Home > Interne Linkstructuur Voor Lokale SEO Website (Deel 8)

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

Interne Linkstructuur Voor Lokale SEO Website (Deel 8)

Auteur:

Dit is deel 8 in onze serie over lokale SEO. In dit deel ga ik je uitleggen wat een interne linkstructuur is en hoe je een goede interne linkstructuur voor je lokale SEO website maakt.

Wil je alle andere delen over lokale SEO zien? Of ben je opzoek naar het vorige deel over de URL Structuur van een Lokale Website? Klik dan op de link!

 

Interne Linkstructuur Voor Lokale SEO Website

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies uitleggen hoe je de interne linkstructuur van je lokaal gerichte SEO website inzet.

Ik ga je precies uitleggen wat het inhoudt waarom het zo belangrijk is met name als je website groter is als je meerdere diensten heb en je bent in meerdere plaatsen actief.

Hoe groter je site is hoe belangrijker dit is. En hoe meer je er uit kan halen. Ik ga je de verschillende soorten interne linken laten zien, ik ga je vertellen wat je intern moet linken.

Welke anchor teksten je daarvoor moet gebruiken. En ik ga je een voorbeeld geven waarbij je bij kan houden welke pagina naar welke pagina linkt. Door een simpel excel schema.

 

Wat en waarom

Een interne link is een pagina die verwijst naar een andere pagina op dezelfde website.

Ik heb hier een voorbeeld gepakt van een willekeurige tweedehands auto in Utrecht website.

En hieronder zie je allerlei linken staan. En die linken naar verschillende plaatsnamen. Dus goedkope occasions noord Holland heet er eentje, goedkope occasions zuid Holland, goedkope occasions Zeeland.

Dat zijn interne linken die van de ene pagina uit jouw website naar een ander pagina in jouw website linken.

Een makkelijk voorbeeld van een interne link is bijvoorbeeld je menu. En je menu komt voor op elke pagina en die verwijst altijd door naar dezelfde opties bijvoorbeeld je homepage.

Nou waarom zijn interne linken nu zo belangrijk? Dat is om de volgende reden:

Als dit je website is, en dit is zo de structuur. Dan kijkt Google uiteraard naar de content op je website om te bepalen waar de pagina over gaat.

Maar Google kijkt ook naar waar jouw pagina’s intern verbonden zijn om beter te snappen waar het over gaat, en om te bepalen hoe belangrijk een bepaalde pagina binnen de website is.

Want als deze pagina vanuit elke pagina een interne link krijgt, dan redeneert Google, dan zal dit wel een hele belangrijke pagina zijn.

En als deze pagina alleen maar vanuit het menu een link krijgt, zal die wel minder belangrijk zijn.

En daardoor kan je eigenlijk pagina’s die je omhoog wilt hebben in Google of die op een plek zitten waar wat meer concurrentie is, kan je omhoog helpen.

Verwijzende linken

Wat ook belangrijk is om te weten is als je je pagina hebt, zo dan heb je hier twee pagina’s. En de middelste pagina moet gaan scoren in Google. En de linkerpagina ontvangt misschien wel hele goede backlinks.

Dit is bijvoorbeeld een blogartikel over autodata of allemaal kranten artikelen. Het AD, het FD en de Volkskrant  hebben allemaal naar dit artikel gerefereerd als bron.

En als ik vanuit die pagina met de links link naar de middelste pagina, dan geeft die pagina een stukje van die waarde door.

Dus niet alleen is het belangrijk dat Google snapt van hoe zijn pagina’s onderling met elkaar verbonden. En welke is belangrijk.

Ook iedereen die extern naar jouw pagina verwijst die kan helpen om jouw pagina te laten scoren in Google.

Dus een goede interne linkstructuur is heel erg belangrijk.

 

De laatste reden waarom het belangrijk is is omdat je met behulp van de juiste anchor teksten, dus hier is het bijvoorbeeld dat occasions Noord-Holland.

Anchor tekst is het stukje tekst in de link en dat kan Google weer helpen om te begrijpen waar jouw pagina over gaat.

Bijvoorbeeld als we een pagina gericht hebben op het woord occasions Utrecht.

En we linken met de anchor tekst als goedkope occasions Utrecht. Dan is dat een signaal voor Google, ze hebben niet alleen occasions maar ook goedkope occasions.

Nou dat is goed om te weten en dan begrijp ik de pagina iets beter. Dus daarom zijn interne linken zo ontzettend belangrijk.

Soorten Interne Linken

Nu zijn er grofweg 4 soorten interne linken. En deze vier staan apart, omdat als je een website hebt. Dan heb je de bovenkant, en eventueel links en rechts een zijkant. En je hebt de onderkant van een website.

Dit is de Header, de bovenkant is de Header, daar zit meestal ook het menu in, meestal heb je links boven het logo.

Dan heb je meestal aan de zijkant ook een sidebar. En dit kan een sidebar zijn of dit kan een sidebar zijn.

En je hebt een footer aan de onderkant van je website. Nou de linken die daar in staan, die tellen minder zwaar mee, dan de linken die in de echte pagina staan.

En dat is de pagina met gewoon de tekst erin. Hoewel het wel kan helpen om linken naar je belangrijkste pagina’s in een van de vier delen te zetten, tellen de linken die gewoon echt in de site, in de content staan die tellen meer mee. Belangrijke pagina’s kun je dus het best linken vanuit je content.

En dat kan zijn met een link in een afbeelding. En dat kan zijn met een stukje tekst wat linkt. Dat is allebei goed.

Interne Silo’s Creëren

Wat je wil proberen te creëren zijn interne silo’s.

Een interne silo ziet er als volgt uit:

Dit is mijn website, occasions Utrecht. En dit is de homepage. En dan heb ik hier bijvoorbeeld de verschillende merken. Dus occasions Volkswagen, occasions Audi. En occasions Opel.

En dit zijn de 3 pagina’s die ik eigenlijk wil laten scoren. Dus occasions VW in Utrecht, occasions Audi en Opel.

En om een pagina zo relevant mogelijk te maken wil je de pagina omringen, laten linken naar of met pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan.

Dus als ik er voor zorgt dat er vanuit mijn occasions VW pagina alleen maar gelinkt wordt naar andere Volkswagen pagina’s.

Dan ziet Google dat als een heel sterk signaal. Hey, alle VW pagina’s op die site linken door naar een VW pagina.

Dus als iemand zoekt op VW, dan moet ik waarschijnlijk deze pagina laten zien. Want die is het meest relevant op het gebied van Volkswagen.

Dus alles wat je relateert rondom en bepaalde groep en in dit geval is dat een merk. Wil je daar heen sturen en wil je met elkaar in verbinding brengen.

Zo kan Google heel makkelijk zien, hey dit stuk gaat over VW en dit stuk over Audi, en dit stuk over Opel.

 

Scoren in Google

En als Google iets moet tonen dan is dat voor Google 100% duidelijk. Dat is heel belangrijk om te scoren in Google.

Wat je ook kan doen of wat je er aan toe kan voegen is als je denkt, wat kan er scoren?

En dan kan je bijvoorbeeld denken aan concurrentie, en als je denkt aan lokale vindbaarheid, dan is Amsterdam altijd de moeilijkste stad om te scoren.

En Rotterdam, den Haag, etc. Hoe groter de stad doorgaans hoe moeilijker het wordt om goed te scoren.

Dus als ik die Amsterdam pagina een extra zetje moet geven, kan ik kijken of het lukt om zo veel mogelijk pagina’s hier een link heen te laten sturen.

Zodat Google heel makkelijk kan zien, die Amsterdam pagina’s om mijn site, die zijn het aller belangrijkst.

 

Wat Linken

Nou wat link je doorgaans, normaal gesproken hanteren we of adviseren we altijd om de Wikipedia strategie toe te passen.

En de link structuur van Wikipedia is eigenlijk heel simpel, als het relevant is dan linkt het naar elkaar.

Waar ik dan vooral bij moet denken of de bezoeker er iets aan heeft als ik dit met elkaar laat linken.

Dus een voorbeeld daarvan is gelijke diensten, Als dit drie diensten zijn. Dus ik had het net over merken.

Maar dan heb ik hier nu auto kopen, bus kopen, en bestelauto kopen. Dan zijn het alle drie woorden met kopen erin.

Dus die zijn aan elkaar gerelateerd. Dus dit zijn hele goede pagina’s om naar elkaar te laten verwijzen.

Het is namelijk niet zo dat ik per se de een of de ander beter wil laten scoren in Google. Maar ik kan daarmee wel duidelijk maken dat deze pagina’s gelinieerd zijn of gerelateerd zijn aan elkaar op het gebied van kopen.

Daar profiteren eigenlijk alle pagina’s van en dat zorgt voor Google voor meer duidelijkheid.

Dus gelijke diensten en gerelateerde diensten die koppel je eigenlijk altijd aan elkaar. En gerelateerd kan bijvoorbeeld ook zijn als ik hier zo de auto kopen pagina.

En dan heb ik hier, hieronder vallen wee de merken dus ik heb hier weer VW en de Opel pagina laat ik ook weer aan elkaar door linken. Dan weet Google heel duidelijk dat het bij elkaar hoort.

 

Geografische Locaties

Maar dat geldt ook voor gelijke GEO locaties en gerelateerde GEO locaties. Dus als je heel veel pagina’s hebt die gericht zijn op locaties.

Laten we weer de dienst auto kopen pakken. En dan heb ik daar onder weer auto’s kopen in Amsterdam. Een daar heb ik weer de auto kopen in Rotterdam pagina.

Dan kan je de geografische locatie pagina’s naar elkaar toe  verwijzen. Dit is dezelfde dienst maar ik link de locaties aan elkaar.

Doorgaans doe je dat eigenlijk om twee manieren. Alle pagina’s die dezelfde locatie hebben, die wil je aan elkaar verbinden.

Bijvoorbeeld alle Utrecht pagina’s. Dus als we het over de occasions hebben als het dezelfde stad, is dan moet het met elkaar verbonden zijn.

Dat is omdat Google dan ziet, dat er intern een gigantisch spinnenweb is met elkaar, tussen al die verschillende Utrecht pagina’s.

Dan ziet Google, hey kijk is an, dat is echt een heel groot net, en dit is helemaal Utrecht gerelateerd. Dat betekent dat Google het beter snapt en je beter kan scoren.

Tegelijkertijd is het voor bezoekers ook makkelijk omdat ze makkelijk heen en weer kunnen klikken tussen verschillende diensten en verschillende plaatsen.

Je kan ook gerelateerde geografische locaties naar elkaar laten doorlinken. En dat zijn dan niet dezelfde pagina’s, dus Utrecht verbinden met Utrecht, maar dat is bijvoorbeeld de Utrecht pagina, en die ga ik verbinden met plaatsnamen van plaatsen die vlakbij Utrecht liggen.

Zo kan ik bijvoorbeeld Utrecht verbinden met alle plaatsnamen die er rechtstreeks naast liggen. Dan heb je bijvoorbeeld een Utrecht pagina en een Leidsche Rijn pagina, en die ga je met elkaar verbinden.

Je kunt zo Zeist, Nieuwegein, woerden en dat ligt een beetje aan wat voor straal je neemt. En die pagina’s ga je met Utrecht verbinden.

Spinnenweb

En al liggen die pagina’s dicht genoeg bij elkaar kan je die ook onderling met elkaar verbinden. Ook dit is weer een sterk relevantie signaal voor Google, want hij ziet dat alles in de omgeving zijn met elkaar verbonden.

En daardoor creëer je een gigantisch spinnen binnen je site.

Bijvoorbeeld als je de pagina auto kopen Utrecht weer hebt. Dan kan je omdat het om een auto gaat, deze pagina verbinden aan alle andere auto pagina’s. Het gaat om het kopen, dus je kan het verbinden met alle andere kopen pagina’s.

En het gaat om Utrecht dus je kan het verbinden met alle andere Utrecht pagina’s.

En daarnaast kan je het ook nog verbinden met alle gerelateerde pagina’s, die gerelateerd zijn aan auto’s.

Automatiseren

Afhankelijk van de URL structuur die je hebt toegepast, waar we het in de vorige video over hebben gehad, kan je op die manier alle pagina’s met elkaar verbinden die gelijk zijn aan elkaar.

Een auto kopen naar een auto kopen pagina of die gerelateerd zijn aan elkaar. Hoe je de interne linkstructuur toepast dat hangt van jezelf af. Maar dit is de basis.

Dit kan dus betekenen dat jouw website onwijs ingewikkeld word. Hoe groter je site word, met 20 of 100 pagina’s gaat het nog wel maar zodra je website naar 1000 pagina’s gaat is dit op geen enkele manier meer handmatig te doen.

 

Dus dan moet je er echt voor gaan zorgen dat dit geautomatiseerd gaat worden, dat er een goed algoritme achter komt. Dat je als dit je website is dat je onderaan een vast blok hebt met linken of aan de zijkant.

Het laatste waar je dan even over na kan denken is of ik hele belangrijke of competitieve pagina’s heb. Zo ja, dan wil ik misschien wel dat elke pagina daar heen linkt. Of dat heel veel pagina’s daarheen linken.

En moet ik daar ook een stukje voor automatiseren of moet ik dat handmatig toepassen. Zodat ik zeker weet dat de grootste pagina’s die het meeste geld opleveren dat die gaan scoren in Google.

En hoe beter je dit toepast hoe beter de backlinks die je site in de totaliteit binnenkrijgt hoe beter die gebruikt worden. Hoe beter Google jouw website snapt, hoe sneller die hem snapt.

Hoe beter Google jouw website crawlt. Het is niks anders dan voordelen.

Als je het hebt over een voorbeeld dan kan je bijvoorbeeld kijken naar Marktplaats, Marktplaats is ontzettend goed in het plaatsen van interne linken. Bol.com zelfde voorbeeld.

Bol.com heeft het volledig geautomatiseerd en ik zal er even een product bijpakken om te laten zien wat ik bedoel.

Dan pak ik hier het eerste product wat ik zo’n beetje vind, en dat is een Jamie Oliver vijzel. Dan scroll ik een beetje naar beneden en dan vind ik hier zo alle categorieën waar dit product onder valt.

En dit zijn dus allemaal interne linken. Dus hij linkt terug naar de koken pagina, want daar valt het onder, het valt onder kookgerei, vijzels en hamers, ga zo maar door.

Dit wil je eigenlijk met jouw site ook hebben. Dat elke pagina doorverwijst naar alle andere relevante pagina’s.

Afhankelijk van hoe groot je site is moet je hier dus diep over na gaan denken, of niet. Als je  van plan bent om echt een hele grote site te bouwen, of je bent al bezig met een ingewikkelde site, dan is dat behoorlijk wat werk om hier een goede blauwdruk van te maken.

En om te zorgen dat het allemaal geautomatiseerd en netjes plaatsvindt, niet alleen voor de huidige pagina’s maar ook voor nieuwe pagina’s die worden toegevoegd. Want je wilt natuurlijk dat dat allemaal automatisch geregeld is.

De laatste tip hierin is dat de homepage is de Messi van je website, de homepage krijgt namelijk de meeste backlinks binnen, die staat helemaal bovenaan in je url structuur. Dus deze pagina is het aller aller belangrijkst.

Dus als je een pagina heel hoog wil laten scoren kan het helpen om een link vanuit de homepage naar die pagina te laten linken.

Dat is een laatste tip en dat betekent niet dat je homepage helemaal vol moet staan met links naar andere pagina’s.

Maar je kan bijvoorbeeld  5 of 10 plaatsen pakken en dan kan je links laten gaan vanuit de homepage naar die pagina’s. En dat kan je net het extra zetje geven wat misschien weer een plaats scheelt.

 

 

Welke Ankerteksten Moet je Gebruiken

Er zijn namelijk nogal een aantal verschillende anchorteksten je hebt exact match, partial match, branded, URL, Titel en gerelateerd.

Ik plaats even een link in de beschrijving over een complete uitleg over ankerteksten. Dat ga ik hier niet herhalen dat is een te lang verhaal. Dus ik ga er even vanuit dat je precies weet wat deze ankerteksten inhouden.

En mijn advies zou altijd zijn, de juiste combinatie van. Het is sterk afhankelijk van je linkbuilding ook welke interne linken je moet gebruiken dus ik heb geen eenduidig antwoord hier op.

Maar mijn advies zou zijn wissel het zo veel mogelijk af en ook als je automatiseert, kijk of je daarbij ook kan afwisselen.

En hoe beter je deze mix kan maken, Hoe beter je pagina zal scoren. Dat is het beste antwoord wat ik je kan geven. Heb je hier een specifieke vraag over dan moet ik echt naar jouw website gaan kijken om je advies te geven.

Nou als je hier mee aan de slag gaat dan heb ik hier een heel simpele Excel sheet gemaakt wat je kan gebruiken om bij te houden welke pagina naar welke pagina linkt.

 

Excel Schema

Nou je ziet, dit is gewoon in Excel. Dus je kan de hele URL opschrijven. Of je kan het een stuk kleiner maken.

En dan zie je, in dit voorbeeld heb ik de 10 URL’s hierop geschreven. En hier heb je precies dezelfde, deze pagina linkt naar de pagina die je er boven ziet.

Dus je kan zien dat de pagina a, die linkt naar geen enkele pagina. Want daar staat niets ingevuld.

Maar hij ontvangt wel een link vanuit pagina c. Met de anchortekst occasion Utrecht en hij ontvangt wel 4 links.

Met de tekst goedkope occasion Utrecht. Met de anchortekst goedkope auto en auto kopen Utrecht.

 

De reden dat deze vlakken rood zijn is dat deze pagina in theorie wel naar zichzelf kan linken maar dat heeft geen zin.

En door dit simpele schema en als je dit bijhoud dat gaat alleen als je een wat kleinere site hebt, maar dat kan je helpen om in te zien, hey welke pagina linkt nu precies naar welke pagina. En met welke ankertekst.

En als je dan de nieuwe pagina toevoegt, dan kan je op een makkelijke manier weten, dan moet ik op die en dan moet ik op die pagina’s een link plaatsen.

Want wat je veel ziet bij websites is dat de nieuwe pagina’s die linken wel uit naar de oude pagina’s. Maar de pagina’s die er al staan die worden niet groter.

Een nieuwe pagina krijgt eigenlijk geen interne linken meer binnen. En dat is zonde en dat kan helemaal niet kloppen binnen je SEO strategie.

Dus dit is een hele simpele manier om het bij te houden voor jouw website. Dan heb je altijd het overzicht en kan je het ook niet kwijt raken.

 

Nou door dit goed toe te passen kan je echt posities pakken in Google want interne linken zijn ontzettend  belangrijk om je linkjuice te verdelen en om Google jouw site te laten begrijpen.

En zeker als je de anchorteksten goed inzet, en goed afwisselt kan je daar heel veel profijt van hebben en het is misschien wel de makkelijkste manier om te scoren naarmate je site groter en groter wordt.

 

Ik weet zeker dat je hier iets aan hebt gehad, heb je nog vragen of opmerkingen, misschien over jouw specifieke site of is iets niet helemaal duidelijk?

Laat dan een opmerking achter in de comments of op onze site en dan krijg je persoonlijk van mij antwoord.

Vergeet onze volgende video over Google Structured Data en Rich Snippets Voor een Lokale Website niet te kijken?

En ik wens je heel veel succes met het uitdenken dat is het belangrijkste, het uitdenken van je interne linkstructuur, wat ga ik naar wat sturen.

Om vervolgens alles toe te passen en jouw website langzaam maar zeker te zien stijgen in Google.

 

12 February 2018 | Categorie: Lokale SEO

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over David