Home > SEO Check: Waarom Jouw Concurrenten Hoger Staan in Google

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

SEO Check: Waarom Jouw Concurrenten Hoger Staan in Google

SEO Check YouTube Voorkant blog

Transcriptie van de Video

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik proces en in deze video ga ik je precies laten zien hoe je in 30 minuten een gratis SEO-check doet van jouw website of die van een concurrent.

Ik ga je precies vertellen wat de vier belangrijkste elementen van elke website zijn en hoe je die controleert en daarnaast ga ik je laten zien hoe je dat voor een concurrent kan doen, zodat je precies begrijpt waarom die boven jou staat in Google.

Als je deze video helemaal hebt afgekeken, weet je dus alles wat je nodig hebt om jouw website te gaan verbeteren en jouw concurrent te gaan verslaan in Google.

Voordat ik het vergeet: hieronder hebben we de complete checklist verwerkt in een hele simpele PDF. Die kan je gratis downloaden, uitprinten en voor zowel jouw site als die van elke concurrent, kan je elk onderdeel afvinken om zeker te weten dat je niks mist.

Deze vier punten wil ik met je doornemen om een goede SEO-check te doen. Ik laat nu één website als voorbeeld zien, maar onthoud: dit kan je doen voor je eigen website, om die te checken, maar je kan het ook doen voor elke concurrent die je hebt, zodat je ziet waar die het beter op doen dan jij.

Dus de vier punten zijn:

Techniek. Ja, je website is ergens in gemaakt, bijvoorbeeld in WordPress, als je een webshop hebt in Magento, of in SEOshop. En als je techniek niet op orde is, hebben eigenlijk die andere punten niet zoveel zin meer. Je techniek moet goed zijn.

Dan gaan we het hebben over content en zoekwoorden. We gaan het hebben over je website structuren en je interne linken. En als laatste gaan we het hebben over de backlinks die jij ontvangt naar jouw website toe.

SEO Check Techniek Overzicht

Techniek.

Het eerste puntje van techniek is de website snelheid.

Want op het moment dat je website snelheid niet in orde is, zullen mensen eigenlijk altijd die website verlaten en vroeg of laat komt Google erachter dat jouw website niet zo snel is en daardoor niet zo fijn is voor bezoekers als de andere en zal je wegzakken in Google of zal je nooit naar boven komen.

Gelukkig is het controleren van je website of van je website snelheid vrij gemakkelijk. Google heeft daar een eigen tool voor.

Die kan je hier zien.

Die heet PageSpeed Insights. Hier kun je ook eventueel de URL zien. En hier voer je jouw domeinnaam in. Dus in mijn geval klikproces.nl.

Dan gaat Google me analyseren en dan krijg je hier een rapportage terug over de website snelheid die er op dit moment is op mobiel en desktop en wat je kan verbeteren om te zorgen dat die sneller wordt.

SEO Check Pagina Snelheid Pagespeed Insights

Je ziet hier: wij hebben een score van 64 op 100 op mobiel. Dat betekent dat ik mijn website moet gaan verbeteren, zodat die beter werkt op mobiel.

En kijk, hier staan de dingen die ik kan verbeteren.

Daarnaast geeft ‘ie hetzelfde over de desktop.

Daar scoort ‘ie iets beter op, maar ook hier kan ik nog punten aan verbeteren. Dus als je een developer hebt, kan je dit simpelweg naar de developer sturen en dan kan die daarmee aan de slag.

Op het moment dat je zelf aan de slag gaat en je hebt bijvoorbeeld een WordPress site, kan je kijken als hier een opmerking staat over “afbeeldingen optimaliseren”, dan kan ik bijvoorbeeld een plug-in vinden die dat automatisch doet, of kan ik handmatig mijn afbeeldingen nalopen om die kleiner te maken.

Hetzelfde geldt hier bijvoorbeeld, ik zie hier CSS. Misschien heb je wel een plug-in die dat automatisch kan verbeteren of misschien moet je dat handmatig doen.

SEO Check Pagina Snelheid Pingdom

Je hebt nog een tweede tool die je ook kan gebruiken en dat is deze: tools.pingdom.com. Dit is echt één van de betere.

Dus ook hier vul ik mijn adres in. En dan kan ik hier invullen vanuit waar ik wil testen.

Nou, Zweden is het dichtstbij, dus dan pak ik die.

Dan begin ik de test.

Deze tool gaat ook een complete test doen van mijn website, wat de laadtijd is en waar de grootste problemen zitten op het gebied van laadtijd.

Dus ik heb hier 83 van de 100. Niet geweldig, kan beter. Laadtijd van 3,82 seconden. En neem die laadtijd wel met een korreltje zout, dat is niet echt correct. Maar 3,82 seconden kan zeker sneller.

Hier zie je bijvoorbeeld: ik moet browser cache aanzetten. En eigenlijk scoort de rest wel goed.

Dus als ik dit punt oplos, dan krijg ik een veel snellere website. Dus aan de hand van deze twee tools kun je eigenlijk heel makkelijk zien wat er niet klopt en hoe je dat kan oplossen. En dat kan je doorsturen naar je developer of je kan dat zelf aanpakken.

Dan hebben we ook de programmeertechniek van je website. En ook voor de programmeertechniek hebben we een hele eenvoudige tool.

Dat is de W3C validator.

Hierboven zie je de url.

W3C Validator

Dan kun je hier je URL invoeren, klikproces.nl. Dan doe je een check en dan geeft ‘ie hier eigenlijk alle grote programmeerfouten weer die ‘ie vindt in html.

Deze tool is niet zaligmakend, er kunnen nog steeds heel veel problemen zijn op je website, maar de allerbelangrijkste dingen pakt ‘ie er doorgaans wel uit. Ook voor deze tool geldt: kijk wat ‘ie aangeeft als fouten.

Dit kan je doorzetten naar je developer of je kan er zelf naar kijken. Dus ik heb hier maar een paar fouten en dan zijn er een paar tags die verkeerd zijn begonnen. Dus ook daarvoor geldt: los deze op en je website wordt beter.

Maar los van het algemeen programmeren, heb je ook speciale Google-code, met een mooi woord. Structured data, Markup data, het is maar net hoe je het noemt.

Verschillende mensen geven er verschillende woorden aan.

Los van de algehele programmeertechniek van je site en of dat goed in elkaar zit, heb je ook speciale Google-code.

Structured data, met een mooi woord. En gelukkig heeft Google een tool die precies vertelt of je structured data goed staat of niet.

Dus ik haal de tool er even bij. Google Structured Data Check.

Structured Data Testen

Ook hier vul ik weer klikproces.nl in. En die geeft precies weer welke structured data op dit moment op mijn site aanwezig is.

Dus hier kan je dat zien.

Structured Data Uitslag

Als ik dat van een specifieke pagina wil zien, als je een webshop hebt wil je dat misschien voor een productpagina checken, als je een website hebt wil je dat misschien voor een andere pagina checken, dus ik doe hier bijvoorbeeld klikproces.nl/ankerteksten-gids.

Test uitvoeren.

En dan zie ik hier precies welke structured data op deze specifieke pagina staat.

Dus hier zie je article, breadcrum en hcard.

Structured Data Uitslag Gedetecteerd

Nou zijn er heel veel verschillende soorten Google-code en ik ga ze in deze video niet allemaal toelichten. Ze zijn wel belangrijk. Dus ik zal twee dingen doen.

Ik ga je allereerst de website geven waar je alles zelf kan vinden. Dat is deze website: Schema.org.

En hier kan je zoeken naar de verschillende manieren waarop je structured data aan je website kan toevoegen.

Ik moet je wel waarschuwen: dit is wel echt een technische site.

Het tweede wat ik ga beloven is dat we nog geen artikel hierover hebben geschreven en dat gaan we zeker doen, zodat we je precies uit kunnen leggen welke soorten structured data je hebt en hoe je dit precies inzet voor jouw website of webshop.

Mocht je echt niet weten wat die structured data is, dan zal ik even een voorbeeld laten zien.

 

Ik heb hier even gegoogled op de Avengers, die films.

Voorbeeld Structured Data Film

En alle kleine dingetjes die je in deze resultaten ziet, is structured data. Dus bijvoorbeeld de sterren van de beoordelingen en de stemmen die je ziet. Dit is structured data.

Of wat je hier kan zien als je googelt op iPhone 6 kopen bijvoorbeeld, en dan scroll ik even snel door naar beneden, dan zie je hier op FixjeiPhone, zie je hier een prijs staan en op voorraad voor deze iPhone 6 oorspeaker.

Voorbeeld Structured Data Producten

Dit zijn twee voorbeelden van structured data die je kan inzetten om jouw zoekresultaten meer op te laten vallen. In elk geval kan ik je wel zeggen: als je nog nooit van structured data, speciale Google-code, gehoord hebt en het staat niet op je site: duik erin, want dat is echt iets wat je moet gaan toevoegen.

Er is nog een laatste manier om dit eigenlijk heel makkelijk te checken en dat is via Google Search Console. Dan log je in, ga je naar zoekopmaak, gestructureerde gegevens en dan vertelt Google hier precies welke structured data die op je website heeft gevonden.

Voorbeeld Structured Data Controleren Via Google Search Console

Dus dit is een hele makkelijke manier om te zien of je het al hebt of niet.

Dan is het ook nog ontzettend belangrijk, hoe kan het ook anders, om zeker te weten dat je website responsive is, maar ook dat ‘ie goed en bruikbaar responsive is.

Zodat je website werkt op desktop, maakt niet uit hoe groot het formaat van het beeldscherm is. Dat het werkt op tablets ongeacht het formaat en dat het werkt op mobiele telefoons ongeacht het formaat.

Ik heb hier een hele handige tool gevonden. Die heet responsivedesignchecker.com.

En wat je hier kan doen, is je kan hier klikproces.nl invoegen. Dan ga ik daarheen.

Voorbeeld Responsive Design Controleren

En dan kan ik zien hoe mijn website eruit ziet op de verschillende resolutiesoorten. Dus ik kan hier bijvoorbeeld zeggen 360 bij 400 en dan zie je hoe mijn website eruitziet.

Voorbeeld Responsive Design Controleren mobiel

Mocht je even simpel en snel jouw website willen checken op alle telefoons en alle beeldschermen ongeacht hoe vaak die precies gebruikt worden, dan zie je hier aan de linker kant een desktop, een tablet en een telefoon icoontje staan.

Voorbeeld Responsive Design Controleren alle resolutie soorten

Je klikt erop en dan kan je bijvoorbeeld zeggen: ik wil zien hoe mijn beeldscherm eruitziet op de iPhone 6 en dan verandert ‘ie de resolutie. Of op een tablet, de Apple iPad Retina. Nou, op deze manier kan je eigenlijk vrij eenvoudig zien hoe dat werkt.

En dan is eigenlijk het laatste belangrijke stuk, is dat je Google webmaster tools gebruikt om te checken hoe jouw website ervoor staat.

Want als jouw website hele kritieke fouten heeft of echt grote problemen heeft of je hebt een Google penalty gehad of er is echt iets wat heel erg niet klopt, dan stuurt Google dat vanzelf naar je toe.

En dat kan je eigenlijk hier zien, als je simpelweg inlogt op je Google Search Console, dan heb je hier berichten.

Google Search Console Berichten

Ik heb geen berichten.

Maar als er dus echt iets aan de hand is met je website, dan komt dat hier te staan in een bericht. Dus deze altijd in de gaten houden en zodra hier iets verschijnt: lees het.

Ook kan je even op Crawlen klikken. En crawl fouten.

Google Search Console Crawlfouten

En dit is eigenlijk een makkelijke manier om te controleren of Google jouw website wel goed kan indexeren of dat ‘ie heel veel 404, niet gevonden pagina’s, tegenkomt.

Je ziet bijvoorbeeld dat ik hier 47 heb.

Een 404 pagina betekent dat Google weet: hier stond vroeger een pagina en nu staat er niks.

Wat moet ik hiermee doen? Dat weet ik niet precies. Ik weet alleen wel dat het een fout is.

Maar als er andere crawl fouten zijn, als er delen van je website niet goed toegankelijk zijn, kan je dat hier altijd zien.

Dus dat is eigenlijk techniek in een vogelvlucht. Dat betekent wel dat je zelf een aantal dingen moet controleren. Dat kan je ook voor je concurrent doen en dan weet je of je site er technisch goed voor staat.

SEO Check Content

Dan hebben we de content. En de content dat moet je echt per pagina doen.

Dus kies één pagina of kies een aantal pagina’s die je wilt controleren of kies één of meerdere zoekwoorden die je wilt controleren. En dan gaan we kijken hoe jouw website het daarop doet.

In dit voorbeeld ga ik googlen op “ziekte van Crohn dieet”.

Mijn vriendin heeft helaas de ziekte van Crohn. Daar kan ze niks aan doen, daar zal ze de rest van haar leven mee moeten leven. En ik kan me voorstellen dat er bloggers zijn die geld verdienen aan het bieden van een goed dieet voor mensen met de ziekte van Crohn.

Dat is namelijk een darmziekte en eten speelt een rol, soms groot, soms klein, in of ze last hebben van hun Crohn of niet.

En daarmee of ze pijn hebben of last hebben van hun darmen of niet.

Dus ik zoek op “ziekte van Crohn dieet” en ik heb even de eerste blogger, die je hier ziet als vierde, aangeklikt die ik tegenkom.

Voorbeeld Blog Ziekte van Crohn Dieet

Deze andere drie website lijken wat informatiever of die lijken wat meer op een stichting of in elk geval op iets of iemand die er geen geld aan wil verdienen en ik wil graag een commercieel resultaat laten zien.

Dus vandaar dat ik de vierde heb aangeklikt en dat is het Fit Beauty blog van Teni.

Ik ken haar verder niet, ik heb ook geen idee wat dit verder voor site is. Maar deze ga ik wel even als voorbeeld gebruiken.

Dus er zijn een aantal dingen waar je het resultaat op wilt controleren.

En nogmaals: dit kan jouw resultaat zijn, maar het kan ook die van een concurrent zijn. Dus we gaan even checken.

De zoekopdracht waar ik op gezocht heb, in hoeverre bevredigt dat mijn behoefte. Wat is simpelweg de lengte van de content. Wat is de kwaliteit van het antwoord dat ik zie en hoe goed zijn gerelateerde zoektermen op deze zoekterm verwerkt in de pagina.

Daarna gaan we uitzoeken of deze pagina op zoekwoorden scoort en zo ja op welke en hoe hoog. En we gaan ook kijken hoe concurrenten scoren. En in dit voorbeeld zijn concurrenten dus concurrenten van het Fit Beauty blog.

Fitbeauty.nl voorbeeld website

Om te beginnen gaan we kijken naar het bevredigen van de behoefte van de bezoeker. Dus ik zoek op “ziekte van Crohn dieet”, dus ik ben op zoek naar voedingsadvies.

Dus ik zie hier een afbeelding van een buik. Nou, daar gaat het meestal om, dus dat is op zich logisch. En zonder de tekst helemaal te lezen is dit een kleine samenvatting van wat de ziekte doet.

Dit is een stukje algemeen over voeding van darmontsteking en dan krijg ik hier drie voedingsstoffen die zij niet meer eet en daar verschil mee heeft gemerkt.

Fitbeauty.nl voorbeeld content

Dan is er nog meer. Er is een speciaal dieet waar ze naar verwijst. Dan is dit blijkbaar een dieet wat voor nog meer ziektes werkt.

Fitbeauty.nl voorbeeld content recept

Dit zijn hele gerelateerde ziektes aan de ziekte van Crohn. Dat weet ik dan toevallig. Hier zegt ze nog iets over onbewerkte voedingsmiddelen.

Fitbeauty.nl voorbeeld content verwijzingen

Ze linkt door naar andere darmklachten. Moet ik wel bij zeggen dat normale darmklachten en de ziekte van Crohn is wel echt iets anders. En daarna komen we bij een heleboel blog comments.

Dus mijn behoefte was: ik wil advies hebben over wat ik wel of niet kan eten of een speciaal dieet dat ik kan volgen om te zorgen dat ik minder last heb van die ziekte. Dus ze geeft daar wel advies over.

Dus de insteek van het artikel is eigenlijk wel precies wat ik zoek. Dat gaat goed.

Dan ga ik even kijken naar de lengte van het artikel. En om dat te controleren heb ik simpelweg deze hele tekst even gekopieerd en geplakt in Word met afbeelding en al, dat maakt niet uit.

Ik klik vervolgens op controleren, aantal woorden, en dan zie ik hier dat het 932 woorden zijn.

Aantal Woorden Per Pagina Tellen

Dus de vraag die dan komt is: kan je in 932 woorden precies uitleggen wat een goed dieet is, wat een slecht dieet is, kan je genoeg tips, hulp en advies geven?

En mijn eerste ingeving is: in dit geval, nee.

Want de ziekte van Crohn is sterk afhankelijk van de persoon die het heeft, je hebt verschillende gradaties in hoe zwaar je het kan hebben of niet. Je hebt ook momenten dat je er heel veel last van hebt en dat je er geen last van hebt en wat je dan wel of niet kan eten verschilt nogal.

Dus omdat ik hier iets vanaf weet, weet ik dat er veel meer te vertellen is dan wat hier staat. Nou kan je dat op twee manieren oplossen.

Eén is: je kan alles wat je wilt vertellen op deze ene pagina kwijt.

Of je kan op verschillende momenten doorlinken naar een andere pagina om aan te geven dat je hier meer over kan lezen.

Maar op deze pagina vind ik geen van beide.

Dus als dit mijn website zou zijn, dan zou deze pagina zeker verbeterd kunnen worden door meer onderzoek te doen naar de ziekte van Crohn en een beter advies te geven. En als dit een concurrent is, dan zou ik voor mezelf kijken wat ze goed doen, dus een aantal dingen zijn er goed op.

En ik zou even goed onthouden dat de kwaliteit simpelweg beter kan. Het kan diepgaander, je kan mensen beter helpen.

In dit geval gaan het aan het feit dat de pagina dus langer kan en dat de kwaliteit beter wordt gaan eigenlijk hand in hand, want er valt gewoon meer over te vertellen.

Als laatste punt ga ik nog even kijken hoe goed de pagina is omgegaan met gerelateerde zoekwoorden in Google.

En dat doe ik eigenlijk als volgt: ik scroll even naar beneden en dan vind ik hier de acht meest sterk gerelateerde woorden aan mijn zoekwoord.

Gerelateerde Content Onderaan Google

Dus ziekte van Crohn, voeding, recepten. Ja, logisch dat die erop lijkt. Dus ik ga even naar deze site weer.

Doe ik control + F. Control + P.

En dan zie ik in elk geval dat dit woord niet letterlijk is opgenomen. Iets wat je eigenlijk wel moet doen. Maar misschien is er wel een variant van opgenomen.

Dus ik druk weer op control + F. En dan haal ik eigenlijk alles weg en dan pak ik alleen bijvoorbeeld het woord “recepten”.

Dan kijk ik: staat die verder op de site? Nee, die staat niet op de site opgenomen.

Dan kan ik nog zoeken op het woord voeding. 32 keer, dus die staat er wel in.

Maar voeding en Crohn? Ik ben op zoek naar een combinatie van voeding en Crohn. Dat zie ik ook niet zo staan. Dus dat zou sterker kunnen.

Crohn dieet. Nee, ook niet. Sterker nog, het hele woord Crohn komt er niet op voor.

Dieet colitis. Komt er ook niet op voor.

Dus ik zie nu eigenlijk al snel dat op deze pagina gerelateerde termen, wat echt kan helpen om te scoren in Google, dat die niet zijn opgenomen.

Wat je sowieso merkt op het moment dat je je tekst langer maakt en de kwaliteit beter wordt, is dat je die gerelateerde termen eigenlijk automatisch opneemt. Maar het is altijd goed om op deze manier even te checken dat je de 4, 6, 8 of 10 belangrijkste termen hebt opgenomen op je pagina.

Wat in dit geval dus niet het geval is.

Dus wederom: als het mijn eigen website is, zou ik dat zeker gaan doen op het moment dat ik hem ga herschrijven, dat ik hem beter ga maken.

Maar als het een website van een concurrent is, weet je nu dus weer dat je een ingang hebt om jouw pagina beter te maken.

Dan wil ik wel nog graag weten op welke zoekwoorden deze pagina allemaal scoort, want misschien kan ik daar weer wat van leren.

Voorbeeld Zoekwoorden Via Ahrefs

Dus ik heb in dit geval even Ahrefs geopend, dat is een tool die wij veel gebruiken, maar die is wel betaald, dus ik laat zo meteen ook even een gratis tool zien.

Ik heb hier de exacte URL ingevoerd en geklikt op organische zoektermen. Dan zie je hier alle zoektermen waarop deze pagina scoort.

Die ga ik even filteren op de top 50. En dan zie je dat die op 80 termen in de top 50 staat.

Aantal zoekwoorden in top 50 via Ahrefs

Deze woorden kan ik nu nalopen om aan de ene kant te controleren: zijn hier nog ideeën waar ik misschien niet over na heb gedacht?

En aan de andere kant kan ik nu controleren, net als bij de gerelateerde termen: staan deze zoekwoorden wel op mijn site? Of scoor ik hier eigenlijk per ongeluk op?

Dus ik zie hier bijvoorbeeld dieet bij darmontsteking staan.

Zoekwoord gevonden via Ahrefs

Ga ik weer even kijken. Dieet darmontsteking. Nee, dat komt niet voor.

Dieet bij darmontsteking. Nee. Dat woord staat er eigenlijk helemaal niet op.

Staat het woord darmontsteking er wel op? Oké. Voeding en darmontsteking.

Voeding is natuurlijk een synoniem of een gerelateerd woord aan dieet. Dus op zich staat het er wel.

Maar het kan zeker helpen op het moment dat ik dit woord één keer of twee keer op mijn website plaats.

Zo ga je eigenlijk de hele pagina af om te kijken of je nog interessante termen tegenkomt om jouw pagina te verbeteren.

Een gratis tool die je hiervoor kan gebruiken, dat wil zeggen, die kan je in beperkte maten gratis gebruiken, dat is Semrush. Vul je hier je URL in.

SEMRUSH voorbeeld

Verander je de taal, die staat meestal op United States, die verander je hier naar Nederlands. Klik je op “start now”.

Dan gaat ‘ie heel veel informatie ophalen. En dan kan je… je kan hier heel veel informatie zien, maar waar we vooral in geïnteresseerd zijn is deze: de top organic keywords.

Dus ik klik even op “view full report” en dan zie je hier de belangrijkste zoektermen waar deze pagina op scoort.

SEMRUSH top organische zoekwoorden

Op het moment dat je niet betaald hebt voor de tool, kan je niet alles zien. Maar het kan je wel genoeg laten zien om weer iets van te leren.

SEMRUSH top organische zoekwoorden voorbeeld

Wat je eventueel ook kan doen, want je ziet alleen de top 10 termen, je kan een beetje met deze filter spelen, zodat je andere woorden te zien krijgt.

Nu zie ik bijvoorbeeld weer andere woorden.

SEMRUSH top organische zoekwoorden voorbeeld andere filter

En op die manier kan je jouw eigen pagina en andere pagina’s nalopen op zoekwoorden, kijken of je nog iets tegenkomt waar je iets van kan leren, wat misschien nog niet op je site staat, om je content beter te maken. En op die manier kan je ook weer je concurrenten voorbijstreven.

SEO Check Interne Linken

Het derde stuk zijn de interne linken. Het moeilijke hieraan is dat je niet een tool hebt die goed werkt, waarmee je automatisch kan controleren naar welke pagina’s linkt mijn pagina en welke pagina’s linken er naar mij?

 

Dus om dat even te visualiseren: dit is de pagina die ik aan het controleren ben en wat ik wil weten eigenlijk: binnen mijn eigen site, welke pagina’s linken naar mij toe? Zodat ik weet hoe belangrijk de pagina is binnen mijn website.

SEO Check Interne Linken Voorbeeld

Ik heb geen tool kunnen vinden die dit heel goed in beeld brengt, dus wij doen dit altijd handmatig als we dit controleren. Dus dat geldt voor jou ook.

Dan zal je handmatig in je site moeten gaan kijken welke pagina’s linken intern naar mijn pagina toe en kan ik daar nog wat aan verbeteren.

Wat vaak gebeurt is bijvoorbeeld wanneer een pagina wat ouder is dat ‘ie eigenlijk vergeten wordt en dat er niet zo heel veel naar gelinkt wordt.

Of juist een pagina die nieuwer is die ontvangt niet zoveel linken.

Dat betekent dat je eigenlijk alle oude pagina’s moet gaan updaten om te zorgen dat er wel in die pagina ergens een link wordt opgenomen.

Maar je interne linkstructuur is ongelofelijk belangrijk voor Google om te snappen welke pagina’s zijn belangrijk voor mij en welke pagina’s niet.

Dus loop je website na, controleer de pagina’s die jij wilt die gaan scoren in Google en ga opletten: ontvangen die genoeg interne linken?

Kan ik die nog ergens toevoegen waar dat logisch is? Of is dit het maximum wat ik heb bereikt?

Als ik weer even ga kijken bij het blog wat we de hele tijd gebruiken. Dan kan ik in elk geval zien dat ze vanaf deze pagina naar een hoop andere pagina’s linkt.

Dat kan je hier onderin bijvoorbeeld zien. Dus hier zie je dat ze naar andere darmklacht artikelen linkt.

Voorbeeld Interne Linken

Hier staan nog meer pagina’s die misschien interessant zijn.

Dus ze linkt een stuk of 10 keer naar andere pagina’s toe. Logischerwijs zou je dan ook verwachten dat er een stuk of 10 keer naar deze pagina verwezen wordt.

En dat is op zich prima.

Op het moment dat alle darmklachten pagina’s of Crohn pagina’s naar deze pagina linken, is dat super.

Dus dit ziet er gemiddeld genomen zo op het eerste gezicht goed uit.

SEO Check Backlinks

Dan hebben we nog het laatste stukje en dat zijn backlinks.

Binnen backlinks, hoeveel linken ontvangt de website, hebben we eigenlijk 4 stukken.

We hebben de linkgroei, dus hoeveel linken heeft de website, mijn website of die van een concurrent, er de laatste tijd bij gekregen.

Hoeveel verwijzen naar deze specifieke pagina.

Hoeveel verwijzen er naar de totale website.

En wat is de kwaliteit van die linken.

Ik zal even heel kort toelichten wat backlinks zijn.

Een backlink is een link vanuit een andere website dan die van jou, naar jou website toe. En dat is belangrijk omdat Google eigenlijk elke link ziet als een stem voor jouw website.

De enige reden waarom je een link op jouw website opneemt en die stuurt naar een andere website is als je denkt dat dat goed is voor de bezoekers van jouw website.

Dus ik zal even een voorbeeld laten zien.

We hebben bijvoorbeeld een artikel gepubliceerd op Twinkle: Hoe banken en verzekeraars miljoenen mislopen. En in dit artikel kan je zien dat hier het woord zoekwoordenonderzoek linkt naar onze pagina over zoekwoordenonderzoek.

SEO Check Backlinks Voorbeeld

Dus dit is een backlink van twinklemagazine.nl naar onze website.

Ook dit kun je doen met een gratis tool of met een betaalde tool.

Dus ik laat het eerste even de betaalde tool zien.

Dat is in ons geval Ahrefs, die gebruiken we altijd om backlinks te checken.

Dan ben ik nu naar deze specifieke url gegaan en dan zie ik: deze heeft 3 domeinen die erheen verwijzen.

SEO Check Backlinks Via Ahrefs Backlinkchecker

Dat is niet zoveel, maar ik ga even kijken, want het kan misschien wel hele goede kwaliteit zijn.

De Viva, dus er is vanuit een forum waarschijnlijk verwezen. Die zijn al weg.

It en Wikiwijs, dat zijn doorgaans niet zulke hele sterke linken.

En het zijn er 3, dus dit is niet zo heel spannend.

Dan ga ik hier de prefix even veranderen naar domein en dan wil ik namelijk even naar de totale website kijken.

Dus dan ga ik eerst even kijken naar de linkgroei, de linkgroei bij de vorige was eigenlijk niet bestaand.

En dan zie ik hier toch wel dat eigenlijk sinds maart dit jaar zit er toch wel behoorlijk vaart in.

SEO Check Linkgroei Via Ahrefs Backlinkchecker

Hier begint het wel weer af te nemen. Ik weet niet waarom dat is. Daar kan ik zo even naar kijken. Maar in elk geval is ze zo te zien wel met linkbuilding bezig.

Dan ga ik nog even kijken: hoe goed is de kwaliteit van die domeinen?

Dan zie ik hier…

Dan ga ik ‘m even sorteren op do follow linken.

Mocht je niet weten wat het verschil is tussen een nofollow en een dofollow link: Complete Uitleg Over Dofollow en Nofollow Linken. Bekijk die even en dan weet je meteen waarom ik alleen de dofollow linken nakijk.

SEO Check Kwaliteit Backlinks Via Ahrefs Backlinkchecker

Dan zie ik hier staan Behance, dat ken ik wel.

Blogger, blogloving.

Startpagina is niet zo spannend. Startpagina, startpagina, startpagina.

Ouders.nl is een groot forum.

Pricewise is wel een goede site.

Folk forum, Viva forum. Girlscene forum. Dus een hoop forums, ik zie een hoop directories.

Ik zal het even duidelijker maken. Directory. Directory denk ik. Directory. Directory. Directory. Directory. Dit is eigenlijk ook niks. Dus deze zijn allemaal niet zo heel erg spannend.

SEO Check Directorie Backlinks Via Ahrefs Backlinkchecker

Die ga ik gewoon even doorkruisen.

Maar een site als Viva, Folk, Girlscene, Ouders, dat zijn hele goede forums. Bokt is een groot forum.

Vlees.nl is in elk geval een hele goede domeinnaam. Dus als ik het zo op het eerste gezicht even zie is het een beetje 50/50.

Er zitten goede linken tussen, er zitten linken tussen die niet zo spannend zijn.

Maar ze heeft er nog veel meer.

Ik ga ze niet allemaal doorlopen. Maar op deze manier kan je een idee krijgen van hoe goed het linkprofiel is van jouw site of van een concurrent en welke linken jij eventueel nog moet gaan maken.

Waar ik ook in geïnteresseerd ben is: wat zijn de nieuwste linken die erbij zijn gekomen ongeveer de afgelopen 3 maanden?

Zodat ik een idee kan krijgen van wat voor linkbuilding activiteiten zijn ze aan het doen. Dan ga ik hier weer even kijken.

Dan zie ik meteen in elk geval weer directory, directory, directory, directory, directory, directory, directory. Dus ze is met linkbuilden bezig, maar zo te zien vooral met directories.

SEO Check Directories Backlinks Via Ahrefs Backlinkchecker Voorbeeld

Dan ga ik even kijken naar de andere sites, zoals bijvoorbeeld deroofvis.nl. Gewone chips is echt niet gezond. Kun je onder andere hier lezen. Ik open de website even.

Ziet er legitiem uit, ziet er goed uit, dus dit is gewoon een goede link.

Zeehengelsport, ga ik vanuit dat dat ook een goede is.

De kaperwereld. Ik denk dat ze iets over vissen heeft gepubliceerd, want opeens krijgt ze daar linken van, dus dat doet ze goed.

Haagse foodie is een goede, veganmonkey.

Op die directory linken na, zitten er ook wel echt een hoop goede legitieme linken tussen.

Deze dame is goed bezig op het gebied van linkbuilding. Ik weet niet precies waarom er de laatste maanden opeens zoveel linken bij zijn gekomen.

Ik weet niet of ze actief bezig is met outreach of dat het gewoon toeval is. Maar de kwaliteit van de linken is een beetje 50/50 goed en niet zo spannend.

Als dit een concurrent zou zijn, dan is het wel een geduchte concurrent. Dat zeker, want ze is goed bezig.

Mocht je niet Ahrefs hebben, dan is er ook een gratis tool voor, tenminste, die kun je beperkt gratis gebruiken en dat is Majestic SEO.

Majesticseo.com kan je hier zien.

SEO Check Backlinks Via Majestic SEO Backlinkchecker

Dus ik heb hier ingevuld de URL weer. En dan kan je hier zien dat er 3 backlinks naar deze pagina zijn. Die hadden we net via Ahrefs al gevonden. En dan kan ik even makkelijk overschakelen naar het complete domein.

Dan kan je hier zien dat er 2.915 linken gevonden zijn op tussen de 100 en de 1000 domeinen. Het probleem is, omdat het gratis is, kan ik niet zien waar die domeinen vandaan komen.

SEO Check Backlinks Via Majestic SEO Backlinkchecker complete domein

En dat is het eigenlijk. Dat is hoe je zelf in ongeveer 30 minuten de complete website van jou op alle belangrijke gebieden, dus techniek, content, interne linkstructuur en backlinks, kan nalopen en hoe je dit voor elke concurrent kan doen.

Je weet nu precies wat je moet doen om jouw website of die van een concurrent een SEO-check te geven en te zien wat er goed gaat en wat er beter kan.

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit? Laat een reactie achter op de site en ik geef je persoonlijk antwoord, zodat je verder kan.

Daarnaast een herinnering: Hieronder hebben we een hele makkelijke checklist gemaakt, een PDF, die kan je downloaden, uitprinten en letterlijk afvinken, zodat je zeker weet dat als je jouw website of die van een concurrent gecheckt hebt, dat je alle onderdelen hebt doorlopen. Ik wens je heel veel succes met het knallen in Google.

22 September 2017 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer SEO & Conversie optimalisatie expert en eigenaar Klik Proces. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter en ik beantwoord ze persoonlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *