Home > Complete Uitleg van (XML) Sitemaps Voor Webshop SEO

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO Tips en Handleidingen voor (Groot) MKB, Enterprises en Multinationals

Complete Uitleg van (XML) Sitemaps Voor Webshop SEO

XML Sitemaps voor Webshops (SEO)

Een sitemap is een gestructureerde weergave van je website.

Een blauwdruk die precies vertelt welke pagina zich waar bevindt.

Er zijn 2 soorten sitemaps: een on-site sitemap en een XML sitemap.

On-site Sitemap voor Webshops

De on-site sitemap is een sitemap die op je website staat. Meestal staat er een link naar de sitemap helemaal onderaan de website in de footer.

On-site sitemap in footer

Een on-site sitemap ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Voorbeeld On-site Sitemap

Lang niet alle webshops hebben deze sitemap en deze is ook niet zo belangrijk.

Het kan ook geen kwaad, dus als je webshop software het toestaat om een on-site sitemap te maken, raad ik het wel aan. Maar je hoeft er niet specifiek voor aan de slag te gaan.

XML Sitemap voor Webshops

De XML sitemap is een ander verhaal dan de on-page sitemap.

Deze is namelijk wel cruciaal voor SEO en zit ook een stuk technischer in elkaar.

In een XML sitemap staan alle URL’s die op jouw webshop staan. Alle producten, categorieën, subcategorieën, blogposts, service pagina’s, enzovoort.

Een XML sitemap is dus groot, erg groot.

Maar let op!

Er zijn 2 soorten XML sitemaps die vaak met elkaar worden verward:

Er bestaat een XML sitemap en een XML sitemap index.

Een XML sitemap of XML sitemap index kan je bij 99% van de websites en webshops vinden door /sitemap.xml te typen achter de standaard URL. Bijvoorbeeld http://klikproces.nl/sitemap.xml of http://www.samsung.com/sitemap.xml. Als je op deze URL je XML Sitemap niet kan vinden, kijk dan in het CMS van je webshop.

XML Sitemap

Een XML sitemap mag maximaal 50.000 URL’s bevatten. De maximum grootte mag daarmee 50 MB zijn.

Een XML sitemap ziet er als volgt uit:

Voorbeeld XML sitemap

In dit bestand is te zien:

  • <loc> = de locatie van 1 specifieke URL
  • <lastmod> = laatste keer dat dit XML bestand is aangepast voor deze specifieke URL, wat aangeeft dat die pagina gewijzigd is
  • <changefreq> = hoe vaak Google kan verwachten dat deze URL veranderd is. Dit kan je instellen als:
    • Constant
    • Per uur
    • Dagelijks
    • Wekelijks
    • Maandelijks
    • Jaarlijks
    • Nooit
  • <priority> = vertelt Google crawlers hoe belangrijk een pagina is om te crawlen ten opzichte van andere pagina’s

 

Dit bestand vertelt aan de crawl software van Google hele belangrijke informatie over prioriteiten en verwachte veranderingen. Dit heeft vrijwel altijd een positieve invloed op het crawl gedrag, zodat het meer in lijn ligt met hoe jij dit wilt hebben.

Hiermee vertel je Google op een zeer duidelijke en gestructureerde manier welke pagina’s op je webshop geïndexeerd moeten worden.

Perfect om te zorgen dat je gehele webshop snel geïndexeerd wordt en veranderingen worden opgepakt.

XML Sitemap Index

Een XML sitemap index ziet er iets anders uit. In een XML sitemap index verwijs je naar de locaties van de XML sitemaps. In deze XML sitemaps staan de specifieke URL’s genoemd.

Hierin kan je zien dat er niet naar specifieke URL’s wordt verwezen, maar naar xml sitemaps waarin alle URL’s staan.

Bekijk deze prachtige afbeelding structuur illustreert.

XML Sitemap Index > maximaal 500 XML sitemaps onder zich > maximaal 50.000 URL’s per XML sitemap

Voorbeeld XML sitemap structuren

Hieronder een voorbeeld van een xml sitemap index. In dit voorbeeld van samsung.com kan je zien dat er wordt verwezen naar verschillende XML sitemaps die per taal zijn opgesteld.

Voorbeeld XML sitemap Samsung

 

Een XML sitemap index mag maximaal 50.000 XML sitemaps bevatten.

Dat betekent dat een webshop maximaal 50.000 * 50.000 = 2.5 miljard URL’s in alle XML sitemap indexen kan plaatsen.

Daarbij kan je maximaal 500 XML sitemap index bestanden indienen bij Google.

In totaal kan je maximaal 500 * 2.5 miljard = 125.000.000.000.000 URL’s indienen bij Google.

Moet wel genoeg zijn toch?

Belangrijke XML sitemap misverstanden

Een belangrijk misverstand over beide XML sitemaps is het volgende: In beide sitemaps kan je per URL de code <lastmod> wijzigen. Dit vertelt de software van Google wanneer die URL voor het laatst gewijzigd is.

Voorbeeld XML sitemap last mod

Maar dit betekent niet dat wanneer je een pagina wijzigt, het XML bestand dit automatisch oppakt en de <lastmod> tag verandert.

Dat is niet standaard ingesteld bij vrijwel alle grote en bekende webshop platformen.

Wanneer je bijvoorbeeld een Woocommerce webshop hebt en een plugin gebruikt om een XML sitemap te genereren, dan zijn ze automatisch gekoppeld.

Controleer dus voor jouw webshop of wijzigingen aan pagina’s en je XML sitemap gekoppeld zijn aan elkaar.

Google Dwingen Jouw XML Sitemap te Indexeren

Het meest geweldige van een XML sitemap is dat je deze direct naar Google kan opsturen en Google kan dwingen (ja, dwingen ja) om je sitemap te indexeren.

Dit doe je als volgt:

Ga naar jouw Google Webmaster Tools.

Klik op crawlen en dan sitemaps.

Google Webmaster Tools XML Sitemap fetchen

Klik aan de rechterkant op sitemap toevoegen/testen.

Er verschijnt dan een pop-up waarin je de URL invult waar je XML sitemap of XML sitemap index staat.

Voeg hier alle XML sitemaps index bestanden toe die je hebt.

Google Webmaster Tools XML Sitemap toevoegen - testenAlle sitemaps die verzonden zijn, verschijnen onder elkaar in een lijst op diezelfde pagina. Op deze manier dwing je Google jouw pagina’s te indexeren. Wil 100% zeker weten dat alles zo snel en goed mogelijk wordt opgepakt door Google? Dan kan je jouw XML sitemap index bestanden direct laten indexeren door het volgende te doen:

Klik in Google Webmaster Tools aan de linkerkant op crawlen en daarna op fetchen als Google. Je kan hier de sitemap URL invullen en klikken op ophalen.

Sitemap fetchen

Onder de URL verschijnt dan de URL nogmaals, aan de rechterkant zie je, als het goed is, voltooid staan met daarnaast de optie indexering aanvragen.Sitemap fetchen 2

Klik op indexering aanvragen.

Google wil dan even checken dat je geen robot bent.

Vergeet niet bij het bolletje de tekst Deze URL en de bijbehorende rechtstreekse links crawlen aan te vinken om ervoor te zorgen dat alle URL’s die in die sitemap staan worden opgepakt.

Sitemap fetchen 3

Klik tenslotte op start.

Tadaa. Als alles goed is gegaan staat er nu: indexering aangevraagd.

fetchen voltooid

Nu weet je 100% zeker dat Google jouw webshop door gaat lopen en in elk geval het grootste gedeelte indexeert.

 

Heeft dit jou geholpen met je (XML) sitemap en om te zorgen dat jouw webshop goed geïndexeerd is om te scoren in Google? Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat een reactie hieronder achter.

26 July 2017 | Categorie: SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer Passie voor zoekmachine- en conversie optimalisatie. Problemen, vragen of suggesties? Ik hoor het graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *