele vragen weet je of je een link wilt hebben of niet.

Als je antwoord op 3 of meer van de volgende vragen ja is dan heb je een goede link te pakken.

Als er 2 of minder ja zijn dan is de link waarschijnlijk geen ‘goede kwalitatieve ’ link.

Stel jezelf de volgende vragen over de website waarop je een backlink wilt hebben:

  • Is de website legitiem?
  • Moet ik moeite doen om een link te plaatsen?
  • Heeft de pagina een logisch verband met mijn website?
  • Gaat de link rechtstreeks (betalende) bezoekers opleveren?
  • Staan de huidige linken op de website logisch geplaatst?

 

6-punts-checklist

 

Hieronder een voorbeeld van een goede kwalitatieve backlink:

voorbeeld-kwalitatieve-goede-backlink-2

Hier nog 1

voorbeeld-kwalitatieve-goede-backlink

Complete Uitleg 6-Punts Backlink Checklist Voor Marketeers

Hieronder lees je de volledige uitleg van alle 6 de punten uit de checklist.

Legitieme Website

Het is moeilijk om exact uit te leggen wat een legitieme website is. Je kan het zien als een website die oprecht wordt beheerd door een persoon of bedrijf.

Iets of iemand werkt elke dag, week of maand aan de website. Meestal verkoopt de website zelf ook een product of dienst.

Een aantal indicaties dat een website legitiem is:

Contact Pagina

Een goed ingevulde contact pagina heeft een aantal kenmerken:

  • Algemeen telefoonnummer
  • Nummer voor service of klachten
  • Fysieke locatie van het kantoor
  • Contactformulier
  • E-mail adres op hetzelfde domein. Bijvoorbeeld op klikproces.nl bart@klikproces.nl

Ook het contact kunnen zoeken via een live chat functie is een goed signaal.

Over Ons

Een ‘over ons’ pagina met daarop foto’s van medewerkers en het kantoor helpen enorm met het scheppen van vertrouwen.

Privacy, Algemene Voorwaarden

Vooral voor webshops geldt dat het hebben van privacy en algemene voorwaarden helpt met het versterken van vertrouwen.

Actueel Blog of Nieuwsgedeelte

Een blog of nieuwsgedeelte van de website wekt ook vertrouwen. Tenminste, als het wel enigszins actueel is.

Kijk er niet raar van op als een website de afgelopen maand niets gepost heeft. Maar als er met enige regelmaat een nieuw bericht verschijnt is dit een goed teken.

Actief Social Media Account met Volger Interactie

Volgers en likes voor een social media account regelen is vrij makkelijk. Die zijn zo te koop als je wilt.

Het hebben van een account met veel volgers die ook nog interactie hebben met je berichten is een stuk moeilijker.

Open even een social media account zoals Facebook. Bekijk het aantal likes en bekijk de interactie met berichten. Je ziet dan snel of dit klopt of wat vreemd overkomt.

Beveiligde Verbinding (HTTPS)

Als iemand de moeite neemt om zijn website te beveiligen en daarvoor circa 100 euro per jaar betaalt, is dit een goede indicatie van een legitieme website.

Kijken of een website een beveiligde verbinding heeft, is eenvoudig. Als je op de website bent, moet het links bovenin bij de URL groen zijn met een slotje en HTTPS.

rabobank-beveiligde-https-verbinding

Geverifieerd Google+ Account

Het verifiëren van een bedrijf met een Google+ account is niet extreem ingewikkeld, maar je moet er wel moeite voor doen en een fysiek adres opgeven wat je kunt inzien.

Het controleren ervan is eenvoudig. Type de website of naam van het bedrijf in. Als het Google+ account geverifieerd is dan ziet het er als volgt uit:

voorbeeld-geverifieerd-google-account

Kloppende WHO IS data

Wereldwijd kun je via de WHO IS data van een website de eigenaar achterhalen.

In Nederland kan dit via het SIDN.

Via de website van SIDN is te bekijken wie de eigenaar van een domeinnaam is.

Ga naar https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/domeinnaam-zoeken

Vul de domeinnaam in en klik op ‘ok’.

sidn-check

Accepteer de voorwaarden en klik op ‘ok’.

sidn-check-algemene-voorwaarden-accepteren

Vervolgens kan je hier zien wie de houder van de domeinnaam is en wie de domeinnaam geregistreerd heeft.

Let wel op. In dit voorbeeld is te zien dat klikproces.nl op naam van Pixel Me staat (uit het verleden zo gegroeid).

Het niet kloppen van de SIDN informatie met wat je verwacht, betekent dus niet meteen dat er iets aan de hand is.

Maar in 80% van de gevallen klopt dit wel.

sidn-eigenaar-website

Grammatica en Spelling

Een hele sterke indicatie dat er iets niet klopt, is (zeer) slechte grammatica en spelling op de website. Alsof je een Google translate pagina ziet bijvoorbeeld.

Ik Moet Moeite Doen om een Link te Plaatsen

Als je op een website zonder moeite of inloggen een link kunt plaatsen, dan wordt dat zeer vaak gedaan. Vooral door marketeers.

Als er op een website te pas en te onpas linken worden geplaatst, daalt een website snel en sterk in waarde.

Maar dat is niet altijd zo. Op sommige websites kan iedereen een link aanvragen of plaatsen, maar daar moet je wel moeite voor doen.

Bijvoorbeeld:

  • Alle content wordt streng gecontroleerd door een redactie, voordat het online gaat.
  • Al je artikelen worden handmatig nagekeken en gelezen.
  • Je moet je registreren en dat wordt handmatig geverifieerd.
  • Je moet een bepaald social media profiel hebben.
  • Je moet betalen om een artikel te mogen plaatsen.
  • Je moet de mogelijkheid geven om ook op jouw website iets te laten plaatsen.
  • Ze linken alleen naar jou als je extreem goede content op jouw website hebt staan.

Pagina Heeft een Logisch Verband met Mijn Website

Als de pagina waar jouw link op staat geen enkel verband heeft met jouw website, dan is dat nogal vreemd en geforceerd.

Als dit gebeurt en je leest het stuk vraag je je oprecht af waarom die link er staat.

Bijvoorbeeld:

Een doe-het-zelf schilderen van muren pagina die linkt naar de webshop van een bouwmarkt is logisch.

Een doe-het-zelf schilderen van muren pagina die linkt naar een stukadoor zou kunnen.

Een doe-het-zelf schilderen van muren pagina die linkt naar een fietsen webshop is nogal vreemd.

Plaats linken alleen op logische en relevante pagina’s.

Link Gaat Rechtstreeks (Betalende) Bezoekers Opleveren

Als je een link wilt plaatsen op een website die dezelfde doelgroep heeft als jij is dat altijd goed. Of de website nu 1 of 1000 bezoekers ontvangt per dag.

Als jij ervan overtuigd bent om (nieuwe) klanten te scoren, is dat altijd goed.

Huidige Linken op de Website Staan Logisch Geplaatst

Bekijk een aantal huidige pagina’s vergelijkbaar met waar jouw link op terecht komt. Ziet dit er goed uit? Zijn de linken op logische plekken geplaatst? Vloeit het op een normale en logische manier?

Of frons je elke keer als je een link tegenkomt een beetje?

Voorbeeld van een natuurlijke link in de tekst:


natuurlijk-link-met-branded-ankertekst

Voorbeeld van linken die geforceerd staan in de tekst:

seo-link-met-exact-match-ankertekst

20-Punts Backlink Checklist voor SEO’ers

Als je wat meer gespecialiseerd bent in SEO en linkbuilding, dan staat hieronder een meer uitgebreide en completere checklist om te controleren wat een goede kwalitatieve backlink is.

In totaal staan er 20 punten beschreven.

De eerste 14 punten bepalen of de backlink een bepaalde kwaliteit heeft.

De 6 punten die daarop volgen zijn een rode vlag. Als 1 van die 6 punten waar is, kun je de link afschrijven als kwalitatief goed.

Als je op 7 of meer van de onderstaande statements ja zegt en op alle 6 rode vlaggen nee dan is het een kwalitatief goede backlink.

14-kwaliteitspunten-en-6-rode-vlaggen

14 Kwaliteitspunten

  • De website is legitiem.
  • De autoriteit van de website is
    • TF 15 + TF-CF ratio max 1.5
    • DA 25
    • DR 35
  • Domein ouder dan 2 jaar.
  • Ik moet moeite doen om een link te plaatsen.
  • De pagina heeft een logisch verband met mijn website.
  • Huidige linken op de website staan logisch geplaatst.
  • Er staan minder dan 10 linken op de pagina waar jouw link komt.
  • De website linkt niet naar spam gerelateerde niches.
  • De link levert (betalende) bezoekers op.
  • De link is dofollow.
  • De link is niet wederkerig.
  • De link is geen onderdeel van een ABC linkruil.
  • De link staat niet tussen JavaScript, AJAX of Flash.

 

6 Rode vlaggen

  • De pagina is niet geïndexeerd.
  • De website heeft een penalty ontvangen.
  • De pagina heeft een penalty ontvangen.
  • De website bevat virussen en/of malware.
  • De website heeft opvallend veel uitgaande linken.
  • De ankerteksten die naar de website verwijzen, duiden op spam of over-optimalisatie.

 

Complete Uitleg 20-Punts Backlink Checklist Voor Marketeers

Legitieme Website

Het is moeilijk om exact uit te leggen wat een legitieme website is. Je kan het zien als een website die oprecht wordt beheerd door een persoon of bedrijf.

Iets of iemand werkt elke dag, week of maand aan de website. Meestal verkoopt de website zelf ook een product of dienst.

Een aantal indicaties dat een website legitiem is:

Contact Pagina

Een goed ingevulde contact pagina heeft een aantal kenmerken:

  • Algemeen telefoonnummer
  • Nummer voor service of klachten
  • Fysieke locatie van het kantoor
  • Contactformulier
  • E-mail adres op hetzelfde domein. Bijvoorbeeld op klikproces.nl bart@klikproces.nl

Ook het contact kunnen zoeken via een live chat functie is een goed signaal.

Over Ons

Een ‘over ons’ pagina met daarop foto’s van medewerkers en het kantoor helpen enorm met het scheppen van vertrouwen.

Privacy, Algemene Voorwaarden

Vooral voor webshops geldt dat het hebben van privacy en algemene voorwaarden helpt met het versterken van vertrouwen.

Actueel Blog of Nieuwsgedeelte

Een blog of nieuwsgedeelte van de website wekt ook vertrouwen. Tenminste, als het wel enigszins actueel is.

Kijk er niet raar van op als een website de afgelopen maand niets gepost heeft. Maar als er met enige regelmaat een nieuw bericht verschijnt is dit een goed teken.

Actief Social Media Account met Volger Interactie

Volgers en likes voor een social media account regelen is vrij makkelijk. Die zijn zo te koop als je wilt.

Het hebben van een account met veel volgers die ook nog interactie hebben met je berichten is een stuk moeilijker.

Open even een social media account zoals Facebook. Bekijk het aantal likes en bekijk de interactie met berichten. Je ziet dan snel of dit klopt of wat vreemd overkomt.

Beveiligde Verbinding (HTTPS)

Als iemand de moeite neemt om zijn website te beveiligen en daarvoor circa 100 euro per jaar betaalt, is dit een goede indicatie van een legitieme website.

Kijken of een website een beveiligde verbinding heeft, is eenvoudig. Als je op de website bent, moet het links bovenin bij de URL groen zijn met een slotje en HTTPS.

rabobank-beveiligde-https-verbinding

Geverifieerd Google+ Account

Het verifiëren van een bedrijf met een Google+ account is niet extreem ingewikkeld, maar je moet er wel moeite voor doen en een fysiek adres opgeven wat je kunt inzien.

Het controleren ervan is eenvoudig. Type de website of naam van het bedrijf in. Als het Google+ account geverifieerd is dan ziet het er als volgt uit:

voorbeeld-geverifieerd-google-account

Kloppende WHO IS data

Wereldwijd kun je via de WHO IS data van een website de eigenaar achterhalen.

In Nederland kan dit via het SIDN.

Via de website van SIDN is te bekijken wie de eigenaar van een domeinnaam is.

Ga naar https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/domeinnaam-zoeken

Vul de domeinnaam in en klik op ‘ok’.

sidn-check

Accepteer de voorwaarden en klik op ‘ok’.

sidn-check-algemene-voorwaarden-accepteren

Vervolgens kan je hier zien wie de houder van de domeinnaam is en wie de domeinnaam geregistreerd heeft.

Let wel op. In dit voorbeeld is te zien dat klikproces.nl op naam van Pixel Me staat (uit het verleden zo gegroeid).

Het niet kloppen van de SIDN informatie met wat je verwacht, betekent dus niet meteen dat er iets aan de hand is.

Maar in 80% van de gevallen klopt dit wel.

sidn-eigenaar-website

Grammatica en Spelling

Een hele sterke indicatie dat er iets niet klopt, is (zeer) slechte grammatica en spelling op de website. Alsof je een Google translate pagina ziet bijvoorbeeld.

Ik Moet Moeite Doen om een Link te Plaatsen

Als je op een website zonder moeite of inloggen een link kunt plaatsen, dan wordt dat zeer vaak gedaan. Vooral door marketeers.

Als er op een website te pas en te onpas linken worden geplaatst, daalt een website snel en sterk in waarde.

Maar dat is niet altijd zo. Op sommige websites kan iedereen een link aanvragen of plaatsen, maar daar moet je wel moeite voor doen.

Bijvoorbeeld:

  • Alle content wordt streng gecontroleerd door een redactie, voordat het online gaat.
  • Al je artikelen worden handmatig nagekeken en gelezen.
  • Je moet je registreren en dat wordt handmatig geverifieerd.
  • Je moet een bepaald social media profiel hebben.
  • Je moet betalen om een artikel te mogen plaatsen.
  • Je moet de mogelijkheid geven om ook op jouw website iets te laten plaatsen.
  • Ze linken alleen naar jou als je extreem goede content op jouw website hebt staan.

 

Pagina Heeft een Logisch Verband met Mijn Website

Als de pagina waar jouw link op staat geen enkel verband heeft met jouw website, dan is dat nogal vreemd en geforceerd.

Als dit gebeurt en je leest het stuk vraag je je oprecht af waarom die link er staat.

Bijvoorbeeld:

Een ‘doe-het-zelf schilderen van muren’ pagina die linkt naar de webshop van een bouwmarkt is logisch.

Een ‘doe-het-zelf schilderen van muren’ pagina die linkt naar een stukadoor zou kunnen.

Een ‘doe-het-zelf schilderen van muren’ pagina die linkt naar een fietsen webshop is nogal vreemd.

Plaats linken alleen op logische en relevante pagina’s.

Link Gaat Rechtstreeks (Betalende) Bezoekers Opleveren

Als je een link wilt plaatsen op een website die dezelfde doelgroep heeft als jij is dat altijd goed. Of de website nu 1 of 1000 bezoekers ontvangt per dag.

Als jij ervan overtuigd bent om (nieuwe) klanten te scoren, is dat altijd goed.

Huidige Linken op de Website Staan Logisch Geplaatst

Bekijk een aantal huidige pagina’s vergelijkbaar met waar jouw link op terecht komt. Ziet dit er goed uit? Zijn de linken op logische plekken geplaatst? Vloeit het op een normale en logische manier?

Of frons je elke keer als je een link tegenkomt een beetje?

Voorbeeld van een natuurlijke link in de tekst:


natuurlijk-link-met-branded-ankertekst

Voorbeeld van linken die geforceerd staan in de tekst:

seo-link-met-exact-match-ankertekst

De punten die overblijven zijn dan:

Autoriteit van de website

We adviseren nooit om alleen maar uit te gaan van cijfers die backlinkcheckers aanbieden.

Het kan wel een goede eerste indicatie zijn om te kijken of een website de moeite waarde is.

Als je erg van cijfers houdt, houd dan het volgende aan:

Voor Majestic SEO een TF van 15 of meer en een maximale TF / CF ratio van 1:1.5 .

Voor Open Site Exporer een DA van tenminste 25.

En voor Ahrefs een DR van 35+.

Als een website 1 van deze cijfers heeft of, nog beter, meerdere van deze cijfers dan is dat een sterke indicatie dat het om een goede website gaat.

Domein Ouder dan 2 Jaar

Nieuwe domeinen hebben zelden echte autoriteit, vertrouwen of een groot publiek.

Daarnaast is het minder zeker wat de eigenaar van de website ermee wil. Is het een korte of lange termijn website?

Het controleren van een domein is heel eenvoudig.

Ga naar http://www.webconfs.com/domain-age.php

Vul 1 of meerdere websites in, de CAPTCHA code en klik op ‘submit’.


domein-leeftijd-checken-voorbeeld

Je ziet dan de domein leeftijd per website.

domein-leeftijd-checker

Minder dan 10 Linken op de Pagina Waar Jouw Link Komt

Om eerlijk te zijn is minder dan 10 linken per pagina niet helemaal juist. Waar het vooral om gaat is dat er niet teveel uitgaande linken op de pagina staan ten opzichte van het aantal woorden tekst.

Belangrijk hieraan zijn de websites waar naartoe gelinkt wordt. Hoe beter de websites zijn waar je heen linkt, hoe beter. Dit is bijvoorbeeld te vergelijken met een wetenschappelijk onderzoek. Hoe beter de onderzoeken zijn die worden gebruikt als bron, hoe beter het artikel is.

Daarnaast is het plaatsen van meer dan 10 linken per 500 woorden vaak wat excessief. Excessief linken, gebeurt meestal alleen door SEO’ers.

Uitzonderingen daarop zijn bepaalde artikelen als ‘Top 25 Websites Over X’ of ‘Beste 30 Websites Met Gratis Stockfoto’s’.

Website Linkt Niet naar Spam Gerelateerde Niches

Als je op een website spam gerelateerde niches voorbij ziet komen is dat meestal niet goed.

Meest bekende spam niches zijn:

  • Casino (online gokken, blackjack, poker, etc.)
  • Flitskredieten
  • Pillen (afslankpillen, viagra)
  • Afvallen en schoonheidsproducten (anti-acne crème)
  • Fitness (met name proteïne)

Niet elke link naar deze niches is een probleem. Maar als je op een website meerdere linken voorbij ziet komen naar deze niches, zeker als het met EM of PM ankerteksten is, dan is dat geen goed teken.

Dofollow Link

Het verschil tussen een dofollow en nofollow link is enorm. Een dofollow link is altijd beter dan een nofollow als alle andere factoren gelijk zijn.

Als je geen rechtstreeks (betalende) bezoekers verwacht dan is het zeker niet de moeite waard om hier achteraan te gaan.

Geen Wederkerige Link of ABC Linkruil

Er zijn meerdere soorten linken die je kan ontvangen van een website.

Een website linkt naar jou en jij linkt niet terug naar die website of een andere website van die website eigenaar. Dit wordt ook wel een one-way link genoemd. Dit soort linken wil je heel graag hebben!

[voorbeeld]

Daarnaast kan je een wederkerige link hebben. Dat betekent dat jij naar een website linkt en diezelfde website ook naar jou linkt. Wanneer je dat doet, daalt de waarde van de link meteen enorm naar vrijwel niets.

[voorbeeld]

Dan kan je ook nog een ABC linkruil doen.

Hierbij link je vanuit jouw website (A) naar een andere website (B). Die website beheerder heeft nog een andere website (C) en website C linkt vervolgens naar jouw website A.

Dit is veel moeilijk door Google te ontdekken. Als het 1 keer voorkomt is er niets aan de hand. Het probleem is dat mensen die bewust ABC linkruilen aanbieden het vaak zoveel doen dat het makkelijk te detecteren is.

Het is verstandig om het niet te doen. Als je het wel doet controleer beide websites dan goed om zeker te weten dat het niet op grote schaal gebeurd.

Link staat niet tussen JavaScript, AJAX of Flash

Helaas is het nog altijd het geval dat linken die in JavaScript, AJAX of Flash staan niet altijd even goed indexeerbaar zijn.

Het is moeilijk te zeggen wanneer Google de link wel indexeert en wanneer niet. Sommige stukken JavaScript of AJAX kan Google wel lezen en andere niet.

Je moet dit zelf per website proberen.

Pagina is Niet Geïndexeerd

Als de pagina waarop je link komt niet geïndexeerd is, is dat een groot probleem. Niet alleen ontvang je geen Google waarde van die link, maar het kan ook een teken zijn van een Google penalty. Het kan ook dat jouw artikel niet door het redactionele proces van de website is gekomen en daarom niet geïndexeerd wordt.

Je controleert als volgt of de pagina geïndexeerd is:

Ga naar de pagina en kopieer eerst de URL.

Bijvoorbeeld http://klikproces.nl/google-vindbaarheid/

Plak deze vervolgens in Google met vooraan en achteraan een aanhalingsteken (“)

google-vindbaarheid

Als Google jouw pagina weergeeft dan is deze geïndexeerd. Als je hem niet ziet, dan is die niet geïndexeerd.

Website of Pagina Heeft een Penalty Ontvangen

Als je een link ontvangt van een website die een penalty heeft, kan dat een probleem vormen. In het beste geval zijn er geen gevolgen voor jouw website, maar ontvang je ook geen voordeel van de link.

In het slechtste geval wordt de penalty vanuit die website doorgezet naar jouw website.

Je kan vrij eenvoudig controleren of een website een penalty heeft ontvangen.

Ga naar Google en typ site:URL in. Er zijn 2 versies daarvan

site:klikproces.nl

of

site:www.klikproces.nl

afhankelijk van welke variant de website gebruikt. Let wel op dat als je site:www.klikproces.nl intypt in Google je geen resultaten ziet, omdat onze website de versie zonder www. hanteert.

Zie hieronder het verschil:

Met www. terwijl wij geen www. versie van de website hanteren.

voorbeeld-google-penalty-2

Of de versie zonder www. die we wel gebruiken

voorbeeld-google-penalty-1

Wat je nu ziet is dat de website geïndexeerd is en dat deze geen penalty heeft ontvangen.

Dat zie je, doordat de homepage de bovenste pagina is.

Als de bovenste pagina niet de homepage is, is de kans extreem groot dat de website een penalty heeft ontvangen.

Website Bevat Virussen en/of Malware

Wanneer een website virussen of malware bevat, is dat een zeer slecht teken. Blijf daar zover mogelijk vandaan. Dit is eenvoudig te controleren op 2 manieren:

Voer de URL van een website in op deze website https://sitecheck.sucuri.net/

sucuri-malware-check

Je ziet direct of er iets aan de hand is.

Wat je ook kan doen is naar de website gaan in Google Chrome. In Chrome ontvang je vrijwel altijd een melding zoals hieronder staat.

google-chrome-malware-waarschuwing

Website Heeft Opvallend Veel Uitgaande Linken

Als een website zoveel uitgaande linken heeft dat het opvalt, is dat een heel slecht teken. Daarmee is de kans groot dat de website alleen bedoeld is om andere websites van backlinken te voorzien.

Dit is vrij eenvoudig te controleren door handmatig door de website te bladeren. Als elke pagina, nieuws of blogartikel 1 of meerdere keren linkt naar andere websites is dat geen goed teken.

Als de ankerteksten dan ook nog veel EM en PM zijn weet je zeker dat het niet goed is. Iedereen kan hier blijkbaar een link krijgen. Blijf er dus weg.

Spam of Over-Optimalisatie Ankerteksten

Wanneer de website teveel spam linken ontvangt of teveel EM of PM ankers ontvangt, is dit een sterk signaal dat je niets met deze website te maken wilt hebben. Het is een kwestie van tijd voordat deze website een penalty krijgt. Lees hier alles over in onze ultieme ankerteksten gids.

 

Hoe Pas Je Dit Toe?

Ik hoop dat deze checklists je helpen met het bepalen of je wel of niet moeite gaat doen om een link te verkrijgen.

Heb jij een checklist voor jouw linken? Hoe bepaal wat een goede link is?

Laat hieronder een reactie achter

21 September 2016 | Categorie: Linkbuilding

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer SEO & Conversie optimalisatie expert en eigenaar Klik Proces. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter en ik beantwoord ze persoonlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *