Home > Jouw Webshop op een Subdomein of in een Map?

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO Tips en Handleidingen voor (Groot) MKB, Enterprises en Multinationals

Jouw Webshop op een Subdomein of in een Map?

domein of subdomein

Als je een webshop online zet, kan dat op 2 soorten domeinen.

  • Hoofddomein
  • Subdomein

 

Beide manieren hebben voor- en nadelen die hieronder staan toegelicht.

Dat voorop gesteld heeft Google hier zelf ook direct antwoord op gegeven, waarbij het antwoord is: er is voor ons geen verschil tussen een subdomein of hoofddomein om te scoren in Google, maar afhankelijk van de opzet kunnen er wel verschillen in zitten.

Webshop op Hoofddomein

De meest voorkomende manier van een webshop installeren is op het hoofddomein. Dat betekent dat wanneer je op de homepage van de webwinkel komt, je meteen in de webshop bent.

Dit geldt voor de meeste webshops die je kan bedenken: Bol.com, Wehkamp.nl, Coolblue, enzovoorts.

De website verdeelt zich verder via mappen en submappen (ook wel folders en subfolders genoemd). Dit kan je zien door de / die in de URL structuur ontstaat. Elke pagina na een / is een map binnen een map.

Bijvoorbeeld www.bol.com/nl/muziek/index.html.

De eerste map is /nl/. In deze map staat simpelweg de gehele website in het Nederlands.

De volgende map is /muziek/. Dit is de map binnen de NL waar alle muziek onder valt.

Wanneer je op iets klikt binnen de map muziek kom je in de volgende submap terecht.

https://www.bol.com/nl/m/muziek/dance/index.html

Het installeren van een webshop op een hoofddomein is de beste manier, wanneer je gehele website alleen bestaat uit een webshop.

Dit zorgt ervoor dat je de server waar je webwinkel staat, 100% kan optimaliseren voor jouw shop. Ook zijn er geen technische problemen met formulieren, content of andere aspecten.

 

Webshop op Subdomein

Wat is een subdomein precies? Een subdomein is een website of webshop binnen een domein. Een voorbeeld hiervan: Als hoofddomein nemen we www.klikproces.nl. Een subdomein van het hoofddomein klikproces.nl kan bijvoorbeeld zijn:

  • webshop.klikproces.nl
  • seo.klikproces.nl
  • schoenen.klikproces.nl

 

Als je iets plaatst voor het hoofddomein (klikproces.nl) is het een subdomein.

Bekende subdomeinen zijn bijvoorbeeld het aanmaken van een blog op Wordpress.com of Blogspot.nl.

Je URL wordt dan bijvoorbeeld uitmijnkeukentje.blogspot.com of webcareoverheid.wordpress.com.

Dit kan je doen met elke domeinnaam.

Vaak wordt een webshop op een subdomein geplaatst wanneer er ook een website op het domein staat. Bijvoorbeeld een groot blog of een website over de verschillende vestigingen van de winkelketen. Ook komt het voor dat bepaalde CRM systemen met de webshop geïntegreerd moeten worden en dit alleen lukt wanneer de shop op een subdomein staat.

Het grote probleem is dat een subdomein significante nadelen kan hebben als je niet goed weet hoe je dit op moet zetten.

Het belangrijkste nadeel is dan dat Google een subdomein ziet als een aparte website.

Dus alle autoriteit, backlinks, content, alles wat op je hoofddomein staat, heeft geen betekenis voor het subdomein.

En andersom dus ook.

Alle backlinks en content die op je subdomein wordt geplaatst, helpt niet met het scoren in Google van de website op je hoofddomein.

WordPress.com en blogspot.com zijn hiervan goede voorbeelden.

wordpress.com ontvangt extreem veel backlinks en heeft daardoor extreem veel autoriteit.

Kijk maar eens hoe extreem veel linken WordPress.com ontvangt.

Voorbeeld subdomein wordpress

Wanneer Google elk subdomein op wordpress.com hetzelfde behandelt als de website die op het hoofddomein staat, dan moet elke subdomein website direct omhoog schieten in Google.

Ik zou dan een subdomein scoreningoogle.wordpress.com aan kunnen maken en meteen bovenaan staan.

Gelukkig is dat niet het geval.

Hoe Je Regelt dat Jouw Subdomein en Hoofddomein Als Dezelfde Website Worden Gezien

Om zeker te zijn dat jouw webshop geen enorme achterstand heeft of krijgt in Google raden we daarom eigenlijk nooit aan om een webshop op een subdomein te plaatsen.

Als je toch een subdomein wilt of moet gebruiken zijn een aantal dingen zeer belangrijk:

Interne linken

Zorg ervoor dat het hoofddomein en subdomein veel naar elkaar linken om aan te tonen dat het dezelfde website is. Bij voorkeur via het hoofdmenu en met enige regelmaat tussen pagina’s onderling.

Crawlen

Zorg ervoor dat je in je robots.txt bestand heel duidelijk maakt aan Google welke subdomeinen actief zijn en Google niet volgens een wildcard (*.klikproces.nl) crawlt.

Een wildcard (*) betekent namelijk dat het werkelijk van alles kan zijn. Op deze manier verspilt Google extreem veel tijd om te zoeken waar je subdomein precies staat en wat daarop staat. Zorg er ook voor dat je (XML) sitemaps goed op orde zijn.

 

Subdomein Case Studies

Nog niet helemaal overtuigd? Hieronder staan een aantal case studies van websites die gigantische hoeveelheden content verplaatsten van een map naar een subdomein of andersom.

In 2014 verplaatste moz.com hun SEO beginners gids van guides.moz.com naar moz.com/beginners-guide-to-seo/. De zoekwoord posities gingen meteen omhoog, terwijl er verder geen veranderingen waren.

Hier kan je een zeer gedetailleerde uitleg vinden van wat er gebeurde met deze website toe ze het blog verplaatsten: https://iwantmyname.com/blog/2015/01/seo-penalties-of-moving-our-blog-to-a-subdomain.html 

Hier kan je een verzameling van (helse) verhalen vinden van websites die het blog verplaatsten: https://inbound.org/discuss/it-s-2014-what-s-the-latest-thinking-on-sub-domains-vs-sub-directories en https://inbound.org/blog/the-sub-domain-vs-sub-directory-seo-debate-explained-in-one-flow-chart

Hier nog een case study van het heen-en-weer verplaatsen van een blog van en naar een subdomein: http://www.bloggingflail.com/subdomains-vs-subdirectories-seo/

 

Heb je nog vragen of opmerkingen over hoofd- of subdomeinen? Laat hieronder een opmerking achter!

29 July 2017 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer Passie voor zoekmachine- en conversie optimalisatie. Problemen, vragen of suggesties? Ik hoor het graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *