Ontdek Hoe Je een Onweerstaanbare SEO Titel Maakt

by Bart van der Meer April 10, 2018
Perfecte SEO Titel

In dit artikel leer ik je alles over een SEO titel. Je gaat onder andere leren wat een SEO titel is, waar je de SEO titel kunt vinden en hoe je een pakkende titel maakt, en instelt op verschillende platformen. Verder leer je een aantal handige trucs waarmee jij de ideale SEO titel opstelt, zodat je veel verkeer naar jouw website kunt trekken.

Wat is een SEO titel?

Een SEO titel is de titel van een webpagina. De SEO titel staat ook wel bekend als de meta-title of HTML titel. Door de SEO titel in te stellen begrijpt Google waar de webpagina over gaat.

Ook is het voor de zoekers op Google vrijwel de eerste (en naast de meta-description de enigste) indruk die ze van jouw website hebben.

Daarom is het belangrijk om de SEO titel te laten corresponderen met wat er op de webpagina staat.

Waar vind ik de SEO titel?

Je kan de SEO titel op verschillende manieren vinden. De eerste manier is op een SERP (Google zoekresultaten) pagina. De titel is het blauw gekleurde tekst strookje bovenaan een zoekresultaat.

Verder is de SEO title ook te vinden bovenaan de browser. Als je de muis over de SEO titel beweegt, dan krij je de volledige SEO titel te zien.

De laatste manier is in de Google broncode. De Google broncode is een HTML-code waar een heel website op gebouwd wordt. Hieronder zie je de code van de SEO titel wanneer die geopend is in de broncode.

Je opent de broncode (in Windows) door op Ctrl + U te drukken wanneer je Google Chrome of Mozilla Firefox gebruikt.

Waarom een SEO titel zo belangrijk is

Het verbeteren van websites op het gebied van SEO is een belangrijke taak. Het instellen van een SEO titel is een van de dingen die je kunt verbeteren. De SEO titel is niet alleen belangrijk voor de Google rankings, maar je trekt er ook je bezoekers mee.

Dit komt omdat de SEO titel een van de weinige dingen is die de bezoeker in de zoekresultaten ziet. Jouw SEO titel maakt of breekt de beslissing van de zoeker om op jouw website te gaan kijken. Daarom geef ik jou in dit artikel uitleg over hoe jij de perfecte SEO titel creëert.

De SEO titel is voor de zoekers op Google ook de enige eerste indruk die ze van jouw webpagina hebben. De SEO titel maakt of breekt de beslissing van de zoekenden om wel of niet op de website te klikken.

Sterker nog, klikken de bezoekers op jouw website, en klikken ze daarna gelijk weer weg, of klikken ze helemaal niet op jouw website, dan kan je positie hierdoor dalen.

Je moet het zo zien

Weet je de bezoekers door jouw SEO titel te verleiden om toch naar de website door te klikken, dan heb je de kans om bezoekers te overtuigen om iets te kopen, te doen of te lezen. Als je SEO titel de geïnteresseerden niet naar jouw website stuurt mis je potentiële klanten die naar de andere websites gaan: Concurrenten dus.

Pogo-Sticking

Een voorbeeld hiervan is het volgende:

Ik heb een fietsenwinkel. Mijn fietsenwinkel staat op de 2e positie in de zoekresultaten op het zoekwoord fietsenwinkel. Dan hebben we de concurrenten die de rest van de plekken innemen. Als mijn website die op de 2e positie staat meer klikken naar zijn website krijgt dan zijn concurrent die op de 1e plek staat, dan wissel ik van positie.

Dit heet ook wel pogo-sticking:

Maximale lengte van de SEO titel

Google heeft een maximale lengte van de SEO titel ingesteld en die je moet aanhouden. De lengte van de SEO titel op de desktop verschilt van de lengte van de titel wanneer je die op een mobiele telefoon bekijkt. Op de desktop staat de limiet op 65 characters.

Op mobiel is dat net wat ingewikkelder aangezien sommige mobiele telefoons minder op hun scherm kunnen weergeven dan andere telefoons kunnen.

Google heeft de character limiet op 55 ingesteld, maar sommige telefoons kunnen maar tot maximaal 50 tekens weergeven.

Daarom is het slim om, ondanks de 55 character limit, toch 50 tekens aan te houden. Zo weet je in ieder geval dat je goed zit. Als je dit niet doet loop je het risico dat Google de tekens die over de limiet heen gaan weghaalt of de gehele SEO titel aanpast.

En je wilt natuurlijk niet dat je titel niet meer klopt omdat er belangrijke delen weg zijn.

Hoe stel je een effectieve titel op?

Je doet dit door zoekwoorden in je SEO titel te verwerken

Het verwerken van zoekwoorden in je titel geeft niet alleen je bezoekers een indruk van wat er precies op je webpagina staat, maar ook Google hecht veel waarde aan zoekwoorden die in de SEO titel verwerkt zijn.

Dit komt omdat Google de zoekwoorden leest en daardoor weet waar jouw pagina over gaat en wat bezoekers kunnen verwachten als ze op jouw resultaat klikken. Daarom soort jouw pagina hoger in Google op jouw zoekwoord, wanneer dit zoekwoord in de SEO titel is verwerkt.

Maar let op:

Je SEO titel moet niet alleen maar bestaan uit zoekwoorden. Bovendien helpt het volproppen van je SEO titel met zoekwoorden niet voor de rankings.

Daarnaast schrikt een SEO titel volgestopt met zoekwoorden bezoekers af. Het ziet er onprofessioneel en spammerig uit. Daardoor kan een bezoeker gaan twijfel aan de betrouwbaarheid van jouw website en ervoor kiezen op een ander resultaat te klikken.

Precies niet wat je wilt. Het ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

Een goed opgebouwde SEO titel:

Hoe laat je een SEO titel opvallen?

Door een prikkelende titel op te stellen kun je meer verkeer naar je website toe trekken. Dit doe je door formules te gebruiken om je SEO titel op te stellen. Een formule bestaat uit soorten woorden of termen die je in je SEO titel verwerkt.

Hierbij kan je denken aan:

  • Unique selling points
  • Call to actions
  • Zoekwoorden
  • Beloftes
  • Aantallen

Concurrentie Onderzoek

Het is handig om even een kijkje te nemen wat de concurrerende websites voor SEO titel hebben. Hierdoor kun je jezelf onderscheiden met bijvoorbeeld een USP.

Cruciaal belang van een unieke SEO titel

Door je titels uniek te houden door bijvoorbeeld een USP, een unique selling point toe te voegen valt je site beter op.

Een unique selling point is een woord die een unieke eigenschap of kwaliteit van bijvoorbeeld een dienst of product beschrijft. Een unique selling point prikkelt bezoekers om op jouw site te klikken.

Ook is het belangrijk om, wanneer mogelijk, de -ste variant van woorden te gebruiken. De zoeker ziet dan gelijk dat jouw website beter dan de andere is.

Zo zie je op de onderstaande afbeelding een site, die door zijn USP opvalt, terwijl je over de andere sites juist heen leest.

Een aantal geschikte voorbeelden van unique selling points zijn:

  • Snelste service
  • Goedkoopste montage
  • Bewezen aanpak
  • Gratis verzending
  • 123 Jaar Ervaring

Heb je nog tekort? Vind 100+ onweerstaanbare kopteksten hier

Waarom je geen bedrijfsnaam in je SEO titel moet zetten

Je ziet het vaak, een bedrijfsnaam in de SEO titel. Helaas is dit gewoon iets wat niet voor iedereen weggelegd is. Dit werkt namelijk alleen als je heel bekend bent in je branche zoals Coca Cola, of gewoon als je een heel groot bedrijf bent. Gebruik iets anders om een bezoeker te verleiden tot een klik.

Neem de onderstaande afbeelding, wie heeft er ooit van die twee autoservices gehoord?

Hoe je een emotie titel maakt

Het verwerken van emotie in je SEO titel is een effectieve techniek die je ook kunt gebruiken. Een emotie titel is een titel waardoor de bezoeker getriggerd wordt om op de website link te klikken, specifiek omdat er een emotionele lading in de titel staat die de bezoeker “raakt”.

Een SEO titel met een emotionele waarde werkt het best bij een informatiepagina. Bijvoorbeeld een artikel over afvallen. Het is veel moeilijker om een pagina die gericht is op kopen, een emotionele SEO titel te geven.

Hier zie je een aantal veelgebruikte woorden die emotie opwekken:

  • Controversiële
  • Verboden
  • Geheime
  • Ongehoord
  • Ongelooflijke
  • Revolutionaire

Voorbeelden van emotie titels

Hier zie je een aantal voorbeelden van emotie titels:

SEO Titel Formules

Om je alvast op weg te helpen heb ik hier ook een aantal effectieve formules. Deze formules kan je natuurlijk ook een klein beetje aanpassen, je hebt dan al snel een hele nieuwe formule.

  • Wat wij kunnen leren van [belangrijk/bekend persoon]. Wat wij kunnen leren van Vermin Supreme
  • Meest gemaakte fouten bij [iets] door [activiteit te doen]. Meest gemaakte fouten op de middelbare school door te klieren.
  • [Hele specifieke brandende vraag die extreem herkenbaar is door doelgroep]. Kan je een bril dragen onder een motorhelm?
  • Het ultieme geheim over hoe je door [activiteit] te doen van [ongewenst iets] af komt. Het ultieme geheim over hoe je door te zwemmen van overgewicht af komt.
  • [Aantal] manieren om door [iets gewild] te worden opgemerkt. 21 manieren om door een Arsenal scout te worden opgemerkt
  • [iets doen wat iemand graag wilt], zonder [iets wat erbij hoort, maar niet leuk is]. Hoe je ‘s morgens direct fit bent, zonder een overdosis cafeïne.
  • Wat je moet weten over [iets] voordat je het koopt. Wat je moet weten over Iphones voordat je er een koopt.

Wil je nog meer formules? Hier is een artikel met meer dan 20+ formules.

Houd je SEO Titels Realistisch

Hiermee bedoel ik dat je de titel niet vol moet stoppen met dingen die niet op je website staan of niet waar zijn. Het is slim om een aantal prikkelende woorden in je titel te plaatsen, maar niet op een manier waardoor geïnteresseerden totaal andere verwachtingen hebben van je website.

Kijk eens naar de onderstaande afbeelding

Je moet je voorstellen dat je dit leest, overtuigd raakt en besluit op de website te klikken. Vervolgens ben je op de website, maar zie je dat de webshop helemaal niet de goedkoopste wasmachines heeft.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als dat wel het geval is zullen de bezoekers hun interesse verliezen en simpelweg gewoon weg klikken. Zoals ik al eerder bij het stukje over het verwerken van zoekwoorden in je titel heb uitgelegd, is dat niet goed voor je rankings.

Wat maakt een titel goed?

Een SEO titel moet zorgvuldig samengesteld worden. Het moet een mix zijn van de verschillende tactieken, op basis wat het beste is voor jouw website. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over wat wel, en wat niet in de SEO titel moet staan. Hieronder heb ik een aantal voorbeelden van SEO titels gezet, van slecht naar goed.

Hoe stel je een SEO titel in op verschillende platforms

Je hebt verschillende platformen waar jij jouw website of webshop in kunt bouwen. Populaire platformen zijn:

  • WordPress
  • Magento
  • Drupal
  • Lightspeed
  • Shopify
  • Woocommerce

Deze platformen werken allemaal net wat anders als het gaat om het instellen van de SEO titel per pagina. Daarom leg ik je in dit artikel uit hoe je een SEO titel instelt in twee populaire platformen: WordPress en Magento.

WordPress SEO titel instellen

Ik ga beginnen met WordPress. Misschien ben je al bekend met plugins zoals de Yoast SEO plugin. Yoast SEO wordt gebruik om op verschillende manieren de SEO op je website te verbeteren. Met deze plugin heb je de optie om een SEO titel invoeren op een gemakkelijke manier.

Yoast geeft namelijk feedback over de lengte van jouw SEO titel. Als de SEO titel te kort is, geeft Yoast een oranje kleur aan. Als de SEO titel een goede lengte heeft, zoals je hieronder ziet, kleurt het balkje groen.

Waar kan ik de SEO titel instellen?

Je moet eerst naar je pagina’s of posts gaan.

Als je vervolgens een post of pagina aangemaakt of geopend hebt, dan zie je het volgende:

Daarna moet je naar onder scrollen om je SEO titel in te stellen. Als je dat gedaan hebt, klik dan op ‘edit snippet’.

Magento SEO Titel Instellen

Magento werkt net even wat anders dan WordPress. Maar gelukkig is het invoeren van je SEO titel niet zo moeilijk. Wel is het belangrijk om te weten dat ik in deze tutorial Magento v.2.1.6 gebruik. Het kan dus zijn dat als jij een andere Magento versie gebruikt, dat het er net iets anders uitziet, maar dit is het basisprincipe en werkt voor iedere versie.

Wat je doet is het volgende, je gaat naar je dashboard en op het balkje links, daar klik je op “products”.

Je klikt vervolgens op categories.

Daar zie je kopjes met namen zoals content, display settings en search engine optimization.

Je klikt op search engine optimization en daar vind je de meta-description, SEO titel en meta keywords invullen.

Na het invullen ziet het er zo uit:

Het Automatiseren van SEO Titels bij Webshops

Het automatisch instellen van SEO Titels bij webshops is handig voor elke webshop. Het is alleen niet voor iedereen essentieel. Bij webshops met een paar honderd pagina’s scheelt het verschrikkelijk veel tijd, maar daar is het nog mogelijk om het handmatig aan te passen.

Maar als we kijken naar webshops zoals Zalando en Wehkamp, voor hun kost het simpelweg teveel tijd om dit allemaal handmatig te doen. Dus ook zij maken hier gebruik van. Maar hoe doe je dat?

Voor je webshop stel je in dat elke nieuwe pagina automatisch een SEO titel krijgt die voldoet aan bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld: productnaam + USP + bedrijfsnaam

Het ziet er dan uit als: Rolex GMT-Master II – 1 Dag levertijd – WatchShop

Elke nieuwe productpagina neemt automatisch deze titel formule over. Dat is niet altijd perfect, maar een goed alternatief als je niet voldoende tijd hebt om dit voor elk product te realiseren.

Wat we van de grote webshops kunnen leren

Het is slim om te kijken wat je concurrenten doen, daarnaast is het ook slim om te kijken hoe de “grote jongens” met SEO titels omgaan. Hieronder vind je informatie over de SEO titels van drie grote webshops in Nederland.

Webshops

  • Bol.com
  • Coolblue
  • Zalando

Bol.com

Bol.com heeft ervoor gekozen om hun naam als eerste neer te zetten, niet gek gezien hun bekendheid. Wat er op de tweede plek komt verschilt nog per categorie. Maar meestal is dit het merk, en daarna de naam van het product. Het laatste deel is ook niet overal gelijk, bij boeken is dit een product code, maar bij huishoudelijke apparaten staat er in een paar woorden wat het product doet.

Coolblue

Coolblue pakt het weer wat anders aan met als eerste de productnaam, vervolgens de productcode, daarna de bedrijfsnaam en Coolblue sluit af met een USP: Alles Voor Een Glimlach.

Zalando

Zalando kiest om te starten met het merk en daarna het model. Vervolgens het soort product (en meestal ook nog een soort kleur) en daarna de bedrijfsnaam.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *