1 Conversie Techniek Uitgelegd Door een Labrador (Instant Feedback)

by Bart van der Meer February 08, 2018
instant feedback

In dit artikel over conversie optimalisatie ga ik je 1 conversie techniek uitleggen, namelijk instant feedback. Ik ga je precies vertellen wat dat is en waarom het zo belangrijk is.

1 Conversie Techniek Uitgelegd Door een Labrador

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies vertellen wat instant feedback is en waarom het cruciaal is voor jouw webshop of jouw website om goede conversies te draaien.

instant feedback

[list type=”list-type1″ title=””]

Wat we gaan leren

[/list]

 

Wat is Instant Feedback

Maar dat doe ik niet alleen in het filmpje, ik heb mijn assistent mee genomen, James, aan de voet. Kom maar, kom maar aan de voet. Beetje tempo man. Ga maar zitten. Goed zo.

Instant feedback is dat de bezoeker direct iets te zien of te horen krijgt als die een actie onderneemt.

Als je ergens op klikt zie je meteen de gevolgen van die klik. Bijvoorbeeld als ik in de webshop zit, en ik voeg een product toe aan mijn winkelmandje.

Dan zie je meestal rechtsboven dat er een getal van 0 naar 1 gaat. Er zit een item in, en er komt een totaal bedrag te staan. Dat is ontzettend belangrijk voor mensen in het algemeen. Dat ze direct zien wat er de gevolgen van hun acties zijn. Maar in de webshop helemaal.

Trixie

Ik heb hiervoor een hulpmiddel, en dat heet een Trixie. En dat werkt als volgt:

Als de hond op deze knop drukt dan hoort hij een geluid, dan hoort hij de Trixie draaien. Dan ziet hij dat er voedsel uitkomt en dat ruikt hij en dat hoort hij.

En daardoor weet hij meteen, dat als hij op deze knop drukt, dan krijgt hij daar eten.

bart en james

En dat gaat als volgt:

 

James, kom maar. En je ziet, de hond weet meteen hoe het werkt. Hij drukt op de knop, hij krijgt daar voedsel, dat leert hij en als hij zo uitgegeten is, dan komt hij meteen terug om nog een keer op de knop te drukken.

 

Goed zo. Wat ik nu heb gedaan is, ik heb het iets moeilijker gemaakt. Dus de Trixie staat niet meer vlakbij, hij staat nu achter de muur.

Dat betekent dat hij nog wel kan horen en kan ruiken als hij een actie onderneemt, maar hij ziet het niet meer. Dus het is iets moeilijker geworden.

 

Onzekerheid

Dan kan je zien, dat er een klein beetje onzekerheid gaat ontstaan. James, kom maar.

Zie je dat, in plaats van dat hij er meteen heen loopt, is hij wat onzeker en moet hij eerst gaan zoeken. Bij een bezoeker is dat precies hetzelfde.

Op het moment dat het iets onduidelijker is raakt hij wat in verwarring voordat hij misschien helemaal snapt hoe het werkt.

En nu weet hij weer hoe het zit, hij weet waar de Trixie staat dus nu gaat het goed. Maar dit is eigenlijk wat je niet wil.

Het eerste voorbeeld was veel beter. Er was geen verwarring, er was geen onduidelijkheid. Hij wist precies wat hij moest doen. En wat de gevolgen waren en dat is wat je wel wil.

 

 

Nog moeilijker

We kunnen het nog een niveau moeilijker maken en dan komen we op het niveau waar helaas heel veel websites en webshops zich ook bevinden.

Ik ga het nu nog een stukje moeilijker maken voor James.

En dat doe ik door de Trixie zover weg te zetten dat hij eigenlijk niet kan horen, niet kan zien en niet kan ruiken, dus eigenlijk krijgt hij geen feedback meer op het gedrag wat hij vertoont.

En dan zal je zien dat hij geen raad weet, dat hij niet weet wat hij moet doen. Ga maar zitten.

En dit gedrag is precies hetzelfde gedrag dat jouw bezoekers ook op je website of webshop vertonen als ze niet begrijpen wat de gevolgen zijn van hun actie die ze ondernemen.

Je ziet het, hij heeft geen idee wat hij moet doen, hij hoort niks, hij ziet niks. Er gebeurt niks en deze onzekerheid en die frustratie die heeft jouw website of webshop bezoeker ook.

Maar dan achter zijn computer. Met als gevolg dat hij maar op een knop blijft rammen dat hij in zijn winkelmandje komt waar ineens 30 artikelen inzitten.

Heel veel frustratie, met bijna altijd tot gevolg dat hij gewoon weggaat. En nooit meer terugkomt.

 

Voorbeelden

Zo ik ben weer achter mijn computer gekropen. Let wel op dat het geluid misschien iets harder staat dan het vorige filmpje die van afstand is opgenomen.

Zoals je in het stukje met onze labrador James kon zien is de snelheid van de feedback waar iemand makkelijk de oorzaak en gevolg relatie kan leggen. Dat is echt cruciaal.

Nu heb je het gezien bij een hond, ik ga nu laten zien op welke punten het het meest voorkomt op je website of webshop, hoe je het kan herkennen als het een probleem is en wat je er aan kan doen.

Uiteraard laat ik ook een paar voorbeelden zien van sites die het wel goed geregeld hebben.

De 5 meest voorkomende elementen of plekken op de website of webshop waar het niet goed gaat zijn bij het kiezen van een product, bij het wijzigen van aantallen in het winkelmandje, bij de opties invullen.

En bij een website vormen grote afbeeldingen meestal een probleem, en bij het offerteformulier gaat het heel vaak mis. Ik ga ze alle 5 aan je uitleggen.

 

Winkelmandje

Het eerste stukje is wanneer je een product toevoegt aan een winkelmandje.

Ik zit hier in de webshop van de NVKL. En hier valt het volgende op. Ik kan hier klikken op in winkelmandje.

Maar de feedback die ik dan krijg is heel beperkt. Want dit vinkje stond hier al. Ik zie nergens een winkelmandje, ik zie bovenaan geen aantal. Je ziet geen animatie dat het in het winkelmandje gaat.

Zeker weten dat het product in mijn winkelmandje zit weet ik helemaal niet.

Misschien wel, misschien niet. En als je het slecht treft en ik ben al een beetje naar beneden gescrold, dan zie je het helemaal niet.

Dus dit is niet de bedoeling. Nou die verwarring, die wil je absoluut voorkomen. Dus zorg ervoor dat als iemand iets toevoegt aan het winkelmandje, dat er dan gelijk feedback te zien is dat het daadwerkelijk gebeurd is.

 

Aantallen wijzigen

Een 2e veel voorkomend probleem is als je de aantallen wijzigt in je winkelmandje.

Ik zit hier op de Airco dump, dan zit ik in het winkelmandje, en dan staat hier het aantal op 2.

 

En die kan ik aanpassen, maar als ik dat doe dan moet ik nog op deze knop klikken voordat de wijziging doorgevoerd wordt.

En dat is gewoon ouderwets. Dat is nergens voor nodig. Want dit zorgt ervoor dat de klant in verwarring raakt.

Want ja, er verandert niks, er gebeurd niks. En het is veel makkelijker om dat gewoon meteen te wijzigingen.

Hier is het hetzelfde verhaal. Alleen hier mis ik de knop helemaal. Maar je hebt het hier per product dus nu moet ik daar op klikken. En ook dat is iets, dat moet je wel even doorhebben.

Dus als het kan, zorg dat er meteen een actie is zonder dat mensen op zoek moeten naar een tweede of een derde knop om het duidelijk te maken.

Opties invullen

Het derde veelvoorkomende is als je op de productpagina zit en je moet daar bepaalde opties invullen. Dus ik heb nog een site gevonden waar we een airco gaan kopen.

Het valt hier niet op dat hier en hier twee opties zitten die ik moet aanvinken. En als ik die niet aanklik kan ik niks kopen.

En ik kan hier wel klikken op kopen, dan krijg ik wel een soort van feedback dat het verplicht is maar eerlijk gezegd valt het gewoon niet op. En dan weet ik nog steeds niet dat het gaat om de onderstaande knoppen.

Met als gevolg dat ik het nog een keer ga proberen, en nog een keer, maar het blijft maar niet werken dus dan klik ik uiteindelijk wel weg.

Dus als je opties moet invullen op de productpagina, en dan kan je denken aan kleuren, aan maten, aan soorten. Aan verschillende soorten afmetingen, wat het ook is. Zorg ervoor dat het heel erg duidelijk is waar je op moet klikken.

Dus niet zoals hier en als ik klik op, in winkelmandje terwijl het nog niet is ingevuld, dat het duidelijk is dat ik het wel moet aanvinken.

Dat is voor een bezoeker duidelijk, dan ziet hij meteen, ik kan niet verder, ik moet eerst dit regelen.

Op websites, en met name op websites, kom je nog wel eens tegen dat er een hele grote afbeelding boven aan staat.

Onduidelijk

En dat zie je bijvoorbeeld hier. Ik zit hier op Navetto en als ik klik op nieuws, dan zie je hieronder net aan dat ik op een ander pagina zit, en de achtergrond afbeelding wijzigt.

Maar dat zou net zo goed een slider kunnen zijn die heen en weer gaat. En met name omdat dit stuk hetzelfde is, kan je daardoor best in de war raken.

En het maakt niet echt uit op welke pagina ik klik. Het is heel verwarrend of ik nu naar een volgende pagina ga of niet, en dat zie je hier ook.    

Dus hier staat een slider, ik klik op cassettemodel, hij opent hier een nieuwe pagina. Wat al verwarrend is, maar dit stuk blijft hetzelfde, nu heeft hij wel een pagina cassettemodel geopend.

Want dit stuk is wel gewijzigd, maar omdat dat zo klein is en je aandacht als eerste hier naar toe gaat is het heel verwarrend met als gevolg dat je eigenlijk de neiging hebt om heel de tijd hier op te klikken.

Dit komt omdat je denkt dat je geen pagina verder gaat. Dit is heel verwarrend voor bezoekers en het komt redelijk vaak voor. Met name wanneer de afbeeldingen op je site gewoon wat groter zijn.

Dus zorg er gewoon voor dat het duidelijk is als iemand naar een andere pagina gaat.

 

Offerte Formulier

En het offerte formulier, we hebben er al een hele reeks over gemaakt over de validatie en over wat je wel of niet moet doen.

Ik zal het nu toch nog even opnieuw toelichten. Op het moment dat je hier een formulier hebt, dan moet alles worden ingevuld voordat je een formulier kan versturen.

Maar in dit geval komt er bovenaan nog een melding dat ik verplichte velden moet invullen.

Ook heb ik bij het formulier maar heel weinig idee van wat het is. Er staan kleine sterretjes, maar het is totaal niet duidelijk.

En als je het slecht treft, en je ziet hier naar te kijken, dat je je aandacht op de tekst naast het formulier houd, want je drukt hier op de knop. Dan kan het heel lang duren voordat je de melding überhaupt in de gaten hebt.

 

Wat je niet moet doen

Hier zie je dat bijvoorbeeld ook, je ziet dat ik het formulier als test al gedaan heb. Er staat bedankt we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.

Ik druk op versturen. En hij verstuurt hem gewoon. Dus 1, dit is de enige melding dat het gelukt is. Wat heel verwarrend is, stuur mensen alsjeblieft door naar een bedankt pagina waarin je uitlegt dat het gelukt is.

En twee, er is dus blijkbaar helemaal geen feedback nodig op die verschillende velden om die in te vullen.

Dat is best wel apart wat een lege aanvraag heeft een bedrijf helemaal niks aan.

Als je feedback geeft op het offerte formulier, en hier heb je een wat langer formulier. En ik klik op verzenden, dan gaat het weliswaar omhoog, dan zegt hij je moet dit veld invullen. En dat is op zich goed.

 

Alleen het probleem is dat je niet alleen dit veld moet invullen, ik moet nog veel meer invullen, maar die feedback geeft hij niet.

Ook dat is verwarrend. Het kan ook voorkomen dat ik hier zeg, Bart van der Meer, ik heb die ingevuld dus dan moet het nu goed zijn. Maar dat is niet zo, dus dat is verwarrend.

Ook dat zijn dingen die heel verwarrend zijn en je wilt vermijden.

Dit zijn de 5 meest voorkomende, zeker wat webshops betreft, dus kijk jouw webshop goed na om te zien of alles duidelijk is.

Als dat niet zo is moet je dat meteen oplossen.

 

Goed Geregeld

Dan ga ik nu twee voorbeelden laten zien van webshops die het wel goed geregeld hebben.

Als ik hier bijvoorbeeld naar de Praxis ga, en ik voeg hier een product toe aan mijn winkelmandje, dan komt er heel duidelijk te staan, dit product is toegevoegd.

Als ik naar de Gamma ga, en ik zeg in winkelmandje. Dan komt er een popup en is het ook gelijk duidelijk.

Dit is slechts een voorbeeld en zo zijn er heel veel voorbeelden en zo zijn er heel veel manieren om iemand instant feedback te geven.

Nou als je bezig bent met je webshop, met name als je bezoekers sessies terug kan kijken. Als je precies kan zien hoe jouw bezoekers zich over de site heen bewegen.

Er zijn dan een paar symptomen, die er op duiden dat je je instant feedback techniek moet verbeteren. Of moet gaan toepassen.

Het aller belangrijkst

En dat is nummer een het aller belangrijkste is dat mensen  meerdere keren op dezelfde knop gaan drukken, want dat is een teken van verwarring. Dat de bezoeker niet weet wat er gebeurd of dat er überhaupt iets gebeurd.

Wat ook kan gebeuren is dat de bezoeker op een knop klikken en misschien twee of drie keer.

En dat ze vervolgens gaan zoeken door de site. Want ze gaan opzoek naar, is er nu iets gebeurd of niet.

Ze gaan bijvoorbeeld op zoek naar het winkelmandje. Het kan ook zijn dat je ziet dat ze even niets doen.

Het kan ook zijn dat ze de site direct verlaten. En elke combinatie van wat hierboven gebeurd.

Als je deze symptomen tegenkomt dan is de actie die je moet doen relatief eenvoudig.

Je moet zorgen dat als ze ergens op klikken dat de bezoeker gelijk feedback krijgt. Hoe duidelijk je de oorzaak en de gevolg reactie kenbaar maakt, hoe beter het is en hoe beter jouw website kan converteren.

Het oplossen is vaak niet zo ingewikkeld, het opsporen daarvan soms wel.

 

Heb je nog vragen over deze techniek, of heb je nog opmerkingen of wil je advies hebben over jouw website of webshop?

Laat een reactie achter in de comments op YouTube of op onze site. Dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.

En ik wens je heel veel succes met het verbeteren van de conversie van jouw website of webshop

meme

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *