Home > 7 Redenen Waarom Jij Bent Weggezakt van Pagina 1 van Google

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

7 Redenen Waarom Jij Bent Weggezakt van Pagina 1 van Google

Weggezakt pagina 1 Google YouTube Voorkant Blog

Transcriptie van de Video

 

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je de 7 belangrijkste redenen geven waarom jouw website is weggezakt van pagina 1 naar pagina 2 of verder.

Ik ga je niet alleen vertellen wat de oorzaak van je probleem is. Ook geef ik een potentiële oplossing, zodat jij weer terug kan klimmen naar de positie waar je was of zelfs hoger.

Houd er wel rekening mee dat het meestal niet één specifiek probleem is wat de oorzaak is van je daling, maar een combinatie van.

Voorbeeld Google Dans

De eerste en eigenlijk meest voorkomende reden waarom je wegzakt van de eerste pagina, is dat je zit in een Google dans. En dat betekent eigenlijk dat Google aan het testen is: Wat gebeurt er als ik andere pagina’s hoger zet en die van jou lager zet.

Google gaat dan eigenlijk testen of dit beter gedrag bij bezoekers veroorzaakt of niet. Hoe dat eruitziet is eigenlijk een beetje als volgt.

Ik heb nu even gezocht op “graafmachine huren”. En wat Google dan doet, is hij gaat resultaten verwisselen. Dus dit is de eerste organische en die gaat ‘ie bijvoorbeeld even op 3 zetten. En de tweede gaat 1 omhoog. En die gaat daarheen. En die gaat iets omhoog.Voorbeeld Google Dans SERPS

Het is in onze ogen volledig willekeurig.

En dit is nu op de eerste pagina, maar zo kan ‘ie ook resultaten van de eerste naar de tweede pagina zetten en andersom.

In feite kan je daar niks aan doen.

In de meeste gevallen met een week of 2, 3 zal je zien dat alles weer terug naar de situatie is zoals het was en zelfs als je het goed hebt gedaan dat jouw website hoger komt. We hebben het al in alle vormen meegemaakt dat we van plek 1 of 2 terugzakte naar 5, 6, 7, 8.

We hebben meegemaakt dat we van 5 naar 13 gingen en weer terug. Het kan echter allerlei vormen en maten aannemen, maar op het moment dat alle andere dingen die we zo meteen gaan doornemen eigenlijk niet van toepassing zijn, dan is de kans heel groot dat je gewoon even het slachtoffer bent van een Google dans.

Wacht een paar weken en alles zal weer terugkomen.

Voorbeeld Google Algoritme Update

De tweede meest voorkomende reden waarom je van de eerste pagina af bent, is dat je gevangen zit in een algoritme-update. De gemakkelijkste manier om te checken of er een algoritme-update gaande is, en daar bedoel ik mee een grotere algoritme-update dan de dagelijkse kleine tweakjes, dat is om naar een site te gaan die dat bijhoudt.

Dat kan zijn:

Dat zijn een beetje de grote. Dus ik zal hier Algoroo laten zien.

Voorbeeld Google Algoritme Update Algoroo

Dus hier kan je zien: alles wat groen is, is redelijk stabiel. En op het moment dat er een oranje teken is, dan is dat een teken dat er misschien iets is gebeurd. Als het rood is, dan is er zeker weten een update en dat meet deze software, omdat de resultaten dan buiten proporties sterk wisselen. Dus dat is eigenlijk het eerste wat je moet checken.

Ga naar één van deze 3 sites en kijk: is er een grote Google update bezig.

Als dit niet het geval is, dan blijven er nog een aantal mogelijkheden over. Dat kunnen zijn: wijzigingen op de site zelf of dat kunnen zijn wijzigingen van je concurrenten. En we gaan ze nu allemaal doornemen.

Voorbeeld Wijzigingen Website

Dus het eerste wat kan wijzingen op je website of specifiek op de pagina die voorheen scoorde. Het allerbelangrijkste van die wijziging kan zijn de URL. Dus als de URL wijzigt, heb je een heel groot probleem.

Met name wanneer de oude URL, dus stel dat we eerst scoorden op /1 en die is opeens veranderd naar /2 en deze oude staat niet met een 301 doorgestuurd. Dat betekent eigenlijk dat de oude pagina gewoon gewist is en dat er opeens een nieuwe pagina is.

Je kan je voorstellen dat die nieuwe pagina veel minder goed scoort dan die eerste. Dus een URL wijziging zonder een 301 kan echt desastreus zijn. En als je dan naar pagina 2 zakt heb je mazzel. Meestal zak je nog verder.

Maar zelfs als je wel een nieuwe pagina hebt gemaakt en hem ge-301ed hebt, de oude ge-301ed hebt naar de nieuwe, dan kan het nog steeds zo zijn dat er iets niet helemaal goed gaat en dat dat de reden is dat je op pagina 2 staat.

En eigenlijk wat er dan precies niet goed gaat, dat kunnen één van de volgende dingen zijn.

Voorbeeld Wijzigingen Content

De belangrijkste daarin is de content. Namelijk de content kan veranderd zijn en een nieuwe content kan misschien de behoefte van de bezoeker minder goed vervullen dan de eerdere content.

Dus je hebt geprobeerd de pagina in grote mate te wijzigen of te verbeteren. Misschien heb je wel een hele nieuwe insteek gegeven aan de pagina. En Google heeft om wat voor reden dan ook bepaald dat die nieuwe insteek niet zo goed werkt als de vorige insteek. Dat kan het geval zijn.

Dan is de oplossing simpel: zet de oude content weer terug en je positie zal weer terugkomen. Let daarbij wel op dat het misschien het geval is dat je gewoon even geduld moet hebben. Dat die nu op pagina 2 staat en dat ‘ie misschien met een paar weken terug op de positie staat waar je stond voor de update of misschien zelfs nog wel hoger.

Maar als je minder drastische wijzigingen aan de content hebt gemaakt, dus gewoon wat kleine wijzigingen, dus misschien heb je de titel gewijzigd. Of je hebt misschien wat afbeeldingen gewijzigd of een aantal stukken tekst herschreven.

Al die dingen kunnen de oorzaak zijn van het feit dat je bent gezakt van pagina 1 naar pagina 2. Dat is heel moeilijk voor mij om dat nu aan je uit te leggen wat het precies is geweest, maar ga kijken: is de content gewijzigd in die tijd en zo ja, dan moet ik misschien terugzetten hoe het was.

Voorbeeld Oppervlakkige Content

Het tweede kan zijn dat de content die je had staan misschien gewoon te oppervlakkig is. Misschien gewoon niet zo goed is. En als je dat combineert met bijvoorbeeld een Google update of met het feit dat je concurrenten hard aan de slag zijn, kan dat betekenen dat je daarom bent teruggezet in positie.

Eigenlijk omdat je het gewoon niet verdient om te scoren in Google.

Dus ga kijken: wat scoort er nu hoog in Google en kan ik daar misschien iets van leren en kan ik misschien mijn content gaan wijzigen aan de hand van de resultaten die nu bovenaan staan.

Voorbeeld Wijziging Interne Linken

Een ander belangrijk punt om te controleren zijn je interne linken. Welke pagina’s linken naar de pagina die nu is weggezakt en is er iets aan gewijzigd? Wie weet is er iemand anders met de website bezig geweest en heeft die hele veel interne linken eruit gehaald.

Dan kan dat zeker een oorzaak zijn van het feit dat je zakt als een baksteen. Ik zal even een mooie baksteen tekenen. Hoppa. Dat kan heel goed.

Voorbeeld Wijziging Interne Linken

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor redirects.

Als je 301 redirects in je site hebt, dus de ene pagina verwijst door naar de volgende en een webmaster of iemand anders die aan de website werkt heeft die 301 redirects verwijderd of naar een andere pagina gestuurd, kan dat zeker de reden zijn dat jouw website is gaan zakken in Google.

Dus ook dat: controleer via je website, en dat is verschillend per platform hoe dat precies moet, maar controleer je 301 redirects en check dat ze nog hetzelfde staan naar deze specifieke pagina.

Voorbeeld Wijziging Achterhaalde Content

Het laatste wat eigenlijk op de site veranderd kan zijn, is simpelweg dat de content achterhaald is geworden. Dus je concurrenten zijn flink aan de slag geweest.

Die hebben betere pagina’s gemaakt dan jij op dit moment hebt voor die bepaalde zoekterm en daarmee ben jij achterhaald en verdien je het eigenlijk niet om te scoren.

Dus Google heeft simpelweg bepaald: je concurrenten zijn beter, dus die komen bovenaan te staan. Dus wil jij weer terug naar je oude positie, dan zul je je best moeten doen en dan moet je dingen gaan verbeteren.

Voorbeeld Pogosticking Invloeden

Een andere hele belangrijke oorzaak, echt een hele belangrijke oorzaak, dat kan zijn dat jouw website in een pogosticking battle zit. En wat pogosticking precies is, zal ik hier illustreren.

Ik pak weer even het resultaat van de graafmachine.

En pogosticking is dan het volgende.

De bezoeker die zoekt op “graafmachine huren” en die klikt dit resultaat aan. Dit is bijvoorbeeld jouw resultaat. Die gaat naar de website.

Die komt op die website en die vindt niet wat ‘ie zoekt om redenen die ik zo zal toelichten. Die vindt niet wat ‘ie zoekt, dus die gaat terug en die klikt op het volgende resultaat.

Ook daar gaat ‘ie heen, die vindt niet wat ‘ie zoekt. En hij gaat weer terug en hij klikt het volgende resultaat aan.

En ook daar vindt ‘ie niet wat ‘ie zoekt. Hij gaat weer terug en zo gaat ‘ie niet zo lang verder totdat die bezoeker heeft gevonden wat hij zocht.

En hij gaat zo heen en weer gaan als een pogostick, poink poink poink poink poink, blijft hij heen en weer gaan.

Voorbeeld Pogosticking Gevecht Google

De website waar dat pogostick stopt, dus laten we zeggen dat de bezoeker hier ook niet vindt wat hij zoekt, maar hier wel, dus hier op deze site blijft hij hangen, dan zal deze site waarschijnlijk heel erg snel omhoog gaan.

Dus dit is echt een heel belangrijk fenomeen: pogosticking.

Het is heel bekend. Dus als dit het geval is: zorg ervoor dat jouw website beter gaat worden.

Ook hier moet je dus gaan kijken: hoe kan het dat de bezoeker op mijn resultaat de hele tijd wegklikt, waarom gaat hij daar weg en hoe kan ik mijn site verbeteren zodat die bezoeker blijft hangen.

En dit kan in sommige gevallen best snel gaan, zodat jouw concurrenten heel snel omhoog gaan, heel snel jou inhalen en dat jij wegzakt naar pagina 2 omdat blijkbaar iedereen jouw site verlaat via pogosticking en je er eigenlijk niet meer toe doet in de ogen van Google.

Voorbeeld CTR

Wat ook het geval kan zijn is dat je CTR verpest is. En dat heeft niet per se met pogosticking te maken, maar dat gaat eigenlijk om het volgende. Ik haal de graafmachine weer even terug.

Namelijk wij staan hier, wij zijn nummer 1, maar eigenlijk klikt iedereen automatisch daarop.

Voorbeeld CTR Resultaat 2 Klikken

En vervolgens klikken ze daarop.

Voorbeeld CTR Klikken resultaat 2 en 3

En vervolgens klikken ze daarop.

Voorbeeld CTR Klikken resultaat 2 en 3 en 4

Of misschien klikken ze niet eens op de nummer 1 en 2 op Google, maar klikken ze meteen op de nummer 3.

Maar hoe dan ook, slaan ze ons resultaat over.

Dat is een heel sterk signaal voor Google dat, wat er dan ook precies aan de hand is, dat jouw resultaat niet relevant is voor de bezoekers.

En op het moment dat ze jouw resultaat overslaan, ga je zakken in Google. En als het zo erg is dat echt niemand jou aanklikt, dan blijf je, dan ga je eerst van 1 naar 3 en dan ga je naar 5 en dan ga je naar 7 en dan kan je  echt in 1 of 2 weken tijd kan je opeens van plek 1 weg zijn naar plek 0.

Wanneer dit echt in extreme gevallen gebeurt, is bijvoorbeeld wanneer een bedrijf enorm negatief in het nieuws is gekomen, zodat eigenlijk niemand meer op dat resultaat wil klikken, omdat die mensen bekend staan als oplichters bijvoorbeeld.

Dus zorg ervoor dat jouw CTR goed blijft. Mocht je niet weten wat CTR is, zal ik het even snel uitleggen.

Stel dat er op het woord “graafmachine huren” 100 mensen zoeken en op jouw resultaat klikken 10 van die mensen, dan heb jij een CTR van 10 procent. 10 van de 100 is 10 procent.

Dus naarmate je hoger komt in Google, neemt je CTR normaal gesproken toe. En als dat dus niet het geval is, is dat een sterk signaal voor Google dat jouw resultaat niet relevant genoeg is.

Wat je CTR bepaalt : eigenlijk deze 2 dingen. Je SEO-titel en je meta description.

Dat bepaalt eigenlijk of mensen klikken of niet. Dus op het moment dat jij het idee hebt dat jouw CTR sterk gedaald is, dan is het belangrijk dat je jouw SEO-titel en je meta description met al je concurrenten gaat vergelijken, met alle andere resultaten op de pagina.

En check of jij nog uniek bent, onderscheidend bent, aantrekkelijk bent om op te klikken.

Stel dat jij bijvoorbeeld hebt staan, net als hier staat “huren vanaf 70 euro”, stel dat al je concurrenten opeens hier zetten “50 euro”, “40 euro”, “30 euro”, dan is het logisch dat ze jou gaan overslaan, want je hebt het over de prijs, maar de prijzen die hier verderop staan zijn eigenlijk veel beter.

Dus check de SEO-titels van je concurrenten en zorg ervoor dat jij relevant en uniek blijft om op te klikken.

Checken van je click through rate, van je CTR, dat kan je doen in Google Search Console.

Voorbeeld CTR in Google Search Console

Dus ga naar Google Search Console toe. En dan klik je op zoekverkeer en dan op zoekanalyse. Dan klik je op pagina’s en op pagina’s kan je alle pagina’s van je website zien, dus dan klik ik bijvoorbeeld op “26 blogonderwerpen en ideeën ter inspiratie” van de Klik Proces site.

En dan heb ik hier aangevinkt CTR.

En dan kan je in deze lijn zien welk percentage van de mensen die jouw website ziet er ook echt heen klikt.

Als je hier dus een hele sterke dalende trend in ziet, is het dus een sterk signaal dat jouw CTR is gedaald en dat is een sterk signaal dat je jouw SEO-titel en je meta description moet aanpassen.

Dus ik zet ‘m nu even op 90 dagen, dan zie je hier: de CTR is redelijk stabiel. Dus voor deze pagina maak ik me daar niet druk om.

Voorbeeld CTR in Google Search Console 90 dagen

Wat ook een belangrijk punt is om te checken, is: is jouw website wel responsive? Want het kan zijn dat ‘ie als ‘ie niet responsive is en dus niet goed werkt op tablet en mobiel, dat mensen je site gewoon vervelend vinden en daarom gaan pogosticken.

Daarom zeggen: ik kom op jouw site, ik klik erheen en ik ga weer weg, want ik heb er niets te zoeken, ik kan er niet mee overweg.

Voorbeeld Storende Elementen Dat Zorgt Voor Bouncerate

Wat ook het geval kan zijn is dat je storende elementen hebt. Dus een hele grote pop-up die meteen in beeld komt, wat mensen irritant vinden of misschien wel 2 of 3 pop-ups, een video die misschien afgespeeld wordt, een advertentie die meteen in beeld komt.

Het kunnen allerlei storende elementen zijn waardoor mensen zeggen: ik ben hier meteen weer weg.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de snelheid van je site. Als het 5 of 10 of 20 seconden duurt voor het is geladen, gaan mensen meteen weer terug naar de Google resultaten en klikken ze de volgende website aan.

Voorbeeld Design Wijzigingen Voor Bouncerate

Tenslotte moet je even goed kijken dat er geen specifieke designwijzigingen aan de pagina zijn geweest. Als de content hetzelfde is en als je zegt: de click through is eigenlijk ook wel goed.

Check dan even dat er geen designwijzigingen zijn die ervoor hebben gezorgd dat misschien je snelheid heel traag is geworden of die misschien storende elementen hebben toegevoegd, die misschien niet goed werken op mobiel.

Dus controleer jouw website op design en zorg ervoor dat je zeker weet dat die pagina nog goed werkt.

Voorbeeld Problemen Backlinks Voor Wegzakken

Als dat allemaal niet het geval is, dan kan het ook buiten de website liggen. Aan je backlinks. En dat is wel een hele belangrijke.

Want als het aan je backlinks ligt, is het meestal moeilijker om te fiksen dan wanneer het op je website is.

Dus er zijn een aantal opties.

Voorbeeld Weggezakt Door Verwijderde Backlinks

De eerste is dat je backlinks simpelweg verwijderd zijn. En dat hoeven er niet eens veel te zijn. Het kan zijn dat er misschien 3 hele belangrijke backlinks verwijderd zijn. Dat kan al genoeg zijn waarom je bent gezakt.

Maar het kan ook zijn dat er misschien wel 50 weg zijn.

Misschien houd je het niet zo veel in de gaten en als je gaat kijken zie je een hele dalende trend, dat er langzaam maar zeker steeds meer linken verwijderd zijn.

Voorbeeld Weggezakt Door Devaluatie Backlinks

Als dat niet het geval is, als je backlinks eigenlijk redelijk stabiel zijn gebleven, dan kan het ook zijn dat de linken die je krijgt gedevalueerd zijn. Dus dat de linken die je hebt eigenlijk minder waard zijn en de linken die je concurrent heeft misschien wel meer waard zijn of net zoveel waard zijn.

Maar omdat die van jou minder waard zijn, zijn ze omhoog gegaan of ben jij gezakt in Google om precies te zijn. Dat zien we eigenlijk heel veel gebeuren. Er is elk jaar wel één grote update die hiervoor zorgt.

En dan hebben we het eigenlijk specifiek over 3 linken die jaar op jaar op jaar geraakt worden door devaluatie.

Dat zijn namelijk

Linkpartners

Als je wilt weten wat dat precies zijn: daar hebben we ook een video over linkpartner linken.

Directories

Dus directories zijn websites zoals startpagina en snelle start, startkabel. Directories zijn hele belangrijke, die worden elk jaar minder waard. Ook daar hebben we een blogpost van: Nederlandse Directory Linkbuilding.

Artikel Marketing

En de laatste is eigenlijk article marketing. Ook van article marketing hebben we een video gemaakt, waarom je dat absoluut nooit meer moet gebruiken.

Maar ook article marketing linken worden elk jaar minder waard, voor zover ze nog minder waard kunnen worden.

Dus als je veel van deze 3 linken hebt, linkpartners, directory linken of article marketing: controleer dat en als dat zo is, is de kans groot dat jouw linken gewoon minder waard zijn geworden, dus je zal meer van deze linken nodig hebben of je moet betere linken gaan regelen om te zorgen dat je weer gaat scoren in Google.

Ook vaak in combinatie met een update zijn de ankerteksten. Dus het kan zijn dat je te agressief bent in je ankerteksten. Dus dat je te veel zoekwoordgerichte ankerteksten naar je website hebt gestuurd.

Als je niet weet wat ankerteksten zijn: Complete gids voor ankerteksten.

Hebben we de complete uitleg over wat ankerteksten zijn en wat je er precies wel of niet mee moet doen. Dus dan moet je die even lezen.

Maar ankerteksten kan een hele belangrijke oorzaak zijn.

Het kan zijn dat je te agressief bent, dus dat jouw percentage van ankerteksten die op zoekwoorden lijken te hoog is.

Maar het kan ook zijn dat het misschien te weinig is.

Als je flink aan het linkbuilden bent en er zijn heel veel linken bijgekomen en je hebt gewoon een hele gezonden trend omhoog, maar ze zijn allemaal branded, of al je ankerteksten zijn alleen de URL, dan kom je misschien wel goede ankerteksten die zoekwoordgericht zijn tekort.

Dus wat je moet doen staat allemaal op de ankerteksten pagina. Maar controleer het weer met de pagina’s die nu scoren in Google. Kijk of je verschillen ziet tussen jouw profiel en de nieuwe top 3 of de nieuwe top 5 en pas je site aan of pas je links aan aan de hand van die informatie.

Voorbeeld Weggezakt Door Achterhaalde Backlinks

Nog erger dan eigenlijk devaluatie kan het ook zijn dat de linkbuilding technieken of de link die je hebt gewoon compleet achterhaald zijn. En dat Google nu eindelijk heeft bepaald dat de linken die jij hebt, de 100 blogcomments die je hebt, dat die gewoon niks meer waard zijn geworden.

Dus dan devalueert ‘ie niet, nee hoor, ze zijn gewoon echt 0 waard vanaf dit moment. Dat kan ook gebeuren.

Voorbeeld Weggezakt Door Negatieve SEO

En de laatste, hele vervelende mogelijkheid kan zijn dat een concurrent of iemand anders een negatieve SEO-aanval op jouw website heeft geopend. Ik zal hier even een voorbeeld laten zien.

Op 1 juli had de website 40 linken en aan het einde van de maand had de website 500 linken.

Meer dan 500 linken zelfs: 532 om precies te zijn.

Een hele duidelijke negatieve SEO-aanval vanuit waarschijnlijk een concurrent. Dus als je je backlinks aan het controleren bent, kijk naar je domein en kijk naar je pagina en als je zo’n gigantische piek ziet in de backlinks, is de kans heel groot dat er iets aan de hand is.

Zorg ervoor dat je gaat kijken wat het is en als het negatieve linken zijn, zorg ervoor dat je ze zo snel mogelijk dissavowed en dat je er afstand van neemt.

Weet je niet wat disavowen is, dat ga ik nu niet uitleggen, maar ook daarvoor staat een link in de content en kan je naar een ander artikel van ons gaan en daar kan je alles vinden over hoe je negatieve linken disavowed.

Klik Hier Voor de Uitleg Om Backlinks te Disavowen.

Voorbeeld Weggezakt Door Lancering Nieuwe Website

Dan kan er nog iets aan de hand zijn, namelijk als je een nieuwe website lanceert. En dit hebben we al heel veel gezien. Je lanceert een nieuwe website. Ik heb deze even als voorbeeld genomen, dit is een oud domein die is overgenomen en aan het einde van 2014 is er een nieuwe site gelanceerd.

En die site lanceer je en hij gaat meteen knallen in Google en alles gaat omhoog, alles gaat omhoog, alles gaat omhoog, tot een bepaalde piek en het is heel erg moeilijk in te schatten wanneer iets precies zijn piek bereikt heeft.

Maar er komt een moment dat de website eigenlijk niet meer verder groeit. En daarna langzaam maar zeker begint het te dalen, te dalen, te dalen. Waarom deze website zo ontzettend stijgt hier, durf ik niet te zeggen.

Maar dit is een algemene trend die je ziet bij de lancering van nieuwe websites, met name als het wat grootschalig gebeurt.

Dus ze gaan eerst omhoog, omhoog, omhoog. Als zo’n website bij jou in je zoekresultaten of in je branche komt, dan word je helemaal gek, want wat je ook doet, die website komt altijd boven je te staan en je kan er gewoon niks aan doen.

En het kan heel frustrerend zijn.

Maar besef je goed: dat blijft niet, dat zakt altijd naar verloop van tijd weer weg. En dat is meestal omdat een site bij lancering heel veel aandacht krijgt, heel veel in SEO investeert en meestal na een half jaar of een jaar, op het moment dat ze op de piek zitten, vinden ze het allemaal wel welletjes, dan stoppen ze met investeren, dan stoppen ze met backlinks bouwen.

En hier is het punt dan gekomen waarbij alles langzaam maar zeker gaat wegzakken. En het zakt niet naar niks, want op sommige plekken blijven ze goed staan, maar het wordt nooit zo goed als het was.

Als jij een autoriteit in jouw branche bent en je hebt een lancering van zo’n nieuwe website, een grote concurrent bijvoorbeeld, maak je dan geen zorgen. Blijf gewoon doen wat je al doet en je zal zien dat die site op een heleboel plekken boven je komt te staan en langzaam maar zeker zal die beginnen te zakken.

Hebben we al heel vaak meegemaakt.

Waarom dat precies is weten we niet, maar bij het lanceren van een nieuwe website is dit een hele bekende trend. Wanneer jij degene bent die de nieuwe website lanceert, houd dan rekening met dit effect. Weet dat er een punt gaat komen waarin je weg gaat zakken als je niet goed met je SEO bezig blijft.

En in zijn algemeenheid dat de kans dat je iets weg gaat zakken heel erg groot is. Daar kan je niet per se iets aan doen, dat is gewoon een trend die we in Google zien.

De laatste twee punten, dat zijn hele drastische punten.

Voorbeeld Weggezakt Door Hack

En het eerste punt is: ben je gehacked? En als je gehacked bent, dan kan je heel erg snel gaan dalen in Google, maar dan zal dat waarschijnlijk niet alleen die ene pagina of dat ene zoekwoord zijn.

Waarschijnlijk zie je dan een hele scherpe daling in al je zoekverkeer.

En ik heb hier een voorbeeld van een gehackte site. En dit is ook om  uit te leggen hoe je dat kan controleren. Meestal is de makkelijkste manier om naar je analytics te gaan. Dan ga je naar site content, bestemmingspagina’s.

En dan zie je hier alle bestemmingspagina’s verschijnen.

En dan staan er pagina’s tussen met rare spam namen zoals dit: erectial-disfunction-xxx.

Vaak zie je iets met pillen, met viagra bijvoorbeeld. Je ziet iets met penis of penisvergroting. Je kan van alles zien. Homeopatische behandelingen.

Maar dat is in elk geval spam, dat hoort niet op je website thuis. Dus dit is een duidelijk geval waarbij je website gehacked is. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk uitzoekt waar die hack precies zit.

Als je een wordpress site hebt, is het meestal een plug-in lek.

Los het op, verwijder die pagina’s. Zorg ervoor dat Google je website opnieuw crawled. En als het goed is komen je rankings langzaam maar zeker terug.

Maar in bijna alle gevallen: op het moment dat je eerst hier stond, zakt het weg als een baksteen en als het dan terugkomt, blijft het meestal hier hangen.

Dus wees erop voorbereid dat je meer energie, meer tijd moet gaan steken in content en backlinks, want een hack is echt heel vervelend.

Voorbeeld Weggezakt Door Penalty in Google

Datzelfde geldt ook voor een penalty. Als je geraakt bent door een penalty, dan kan dat op één pagina zijn.

Het kan zijn dat alle zoekwoorden op één pagina inzakken als een baksteen en dat eigenlijk de rest gewoon stabiel blijft. Maar meestal, zeker als het een grote penalty is, dan zakt eigenlijk gewoon al je verkeer in.

En dat betekent dat 80 of 90 procent van je verkeer zomaar kan verdampen. Wat je daar precies aan kan doen, verschilt heel erg afhankelijk van door welke penalty je geraakt bent en wat de problemen op je site zijn, dus dat kan ik je niet zo vertellen.

Wat ik je wel kan vertellen is dat je in je Google Search Console tools een bericht hebt gekregen van Google dat je een penalty hebt ontvangen.

Daar kan je zien dat dat een handmatige penalty is, daar krijg je dan bericht van. Op het moment dat je verkeer helemaal in elkaar klapt en je hebt geen melding van een penalty, dan is het een algoritmische penalty, dus panda of pinguïn.

In deze video gaat het te ver om dat precies uit te leggen, daar gaan we in de toekomst nog een andere video van maken. Maar weet dat als je massaal over je hele site het verkeer ziet dalen, dan is de kans groot dat dat een penalty is.

Je weet nu precies de 7 belangrijkste redenen die waarschijnlijk de oorzaak zijn van het feit dat jij bent weggezakt van pagina 1 naar pagina 2.

Nu is mijn vraag aan jou: hoe ga je erachter komen wat die redenen zijn en wat ga je doen als je die redenen gevonden hebt?

Laat het weten in de comments van Youtube, laat het weten in de reacties op de website. Ik hoor het heel graag. Heb je nog vragen of opmerkingen, zijn er dingen niet duidelijk of kom je er niet uit: vragen stellen kan altijd.

Ik geef je overal persoonlijk antwoord op. En ik wens je heel veel succes met het verbeteren van jouw website in Google.

Tools en Software Genoemd in de Video

 

Google Search Console

 

 

30 September 2017 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer SEO & Conversie optimalisatie expert en eigenaar Klik Proces. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter en ik beantwoord ze persoonlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *