Home > SEO en Content Marketing Strategie van Long Tail Zoekwoorden

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

SEO en Content Marketing Strategie van Long Tail Zoekwoorden

Long Tail Zoekwoorden SEO strategie en content marketing strategie voorkant

Basisuitleg Over Long Tail en Short Tail Zoekwoorden (Deel 1)

Long Tail SEO en Content Marketing Strategie (Deel 2)

Genoemd in de video: Ultieme gids over Ankerteksten

Long Tail Zoekwoordenonderzoek: Vind Alle Woorden In Jouw Branche (Deel 3)

Long Tail Zoekwoorden Prioriteren tot SEO Strategie (Deel 4)

SEO Tekst Schrijven van Long Tail Zoekwoorden (Deel 5)

Linkbuilding voor Long Tail Pagina’s (Deel 6)

Genoemd in de video: 103 Nederlandse Linkbuilding Strategieën

 

 

 

Basisuitleg Over Long Tail en Short Tail Zoekwoorden (Deel 1)

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je alles vertellen over Long Tail zoekwoorden, Short Tail zoekwoorden, de verschillen tussen die twee en waarom Long Tail zo belangrijk is voor je SEO en hoe je een complete strategie bouwt rondom deze speciale zoekwoorden. 

 

Long Tail zoekwoorden

 

Inhoudsopgave:

  • Wat Long- en Short Tail zoekwoorden zijn.
  • Het verschil tussen Long- en Short Tail zoekwoorden.
  • De soorten Long Tail zoekwoorden.
  • Long Tail vs lage concurrentie
  • Voorbeelden
  • Basis SEO en content marketing strategie

 

 

Wat Long- en Short Tail zoekwoorden zijn.

We gaan beginnen door het verschil uit te leggen tussen Long Tail zoekwoorden en Short Tail zoekwoorden en vertellen wat het überhaupt betekent.

Ik ga je de twee soorten Long Tail zoekwoorden uitleggen en het verschil tussen die twee, want dat heeft nogal een impact op je strategie. Ik ga je ook vertellen dat een Long Tail zoekwoord niet automatisch betekent dat het een woord is met weinig concurrentie, iets wat veel mensen denken. Ik ga een aantal hele concrete voorbeelden geven van Long Tail zoekwoorden zodat je precies weet wat ik bedoel en ik ga je vertellen hoe je dit kan gebruiken als basis voor je complete SEO strategie of je content marketing strategie.

 

Grafiek Long Tail

 

Hier zie je een grafiek en deze grafiek geeft eigenlijk weer hoe de verdeling is tussen zoekwoorden, zoekvolumes binnen elke branche en elke niche. Daarin kan je zien dat 10% van het totale zoekvolume bestaat uit zoekopdrachten die 1 of 2 zoekwoorden bevatten en dat is deze grote groene lijn. De zoekwoorden uit jouw branche ken je waarschijnlijk wel, dat zijn grote zoekwoorden met een extreem hoog volume, de prestige woorden waar iedereen op wil scoren.

 

 

Short Tail zoekwoorden

 

De volgende 20% van de branche bestaat uit zoekopdrachten die bestaan uit 2-3 zoekwoorden. Dat is het groene vlak dat je hier zo ziet. Ik ga straks nog voorbeelden geven dat je precies weet wat voor zoekwoorden het zijn.

 

Maar 70% van het totale zoekvolume in elke branche, in elke markt bestaat uit zoekwoorden, uit zoekopdrachten die bestaan uit 3 zoekwoorden of meer en die 3 of meer zoekwoorden is 70% van de markt. En dat noemen we Long Tail zoekwoorden. En hier zie je al een vorm van een staart, en je moet je voorstellen, de staart gaat eigenlijk oneindig lang door. Vandaar de term Long Tail. Deze twee grotere gedeeltes hier, die samen 30% van de markt vormen, die twee noem je bij elkaar de Short Tail; het korte stukje van de grafiek, de korte staart.

 

Lange staart uitleg

 

Het verschil tussen Long- en Short Tail zoekwoorden.

Nu zijn er hele belangrijke verschillen tussen Long Tail zoekwoorden en Short Tail zoekwoorden. Het eerste is dat van Short Tail zoekwoorden zijn er eigenlijk maar weinig zoekwoorden, dus in een branche kunnen dat er drie zijn of misschien zijn het er tien of twintig, maar veel meer dan dat zijn het er niet.

 

Terwijl Long Tail zoekopdrachten, daar zijn er gigantisch veel van, misschien wel oneindig veel. Short Tail zoekwoorden bestaan dus uit tussen de 1 tot 3 zoekwoorden en Long Tail bestaat uit 3 of meer zoekwoorden. Doorgaans hebben Short Tail zoekwoorden een hoog zoekvolume en dan heb ik het over 100+minimaal. Maar dat verschilt per branche en Short Tail zoekwoorden kunnen tot tien duizenden of honderdduizenden zoekvolume hebben per maand. 

 

Verschillen zoekwoorden

 

Long Tail zoekwoorden hebben doorgaans een laag zoekvolume van honderd of minder. En in sommige branches is dat misschien twee tot drie honderd. Maar het zoekvolume op een Long Tail zoekwoord maandelijks is gewoon laag. Als je er op gaat scoren dan gaat de groei ook heel anders dan bij Short Tail zoekwoorden. Bij Short Tail zoekwoorden gaat de groei in stoten, en ik ga zomenteen precies uitleggen waarom dat zo is. Want je zit veel meer in een alles of niets situatie En dat heeft er mee te maken dat je eigenlijk probeert op een specifiek zoekwoord te scoren en bij Long Tail heb je doorgaans een snellere stabielere groei omdat je eigenlijk een heel cluster aan zoekwoorden probeert te pakken.Ten slotte is het belangrijk om te weten dat Short Tail zoekwoorden vaak redelijk ver van de conversie af zitten.

 

De soorten Long Tail zoekwoorden.

Als je het AI model pakt, zit je eigenlijk in het eerst AI want hoe minder woorden iemand gebruikt in zijn zoekopdracht hoe algemener die wordt. Als ik daarbij denk aan een woord als fiets of fiets kopen wat ik straks als voorbeeld ga gebruiken. En dat betekent dat iemand ver van de conversie afzit, en de kans dat je vanuit dat zoekwoord meteen iets verkoopt of dat iemand een offerte aanvraagt, die kans is veel kleiner ten opzichte van Long Tail zoekwoorden want Long Tail zoekwoorden zijn specifieker  en daardoor weet iemand die zoekt op wat hij wil en dat betekent dat hij dichterbij is om een beslissing te nemen en om te converteren; iets te verkopen of een offerte aan te vragen, dus dat zijn hele belangrijke verschillen tussen de Short Tail zoekwoorden en de Long Tail zoekwoorden.

 

Grafiek Posities

 

Dan ga ik nu de groei en het AIDA model nog even toelichten. Bij Short Tail zoekwoorden gaat de groei eigenlijk altijd in stoten en dat komt namelijk als volgt: stel dat we een zoekwoord hebben en die bovenaan de grafiek zit waar een hoog zoekvolume opzit, dus bijvoorbeeld van twintig duizend en we hebben een pagina, en met die pagina en dat zoekwoord willen we gaan scoren. Nou dan gebeurt er eigenlijk het volgt; op het moment dat ik op nummer een sta ontvang ik, nou laten we voor het gemak zeggen 30% van alle klikken krijg ik dan binnen. Dus dan ontvang ik 6000 bezoekers per maand. Als ik een plek weg  val, en ik zak naar plek 2, dan krijg ik nog maar 15%. Het is iets minder maar voor het gemak doen we gewoon 15%. En dan zien we dat het meteen halveert, dus een plek heeft een gigantische  impact op hoeveel bezoekers ik binnen krijg. En als ik van twee naar drie zak, zak ik weer meteen ongeveer 5%, en dat betekent weer dat ik 1000 bezoekers mis. Dus afhankelijk van de positie die ik in Google heb schommelt mijn verkeer heel sterk. En dat betekent dat die  ene plek die omhoog of omlaag gaat extreem belangrijk is om in de gaten te houden of om jou verkeer binnen te krijgen of niet, en dus ook om omzet te hebben of niet. Dus het is daarmee veel meer een alles of niets situatie dan bij Long Tail zoekwoorden.

 

En Long Tail zoekwoorden, hieronder heb ik een afbeelding van Google analytics. Van een pagina die scoort op Long Tail zoekwoorden. Je kan zien, hier hebben we de pagina ontwikkeld. Dit is de eerste maand dat de pagina online is gezet en je ziet dat de pagina elke maand best wel sterk groeit, en dat gaat rustig en stabiel verder totdat het ergens op een gegeven moment afgevlakt omdat het maximale verkeer binnen is. Je ziet het is een pagina, die pagina trekt 2600 bezoekers per maand dus dat is zeker niet weinig, maar de reden hiervoor is dat de Long Tail pagina doorgaans probeert te scoren op heel veel zoekwoorden, dus dat kunnen er 5 zijn maar dat kunnen er soms ook wel 50 zijn. Op een pagina in plaats van op een zoekwoord, wat meestal het geval is bij Short Tail zoekwoorden.

 

Analytics zoekwoorden

 

 

Het AIDA model

En doordat je op veel meer verschillende zoekwoorden probeert te scoren die weliswaar een laag volume hebben maar alles bij elkaar opgeteld toch nog best wel wat heeft, en omdat meestal de concurrentie er ook wat slechter op is is het makkelijker om te scoren. Dus kan je snel en stabiel verkeer op je pagina krijgen. Een specifiek voorbeeld hiervan is wat ik hier laat zien waar geen enkele vorm van link building bij gedaan is. Dus dat is heel belangrijk om te weten, zowel bij Short Tail als bij Long Tail. En zo kan je dus veel verkeer binnen halen alleen de manier waarop scheelt nogal.

 

De tweede is de koopintentie van je bezoeker, waar is de customer journey of binnen het aankoop proces, waar bevindt de bezoeker zich? Als je naar de Short Tail gaat kijken, dan is dat doorgaans aan het begin van de aankoopcyclus. Dus als we het AIDA model gebruiken dan zit je in de attention en of de interest fase. Dat zegt niet dat je niet kan verkopen vanuit Short Tail zoekwoorden, dat kan wel maar je krijgt een bezoeker binnen die doorgaans oriënterend is. Dat komt omdat ze zoeken op een algemeen en wat breder zoekwoord, vergelijk het als je een winkel hebt met iemand die binnen komt en die niet specifiek vraagt naar een product of zegt ik wil dit kopen maar iemand die zegt, nou hé ik ben in je winkel dus ik heb wel interesse maar ik kom alleen even kijken.

 

AIDA model zoekwoorden

 

Als je dat vergelijkt met Short Tail; dan zit je in de desire of action fase van de bezoeker in de aankoop cyclus en dat komt omdat de bezoeker veel specifieker binnenkomt en hij is specifieker omdat hij meer zoekwoorden gebruikt. Als je dat weer vergelijkt met de winkel is dat iemand die binnenkomt en vraagt naar een specifiek product of iemand die zegt nou ik zoek een jas, en ik weet niet welk merk maar hij moet wel rood zijn en ik weet wel precies mijn maat. Dus hij komt veel gerichter binnen, veel specifieker binnen en daarmee is de kans dat je iets gaat verkopen groter, maar er zijn gewoon veel minder mensen die zo binnen komen, want er zijn maar weinig mensen die een winkel binnen stappen en zeggen: ik wil een rode jas hebben in maat XL. Maar er zijn alles bij elkaar wel veel mensen die binnen komen en vragen naar een kleur of een maat, of een specifiek merk.

 

Dus als je al die kleintjes bij elkaar op gaat tellen is het uiteindelijk een groter aantal. Dus je moet iets meer moeite doen omdat binnen te halen.

Nou deze verdeling en deze werkwijze geldt eigenlijk voor elke branche, elke niche en voor websites, webshops. Of je nu een dienst hebt of een product hebt, dat maakt ook niet uit of je in Nederland zit of in een ander land. Dit principe geldt altijd.

 

Principe long tail

 

Maar heel belangrijk om te weten, echt cruciaal om te weten is dat je twee soorten Long Tail zoekwoorden hebt. En je hebt Long Tail zoekwoorden die bestaan uit drie of meer woorden die eigenlijk gewoon een lange Short Tail versie zijn. En daarin zijn woorden toegevoegd die eigenlijk helemaal niet zoveel toevoegen, en dat betekent dat als je op de Short Tail versie van het zoekwoord zoekt, dat je het zelfde zoekresultaat krijgt.

 

En ik ga laten zien wat ik daarmee bedoel; als iemand zoekt op het woord fiets kopen, dan is dat een Short Tail zoekwoord want dat zijn maar twee zoekopdrachten en ik weet het volume niet uit mijn hoofd maar het volume op dit zoekwoord zal behoorlijk hoog zijn. Nou kan iemand hier een woord aan toevoegen zoals online fiets kopen, en dan zakt het zoekverkeer en dan kan je zeggen het is 3 zoekwoorden of meer, dus het kan heel goed een Long Tail zoekwoord zijn of je kan bijvoorbeeld zeggen, snel online fiets kopen. Maar het probleem is echter, door het toevoegen van deze woorden wordt een woord als online veranderd niks aan de koopintentie. Dus je kan het woord online net zo goed weglaten, en dat betekent dat als je waarschijnlijk zoekt op fiets kopen of op online fiets kopen, dat Google precies dezelfde resultaten toont.

 

Lange Short Tail

 

Dezelfde website scoort op die woorden. Dus hoewel dit wel een Long Tail zoekwoord is want dit bestaat uit meerdere woorden, is de concurrentie nog steeds heel erg   hoog en is het eigenlijk een verkapt Short Tail woord. Dus als je een Long Tail strategie aan gaat houden heb je hier dus niet zoveel aan. En zinloze toevoegingen, die zinloze woorden waarbij je moet denken aan online, die wordt heel veel gebruikt. In sommige gevallen is het ook een woord als kopen, bestellen dat wat in sommige gevallen wat toevoegt aan een woord als bijvoorbeeld mooi, of leuk, ook dat zijn woorden die niet zoveel extra vertellen over de zoekintentie.

 

En zo zijn er nog meer woorden te bedenken die wel vaak worden gebruikt maar die je eigenlijk moet wegstrepen als je Long Tail gebruikt. Dus wat zijn wel goede Long Tail zoekopdrachten? Dat zijn Long Tail zoekopdrachten die een Short Tail woord zijn, maar die het veel specifieker maken. Dus als ik wederom het voorbeeld van fiets kopen pak, ik ga een fiets kopen of ik ga nog steeds een fiets kopen, wat kan ik hier nou aan toe voegen om het specifieker te maken. Nou ik kan bijvoorbeeld het merk toevoegen. Ik kan een prijs toevoegen, ik kan een aantal versnellingen toevoegen of ik kan een bandenmaat toevoegen, ik kan een plaats toevoegen waar ik hem wil kopen. Dus al die eigenschappen vertellen mij beter waar die klant naar op zoek is. En daardoor verandert Google ook het resultaat wat hij laat zien, aan de klant dus aan de bezoeker als er op gezocht wordt.

 

Specifieke Short Tail zoekwoorden

 

En als het een woord dus specifieker maakt, dan is het dus een goed Long Tail zoekwoord waar de concurrentie lager op is of die zijn eigen zoekresultaten heeft, en dat zijn eigenlijk die je wilt hebben. Je hebt dus uitzonderlijk zoekwoorden waar geen Short Tail zoekwoord in voorkomt. Dus dat zijn echt Long Tail woorden die eigenlijk geen grote versie hebben. Dat is een zoekopdracht waar 10 of 20 keer op gezocht wordt en dat is het. Dus ik heb hier wat concrete voorbeelden staan. Als je het over Short Tail woorden hebt, dan heb je het bijvoorbeeld over cv onderhoud of cv onderhoud Amsterdam. Die zitten tussen de een en de 3 zoekwoorden in. En als je gaat kijken naar het zoekvolume dan is dat behoorlijk, maar je kan je ook voorstellen, dit zijn vrij algemene zoekwoorden dus de kans dat je hier direct een verkoop uit haalt is niet geweldig groot.

 

Als je dan gaat kijken naar Long Tail zoekwoorden eigenlijk met toevoegingen die niet niet zo heel boeiend zijn.

Dan heb je het bijvoorbeeld over cv onderhoud Amsterdam west, dan is het wel 4 woorden dus dan is het wel een Long Tail zoekwoord want hij heeft ook maar een zoekvolume van 30. Maar de vraag is even, in hoeverre voegt dit woord west nu echt iets toe, ja het maakt je locatie specifieker maar of dat echt iets uitmaakt is maar de vraag. Hetzelfde is als je het woord cv ketel Amsterdam west gebruikt. Dan heb je woord toegevoegd namelijk ketel, maar is er nu echt een verschil tussen een cv en een cv ketel, waarschijnlijk niet. Dus Google zal hier waarschijnlijk dezelfde zoekresultaten laten zien en daarmee is het geen interessant Long Tail zoekwoord. Want de kans is heel groot dat hier de concurrentie nog steeds groot op is.

 

Info van zoekwoorden

 

Dus wat zijn wel goede, specifieke Long Tail woorden; dus die een Short Tail woord korter of specifieker maken. Nou bijvoorbeeld waterleiding in muur, die is heel specifiek. En nog specifieker is waterleiding in muur vinden of waterleiding in muur frezen. Dan weet je namelijk precies wat die bezoeker bedoelt en als iemand zoekt op waterleiding in muur frezen dan wil die maar 2 dingen: Of hij wil een handleiding hebben hoe hij dat moet doen of hij wil iemand inhuren die dat voor hem gaat regelen. Veel meer opties dan dat zijn er niet. Dat geldt ook voor een woord als waterleiding leggen opbouw. Waterleiding in de grond aanleggen, waterleiding aanleggen onder de grond. Allemaal hele goede Long Tail zoekwoorden waarvan de kans groot is dat de concurrentie heel erg klein is. Dus dit zijn woorden waar je makkelijk op kan scoren in Google.

 

Als je het hebt over een webshop of over spullen kopen dan heb ik hier fiets kopen of goedkope fiets kopen, dat zijn duidelijke Short Tail zoekwoorden. Maar als je daar een foute Long Tail versie van hebt dan voeg je bijvoorbeeld het woord online toe. Ja, en deze zoekresultaten zijn ongetwijfeld hetzelfde, dus als je hier op probeert te scoren is de kans dat je grote concurrenten tegen komt nog heel erg groot, dus waar je eigenlijk naar op zoek wil zijn woorden als goedkoop gazelle fiets kopen of welke elektrische fiets kopen of een goedkope mama fiets kopen. Of een elektrische fiets tweedehands, een kinderfiets Batavus Diva, een Batavus voor dames met 7 versnellingen. Dus hoe specifiek wil je het hebben.

 

Dus als je wil gaan scoren op Long Tail zoekwoorden met je webshop zijn dit hele goede voorbeelden.

 

Fietsen zoekwoorden

 

 

Nou waarom zijn die Long Tail zoekwoorden nou zo belangrijk, want je kan er snel verkeer op binnen halen voor de meeste Long Tail zoekwoorden geldt dat als jij een hele goede pagina maakt, dan trekt de pagina binnen een paar weken verkeer en dat zul je altijd stabiel zien toenemen. Het is gewoon veel makkelijker en sneller om te scoren op long Tail Zoekwoorden dan Short Tail zoekwoorden. Dat betekent ook dat je er veel sneller omzet uit zal halen en vergis je niet, de omzet die je uit Long Tail zoekwoorden haalt is meestal beter en de conversie percentages zijn meestal hoger dan wat je uit Short Tail zoekwoorden haalt want dat is specifieker.

 

Vaak zijn Short Tail zoekwoorden heel goed te gebruiken voor link building want je hebt weinig link building nodig om te scoren, maar nog steeds kan je wel link building voor zulke pagina’s maar dan om andere pagina’s weer omhoog te krijgen.

 

Waarom belangrijk

 

Het sluit perfect aan op voice search, dus het zoeken door te praten tegen je telefoon is al een hele tijd een stijgende trend en in plaats van typen, wat mensen zo kort mogelijk doen en praten wat mensen zo lang mogelijk doen. En dat betekent dat je dus hele lange zoekopdrachten gaat krijgen. Heel erg Long Tail dus, en ten slotte als jij de Long Tail pagina’s goed opzet en slim gebruikt kan je die eigenlijk gebruiken om ook op je Short Tail te scoren en dat gaat min of meer automatisch mee, dus als je een goede Long Tail strategie hebt ga je ook op de Short Tail zoekwoorden ranken, en neem je dat eigenlijk automatisch mee.

 

En hoe je dat precies moet doen dat ga ik allemaal laten zien, dus daarom is Long Tail zo ontzettend belangrijk want er zit gewoon een hoop verkeer en een hoop omzet in die woorden.

 

In de volgende video ga ik je precies laten zien hoe je Long Tail zoekwoorden gebruikt om om te zetten tot een scherpe SEO en content marketing strategie, ik ga je precies vertellen wat je moet doen, hoe je de zoekwoorden  vindt, hoe je je website goed opbouwt en hoe Long Tail je er ook bij helpt om te scoren op Short Tail zoekwoorden.

Heb je nog vragen of opmerkingen, is het nog niet helemaal duidelijk wat betreft Long – of Short Tail zoekwoorden? Laat dan een reactie hier achter op YouTube of op onze site, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord en dan ga ik je zeker helpen om een goede Long Tail strategie op te zetten.

Heel veel succes met het toepassen van de strategie op je site, en ik zie je graag bij de volgende video.

 

 

 

7 January 2018 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer SEO & Conversie optimalisatie expert en eigenaar Klik Proces. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter en ik beantwoord ze persoonlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *