1 of Meerdere Lokale SEO Websites? (Deel 6)
Ontdek Wat Beter is Voor Jouw Google Vindbaarheid: 1 of Meerdere Lokale Websites en Waarom Dat Zo.
Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik een heel veel gestelde vraag stellen als het gaat om lokale SEO,
namelijk: is het slimmer om één website en één domeinnaam te hebben om te scoren in Google of moet ik meerdere websites en meerdere domeinnamen nemen?
In deze video krijg je het exacte antwoord op de vraag.
Ik ga je ook precies vertellen waarom het ene slim is of waarom het andere slim is en op basis daarvan kan jij de juiste domeinnaam kiezen die past bij jou SEO-strategie.
Verschillende versies van domeinnamen.
Dus om te beginnen zijn er drie versies van domeinnamen.
Op het moment dat je op meerdere locaties actief bent en maar één dienst hebt, dan krijg je bijvoorbeeld domeinnamen als autodealerutrecht.nl, autodealerleiden.nl, autodealeramsterdam.nl.
De dienst is de hele tijd hetzelfde, alleen de locatie verandert steeds.
Je kan ook meerdere diensten hebben, maar maar één locatie. En dan ziet het er zo uit.
Dan komt steeds de plaatsnaam terug, dus Utrecht, Utrecht, Utrecht, maar de dienst verandert, dus autodealer, occasion, Volkswagen. Maar als je het over een ander bedrijf hebt, bijvoorbeeld een hovenier, dan krijg je bijvoorbeeld bomen planten Utrecht, tuinman Utrecht, gras aanleggen Utrecht, etcetera.
En dan heb je de websites die lokaal moeten scoren, maar die en meerdere locaties hebben en meerdere diensten hebben, dus dan ga je op heel veel domeinnamen uitkomen. Want dan krijg je namelijk per dienst en locatie combinatie een aparte domeinnaam. Dus stel dat je 10 diensten hebt, krijg je 10 diensten per plaats.
En als je dan ook nog op 10 plaatsen actief bent, dan moet je dus al 100 domeinnamen hebben. Dit aantal kan dus heel erg snel oplopen.
Maar goed, de vraag is: wat werkt het beste en waarom? En er is geen eenduidig antwoord, dus als je daarvoor kwam, moet ik je helaas teleurstellen.
Want het antwoord is, zoals heel vaak met SEO, het hangt er vanaf. Het hangt van een aantal dingen af.
Op het moment dat je EMD of een PMD, dus Exact Match domein of een Partial Match domein kan registreren, en in de vorige video heb ik uitgelegd wat dat precies inhoudt, dan kan het, zeker als de concurrentie wat lager is, kan dat helpen om heel snel te scoren in Google.
Daarnaast, omdat deze domeinnamen het zoekwoord in zich hebben, dus bijvoorbeeld occasions Utrecht of goedkope occasions Utrecht, schept dat vaak duidelijkheid voor de bezoeker.
En niet alleen dat, iemand die uit Utrecht komt en die ziet Utrecht in de domeinnaam staan: top, super. Het wekt ook de indruk dat je specialistisch bent. En Coolblue heeft hier heel erg gebruik van gemaakt, want die heeft per dienst of eigenlijk per categorie producten hebben zij een webshop.
Dus laptopshop.nl, ja, laptop, dat is dus een PMD op het woord laptop. Dus Coolblue heeft heel erg voor deze strategie gekozen, die hebben 300, 400, 500, ik weet niet op hoeveel ze ongeveer zitten, website namen, wat allemaal PMD’s zijn. Die heel veel duidelijkheid scheppen en Coolblue doet het goed zal ik maar zeggen.
Op het moment dat je een franchise organisatie bent, kan het makkelijker zijn als iedere vestiging of ieder bedrijf zijn eigen domeinnaam heeft.
En dan kan die daar in sommige gevallen zijn eigen website of voor een gedeelte zijn eigen website opzetten. Dat kan makkelijker in beheer zijn.
Dus dat kan bepaalde voordelen geven. Meestal is het goedkoper. En dat zit ‘m dan niet in het feit dat je veel meer domeinnamen moet registreren, want dat is duurder, maar op het moment dat je echt groot wordt en je hebt één website, is die ene grote website in beheer vaak duurder dan al die losse, kleine, goedkope websites.
Zeker wanneer je het via WordPress doet en er een multisite van maakt, dan kan het relatief goedkoper zijn om heel veel kleintjes te hebben. En een groot voordeel is dat je ze onderling kan verbinden, dus als je 100 websites hebt en je verbindt die allemaal onderling, heeft elke website dus alvast 99 backlinks en zo kan je eigenlijk een soort je eigen netwerk opbouwen aan webshops.
Ook precies zoals Coolblue het doet. Als je het heel simpel verwoordt, zo refereren mensen er vaak naar, is die meerdere websites strategie is eigenlijk de Coolblue-strategie, want Coolblue is wel een van de weinige bedrijven die dat heel erg goed heeft gedaan.
Maar zoals ik al zei, het nadeel ervan, met name wanneer je dus meerdere diensten en meerdere locaties hebt, is dat het al heel snel kan gaan om heel veel domeinnamen.
Coolblue zit al op de 300, 400 en die hebben eigenlijk maar één dienst. Dus als je dat nog eens lokaal wilt gaan maken, dan kan dat snel oplopen in het aantal domeinnamen en websites.
Linkbuilding.
Het hebben van één website die op al die verschillende diensten en locaties scoort, dat heeft een aantal andere voordelen.
En het grootste voordeel zit toch wel in linkbuilding. Want als je gaat linkbuilden naar, stel dat je, dit zijn even al die 100 aparte sites, ik teken er even zes, maar.
Als je overal een aparte website voor hebt en deze website ontvangt een nieuwe goede link en laten we zeggen dat de occasion boer in Utrecht heeft het AD bijvoorbeeld gehaald, dan profiteert eigenlijk alleen deze ene kleine website daarvan en die zal onmiddellijk omhoog gaan in Google en omdat die verbonden is met al die andere websites zal het misschien een klein beetje hulp bieden voor deze, maar dat is heel beperkt.
Dus de kracht van de backlinks blijft heel erg geïsoleerd op één dienst, één locatie, één website. Als je één grote website hebt die alles heeft, dan, even kijken hoor, dus hier hangen eigenlijk die verschillende pagina’s onder die grote website.
Dus dan krijg je de hele tijd slash dit slash dat. En als deze pagina dan een backlink van het AD krijgt, profiteert de hele website ervan. En ook de pagina’s die intern gelinkt worden profiteren er nog eens extra van. Dus al je linkbuilding activiteiten, die leveren veel meer rendement op. Daarnaast is ook alle content die je schrijft profiteert van alle backlinks.
Dus als je hier bijvoorbeeld een blog bij gaat openen om nog meer mensen naar je toe te trekken en je gaat het niet meer specifiek over locatie hebben, maar bijvoorbeeld over je diensten, dan profiteert het hele domein ervan. En wederom in dit geval, het wordt een beetje rommelig, maar in dit geval profiteert alleen het domein wat het publiceert ervan. En dat is echt het cruciale verschil. Dat houdt dus in dat als je gaat starten, dat dit waarschijnlijk sneller scoort in Google, maar op lange termijn zou ik 100% dit aanbevelen.
Ik zal ‘m maar even schoonmaken. Als het gaat om de lange termijn en je wilt echt groot worden, 100% dat je één website moet pakken. Eén website de volledig profiteert van al je linkbuilding en al je content die je erop zet. En dan gaat het erom dat je groot denkt, dat je heel Nederland wilt veroveren of een heel groot gedeelte van de Randstad en dat je veel diensten wilt hebben, dus dat je echt groot bent.
Hoe kleiner je eigenlijk bezig bent of hoe specialistischer of hoe specifieker, hoe interessanter deze strategie wordt. En het is moeilijk te bepalen waar exact de scheidingslijn zit, dat advies kan ik je dus niet geven. Het heeft niets te maken met zoekvolumes, het heeft eigenlijk vooral te maken met concurrentie. Hoe lager de concurrentie, hoe beter deze tactiek werkt.
En als je niet goed weet of je dit volgend jaar of over twee jaar nog steeds doet of het is een probeersel, dus je wilt eens kijken wat het doet, dan zou ik hiermee beginnen. Dit is eigenlijk korte termijn en dit is lange termijn. Dat is mijn advies. Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad en dat het duidelijkheid verschaft op een hele belangrijke vraag.
Mocht je nog vragen hebben hierover of mocht nog onduidelijk zijn of wil je iets specifiek voor jouw situatie weten, laat dan een vraag achter op de YouTube comments of laat een vraag achter op ons blog, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.
Ik wens je heel veel succes met het bepalen van welke domeinnaam of domeinnamen jij gaat kiezen en vervolgens echt gaat knallen in Google. Heel veel succes en ik zie je graag bij de volgende video en in de volgende video gaan we het hebben over URL-structuur en wat moet je wel en niet doen om de juiste structuur voor jouw site op te bouwen om te zorgen dat je zo snel en zo goed mogelijk scoort in Google.