Schrijven voor het web en social media is een vak apart. Webteksten hebben een speciale behandeling nodig. Om te scoren in Google worden er ook nog zogeheten zoekwoorden in de teksten opgenomen.

Bij social media draait het voor een groot deel om interactie met de doelgroep. Je wilt met zo min mogelijk woorden toch de aandacht krijgen van je doelgroep.

Op deze pagina geven we je tips die van pas komen bij het ontwikkelen van webteksten en social media teksten.

Ben je op zoek naar een bedrijf dat voor jou webteksten en social media teksten kan ontwikkelen? De tekstschrijvers van Klik Proces hebben verstand van zaken en houden zich dagelijks bezig met schrijven voor het web en social media. We gaan ook graag voor jou aan de slag.

[infobox url=”/aanvraag/” button_text=”GRATIS Gesprek Aanvragen”]
Wij verbeteren jouw Google vindbaarheid aangepast aan jouw bedrijfsvoering, zonder contracten en het eerste gesprek is GRATIS. Vraag direct een gesprek met ons aan!

[/infobox]

Schrijven voor het web: 7 tips van een copywriter van Klik Proces

Er zijn een aantal zaken belangrijk wanneer je webpagina’s schrijft:

schrijven-voor-het-web

1. Zorg ervoor dat je pagina doelgericht is
Bedenk voordat je begint met schrijven eerst wat het doel van je pagina is. Wil je de bezoeker informeren? Wil je een bepaald product verkopen? Verschillende doelen vereisen ook een andere opbouw en een andere schrijfstijl van je tekst. Gedurende het schrijven van de gehele tekst houd je dit doel in je achterhoofd.

2. Maak een tekst die bij je doelgroep past
Net als het doel van je pagina, bepaal je ook voordat je gaat schrijven wie je doelgroep is. Je beslist hoe je de lezer aanspreekt en of je een formele of een informele schrijfstijl aanneemt. Houd tijdens het schrijven goed in je achterhoofd voor welke doelgroep je aan het schrijven bent en wat hun ‘probleem’ is. Bedenk steeds of de zinnen aansluiten bij de behoefte van de lezers. Praat nooit teveel over jezelf. Dan zul je de aandacht van de lezer niet vasthouden.

3. Maak een complete pagina
Met een complete pagina bedoelen we een pagina die alle informatie bevat waarnaar de websitebezoeker op zoek zou kunnen zijn. Zorg ervoor dat er voor de bezoeker van de pagina geen vraag onbeantwoord blijft. Maak ook duidelijk welke mogelijke acties de websitebezoeker kan ondernemen.

4. Zorg ervoor dat je tekst helder en gemakkelijk leesbaar is
Je lezer moet meteen kunnen begrijpen wat jij met je tekst duidelijk wilt maken. Daarom is het belangrijk dat je bovenaan je tekst de meest belangrijke informatie plaatst.

Gebruik geen moeilijke woorden of vaktermen. Hanteer daarnaast een actieve schrijfstijl. Vermijd woorden als ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zijn’. Dat leest een stuk makkelijker weg.

5. Plaats zoekwoorden in je teksten
Zorg ervoor dat Google jouw webteksten begrijpt. Dit doe je door zogeheten ‘zoekwoorden’ in je tekst te plaatsen. Plaats ze op strategische plekken, maar zet je pagina nooit te vol met zoekwoorden. Dit straft Google af.

6. Maak een gestructureerde pagina
Veel mensen op het internet lezen jouw tekst scannend. Dit betekent dat ze niet de hele tekst lezen, maar er doorheen scannen. Breng daarom voldoende structuur aan in je tekst. Dit doe je door onder andere gebruik te maken van alinea’s, tussenkopjes en dikgedrukte woorden.

7. Zorg voor voldoende visuele ondersteuning
Wissel je pagina af met bijpassende afbeeldingen, een interessante video of een GIFje. Je pagina ziet er dan minder uit als een lap tekst en is aantrekkelijker om te bekijken en te lezen.

Social media teksten ontwikkelen: tips van een social media marketeer

schrijven-voor-het-web-en-social-media

Social media teksten kunnen helemaal bij je doelgroep in de smaak vallen of volledig de plank misslaan. Het doel van een social media tekst is om je lezer te doen stoppen met scrollen. Je moet opvallen tussen honderden andere social media berichten. Schrijven voor social media is daarom een échte uitdaging. Maar niet als je weet waar je op moet letten.

Verschillende social media kanalen hebben een ander doeleinde en vereisen een eigen aanpak. Wat alle social media kanalen wel met elkaar gemeen hebben is dat het allemaal draait om interactie. Je wilt een ‘gesprek’ aangaan met je volgers en vindt het belangrijk dat je berichten worden gedeeld, geliked en geshared.

Een aantal basistips voor het creëren van interactie op social media, vind je hieronder:

1. Kies voor één relevant onderwerp.
Op social media is het de bedoeling om met één korte boodschap de lezer te overtuigen. Schrijf daarom altijd een korte tekst met één relevant onderwerp. Wil je toch meerdere onderwerpen aansnijden? Plaats dan (de volgende dag) nog een bericht.

2. Houd een actieve schrijfstijl aan
Spreek de lezer aan in een zo actief mogelijke schrijfvorm. Dat betekent dat je geen woorden als ‘zullen’ ‘kunnen’ en ‘worden’ gebruikt en zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd je volgers aanspreekt.

3. Zorg voor één actiepunt
Het doel van social media is dat je doelgroep actie gaat ondernemen. Zet je volgers op een subtiele manier aan tot actie. Kies voor één actiepunt om de doelgroep niet te verwarren. Je kan bijvoorbeeld vragen om op een link te klikken, om een bericht te delen of om te reageren op het bericht. Doe dit echter niet te pusherig.

4. Voorzie je social media berichten van een foto of video
Als je wilt dat je social media bericht in het oog springt, voeg dan een aansprekende foto of video toe. Het maakt je bericht groter en opvallender.

Schakel Klik Proces in

Omdat schrijven voor het web en social media een vak apart is, kan je dat het beste overlaten aan professionals. Bij Klik Proces werken professionele tekstschrijvers die weten hoe ze te werk moeten gaan bij het schrijven voor het web en social media.

[infobox url=”/aanvraag/” button_text=”GRATIS Gesprek Aanvragen”]
Wij verbeteren jouw Google vindbaarheid aangepast aan jouw bedrijfsvoering, zonder contracten en het eerste gesprek is GRATIS. Vraag direct een gesprek met ons aan!

[/infobox]