Home > Linkbuilding Experiment: Niche Domineren met Alleen Niet-Relevante Linken

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO Tips en Handleidingen voor (Groot) MKB, Enterprises en Multinationals

Linkbuilding Experiment: Niche Domineren met Alleen Niet-Relevante Linken

Bij Klik Proces houden we van experimenten. Sterker nog, wij denken dat ze noodzakelijk zijn in het SEO vakgebied.

Niets is zo veranderend als SEO met Google die dagelijks het algoritme update.

Daarom hebben we besloten het meest gehoorde Google advies op de proef te stellen:

Creëer alleen relevante branchegerelateerde backlinks om jouw website hoog in Google te krijgen.

Iets wat eigenlijk elke SEO of linkbuilding expert wel verteld.


Let op: dit artikel is eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die diep in de SEO materie zitten. Nog specifieker zelfs: diep in het linkbuilden.

Dit artikel staat vol met linkbuilding jargon, dat niet wordt uitgelegd. Mocht je het niet begrijpen, kan je altijd vragen stellen onderaan in de reacties.


Om dit fundamentele principe omver te werpen hebben we het volgende experiment opgezet:

  • We vinden 1 niche in de waar we kansen zien.
  • We registreren een nieuwe domeinnaam
  • Daarop plaatsen we een zeer eenvoudige WordPress website
  • Op de website plaatsen we ijzersterke content.
  • Vervolgens zorgen we dat er een grote hoeveelheid aan niet-relevante backlinks wordt doorgestuurd naar de website.

En dan zien wat er gebeurt met de posities in Google, het verkeer naar de website en de offerte aanvragen.

Begrijp Ons Niet Verkeerd

Wij zijn het in principe eens met het advies: bouw alleen relevante backlinks.

Want zelfs als je dit soort linken op dit moment nog niet nodig hebt om te scoren in Google, zijn we ervan overtuigd dat dit wel de toekomst is.

Google wordt steeds slimmer en daarmee beter in het ontdekken van kwalitatieve websites, content en backlinks.

Voor al onze klanten hanteren we daarom ook precies deze strategie. Lees hier bijvoorbeeld onze 2 checklists over wat een goede kwalitatieve backlink inhoudt.

Dat gezegd te hebben is er nog altijd een groot verschil tussen hoe het zou moeten zijn (theorie) en hoe het is (praktijk).

Wat is er nu leuker dan een experiment opzetten dat indruist tegen datgene wat vrijwel elke SEO expert zegt en wat in feite ook tegen onze eigen overtuiging ingaat?!

Dat geeft weer stof tot nadenken.

Tenminste, als het lukt.

Maand 1: Vooronderzoek

Onze website is actief in de bouwsector. Meer willen we er op dit moment niet over zeggen.

Ongeacht de branche waar een website actief in is, is de eerste stap altijd een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.

Uit dit zoekwoordenonderzoek kwamen ongeveer 1000 zoekwoorden.

Op basis hiervan hebben we de 20 belangrijkste groepen zoekwoorden vastgesteld. Deze groepen hebben we uitgewerkt tot 20 pagina’s van tussen de 1.000 en 2.500 woorden. Op iedere pagina zijn tussen de 1 en 50 zoekwoorden verwerkt.

Ook hebben we aan elke pagina afbeeldingen en video’s toegevoegd, indien relevant.

Zoals bij veel websites in de bouw, komen de meeste linken bij concurrenten vanuit:

  • directories
  • linkpartners
  • lokale bedrijfsprofielen
  • PBN’s
  • artikelmarketing websites.

Daarbij zien we ook dat er een aantal websites zijn die al 2 – 5 jaar actief zijn en hun SEO redelijk op orde hebben.

De branche is niet zo competitief als branches die scoren op zoekwoorden als acne crème of dameskleding. Daarentegen is het zeker niet zo dat je door het maken van 1 pagina al bovenaan in Google staat.

We verwachten dat alle zoekwoorden ergens rond positie 30 – 50 blijven hangen na het online zetten.

Maand 2 t/m 6: Start Bouw Website

We hebben een nieuwe domeinnaam geclaimd op 19-5-2016. Op de URL is een zeer simpel en gratis WordPress theme geïnstalleerd. We zijn in totaal ongeveer 4 uur bezig geweest om dit theme simpel en overzichtelijk te maken. We hebben het theme volledig intact gelaten. Zelfs de theme verwijzing onderaan in de footer staat er nog in.

Daarna zijn we begonnen met het online zetten van de 20 pagina’s. Alle 20 pagina’s zijn in de loop van 6 maanden online gezet in een willekeurige volgorde. Elke pagina linkt naar ongeveer 5 andere pagina’s.

Ook zijn in de loop van het jaar een aantal lokale pagina’s toegevoegd, zoals [zoekwoord] + [plaatsnaam]. Alle lokale pagina’s zijn onderling gelinkt, maar niet met de niet-lokale pagina’s.

Daarmee is de SEO en de interne linkstructuur op de website goed ingezet.

Tijdens de eerste 6 maanden zijn ongeveer 20 linken gebouwd. Dit zijn 20 simpele linken met een branded ankertekst. Het zijn linken van startpagina.nl of een lokaal profiel. 10 naar de homepage en 10 naar andere pagina’s.

Ze zijn bedoeld om te zorgen dat Google de website in de gaten blijft houden. Het zijn geen linken die je Google posities sterk beïnvloeden.

Na deze 6 maanden ziet het websiteverkeer er als volgt uit:

Analytics eerste screenshot

65 bezoekers in november.

Min of meer zoals verwacht.

Alle Google posities hangen tussen de 11 en 40+ in.

Ook dit is precies zoals verwacht in deze niche, gezien de concurrentie. De bezoekers die we binnenkrijgen, komen binnen via specifieke zoektermen die we beschreven hebben door onze uitgebreide pagina’s.

Website in cijfers:

Zoekwoorden op Google positie 1-3: 0

Zoekwoorden op Google positie 4-10: 0

Zoekwoorden op Google positie 11-40: 80

Zoekwoorden op Google positie 40+: 494

10 grootste zoekwoorden: niet in top 10.

Aantal offerte aanvragen: 0

Waarde offerte aanvragen: 0

Maand 7 t/m 9

In maand 7 t/m 9 hebben we niets aan de website gedaan, behalve het veranderen van het WordPress theme.

Door het lange wachten, weten we zeker dat de website uit de Google Sandbox is verdwenen.

Vanaf dit moment zijn we gaan linkbuilden om alle Google posities omhoog te duwen.

Website in cijfers:

Zoekwoorden op Google positie 1-3: 0

Zoekwoorden op Google positie 4-10: 4

Zoekwoorden op Google positie 11-40: 114

Zoekwoorden op Google positie 40+: 457

10 grootste zoekwoorden: niet in top 10.

Aantal offerte aanvragen: 0

Waarde offerte aanvragen: 0

Linkbuilden Februari + Maart

Vanaf 1 februari 2017 zijn we gaan linkbuilden.

Om dit linkbuilding experiment niet zelf te sturen, hebben we het linkbuilden volledig uitbesteed.

Onze eisen waren als volgt:

  • Alle linken moeten op echte websites geplaatst worden, niet op PBN’s. Anders dan dat maakt het niet uit.
  • Website TF, CF, DA, PA en DR maken niet uit. Maar het moet een goede mix zijn van kwaliteiten.
  • Het maakt niet uit welke extensie (TLD) de website heeft. .nl mag, maar hoeft niet.
  • We willen alle geplaatste backlinks inzien via Ahrefs.
  • Gebruikte ankerteksten zijn alleen branded of URL.
  • Op elk domein moeten meerdere backlinks worden geplaatst met dezelfde ankertekst, zodat we zeker weten dat Google tenminste 1 van de linken vindt.
  • De backlinks worden naar een willekeurige pagina gestuurd.
  • 95% van alle linken moeten do-follow zijn.

Dit doen we gedurende 2 maanden. t/m 31 maart om precies te zijn.

Het backlinks dat de website ontvang is als volgt:

  • 1 februari: 23
  • 1 maart: 69 
  • 31 maart: 142

De resultaten van februari en maart zijn als volgt:

154 bezoekers in maart.

Nog steeds niet indrukwekkend, maar wel al een verdubbeling ten opzichte van november.

Ook zijn er in de periode februari + maart 3 offerte aanvragen binnengekomen.

3 aanvragen op 300 bezoekers is een conversie van 1%.

Tot zover is dit redelijk in lijn met de verwachting van onze linkbuilding activiteiten en de conversiegerichtheid van onze extreem simpele website.

Het aantal backlinks is in februari en maart flink gestegen. Er zijn per dag tussen de 1 en 10 linken bijgekomen.

Van 20 naar 142 backlinks in 60 dagen. Gemiddeld zijn dat er 2 per dag.

Onze website waarde volgens 3 grootste softwareplatformen eind maart:

Ahrefs

Majestic SEO

Open Site Explorer

Website in cijfers:

Zoekwoorden op Google positie 1-3: 1

Zoekwoorden op Google positie 4-10: 2

Zoekwoorden op Google positie 11-40: 107

Zoekwoorden op Google positie 40+: 465

10 grootste zoekwoorden: niet in top 10.

Totaal aantal offerte aanvragen: 3

Totale waarde alle offerte aanvragen: Nog invullen

Linkbuilden Vanaf April

Na 2 maanden linkbuilden gaan we de strategie wijzigen op 2 gebieden. Deze wijzigingen zijn doorgegeven aan de partij die die linken voor ons verzorgd.

Ankerteksten

Omdat er nu een flinke dosis aan branded en URL ankerteksten naar de website is gebouwd, gaan we switchen naar alleen nog maar exact match ankerteksten.

In totaal hebben we ongeveer 200 zoekwoorden gekozen om op te scoren verspreid over de 20 pagina’s. We gaan deze 200 zoekwoorden nu als exact match ankerteksten gebruiken en deze naar de betreffende pagina’s sturen.

Kwaliteit linken

Daarnaast willen we alleen backlinks ontvangen die een TF van tenminste 10 hebben. Ook mag de CF maximaal 3 punten hoger zijn dan de TF.

Linkbuilding Update Juli

We zijn 4 maanden verder sinds de laatste update in april.

Elke dag worden er nog tussen de 1 en 10 linken gebouwd met alleen maar exact match of partial match ankerteksten.

Alle linken zijn nog steeds van niet-gerelateerde websites.

Wel is de SEO titel van de homepage veranderd. Deze reflecteerde een belangrijk zoekwoord niet goed genoeg.

Door deze wijziging zijn we gestegen van plaats 14 naar 4!

Dat gecombineerd met alle nieuwe backlinks uiteraard.

Helaas zijn de offerte aanvragen van april verloren gegaan door technische problemen. Die maand laten we daarom buiten beschouwing.

We zien 2 toffe ontwikkelingen:

Op een aantal zeer conversie gerichte zoekwoorden die best leuk zoekverkeer hebben (100 – 300) stijgt de website gestaag.

Het verkeer blijft gestaag toenemen:

In de maand juli zijn er 273 bezoekers op de website gekomen.

Update juli 2017

Totaal in de maand juli zijn er 6 offerte aanvragen. Dat komt neer op een conversie percentage van ongeveer 2%. Niet verkeerd, gezien het huidige design van de website.

Ook als je afgaat op de cijfers van Ahrefs of Majestic SEO groeit de website.

De DR is 1 punt gestegen en de UR 5.

Het aantal backlinks blijft maar toenemen. Nu staan er in totaal 281 verwijzende domeinen zoals opgepikt door Ahrefs.

De CF is gestegen van 27 naar 30 en de TF van 9 naar 21. Niet slecht wanneer je waarde hecht aan deze cijfers.

De TF en CF balans zou nog meer mogen naar 1-op-1, maar dit is niet verkeerd.

Je ziet wel dat de website vanuit allerlei websites backlinks ontvangen, doordat er allerlei categorieën worden toegekend aan de website. Op zich niet vreemd. Onze enige eis aan de backlinks is dat ze geen verband houden met onze website.

Website in cijfers:

Zoekwoorden op Google positie 1-3: 4

Zoekwoorden op Google positie 4-10: 24

Zoekwoorden op Google positie 11-40: 140

Zoekwoorden op Google positie 40+: 407

10 grootste zoekwoorden: niet in top 10

Offerte aanvragen mei: 4

Offerte aanvragen juni: 4

Offerte aanvragen juli: 10

Totaal aantal offerte aanvragen: 21 (maand april niet meegenomen)

Totale waarde alle offerte aanvragen: Nog invullen

 

Dus wat gaan we doen vanaf juli? In feite niets anders

 

Het experiment loopt nog steeds. We houden je op de hoogte!

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Laat het weten in de reacties hieronder.

31 July 2017 | Categorie: Linkbuilding

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer Passie voor zoekmachine- en conversie optimalisatie. Problemen, vragen of suggesties? Ik hoor het graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *