Onderzoek Publicatie Formule – Linkbuilding Tactiek Voor Zelfs de Saaiste Branches

by Bart van der Meer March 03, 2018

Linkbuilding Tactiek Voor Zelfs de Saaiste Branches

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces, en in deze video ga ik je alles vertellen over de onderzoekspublicatie formule, de link building strategie die werkt voor elke branche en elke website, hoe saai jouw niche ook is.

Ik ga je precies vertellen wat deze tactiek nou precies inhoud, waarom die zo effectief is, waarom die werkt in elke branche en uiteraard een compleet stappenplan over hoe je deze tactiek zelf kan uitvoeren.

Wat we gaan leren?

  • Onderzoek
  • Data verzamelen
  • Publicatie

3  Stappen

In essentie is deze link building strategie heel eenvoudig en bestaat die uit 3 stappen.

De eerste stap is dat je onderzoek dat naar een bepaald onderwerp.

De tweede stap is dat je data verzamelt over dat onderwerp.

En de derde stap is dat je je onderzoek gaat publiceren.

Wat het je oplevert

Het soort linken wat je hiervan krijgt zijn doorgaans sterke linken dan moet je denken aan blogs, nieuwswebsites, online magazines en de nieuwssecties van de wat grotere bedrijven.

Hoelang je er mee bezig bent dat verschilt heel erg afhankelijk van het onderwerp wat je kiest, en daar kom ik zo nog op terug.

Nou deze tactiek is zo ontzettend effectief omdat jouw pagina op jouw website de bron gaat worden voor heel veel andere websites.

En dat betekent dat ze bijna wel verplicht zijn een link naar jouw website op te nemen als ze iets over jouw onderzoek willen vertellen.

Daarnaast is het een hele makkelijke manier voor de partij die een link naar jouw gaat plaatsen, ze kunnen namelijk aan de hand van jouw interessante onderzoek heel makkelijk een stukje content plaatsen op hun eigen website.

Bijvoorbeeld door een samenvatting te maken of door een specifiek deel van je onderzoek toe te lichten, maar hoe dan ook, voor sites die altijd op zoek zijn naar content en dat zijn bijvoorbeeld nieuwswebsites is dit een hele makkelijke manier om dat voor elkaar te krijgen.

En daarmee geldt uiteraard: hoe opvallender of interessanter jouw onderzoek is, hoe groter de kans is dat ze het overnemen en hoe meer linken je kan verzamelen.

Maar let op, je hoeft opvallend niet te verwarren met ingewikkeld.

Want deze techniek is heel makkelijk om te doen. En hij werkt ook nog eens voor elke branche als je bereid bent om breder te denken dan alleen maar jouw diensten.

Stap 1: Onderzoek Doen

Als je een loodgieter bent, een onderzoek doen over loodgieten is misschien wat krap. En daarbij is even de vraag wie dat interessant vind.

Als je een loodgieter bent moet je denken aan onderzoeken over water of onderzoeken naar de huizen waar je mee aan de slag bent.

Ben je een beddenfabrikant, denk dan bijvoorbeeld aan nachtrust of denk aan comfort. Verkoop je rollators dan moet je denken aan ouderen of denk aan mobiliteit.

Je moet iets breder denken dan alleen maar jouw vakgebied, maar als je bereid bent om dat te doen, te onderzoeken en te publiceren, dan is het echt een hele krachtige en makkelijke manier om linken te scoren.

En het mooiste is dat je het heel vaak kunt herhalen. Als je een specifieke groep websites wilt targeten, bijvoorbeeld fotografie websites.

Helemaal top, dan moet je zorgen dat je jouw onderwerp verbindt aan fotografie en daarna kan je opnieuw onderzoek doen, maar bijvoorbeeld jouw onderwerp gerelateerd aan fitness, en daarmee kan je alle fitness bloggers aanspreken.

Creatiever Denken

En op die manier kan je vanuit jouw onderwerp, als je iets breder en creatiever wil denken, onderzoek doen naar allerlei onderwerpen en dat kan je relateren aan allerlei bloggen.

Als je deze tactiek gaat toepassen, en je hebt er succes mee, weet dan dat je het op kan schalen en kan herhalen.

Daarnaast kan je altijd onderzoek doen. In elke branche is wel iets wat mensen interessant vinden. Er is altijd een onderwerp wat op dit moment speelt of waar mensen mee bezig zijn.

Het moet iets zijn wat opvalt, waardoor je bijna zeker weet dat er heen gelinkt wordt.

Er is geen enkele branche die te saai is om dit voor elkaar te krijgen. En als je denkt van wel dan daag ik je uit om straks met mij mee te werken over dit onderwerp en ik weet 100% zeker dat je dit kan toepassen.

Onderwerp Bedenken

Hoe werkt die techniek precies, nou de eerste stap is dat je gaat bedenken wat het onderwerp van je onderzoek gaat worden.

Dat is cruciaal want het onderwerp dat je kiest bepaalt hoe breed je kan gaan in de promotie van mijn content en het bepaalt hoe interessant is het waarschijnlijk voor mensen om dit over te nemen.

Denk heel goed na over je onderwerp voordat je een van de andere stappen doet want het is makkelijker om een goed onderwerp te bedenken dan dat je verder in het proces zit met data verzamelen en dan tot de conclusie komt dat het niks wordt.

Vooraf het onderwerp bedenken is ontzettend belangrijk ik heb 6 manieren om dat te doen.

De eerste manier en dat is misschien wel de beste manier als je dit nog nooit gedaan hebt is door heel praktisch te denken.

Welke informatie binnen mijn branche of vakgebied is makkelijk voor handen, waar heb ik makkelijk toegang tot en wat voor onderzoek kan ik daar aan vastknopen.

Bijvoorbeeld als je in de veiligheid zit, dan weet ik dat politie.nl en het cbs en 112 meldingen heel veel informatie publiceren, ze zijn verplicht om dat te doen. En al die informatie kan je analyseren en daar kan je een onderzoek van maken.

Bedenk praktisch welke cijfers zijn er al in mijn branche en hoe kan ik die gebruiken.

Actualiteit

Daarnaast als nummer 2 is actualiteit. Als iets een ontzettend hot topic is in jouw branche kijk dan of je daar op in kan spelen door er cijfers bij te zoeken.

Hierbij kan je denken aan cijfers die het misschien ontkrachten wat er nu zo erg speelt of wat het misschien bijzet of een reflectie ergens op.

Maar hoe dan ook als iets heel actueel is dan moet je kijken of je daar op in kunt spelen door onderzoek te doen.

Nieuwsgierig

Nummer drie is dat je iets publiceert wat mensen nieuwsgierig maakt. En dan moet het zo interessant zijn, dat mensen die niet in jouw branche of vakgebied zitten dat die het toch wel willen weten.

En op het eind van deze video hebben we daar een heel erg mooi voorbeeld van.

Vergelijking of Tegenstelling

Wat ook altijd goed werkt is nummer 4, namelijk dat je een vergelijking of een tegenstelling vindt. En dat kan dat je verschillende geografische gebieden vergelijkt, bijvoorbeeld provincies of steden met elkaar.

Maar het kan ook zijn dat je type mensen vergelijkt of bepaalde functies in jouw vakgebied, wat je ook vergelijkt, op het moment dat je een vergelijking maakt krijg je automatisch twee of meer kampen die misschien wel met heel veel passie elkaar gaan verdedigen.

Het allermooiste is dat als je iets vergelijkt en elk element uit de vergelijking heeft wel iets waar in ze het beste zijn.

Want dan kan namelijk elk kamp, een stukje toelichten op hun website.

Maar vergelijkingen over het algemeen, werken heel erg goed.

Op Emoties Inspelen

Als idee nummer 5 is alles wat op emoties inspeelt, en niet een beetje maar echt heel erg.

Hierbij kan je denken aan iets wat:

Extreem grappig is, iets wat iemand extreem verdrietig, extreem boos of gefrustreerd maakt.

welke emotie het ook oproept, op het moment dat het die emotie sterk oproept, dan is dat een heel goed teken.

Denk bijvoorbeeld aan iets wat binnen je branche heel erg frustrerend is.

Of misschien wel iets grappigs of iets opvallends wat alle inwoners van Nederland wel leuk vinden.

Als toevoeging daarop, het is niet echt een emotie maar als je het hebt over iets wat bijna altijd scoort dan is het seks.

Heel banaal, heel simpel, maar seks scoort goed. Als je jouw onderwerp daarmee kan verbinden en je bedrijf staat erachter, je kan het op een goede manier inpassen.

Dan raad ik je zeker aan omdat te doen.

Omdraaien

De laatste tactiek is nummer 6, en het is dat we het om gaan draaien.

We gaan dan niet op zoek naar een onderwerp om het daarna te verspreiden.

Maar we gaan kijken naar welke bloggen of welke nieuwssites willen een link hebben, waar schrijven die over, en hoe kan ik binnen mijn branche onderzoek doen wat daar op aansluit.

Als je bijvoorbeeld ziet dat de bloggers waar jij graag een link van wilt hebben altijd op zoek zijn naar onderzoek over een bepaalde functie, over salarissen, over werkomstandigheden, nieuwste trends, wat het ook is.

Op het moment dat je een patroon vind in de content die sites delen, waar jij linken van wil hebben.

Dan moet je een onderzoek gaan maken wat daar op inspeelt.

Stap 2: Data Verzamelen

Op die manier weet je zeker dat je linken gaat krijgen van al die websites.

Als je een onderwerp hebt gekozen, dan ga je door naar stap 2. En de stap 2 is dat je de data moet gaan verzamelen.

Ook daar zijn weer verschillende manieren voor.

Databronnen

Nederland heeft heel veel openbare databronnen. Denk bijvoorbeeld aan de politie en de 112 meldingen die ik zij.

Het cbs heeft een gigantische database, daarnaast hebben brancheorganisaties bijna altijd cijfers. Ook bedrijven maken heel vaak gegevens bekend over hun omzet of over hoe het met hun gaat.

Je kan zelfs een meter analyse maken van alle onderzoeken die al gepubliceerd zijn, daar zie je een bepaald patroon in al die onderzoeken.

Of zie je een trend dat al die onderzoeken steeds meer uitwijzen dat x of y waar is of dat het onwaar is.

Je hoeft niet eens zelf onderzoek te doen, je gaat onderzoek doen naar de onderzoeken die al geweest zijn.

Zo zie je bijvoorbeeld dat bijna elk onderzoek naar de schadige gevolgen van roken dat het bijna nog schadelijker is dan het onderzoek dat daarvoor was gepubliceerd.

En zo zien we een trend dat het toch nog schadelijker is dan we denken.

Dat is bijvoorbeeld de moeite waard om een artikel over te schrijven.

Zelf Gegevens Verzamelen

Maar je kan je gegevens ook zelf gaan verzamelen en dat is veel makkelijker dan de meeste mensen denken.

Je hoeft namelijk niet per sé duizenden mensen te ondervragen.

Soms zijn enkele tientallen al genoeg voor een interessant onderzoek.

Daarvoor kan je Facebook gebruiken, je kan verschillende vragenlijsten gebruiken, er zijn allerlei tools zoals Survey Monkey die dat heel makkelijk maken.

Je kan Google Trends of de Google zoekwoordplanner gebruiken om dingen te ontdekken.

Je kan undercover ergens gaan, zoals boos bijvoorbeeld heeft gedaan in een onderzoek.

Je kan mensen interviewen.

Kortom: er zijn heel veel manieren hoe jij zelf je onderzoek kan doen.

En geloof me het is veel makkelijker dan je denkt.

De allermakkelijkste manier is misschien wel door een vragenlijst in een e-mail te sturen met relatief korte antwoorden waar 1 of 2 zinnen voor nodig zijn.

Dat mail je naar mensen en de antwoorden die je terugkrijgt verwerk je in je onderzoek.

Origineel Onderzoek

Sterker nog, het kan zelfs een onderdeel van je onderzoek zijn om te kijken hoeveel mensen reageren op je vragenlijst.

Geloof me, het verzamelen van data kost wel wat tijd, maar het is niet heel ingewikkeld.

Als ik een origineel onderzoek wil doen en je hebt een goed onderwerp, ga die data zelf verzamelen doe het zelf. Want het is echt makkelijker dan je denkt.

Je krijgt een ontzettend tof artikel en daarmee is de kans dat mensen het over gaan nemen veel groter.

Als je de data verzameld heb dan moet je uit die bak met gegevens een goede pagina gaan maken.

En het allerbeste is om je data zo visueel mogelijk te maken.

Niet alleen is dat makkelijker om te lezen en te begrijpen en te verwerken. Maar ook verhoogt dat de kans dat mensen daarheen gaan linken.

Bijvoorbeeld omdat ze jouw afbeelding over willen nemen, denk daarbij aan infographics, afbeeldingen, kaarten grafieken of misschien een gifje.

Wat je ook kan doen let wel op, in onze ervaring is het niet goed om er een video van te maken. Want wat gebeurd er dan. Mensen gaan die video overnemen of embedden.

En dat wil je niet, je wil een backlink hebben, ik zou geen videos gebruiken in die specifieke pagina.

Stap 3: Promoten van je onderzoek

Stap 3 en dat is de laatste stap is het promoten van je onderzoek.

En dat kan heel makkelijk zijn. Namelijk het e-mailen van een blogger van een nieuwswebsite, van een bedrijf dat je het onderzoek hebt gedaan.

Dat kan je doen onder de bedrijven of onder de mensen die onderdeel zijn geweest van je onderzoek.

Maar vooral om mensen die voor een blog werken waar jij een link van wil hebben, die voor een krant werken waar jij een link van wil hebben, die voor een krant werken waar jij een link van wil hebben.

Of die op een andere manier voor de website werken waar jij een link van wil hebben, die moet je gaan mailen want dat zijn de mensen die het kunnen regelen.

Ook daar zijn er belangrijke punten om op te letten.

Allereerst moet je ze zo snel mogelijk mailen naar lijfgang van jouw artikel.

Je kunt je voorstellen dat naarmate de tijd meer en meer verstrijkt, het onderzoek vaak minder relevant wordt, of mensen minder snel geneigd zijn om het te delen, want verouderd nieuws zit niemand op te wachten.

Zeker als je inspeelt op de actualiteit of als het seizoensgebonden is zorg ervoor dat je het direct mailt naar lijfgang, heel belangrijk.

Belang van een goede e-mail

Daarnaast is de regel van het onderwerp van het mailtje dat je stuurt ontzettend belangrijk.

Dat is het natuurlijk altijd want die regel bepaalt of ze het gaan openen of niet.

Meestal, als je het onderwerp van je e-mail hetzelfde houd als het onderwerp van je onderzoek, en je hebt een goed onderwerp gekozen, dan is dat genoeg om mensen te overtuigen om je mail te openen en het te lezen.

Let op dat je in je e-mail goed benadrukt dat ze de content over mogen nemen of dat ze een samenvatting mogen gebruiken, maar dat ze dan wel een linkje terug naar jouw website moeten plaatsen.

Ideaal zou zijn als je in je e-mail kan verwijzen naar een artikel wat al op het blog of op de nieuwe site staat, wat daar aan gerelateerd is, wat misschien wat ouder is misschien dat jij wel een geüpdatete versie hebt.

Op die manier kan je nog meer de relevantie voor die site verhogen, en dan is de kans nog groter dat ze hem plaatsen.

Follow Up

Want er is niks zo makkelijk voor een website op een follow up artikel te maken van een eerder artikel dat ze al 1 of 2 jaar eerder hebben gemaakt.

Als je iemand hebt gemaild of als je tientallen of honderden mensen hebt gemaild zorg er dan voor dat je een follow up mailtje stuur naar iedereen die niet reageert, bijvoorbeeld 2 dagen later.

Maar bij voorkeur dat je ze misschien 2 of zelfs 3 follow up mailtjes stuurt. Daar moet je niet vervelend in gaan worden, dat is absoluut de bedoeling.

Je kan altijd tegen iemand zeggen, joh misschien dat dit mailtje aan je aandacht ontsnapt is, we weten dat iedereen druk is, misschien heb je er alsnog wat aan.

Gewoon vrijblijvend, niet dwingend. Maar op die manier weten we uit ervaring dat die follow up mails nog heel veel resultaat kunnen genereren.

Sterker nog:

Meer Resultaat

Ik durf te zeggen dat de eerste follow up mail die we sturen meestal meer resultaat teweegbrengt dan de eerste mail die we sturen.

Gewoon omdat mensen het mailtje vergeten, ze moeten het overleggen met iemand, ze slaan het mailtje even over of hij komt misschien in de spam terecht.

Maar wat de reden nou ook precies is, zorg ervoor dat je minimaal 1 follow up stuurt naar iedereen die niet gereageerd heeft om het maximale resultaat eruit te halen.

En misschien kan je zelfs overwegen om belangrijke sites of bloggen na te bellen.

Als er een telefoon nummer is en als het echt de moeite waard is.

Nu hebben we het echt over de 3 of de 5 toppers uit jouw branche.

Bel ze na, kijk wie je aan de telefoon krijgt, en misschien kan je een beetje aanvoelen wat ze van het artikel vinden en of ze het artikel gelezen hebben.

Dat kan heel effectief zijn, niet alleen voor je linkbuilding maar ook om gewoon een relatie aan te gaan met iemand waar je misschien ook nog wel meer mooie dingen mee kan doen.

Voorbeelden

Dan heb ik nu nog twee prachtige voorbeelden, een internationale en eentje uit Nederland om jouw te laten zien hoe dat er ongeveer uitziet.

En de eerste, die zie je hier, die is van Smulders textiel. Die heeft een onderzoek gedaan naar het slaapgedrag van mensen, en een van de prachtige dingen die eruit kwam is, en ja het heeft met seks te maken.

Dat we minder naakt slapen dan we het jaar daarvoor deden.

En het mooie daarvan is, het is grappig, je voelt het aan en je wil een beetje weten hoe het zit. En van zo’n onderzoek weet je al dat de grote nieuwssites en online magazines gaan hier over praten en Radio zenders niet te vergeten.

Dit artikel heeft van 16 websites een backlink maar ik heb even gekeken, er zijn tientallen websites die het over dit artikel hebben maar lang niet iedereen heeft een backlink geplaatst.

Voor Smulders textiel, als jullie kijken, ga naar de websites die we hier genoemd hebben en zorg ervoor dat je die backlink krijgt want dat zijn er echt nog een hoop.

Simpel Maar Effectief

Het 2e voorbeeld, een internationaal voorbeeld is prachtig omdat het zo simpel is. Het was namelijk een bedrijf dat heeft deze kaart gepubliceerd.

Het ging over de meest gegoogeld automerken per land. Je kan hier zien, het stelt niks voor. Want het uitvinden van wat er wordt gegoogeld in welk land op welk automerk is niet heel ingewikkeld.

Maar deze pagina, deze ene pagina met deze kaart erop heeft vanuit 166 websites een backlink.

Maar ook hier heb ik nog even naar gekeken, en deze kaart komt voor op tientallen en misschien wel honderden websites die hem wel hebben overgenomen maar nog geen backlink hebben geplaatst.

Ook voor dit bedrijf geldt, blijkbaar zijn ze niet zo actief met linkbuilding bezig want als je al die bedrijven gaat vragen om een bronvermelding van jouw kaart, wat in principe gewoon verplicht is,  dan weet ik zeker dat je driekwart daarvan gewoon zo binnen sleept.

En dat betekent dat ze nog tientallen of honderden backlinks binnen kunnen halen door een zo’n simpel kaartje.

Als je nog twijfelt over deze methode, als dit kaartje al zoveel teweeg kan brengen in jouw branche, dan kan dat ook.

Hoe saai of hoe simpel jij ook denkt dat het is, geloof me dit werkt in elke branche.

Ik weet zeker dat als je deze techniek toepast dat je heel veel succes gaat halen, zelfs voor een simpel lokaal bedrijf hebben we dit een keer gedaan met een onderzoek wat maar een paar uur kostte en hadden we toch 4 prachtige lokale backlinks.

Ik stel voor dat je hiermee aan de slag gaat en gaat proberen.

Heb je nog vragen of opmerkingen, laat dan in de comments op YouTube of op ons blog een bericht achter, dan krijg je van ons persoonlijk antwoord of stuur een mailtje, dan wil ik je op elk moment met alles helpen.

Ik wens je heel veel succes en ik zie je graag bij de volgende video.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *