Meer Conversies Dankzij een Gebruikersgedrag (Usability) Onderzoek

Gebruikersgedrag ook wel de usability van een website is cruciaal als je aan de slag wilt met conversie optimalisatie. Usability is het eerste onderzoek in het verbeteren van de conversies op basis van data. Het onderzoek gaat in op de manier waarop mensen de website gebruiken. Door erachter te komen hoe mensen over de website bewegen, kun je beter inspelen op conversie.

Het is belangrijk om achter het gebruikersgedrag te komen zodat je weet hoe je de website moet aanpassen. Door alles te analyseren kun je ook beter optimaliseren. Het doel is uiteraard om mensen te sturen naar een conversie. Dat kan een inschrijving voor de nieuwsbrief zijn of mensen vragen een gratis whitepaper aan of ze doen een bestelling. Op hun weg over de website komen ze allerlei afbeeldingen, knoppen en teksten. Door het gebruikersgedrag te analyseren kom je erachter wat werkt voor bezoekers.

Je onderzoekt welke elementen wel werken en welke niet.

Waar bezoekers afhaken en waar niet.

Waar bezoekers gefrustreerd raken en waar niet.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Gebruik filter systemen
  • Vinden van de juiste diensten/producten
  • Aanvraag formulieren en het check-out proces
  • Navigatie binnen specifieke pagina’s
  • Werking van categoriepagina’s
  • En nog veel, veel meer

Kortom waar jouw website of shop niet lekker werkt, zonder diep na te denken over psychologie, kleuren en emoties.

En geloof ons, we komen maar zelden een website of shop tegen waar usability problemen geen rol spelen.

Het grote voordeel hiervan is dat oplossingen vaak snel en eenvoudig door te voeren zijn en verhoogt conversies daarmee snel.

Resultaten Na Implementatie van een Gebruikersgedrag Analyse

Hieronder zie je drie websites voor en ná een usability analyse:

Van 0,75% naar 1,25% conversie (+66%) – Offerte Aanvragen Pagina

Van 1,50% naar 2% conversie (+33%) – Offerte Aanvragen Pagina

+32% Voor Leadgeneratie Pagina

Hoe het Werkt

Hieronder staat in eenvoudige stappen beschreven hoe het proces werkt.

Data

We installeren software op de website of shop om data te verzamelen over het gedrag van gebruikers. Denk hierbij aan: analytics, heatmaps, opnames van bezoekers, etc.

Analyse maken

Op basis van deze informatie en onze expert ervaring ontwikkelen we een analyse van alle sterke en zwakke punten van het design. Deze analyse wordt per pagina of per funnel gemaakt.

Prioriteren

De analyse wordt vervolgens omgezet in een prioritering. Daarbij kijken we naar de potentiele opbrengst van een verandering, de tijd die het kost om deze te implementeren, mensen die ervoor nodig zijn, etc.

Adviesrapportage – het eindresultaat

Wat je als klant uiteindelijk ontvangt is één complete adviesrapportage. Geen ellenlang rapport, maar een geprioriteerde lijst waarop precies staat wat het eerste punt is om mee te beginnen.

Of wij, jij of jouw team hiermee aan de slag gaat bepaal je zelf.