Home > Afgerond Brancheonderzoek: Hoe Banken en Verzekeraars Miljoenen Mislopen Door Onvolledige SEO

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO Tips en Handleidingen voor (Groot) MKB, Enterprises en Multinationals

Afgerond Brancheonderzoek: Hoe Banken en Verzekeraars Miljoenen Mislopen Door Onvolledige SEO

De banken- en verzekeringsindustrie is gigantisch. Ieder jaar gaan er tientallen of honderden miljarden in om. De bedrijven in deze takken zijn doorgaans groot, echt heel groot. Zeker, omdat veel verzekeringsbedrijven en banken uiteindelijk weer onder één overkoepelende organisatie vallen.

Waar je in dit artikel antwoord op krijgt:

  • Waarom banken en verzekeraars Google kansen laten liggen
  • Exact voorbeeld van een niche die compleet open ligt
  • Hoe banken en verzekeraars nu scoren in die niche
  • Stappenplan die niche te domineren

 

Waarom Banken en Verzekeraars Google Kansen Laten Liggen

Banken en verzekeraars worden vaak groter door een breder dienstenpakket aan te bieden. Bijvoorbeeld banken die verzekeringen aanbieden. 

Een bank kan tientallen of honderden diensten aanbieden, die waarschijnlijk nog wel op te delen zijn in meerdere diensten.

Datzelfde geldt voor een verzekeraar. 

Deze verbreding van diensten kan leiden tot het missen van kansen die er liggen. Kansen zo groot als het ego van Donald Trump.

Het klinkt nu misschien erg als een verwijt, maar zo is het zeker niet bedoeld. Het is meer een constatering.

Naarmate een bedrijf groeit in formaat, omzet, medewerkers en diensten, worden regels en procedures strakker. Daarmee worden soms kansen gemist.

De verbreding van de diensten heeft meestal nog een gevolg: marketing afdelingen die onder enorme druk staan.

Vaak moet een (relatief) kleine afdeling het bedrijf op alle terreinen voorzien:

  • Social media strategie ontwikkelen en uitvoeren
  • E-mail marketing opzetten, testen en implementeren
  • Uitdenken en opzetten van radio- en tv-reclames
  • Geven van webinars
  • Organiseren van events
  • Organisch vindbaar zijn
  • Adverteren in Google
  • Website beter laten converteren
  • Lokale organisatie (als er vestigingen zijn)
  • Elke week of maand een folder die opgezet en gevuld moet worden
  • Speciale promoties of acties

Dit is vast niet de gehele lijst. Er is vast nog veel meer. Daarnaast zijn er meetings, rapportages, problemen, wijzigingen.

Nogmaals het houdt niet op.

Niet vreemd dus dat er wel eens een kans wordt gemist. Op zich geen probleem: daar zijn bedrijven zoals wij voor.

Wat Banken en Verzekeraars Missen Volgens Ons Onderzoek

We hebben de websites van ruim 36 banken en verzekeraars doorgenomen en zijn tot een conclusie gekomen. Op het gebied van SEO worden er veel kansen gemist.

Hieronder bespreken we één van die niches exact. Met voorbeelden, toelichtingen waarom deze niche een kans is en hoe je deze kans benut.

Voorbeeld Niche Die Verwaarloosd Wordt

De niche die we voor dit voorbeeld hebben uitgezocht is: lijfrentes.

Waarom deze niche?

Het viel ons op dat wanneer je googelt op het grootste en meest competitieve zoekwoord in de niche, lijfrente, er maar twee grote banken/verzekeraars in de top 10 staan. Dit zijn AEGON en Centraalbeheer.nl.

Dus we zijn de niche verder gaan analyseren.

We hebben op het gebied van lijfrente een zoekwoordenonderzoek gedaan. Niet zo extreem uitgebreid en compleet zoals we voor klanten doen, maar beknopt.

Zo leerden we bijvoorbeeld dat banksparen best op een lijfrenteverzekering lijkt als het gaat om sparen voor een pensioen. Ook kwamen we erachter dat lijfrenteverzekeringen ingewikkeld zijn. Onder andere door de regels van oude en nieuwe regimes, uitkeringen, betalingstermijnen, belastingen en nog heel veel meer.

Onderzoeksopzet

Om het zoekwoordenonderzoek beknopt te houden, hebben we bewust de keuze gemaakt om alleen woorden mee te nemen met het woord lijfrente erin.

Zoekwoorden en thema’s die op lijfrente lijken of verwant zijn, hebben we niet meegenomen. Denk aan sparen voor pensioen, banksparen of overbrugging AOW.

Ook hebben we branded zoekopdrachten (zoekopdrachten met de naam van een bedrijf of merk erin), zoals AEGON lijfrente of lijfrenteverzekering AEGON niet meegenomen.

In totaal hebben we een maandelijks volume gevonden van 43.760 zoekopdrachten per maand, verspreid over 773 zoekwoorden in Nederland.

Deze hebben we opgedeeld in 7 categorieën.

Zoekwoorden categorie Zoekvolume Aantal zoekwoorden
Lijfrente algemeen 25350 386
Lijfrente pensioen 7830 151
Lijfrente nabestaanden 4250 54
Lijfrente fiscale oudedagsreserve 2580 60
Lijfrente banksparen 2080 89
Lijfrente overbrugging 1600 30
Lijfrente opbouwrekening 70 3

 

Stel dat jouw website 10% van dit zoekverkeer ontvangt (43.760 * 10%) = 4.376.

Als we uitgaan van een website conversiepercentage van 1% (4.376 * 1%) = 44 leads per maand.

Als 1 op de 4 leads converteert tot klant, zijn dat 11 klanten per maand.

Dat is conservatief ingeschat.

Nu de meer optimistische schatting:

De website trekt 20% van het zoekverkeer (43.760 * 20%) = 8.752.

Het website conversiepercentage is 3,5% (8.752 * 3,5%) = 306 leads per maand.

Als 1 op de 3 leads converteert tot klant, zijn dat 102 klanten per maand.

Veel Zoekwoorden, Maar Weinig Zoekvolume Zeker?

We horen je al denken:

Je kan wel 773 zoekwoorden in een niche vinden. Maar wat als er 10 zoekwoorden zijn die het grootste deel van de totale zoekvolumes beslaan en 763 zoekwoorden een zoekvolume van 10 per maand hebben? Dan moet je je afvragen of het wel slim is om op al die kleine zoekwoorden te scoren.

10 woorden met een zoekvolume van 2500 per stuk (=25.000 totaal) is een stuk beter dan 763 zoekwoorden met een zoekvolume van 10 per stuk (=7.630 totaal).

Dat is in de lijfrente branche niet het geval. De zoekopdrachten volgen de normale curve die je eigenlijk in elke niche tegenkomt: The Long Tail (lange staart).

Long tail voorbeeld

10% van de zoekwoorden vormt de head (kop) van de grafiek. Hierin zijn er enkele zoekopdrachten die bestaan uit 1 of 2 zoekwoorden en een hoog maandelijks zoekvolume hebben. Bijvoorbeeld: Lijfrente of lijfrente uitkering.

Daarnaast zijn er iets meer zoekopdrachten die een lager zoekvolume hebben. Die vormen the middle (het lijf). Op deze zoekopdrachten wordt enkele honderden keren per maand gezocht, bestaat uit 2 of 3 zoekwoorden en nemen in totaal 20% van het totale zoekverkeer voor de rekening.

Bijvoorbeeld: Lijfrente uitkering berekenen of direct ingaande lijfrente.

Afsluitend is er de long tail (lange staart). Meestal bestaat deze zoekopdracht uit 3 of meer zoekwoorden. Deze zoekopdrachten zijn zeer specifiek, ze hebben een laag zoekvolume (maximaal 200 per maand), maar er zijn veel van deze zoekopdrachten. Ongelofelijk veel.

Bijvoorbeeld: Hoe werkt lijfrentelijfrente uitkering na 65 jaar of overbruggingslijfrente berekenen.

Zoveel zelfs, dat deze zoekopdrachten ruim 70% van het totale zoekvolume beslaan.

Om die reden doen zowel de kleine als de grote zoekwoorden er toe. Om deze niche te domineren moet je over het geheel scoren.

Terug naar de kern van het verhaal: 

Hoe Scoren Banken en Verzekeraars?

We hebben de websites van 36 banken en verzekeraars doorgelicht die op hun website hebben staan dat ze actief zijn in lijfrentes.

Hieronder staan de resultaten van dat onderzoek.

In de linkerkolom staat de naam van de bank of verzekeraar.

In de rechterkolom staat het aantal unieke zoekwoorden met lijfrente of lijfrenteverzekering erin waarop de website in de top 20 staat (Bron: Ahrefs op 24-3-2017 ).

Naam bank / verzekeraar Aantal posities top 20
AEGON bank 118
Nationale Nederlanden 108
Centraal Beheer 79
Delta Lloyd 49
Rabobank 51
ASR bank 49
REAAL 48
OHRA 45
ING 26
BLG wonen 21
Legal & general 21
Loyalis 17
ABN AMRO 14
Polis direct 14
SNS Bank 14
Allianz 12
Interpolis 11
KNAB 10
Zwitserleven 7
Regio Bank 5
Avero Achmea 2
Unive 2
Erasmus leven 1
Goudse 1
Leidsche Verzekeringen 1
Onderlinge 1
Conservatrix 0
FBTO 0
Generali 0
lloyds bank 0
Moneyou 0
Robeco 0
Robein 0

 

Dat valt behoorlijk tegen. Waar wij al snel 773 zoekwoorden vonden in de totale niche, scoort de allerbeste website nog niet op 120 zoekwoorden. AEGON als best scorende website, scoort met 118 zoekwoorden op slechts 15% van alle zoekwoorden.

In theorie kan een website met 15% van de zoekwoorden nog steeds een aanzienlijk deel van de niche domineren, wanneer dit de grootste 15% van alle zoekwoorden zijn.

Om elke twijfel weg te nemen hebben we gezocht op de 3 grootste zoektermen uit de lijfrente branche om te zien welke banken of verzekeraars daarop scoren.

Dit zijn de websites die op de eerste pagina staan op 25-03-2017:

Zoekwoord: lijfrente

  • Wikipedia
  • Consumentenbond
  • Moneywise
  • AEGON
  • Wikipedia
  • 123lijfrente.nl
  • Geld.nl
  • Pensioenkoers.nl
  • Centraalbeheer.nl
  • Nibud
  • Taxlive.nl

Zoekwoord: lijfrente uitkering

  • Lijfrenteuitkering.net
  • AEGON
  • Consumentenbond
  • Banksparen.nl
  • Berekenhet.nl
  • 123lijfrente.nl
  • Moneywise
  • Pensioenpower.nl
  • Pensioenkoers.nl
  • Nationale Nederlanden

Zoekwoord: lijfrenteverzekering

  • Nibud
  • Moneywise
  • Nibud
  • Nibud
  • Lijfrenteuitkering.net
  • Geld.nl
  • Consumentenbond
  • Consumentenbond
  • Interpolis
  • Delta Lloyd
  • Levensverzekering.net

Ook op deze grote zoekwoorden staan er slechts enkele banken of verzekeraars in de top 10. Degene die er zijn, staan dan niet eens op nummer 1.

Wat verder opvalt, is dat een groot deel van de pagina’s die scoren niet eens van bedrijven zijn die deze dienst leveren. Het zijn non-profits of vooral informatieve websites.

Daarnaast staat er een website als Lijfrenteuitkering.net tussen.

Een wel heel eenvoudige website.

Lijfrenteuitkering.net screenshot

Het is niet onze bedoeling om iets negatiefs over deze website te zeggen. Zeker niet zelfs, ze hebben het slim aangepakt om met een eenvoudige website te scoren op grote zoekwoorden.

Deze simpele website scoort op meer dan 400 zoekwoorden en trekt meer dan 2000 bezoekers per maand!

Maar een website van bank of verzekeraar moet hier toch boven kunnen staan met wat tijd en moeite.

 

Als Klap op de Vuurpijl

Dan is er nog iets anders wat ons opvalt. Iets heel erg belangrijks:

De dienst lijfrenteverzekering is bedoeld voor iedereen.

Van hoog tot laag opgeleid, van jong tot oud, iedereen die iets voor de toekomst wil opbouwen. Daarop moet de website zijn content aanpassen.

De website moet zijn ingericht voor bezoekers die niets van lijfrentes weten, er wel interesse in hebben, maar er geen weken aan willen spenderen om het te begrijpen.

Ze willen er even mee bezig zijn, een beslissing nemen en weer verdergaan met hun leven.

Combineer dat met het feit dat lijfrentes complexe producten zijn en je weet dat het tijd en moeite vergt om dat op een simpele, maar professionele manier uit te leggen.

Dat gezegd te hebben, viel ons op hoe onvolledig en complex de meeste websites zijn die nu scoren in Google. De meeste websites staan vol met jargon, zonder dit verder toe te lichten.

Daarnaast vermoeden we dat veel informatie die nu te vinden is in de top resultaten niet meer up-to-date is of erg onvolledig.

We weten dat niet zeker, we zijn geen lijfrente experts, maar door de tegenstrijdige informatie die we vinden op de websites die nu scoren in Google.

Ook zijn de huidige websites niet altijd even duidelijk.

Dat tonen bezoekers eigenlijk zelf aan. Er wordt online heel veel gesproken over lijfrentes.

Er zijn online veel pagina’s te vinden op forums over lijfrentes.

Echt heel veel.

5.080 om precies te zijn.

forum resultaten lijfrente all-time

5.080 pagina’s op forums waarop mensen lijfrentes bespreken, vragen stellen, informatie verzamelen en beslissingen maken.

Doorgaans post je alleen een vraag op een forum wanneer je het antwoord niet via een eenvoudige weg zelf kan vinden.

Ook op deze forums staat weer tegenstrijdige informatie en beperkte bronnen waar bezoekers heen gestuurd worden voor een antwoord op hun vragen.

Hieronder een aantal vragen die gevonden zijn op forums. Dit om een idee te geven van de vragen waar potentiële klanten zelf niet uitkomen.

vragen lijfrente forum

“Ik vraag met af wat het beste is qua oudedagvoorziening. Ik heb nu een lijfrenteplan naast mijn pensioen dat ik opbouw via mijn werkgever., maar dat zal niet veel opleveren heb ik berekend.

Wat doen jullie om te zorgen voor een aanvulling op je pensioen? Zelf sparen, toch een lijfrente of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zien?”


vragen lijfrente forum 2

“Per 1 januari loopt er van mij een lijfrentepolis af die ik in 2000 als koopsompolis heb genomen vanwege het belastingvoordeel. Heeft iemand enig idee waar ik goede informatie kan vinden over hoe en waar ik die het voordeligste kan laten uitvoeren? De hoogte van het bedrag is € 9561. Bedankt alvast voor het meedenken.”


“Als ZZP-er heb ik via de FOR (Fiscale OudedagsReserve) een bedrag gespaard voor mijn pensioen (2025). Ik wil nu een ‘lijfrente koopsompolis’ of ‘ZZP pensioenregeling’ (of hoe dit ook moge heten) aanschaffen met een looptijd van 10 jaar om straks in 2025 met het bedrag dat dan vrijkomt een pensioen inkomen in te kunnen kopen bij een bank of verzekeraar. Heeft iemand suggesties, tips? Ik ben dus op zoek naar info over wat ik het beste kan doen in de opbouwfase tot 2025.”


 

6 Stappen om Deze Kans te Benutten

We hopen dat het inmiddels wel duidelijk is dat er in de lijfrente niche nog ongelofelijke kansen liggen voor banken en verzekeraars.

Bedenk goed dat dit slechts 1 van de vele niches is, waarin banken en verzekeraars actief zijn.

Wie weet liggen de niches wel voor het oprapen.

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

De eerste stap is om een gedegen zoekwoordenonderzoek te doen. De 773 zoekwoorden zijn waarschijnlijk niet alle lijfrente gerelateerde zoekwoorden die er zijn.

Misschien zijn het er wel 2x zoveel.

Stap 2: Zoekwoorden groeperen

Vervolgens moeten alle zoekwoorden worden gegroepeerd tot pagina’s om te bepalen hoeveel pagina’s er totaal moeten komen om alle zoekwoorden te dekken.

Stap 3: Prioritering

Wanneer er een lijst met pagina’s is, voeg je per pagina toe hoe sterk de concurrentie is, hoe conversie gericht de pagina is en hoe groot de omzet en marges zijn die uit dat product of dienst voortkomen.

Hoe hoger het zoekvolume, lager de concurrentie, conversiegerichter de pagina en winstgevender de dienst of het product: hoe hoger de prioriteit.

Dit vormt de blauwdruk van de te ontwikkelen content.

Stap 4: Content ontwikkelen

Op basis van de blauwdruk kan het ontwikkelen van de content beginnen.

De lengte van de content en het format hangt af van de zoekwoorden, concurrentie en potentiële linkende websites.

Stap 5: Promotie

De laatste stap per pagina is het promoten van deze pagina via alle relevante blogs, forums en andere websites die over het onderwerp praten waar de pagina over gaat.

Stap 6: Herhaal

Herhaal stap 4 en 5, totdat alle content is ontwikkeld en alle pagina’s topposities hebben in Google.

 

Dat is ‘alles’ wat nodig is om deze niche en andere niches te domineren in Google.

Wij zijn heel erg benieuwd wie dit gat gaat vullen!

Wil Je 773 Zoekwoorden Ontvangen?

Wil je het onderzoek ontvangen zoals we dit hebben uitgevoerd met daarin alle 773 lijfrente zoekwoorden? Stuur dan een mailtje naar bart@klikproces.nl met als titel zoekwoordenonderzoek lijfrente en in de mail de vraag om dit onderzoek op te sturen. Dat doen we dat. Geheel kosteloos.

 

 

Nu over naar jou. Heb je iets aan dit artikel gehad? Zie je kansen of mogelijkheden? Misschien heb je nog vragen aan de hand van dit artikel.

Laat hieronder je vraag of opmerking achter!

20 April 2017 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer Passie voor zoekmachine- en conversie optimalisatie. Problemen, vragen of suggesties? Ik hoor het graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *