Home > Meestvoorkomende Technische Webshop SEO Problemen, Vragen en Oplossingen

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

Meestvoorkomende Technische Webshop SEO Problemen, Vragen en Oplossingen

Technische problemen webshop SEO

Ben je een nieuwe webshop aan het ontwikkelen? Scoort je huidige webshop slecht in Google?

Ook al kan je in een dag een webshop opzetten, dat betekent niet dat alles dan SEO-technisch in orde is.

Ontdek in deze complete handleiding alle veelvoorkomende technische problemen die jouw SEO laten zinken als de Titanic.

5 Technische Webshop SEO Problemen die Duplicate Content Veroorzaken + Oplossingen

 

Andere Veelvoorkomende Interne Link Structuur Problemen, Vragen en Oplossingen

 

Grootste SEO Probleem van Webshops: Duplicate Content

Voordat je dit gaat lezen is het eerst zaak om te weten of dit wel van toepassing is op jouw website. Gelukkig heeft niet elke webshop dit probleem.

Het meest voorkomende en grootste SEO technische probleem met webshops is: losgeslagen filters die (tien)duizenden pagina’s duplicate content genereren.

Het controleren of jouw webshop deze problemen heeft, kan je doen in 1 minuut:

Controleren via Google

Ga naar Google en zoek op site:

Bijvoorbeeld site:zalando.nl

Voorbeeld site search Zalando

Je ziet dan hoeveel pagina’s Google heeft geïndexeerd. In dit geval ongeveer 341.000 resultaten.

Klopt dat?

Heb je zoveel product + categorie pagina’s?

Controleren via Google Webmaster Tools

Je kan het ook controleren via Google Webmaster Tools.

Open Google Webmaster Tools, ga naar het kopje Google-index en klik op indexeringsstatus .

Je krijgt dan aan de rechterkant te zien hoeveel pagina’s Google geïndexeerd heeft. In dit geval 1.142

Google Webmaster Tools Indexatie status

Er kunnen grote verschillen zijn tussen Google Webmaster Tools en de site: zoekopdracht, maar ze geven een indicatie van het aantal geïndexeerde pagina’s.

Komt dit overeen met het aantal producten en productcategorieën dat op jouw webshop staat?

Er is nog een derde manier om het te controleren.

Controleren in Google via 1 URL

Pak de URL van 1 specifieke categorie of product en voer die als volgt in bij Google: site:URL

Bijvoorbeeld: site:zalando.nl/dameskleding-jurken/bally/

Google categorie site search

Als het goed is zie je maar 1 URL verschijnen.

Zo ja, top! Dan heb je geen probleem. Sla dan het volgende stuk over.

Zo niet… euhm ja… dan heb je waarschijnlijk wel een groot probleem.

Lees dan snel hieronder verder om dit probleem op te lossen en daarmee je SEO extreem te verbeteren.

5 Meest Voorkomende Oorzaken van Webshop Duplicate Content

Het blijft 1 het vervelendste en meest voorkomende probleem op webshop: duplicate content. Hieronder kan je de 5 meest voorkomende oorzaken vinden en de oplossingen ervoor.

1. Losgeslagen Filter URL’s

Filtersystemen vormen voor heel veel webshops de basis voor duplicate content en zinloze URL’s.

Dat werkt als volgt:

Als je naar https://www.zalando.nl/dameskleding-jurken/ gaat, dan zie je onder andere de volgende filters:

Voorbeeld Filters Zalando Jurken

Als je op het bovenste merk klikt, verandert de URL van

https://www.zalando.nl/dameskleding-jurken/ naar https://www.zalando.nl/dameskleding-jurken/120-lino/

Dat is prima. Want de kans is groot, dat er mensen zijn die zoeken op een zoekopdracht als 120 lino jurk.

Vink je nog een merk aan dan verandert de URL

Van

https://www.zalando.nl/dameskleding-jurken/120-lino/

Naar

https://www.zalando.nl/dameskleding-jurken/120-lino.2nd-day/

Wanneer je dan ook nog eens de kleur rood aanklikt veranderd de URL naar:

https://www.zalando.nl/dameskleding-jurken/120-lino.2nd-day_rood/

Iedere filter-optie creëert een nieuwe URL.

Wanneer je alle filteropties vermenigvuldigt met elkaar, betekent dit in dit voorbeeld:

  • 100 merken
  • 20 kleuren
  • 30 prijzen
  • 10 maten
  • 5 lengtes
  • 5 gelegenheden
  • 2 collecties
  • 20 materiaalsoorten
  • 20 kraagtypes
  • 3 levertijden
  • 15 prints
  • 5 kortingsmogelijkheden

 

Elke samenvoeging van merken vormen een aparte URL vormen. Zoals de merken 120 lino en 2nd day de volgende URL vormen: https://www.zalando.nl/dameskleding-jurken/120-lino.2nd-day/

Daarnaast kan je 2 merken combineren of 3, of 4, etc.

Daarnaast kan je de merk filter combineren met alle andere filters.

Wanneer je alle filteropties met elkaar vermenigvuldigt, krijg je…

niet schrikken…

Een getal met ruim 157 nullen erachter! Een miljard heeft 9 nullen. Een triljard heeft 21 nullen. En dat komt nog niet eens in de buurt.

Zoveel pagina’s heeft de jurken categorie van Zalando als alle filteropties een aparte URL hebben.

Zoveel pagina’s wil Google dus gaan doorlopen als je dit niet goed regelt. En dit is nog maar voor 1 categorie in de webshop.

Enig idee wat dit met je webshop zou doen, als je zoveel pagina’s hebt?!

Het maakt je SEO onmogelijk.

Het zorgt ervoor dat Google jouw webshop nooit laat scoren.

Nu is dit uiteraard niet het geval op de Zalando webshop, zij hebben de SEO goed op orde, en dit voorbeeld is wel echt extreem. Maar het illustreert wel duidelijk het punt.

Zorg ervoor dat je filteropties geen aparte URL’s aanmaken.

Onderschat dit niet, want veel webshops maken wel automatisch URL’s aan voor alle filteropties.

Je kan je voorstellen dat het allerbelangrijkste is, dat Google begrijpt dat heel veel pagina’s niet moeten worden gecrawld door Google’s software en niet moeten worden opgenomen in de Google index.

4 Oplossingen Voor Webshop Filter Problemen

Voor al deze problemen kan je één van de 4 onderstaande oplossingen gebruiken om jouw problemen uit de wereld te helpen en mega resultaten te boeken in de Google zoekwoordposities.

Oplossing A) Implementeer de Canonical Tag

De canonical tag is een speciaal stukje code wat het volgende zegt:

Deze pagina moet niet geïndexeerd worden, want het is in feite een kopie van pagina XXX

Het eenmalig implementeren van de code is vrij eenvoudig:

<link rel=”canonical” href=”https://degoedeurl.nl” />

Maar dit moet je dan wel voor elke pagina individueel doen.

Dus dit werkt alleen wanneer je dit kan automatiseren. Wanneer je bij het uploaden van de producten kan aangeven welk product of categorie pagina de juiste is.

Maar om eerlijk te zijn werkt dit vaak niet op de grote schaal waarop webshops werken.

Oplossing B) Gebruik Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools heeft een specifieke sectie gewijd aan het oplossen van dit soort problemen.

Open je Google Webmaster Tools.

Klik op Crawlen > URL-parameters > URL-parameters configureren > parameter toevoegen.

Google webmaster tools URL-parameters voorbeeld

Stel het volgende in:

URL Parameter noindex maken voorbeeld

Hierdoor stel je in dat alle URL’s met bepaalde parameters verborgen worden voor de Google bot.

Let op dat je onder het woord parameter exact moet invullen wat er in de URL moet staan. Alle URL’s die deze parameter in zich hebben, worden niet meer geïndexeerd door Google.

Je moet daarom echt 100% zeker weten dat dit goed gaat.

Wat ook een nadeel is, is dat het alleen vanaf het moment van activatie werkt. Vanaf het moment dat je dit instelt, worden die pagina’s niet meer gecrawld door de Googlebot.

Maar als jouw e-commerce shop al heel veel overbodige pagina’s in de index heeft staan, dan verdwijnen die niet hierdoor.

Het voorkomt alleen dat er nieuwe zinloze pagina’s door Google worden opgenomen en getoond in de zoekresultaten.

Oplossing C) Robots.txt Inzetten

Als het goed is heeft jouw webshop een robots.txt bestand. je kan dit bestand voor elke websites vinden door naar de volgende url te gaan.

www.mijnurl.nl/robots.txt . Bijvoorbeeld www.zalando.nl/robots.txt

Hier kan je aangeven welke bots toegang hebben tot je website en tot welk gedeelte van je website. Een bot is een stukje software, bijvoorbeeld de software die Google gebruikt om jouw webshop door te nemen en te indexeren.

Door hierin aan te geven waar Google geen toegang tot heeft, weet je zeker dat jouw crawl budget niet verspild wordt aan pagina’s die er niet toe doen.

Zo ziet het robots.txt bestand van Zalando er bijvoorbeeld uit:

Robots txt voorbeeld Zalando

Hierin kan je zien dat ze Google geen toegang geven tot alle filter pagina’s.

Dit is bijvoorbeeld de URL die je krijgt als je zoekt op schoenen en dan de prijs wijzigt: https://www.zalando.nl/damesschoenen-sneakers/?price_from=311&price_to=523 .

Weer typisch een URL die je niet aan Google wilt geven.

In het robots.txt bestand staat de prijs filter dan ook uitgeschakeld.

Robots txt voorbeeld Zalando prijs

Dus Google krijgt deze pagina’s nooit te zien, verspilt er geen budget aan en iedereen is blij 🙂

Wederom het nadeel dat, wanneer Google jouw pagina’s al in de index heeft staan ze hierin blijven. Maar voor de toekomst zit je goed.

Lees hier de ultieme gids tot het robots.txt bestand instellen.

Oplossing D) Niet-Indexeerbare Pagina’s Maken

Per pagina (of voor de gehele webshop) kan je instellen dat bepaalde pagina’s niet mogen worden geïndexeerd door Google.

Je doet dit door het volgende toe te voegen aan een pagina: <meta name=”robots” content=”noindex,follow’>

Net als bij de oplossing van de canonical tag’s is het niet te doen om dit per pagina in te stellen.

Maar als je dit kan automatiseren, bijvoorbeeld zodat het automatisch aan filter en zoekresultaten pagina wordt toegevoegd, ben je in 1 keer klaar.

Dit is ook een top oplossing wanneer je nu al heel veel onzinnige geïndexeerde URL’s hebt.

Iedere keer wanneer de crawl bots van Google een pagina tegenkomen die in de Google index staat en deze tag staat in die pagina, dan wordt die pagina verwijderd uit de Google index.

Een oplossing als je al problemen hebt en om die in de toekomst te voorkomen.

Wat dan nog slim is, is om dit te combineren met oplossing 3: robots.txt, zodat de crawl bots ook geen tijd meer verspillen aan deze pagina’s.

2. Veel Dezelfde Producten met Verschillende Onbelangrijke Eigenschappen

Producten hebben meestal meerdere eigenschappen, waarvan niet alle eigenschappen even belangrijk zijn.

Als je denkt aan een IPhone dan heb je verschillen in:

  • Versies (IPhone 5, 5s, SE, 6, 6s, etc.)
  • Kleuren (zwart, wit, zilver, etc.),
  • Geheugen (16 GB, 32 Gb, 64 GB, etc.)

 

Maar zijn al deze eigenschappen ook echt belangrijk? Zoeken mensen hierop?

In het geval van de IPhone JA. Mensen zoeken hierop.

Maar dit is meer de uitzondering dan de regel.

Kijk maar naar dit voorbeeld:

Hier zijn 3 HJC is-17 helmen te zien in 3 verschillende kleuren.

Voorbeeld zelfde product met 1 afwijkende eigenschap

Zoals bij de meeste producten, zoekt niemand op product type + kleur.

Voorbeeld Zoekvolumes HJC 17

Oplossing A) Producten Samenvoegen

In plaats van 3 producten te hebben, kan je deze producten beter samenvoegen tot 1 product. Bijvoorbeeld zoals hieronder:

Voorbeeld zelfde product met 1 afwijkende eigenschap zonder aparte pagina's

Dat scheelt 2 van de 3 pagina’s.

Stel dat je dit kan schalen door je webshop heen.

Dat scheelt ongelofelijk veel pagina’s in de webshop! Misschien wel 66% van je gehele webshop.

Oplossing B) Implementeer de Canonical Tag

De canonical tag is een speciaal stukje code wat het volgende zegt:

Deze pagina moet niet geïndexeerd worden, want het is een feite een kopie van pagina XXX.

Het implementeren van de code eenmalig is vrij eenvoudig:

<link rel=”canonical” href=”https://degoedeurl.nl” />

Maar dit moet je dan wel voor elke pagina individueel doen.

Dus dit werkt alleen wanneer je dit kan automatiseren. Wanneer je bij het uploaden van de producten kan aangeven welk product of categorie pagina de juiste is.

Maar om eerlijk te zijn werkt dit vaak niet op de grote schaal waarop webshops werken.

3. Dubbele of 4 Dubbele URL’s

Weet je dat het zo kan zijn dat jouw webwinkel automatisch jouw URL’s verdubbelt of zelfs verviervoudigt? Dat heb je zelf niet eens door en het komt door het volgende.

Je kan meerdere adressen hebben van ieder domein. Als je niet specifiek instelt welk adres gebruikt moet worden dan worden ze vaak allemaal in gebruik genomen.

De adressen die je bijvoorbeeld van Klik Proces kan hebben:

  • Met www. + http (http://www.klikproces.nl)
  • zonder www. + http (http://klikproces.nl)
  • Met www. + https (https://www.klikproces.nl)
  • zonder www. + https (https://klikproces.nl)

 

Gelukkig is dit probleem zeer eenvoudig op te lossen via Google Webmaster Tools:

Voeg alle 4 de properties toe aan Google Webmaster Tools.

Ga vervolgens naar de property die jij wilt dat actief is.

Bijvoorbeeld https://klikproces.nl

Klik vervolgens rechtsboven op het tandwiel en site-instellingen

En klik jouw voorkeursdomein aan.

Op deze manier heb je het www. en zonder www. probleem opgelost.

BAM!

1 down, 1 to go.

Het instellen van HTTP gebeurt automatisch. Daar hoef je verder niets bijzonders voor te doen.

Als je wisselt van HTTP naar HTTPS moet dit gebeuren op serverniveau.

Je moet alle HTTP URL’s 301 redirecten naar HTTPS. Een permanent verhuis bericht als het ware, wat ervoor zorgt dat al je Google posities goed worden overgedragen.

Dit doe je door het .htaccess bestand en eventueel in het Nginx config bestand te wijzigen.

Een complete handleiding (incl. alle SEO informatie) om van http naar https over te gaan kan je hier vinden: How to migrate from HTTP to HTTPS.

4. Zoekresultaten Pagina Die URL’s Aanmaakt

Sommige webshop systemen maken automatisch voor elke zoekopdracht een nieuwe pagina aan.

Dus wanneer iemand zoekt in de zoekbalk op ‘schoenen heren zwart’ dan wordt er een nieuwe pagina aangemaakt met alle schoenen die aan deze voorwaarden voldoen.

Meestal ziet de URL er dan ongeveer zo uit: www.domeinnaam.nl/search/schoenen-zwart-heren/.

Op deze manier krijg je heel snel, heel veel extra pagina’s waar je niet op zit te wachten.

Let er dus altijd op dat wanneer je een zoekopdracht uitvoert er een ‘?’ in de URL komt te staan.

Bijvoorbeeld http://www.adidas.nl/search?q=stan+smith

Dit zorgt ervoor dat de webwinkel geen aparte URL aanmaakt per zoekopdracht.

Wanneer je webshop dit wel doet, hangt het sterk van het gebruikte systeem af wat de oplossing is.

5. Categorie Pagina Bestaande uit Meerdere pagina’s

Sommige e-commerce shops kiezen ervoor om niet direct alle producten te tonen wanneer je klikt op een categorie.

Je ziet bijvoorbeeld alleen de eerste 12, 24 of 50 resultaten.

Onderaan, en soms ook bovenaan, staat dan de mogelijkheid om naar de volgende pagina te gaan.

Bijvoorbeeld in de shop van Adidas.

Voorbeeld meerdere pagina's Duplicate content

Ingezoomd:

Voorbeeld meerdere pagina's Duplicate content 2

In dit geval geeft 1 pagina standaard maximaal 48 artikelen weer.

Je kan vervolgens kiezen om naar een volgende pagina te gaan of om alles weer te geven op 1 pagina.

Maar in feite heb je hiermee dus 2 pagina’s die over hetzelfde zoekresultaat gaan.

En daarmee dus 1 pagina duplicate content.

Want je wilt niet dat bezoekers via Google op pagina 2 belanden. Bezoekers moeten op de eerste pagina binnenkomen.

Om dit veelvoorkomende probleem op te lossen zijn er 3 geschikte oplossingen:

Oplossing A) Rel next & prev tag

Die ziet er als volgt uit.
link rel=”next” href=””
link rel=”prev” href=””

De code met next erin verwijst naar de volgende pagina en de code met prev (previous) verwijst naar de vorige pagina.

Wanneer je de volgende URL’s hebt:

http://mijnwebsite.nl/laptops/

http://mijnwebsite.nl/laptops/2/

http://mijnwebsite.nl/laptops/3/

Dat plaats je op URL http://mijnwebsite.nl/laptops/ de code:

<link rel=”next” href=”http://mijnwebsite.nl/laptops/2/”>

Er is op de eerste URL geen ‘prev’, want er is geen vorige pagina.

 

Op de URL http://mijnwebsite.nl/laptops/2/ plaats je de volgende codes:

link rel=”next” href=”http://mijnwebsite.nl/laptops/3/

link rel=”prev” href=”http://mijnwebsite.nl/laptops/

 

Op de laatste URL (http://mijnwebsite.nl/laptops/3/) plaats je geen next tag, omdat er geen volgende pagina is. Er is wel een vorige pagina, dus komt er de tag:

link rel=”prev” href=”http://mijnwebsite.nl/laptops/2/”>

Oplossing B) Search Maken

Wat veel webshops ook doen is een ‘?‘ toevoegen in de URL voor volgende pagina’s

Zo doet Zalando het bijvoorbeeld:

https://www.zalando.nl/dameskleding/

https://www.zalando.nl/dameskleding/?p=2

En ook Adidas:

http://www.adidas.nl/heren-hardlopen-schoenen-neutraal

http://www.adidas.nl/heren-hardlopen-schoenen-neutraal?start=48

http://www.adidas.nl/heren-hardlopen-schoenen-neutraal?start=0&sz=120

Oplossing C) Rel = Canonical Tag

De canonical tag is een speciaal stukje code wat het volgende zegt:

Deze pagina moet niet geïndexeerd worden, want het is een feite een kopie van pagina XXX

Het eenmalig implementeren van de code is vrij eenvoudig:

<link rel=”canonical” href=”https://degoedeurl.nl” />

Maar dit moet je dan wel voor elke pagina individueel doen.

Dus dit werkt alleen wanneer je dit kan automatiseren. Wanneer je bij het uploaden van de producten bijvoorbeeld kan aangeven welk product pagina of welke categorie pagina de juiste is.

Maar om eerlijk te zijn werkt dit vaak niet op de grote schaal waarop webshops werken.

Oplossing D) Niet-Indexeren Optie Activeren

Een andere optie is het inbouwen dat alle URL’s die naar pagina 2 of verder verwijzen niet worden geïndexeerd door de tag:

<meta name=”robots” content=”noindex,follow’>

automatisch toe te laten voegen aan elke pagina.

Wat Doe Je Met Producten Waarvan de Voorraad op is?

Webshops wisselen continu van assortiment. In de fashion is dat het meest extreem. Doorgaans wisselt 90 – 100% van het assortiment elk jaar.

Dat betekent dat er veel pagina’s met producten op je webshop staan die er niet meer zijn. Ook gebeurt het regelmatig dat de voorraad van een product op is, maar wel terugkomt op een later moment.

Wat moet je doen met deze pagina’s? Veel webshops worden er gek van. Vanuit SEO perspectief heeft elke pagina een bepaalde waarde.

Omdat de pagina 1 of meerdere backlinks ontvangt of omdat die pagina op 1 of meerdere zoekwoorden scoort. Uiteraard is een combinatie van beide mogelijk.

Welke waarde de pagina ook heeft, je wilt die SEO waarde vasthouden, maar hoe doe je dat?

Want als je elke pagina laat staan, dan heb je na 2 jaar misschien wel meer pagina’s online staan met producten waarvan je geen voorraad hebt en ook nooit meer gaat krijgen, dan pagina’s met producten die je ook echt verkoopt.

Maar als je pagina’s verwijdert verlies je al je waarde. Dat wil je zeker niet.

Daarom heb ik hieronder een schema beschreven waar precies staat wat je opties zijn afhankelijk van je product.

Maar voordat je daar naar kijkt moet ik 2 technische zaken uitleggen.

De 301 en 302 redirect.

In dit voorbeeld maken we gebruik van 2 URL’s

www.klikproces.nl/gave-rode-schoen/ en www.klikproces.nl/gave-donkerrode-schoen/

In dit voorbeeld is de gave rode schoen het oude product waarvan de voorraad op is

De gave donkerrode schoen is een nieuwe schoen die ik nog wel op voorraad heb.

Dat gezegd hebbende:

Wat is een 301 redirect?

Een 301 redirect is een permanent verhuisbericht van één pagina, naar een andere pagina. Hoe je dit instelt verschilt per webshop.

Je zegt daarmee tegen Google en bezoekers “de pagina waar je heen wilt bestaat niet meer, maar ik stuur je door naar de pagina die daarvoor in de plaats is gekomen”.

In ons voorbeeld stellen we dan een 301 redirect in van URL:

www.klikproces.nl/gave-rode-schoen/ > naar > www.klikproces.nl/gave-donkerrode-schoen/

Elke bezoeker die dan op de oude pagina terecht komt wordt automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina. In dit geval een alternatief product.

Google zorgt er dan voor dat alle autoriteit en zoekwoordposities waarop de oude URL scoort worden doorgezet naar de nieuwe URL.

De nieuwe pagina zal dan ook snel scoren in Google, dankzij de boost die de pagina ontvangt vanuit de oude pagina.

Wat is een 302 redirect?

Een 302 redirect is een tijdelijk verhuisberichtDaarmee zeg je tegen Google: Deze pagina wordt nu tijdelijk niet meer gebruikt en ik stuur je door naar een andere pagina, maar deze pagina komt nog wel terug.

Daarmee geeft Google dus ook geen autoriteit en zoekwoordposities door aan de nieuwe URL, want de doorverwijzing is maar tijdelijk.

Wanneer je weer content op de URL zet, pakt Google deze weer op zoals voorheen.

Hoe Je een 301 en 302 Redirect Effectief Inzet

Nu je dit weet, staat hieronder het schema met wanneer je welke actie moet ondernemen:

Geen voorraad + komt niet meer in het assortiment + wel alternatief product

301 redirect naar het alternatieve product. Pas content op de pagina aan, zodat er iets staat in de trant van: dit product is niet langer op voorraad, maar dit is het alternatief XXX

Geen voorraad + komt niet meer in het assortiment + geen alternatief product + ontvangt geen bezoekers

301 redirect naar productcategorie of homepage

Geen voorraad + komt niet meer in het assortiment + geen alternatief product + ontvangt wel bezoekers

301 redirect naar productcategorie of homepage

Het kan voorkomen dat bezoekers nog wel naar een pagina gaan van een product dat niet meer op voorraad is om 3 redenen:

  • Het product is heel bijzonder. Bijvoorbeeld een zeldzame of limited edition.
  • Het is niet algemeen bekend dat het product er niet meer is.
  • De vraag is zo hoog, dat mensen toch zoeken om het te proberen.

 

Je kan dan de content op de pagina aanpassen, zodat bezoekers er iets aan hebben. Al is het alleen maar het oude product bekijken. De kans dat dit product nieuwe backlinks gaat ontvangen, is ook aanwezig.

Geen voorraad + komt wel terug in het assortiment + wel alternatief product

302 redirect naar alternatief product & pagina laten staan zoals deze is. Eventueel toevoegen van een melding wanneer er weer voorraad is, backorder mogelijkheid of inschrijven op de nieuwsbrief zodat je een melding krijgt als er weer voorraad is.

Geen voorraad + komt wel terug in het assortiment + geen alternatief product

Pagina laten staan zoals deze is. Eventueel toevoegen van een melding wanneer er weer voorraad is, backorder mogelijkheid of inschrijven op de nieuwsbrief zodat je een melding krijgt als er weer voorraad is.

Gebroken Linken

Het kan altijd voorkomen dat er een link kapot is gegaan in je webshop. Dat betekent dat de link naar een pagina verwijst die er niet meer is. Meestal krijg je dan een grote 404 melding te zien, zoals deze:

404 pagina voorbeeld

Deze gebroken linken wil je niet op je website hebben. Het is slecht voor je SEO en slecht voor je bezoekers. Gelukkig zijn er 2 hele goede tools die deze gebroken linken voor je opsporen, zodat je de link kan aanpassen of verwijderen.

Xenu Sleuth

Xenu Sleuth is een hele handige gratis tool die je gehele website doorloopt en alle fouten weergeeft. Hiermee kan je achter pagina’s komen die niet meer bestaan of niet goed worden weergegeven.

Je kan Xenu Sleuth hier downloaden.

Het werkt heel eenvoudig. Installeer het en start het op. Klik Rechtsboven op file > Check URL.

Xenu Sleuth openen

Voer hier je URL in en klik onderaaan op ok.

Xenu Sleuth

Je krijgt dan een groot resultaat te zien. De enige kolommen die belangrijk zijn, zijn de eerste 2. De URL en de status.

Xenu Sleuth status voorbeeld

Zolang deze ok zijn, is het goed. Zo niet dan verschijnt er een rode foutcode en kan je nagaan wat er niet klopt aan die pagina. Je kan hem dan maken of die pagina met een 301 redirect doorsturen naar een relevante pagina die wel actief is.

Screaming Frog

Screaming Frog doet ongeveer hetzelfde als Xenu Sleuth, maar is veel uitgebreider. Er is een gratis versie van, maar als je teveel URL’s door wilt lopen moet je de betaalde versie nemen. Het gebruik van Screaming Frog is ook zeer eenvoudig.

Ga naar de website van Screaming Frog om de software te downloaden.

Installeer de software en start deze op. Voer je URL bovenin in en klik op start.

Screaming Frog check

Ook hier krijg je een status code en een status te zien. 200 + ok, is goedgekeurd. Zo niet, dan kan je er iets aan doen.

Screaming Frog voorbeeld

301 Redirect (Loops)

Een 301 redirect is een permanente doorwijzing van 1 pagina naar een andere. Iets wat heel veel gebruikt wordt in webshops. Voorraad verouderd, producten en merken wisselen. Op zich geen probleem, behalve als er redirect loops of tunnels worden gemaakt.

Een 301 redirect loop is wanneer 2 pagina’s naar elkaar verwijzen en de bezoeker daardoor in een oneindige loop komt waarin deze steeds naar een andere pagina verwezen wordt.

voorbeeld 301 redirect loop

Niet alleen wordt een bezoeker daar gek van. Ook ontvangt je server extreem veel aanvragen wat kan leiden tot een crash, vertraging bij andere bezoekers of vele andere problemen.

Het opsporen van 301 redirect loops is vrij eenvoudig door de tool Screaming Frog te gebruiken.

Je hebt hier wel de betaalde versie voor nodig.

Klik bovenaan in het menu op configuration > spider.

redirect volgens instelling screaming frog

Klik op het tabblad advanced.

redirect volgens instelling screaming frog 2

Vink daarna de optie aan always follow redirects.

screaming frog volg 301 redirects

Start de screaming frog tool. Wanneer deze 100% klaar is, klik je op reports en dan redirect chains.

301-redirect-chains-rapportage

Hieruit krijg je een complete rapportage met alle 301 redirect loops van jouw webshop.

301 Redirect Tunnel

Een 301 redirect tunnel is een hele lange string aan 301 redirects naar elkaar. Deze ontstaat heel vaak wanneer er producten zijn die ieder jaar opnieuw uitkomen. Wat er dan gebeurt, is dat de oude link (van 2016) wordt ge-301 redirect naar het product van 2017. Maar wat er naar verloop van tijd gebeurt, is dat er een hele lange tunnel met redirects ontstaat.

301 redirect tunnel

En dat is zeker niet de bedoeling. Want dat kost extra budget voor de Google crawler om erdoor te komen en daarnaast verlies je autoriteit wanneer je een dubbele (of meer) 301 redirect gebruikt.

Wat je wilt hebben (of laten automatiseren) is dit:

301 redirect tunnel - wel

Een 301 redirect tunnel kan je ook vinden via de Screaming Frog tool, zoals eerder vermeld werd in dit artikel.

HTTP of HTTPS?

Een belangrijke vraag die steeds maar terugkomt van ondernemers is de volgende: wat is het verschil tussen http en https? Gevolgd door de vraag ik heb gehoord dat https veel beter scoort in Google, is dit nu verplicht voor al je SEO activiteiten?

Of iets in die trant.

Eerste de eerste vraag: Wat is het verschil tussen HTTP en HTTPS?

Het verschil zit hem in de S die staat voor Secure ofwel: beveiligd.

Dit betekent dat wanneer je op een website zit met een HTTPS verbinding, jouw verbinden versleuteld is en daarmee beveiligd.

HTTP = niet beveiligde verbinding

HTTPS = beveiligde verbinding

Dat kenmerkt zich bijvoorbeeld, door de notificatie die je in je URL balk ziet wanneer je een HTTPS verbinding hebt. Meer daarover hieronder.

Hoe Zie Je of een Website een HTTP of HTTPS Verbinding Heeft?

Een HTTPS verbinding tussen bezoekers en jouw webshop krijgen, realiseer je door een SSL certificaat toe te passen op je webwinkel.

Als je een normale HTTP verbinding hebt, ziet dit er als volgt uit in de URL balk van een bezoeker:

HTTP verbinding voorbeeld Mediamarkt

Er zijn 3 soorten SSL certificaten, die van een HTTP een HTTPS verbinding maken.

Als je een HTTPS verbinding hebt, ziet dit er anders uit in je URL balk.

Let op! De beveiliging van de verbinding is exact hetzelfde. Alle 3 de SSL certificaten zijn technisch gezien hetzelfde. Maar er zijn wel andere verschillen:

Standaard SSL certificaat

Dit certificaat beveiligt 1 website. Bijvoorbeeld www.klikproces.nl

Het ziet er als volgt uit:

HTTPs verbinding niet op naam

Alle pagina’s en mappen die ik hierop zet, krijgen ook automatisch een HTTPS verbinding. De pagina www.klikproces.nl/seo/ heeft ook een HTTPS verbinding. Subdomeinen op een domeinnaam, bijvoorbeeld webshop.klikproces.nl ontvangen geen HTTPS verbinding.

Ook staat een standaard SSL certificaat niet op naam. Dit betekent dat elke website dit SSL certificaat kan toepassen om een HTTPS verbinding te krijgen.

Wildcard SSL Certificaat

Een wildcard SSL certificaat is exact hetzelfdze als een standaard SSL certificaat, behalve dat wel alle subdomeinen ook met een HTTPS beveiliging verbonden zijn.

EV SSL Certificaat

Een EV SSL certificaat is een groot verschil met de andere 2 ssl certificaten.

Dit is bijvoorbeeld te zien aan de notificatie die de bezoeker ziet:

HTTPS verbinding voorbeeld Rabobank

Je ziet de naam van het bedrijf staan.

Dit komt, omdat je voor een EV SSL certificaat een hele administratie moet aanleveren om te bewijzen dat jij een goed en solide bedrijf bent.

Dus hoewel technisch gezien de verbinding exact hetzelfde is, geeft dit een bezoeker wel meer redenen om de webshop of website te vertrouwen.

van HTTP naar HTTPS?

De overgang van HTTP naar HTTPS heeft nogal wat voeten in de aarde SEO technisch gezien.

Want je doet namelijk het volgende: je verandert elke URL in je webshop.

En in SEO is een URL alles.

Alle binnenkomende backlinks, alle zoekwoordposities, alle autoriteit, alles is gebonden aan je URL’s.

Dus als je opeens alle URL’s van je webshop verandert, kan dat nogal een impact hebben.

Omdat het overzetten per platform en hosting bedrijf nogal kan verschillen, verwijs ik je door naar deze goede en algemene gids: How to migrate from HTTP to HTTPS.

 

Heeft dit je geholpen om jouw webshop te verbeteren? Sta je hoger in Google en zet je al meer om? Laat hieronder een reactie, opmerking of vraag achter.

2 August 2017 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer SEO & Conversie optimalisatie expert en eigenaar Klik Proces. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter en ik beantwoord ze persoonlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *