Hoe Wordt Je Vindbaar in Google Als Je Maar 1 Product Hebt?
Wat Doe Je Als Je Maar 1 Product of Dienst Hebt en Toch Tienduizenden Bezoekers Per Maand Naar Je Website Wilt Trekken?
Transcriptie: Hoe Wordt Je Vindbaar in Google Als Je Maar 1 Product Hebt?
Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je precies uitleggen wat je moet doen om gevonden te worden in Google voor potentiële klanten als je maar 1 product verkoopt, maar 1 dienst hebt, maar 1 software tool hebt, maar 1 iets hebt wat misschien zelfs achter een login verstopt zit. Dus als je maar 1 product hebt en niet goed weet hoe je dan toch op heel veel zoekwoorden gevonden wordt om potentiële klanten aan te trekken, dan is dit helemaal voor jou en ik ga het je nu precies uitleggen. En het is een heel veel voorkomend probleem en heel veel gestelde vraag. Van wat moet ik nou doen als ik maar 1 product heb, want ja waarschijnlijk zoeken mensen wel rechtstreeks op dat product.
Bijvoorbeeld ik verkoop een boekhoudpakket dus mensen zoeken waarschijnlijk op boekhoudpakket of boekhoudsoftware, ik verkoop rijschoolsoftware, mensen zoeken waarschijnlijk op rijschoolsoftware of rijschool administratiesysteem, zoiets. Maar is dat dan het enige wat ik kan doen? Is dat dan het enige waarop ik gevonden ga worden, ja en wat nou als mensen niet eens toegang hebben tot mijn softwarepakket, dat ze eigenlijk eerst een offerte moeten aanvragen of dat we iets moeten installeren of dat het verborgen zit achter een login. Wat moet ik dan doen? Nou belangrijk is om te beseffen dat Google een tool of een stukje software niet kan lezen, niet kan gebruiken, dus als er bepaalde informatie vrij komt bij het gebruiken van de tool, bijvoorbeeld dat je een bepaalde locatie van iets kan vinden door in te toetsen op welke plaats je woont, dan kan Google daar niks mee, die kan dat niet invullen dus die snapt niet wat er gebeurt en die kan daardoor jouw software ook heel slecht vindbaar maken.
De enige manier om zulke software of zo’n product of zo’n dienst beter vindbaar te maken is door content toe te voegen aan je website. Dus door pagina’s te maken, met tekst, met afbeeldingen, met video’s, die ervoor zorgen dat Google snapt wat er precies gebeurt. Maar dat valt voor heel veel software niet mee want heel veel software, ja dat staat op zich bijvoorbeeld een boekhoudpakket, ja, je kan wel een beetje laten zien hoe het werkt maar dat is waarschijnlijk niet genoeg, daar ga je niet duizenden of tienduizenden mensen per maand mee aantrekken. Dus ik ga je vier manieren laten zien, vier strategieën geven hoe je toch heel goed vindbaar kan worden op jouw product. En het eerste is het meest voor de hand liggend, dat je heel goed zoekt in Google, waar zoeken mensen letterlijk op. Dus in het voorbeeld van de boekhoudsoftware zoeken mensen waarschijnlijk gewoon op boekhoudsoftware, elektronisch boekhouden, digitaal boekhouden, noem het maar op. En meestal is de homepage het meest geschikt om zich in te richten op die zoekwoorden, dat zijn vaak de belangrijkste zoekwoorden die ook een heel hoog conversie percentage hebben en vrij competitief zijn. Dus voor de hand liggend maar dat is een hele goeie stap één om te doen.
Daarna moet je eens goed gaan nadenken of jouw product voor meerdere doelgroepen geschikt is. Bijvoorbeeld boekhoudsoftware voor zzp’ers, voor mkb’ers of voor retailers of juist voor business-to-business, dus kan je nog specifieke doelgroepen benoemen waarvoor jouw product extreem geschikt is. En zijn er nog variaties of varianten of aanpassingen van je product waar mensen ook op zoeken. Of bepaalde functies die jij in je software hebt of in je tool hebt of in je dienst hebt waar mensen waarschijnlijk op zoeken. Dus ik zal je een voorbeeld geven, wij hebben ook als test hebben we een logo website opgericht, daar verkochten we logo’s vandaan, die site hebben we niet meer, die hebben we verkocht toen de test klaar was en één van de dingen die wij vonden in Google is dat eigenlijk dat hele logo gebied, hé de dienst, het maken van logo’s, was eigenlijk helemaal niet goed ingezet door de meeste bedrijven. Want die waren vindbaar op woorden als logo ontwerpen of logo laten ontwerpen of logo laten maken maar daar hield het al snel mee op. En dan denk je aan de ene kant, ja da’s logisch want ze hebben maar één dienst, één product, namelijk het maken van logo’s. Maar daar zat nog veel meer zoekvolume op, want waar Googelen mensen op als het gaat om logo’s, nou heel veel. Ze Googelen op kleuren, dus rood logo, groen logo, geel logo, ze Googelen op een logo plus een vakgebied, dus een logo voor tandartsen, logo voor dierenartsen, logo’s voor timmermannen, logo’s voor dit, logo’s voor advocaten, logo’s voor dat. Dus alleen daar maakten we volgens mij al 50 pagina’s voor om te zorgen dat die veel beter vindbaar werd.
Daarnaast zoeken mensen op heel veel informatie en inspiratie. Dus logo’s voorbeelden of de do’s en don’ts van het ontwikkelen van een logo en dat waren nog veel meer varianten, denk bijvoorbeeld aan elke vorm die je kan bedenken. Logo met een rondje, logo met een kroon erin, logo met een spiraal, logo met een vierkant. Dan had je nog icoontjes, logo met een hond, logo met een beer, logo met een giraf, zo ongelooflijk veel variaties van dat ene product dat we al die pagina’s zijn gaan maken en langzaam maar zeker steeg het verkeer daardoor heel hard. En die ene website met dat ene product, het maken van logo’s trok duizenden bezoekers per maand uit Google en het enige wat wij hebben gedaan is gewoon wat voor product verkopen we en op wat voor manier kunnen we eigenlijk dat product weer uitleggen of specificeren want in feite zijn al die verschillende vormen van een logo plus iets gewoon een subsectie binnen de hoofdcategorie logo.
Dus ga eens goed nadenken over jouw software, jouw product of jouw dienst, kan je die nog verder opsplitsen. Zijn er specifieke delen die jij kan geven aan mensen waar ze waarschijnlijk op zoeken. Dus wat ik net al zei, boekhoudsoftware voor zzp’ers bijvoorbeeld. En ook al maakt dat voor jouw product of dienst eigenlijk helemaal geen verschil, weet je, zeg ja er is helemaal geen verschil tussen boekhoudsoftware voor zzp’ers of voor mkb’ers of voor grotere bedrijven misschien, dat geeft niet maar mensen denken dat er misschien wel verschil tussen zit dus ze gaan er wel op zoeken. Dus zorg ervoor dat je je dienst zoveel mogelijk opbreekt in kleine stukjes en die allemaal aparte pagina’s geeft.
De derde strategie die je kan hanteren is dat je de specifieke problemen beschrijft die jouw software of dienst of product oplost. Dus als we bij de boekhoudsoftware blijven dan is het bijvoorbeeld het makkelijk doen van je btw-aangifte. Of het eenvoudig verwerken van je tankbonnetjes of bonnetjes überhaupt, het automatiseren van je facturatie en de opvolging ervan, het automatisch sturen van herinneringen en aanmaningen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een koppeling tussen een boekhoudsysteem en een ander systeem, een ERP-pakket of Microsoft Office van mijn part of weet ik veel wat voor systemen je boekhoudsoftware allemaal mee kan koppelen. Zorg ervoor dat je daar allemaal aparte pagina’s voor hebt die beschrijven hoe dat probleem wordt opgelost met jouw software. En dat is echt gigantisch veel aan grote en kleine dingen waar mensen op zoeken en als jouw software die mensen daarmee kan helpen, dan moet je dat echt op specifieke pagina’s gaan benoemen.
En de vierde strategie om je site nog verder te laten groeien maar dan zit je wel iets verder omhoog in de salesfunnel, zit je wat meer in de oriënterende fase, dat is namelijk dat je dingen gaat uitleggen, problemen gaat oplossen die jouw software niet direct oplossen maar die wel aangeven dat de klant een beetje jouw kant op neigt. Bijvoorbeeld dingen als cashflow management op het moment dat je een boekhoudsoftwaresysteem hebt. Dus misschien dat jouw software niet automatisch een cashflow analyse of een cashflow rapportage uit kan printen of drukken, maar mensen die daar op zoeken zijn misschien wel op zoek naar een nieuw boekhoudsysteem die dat kan of die ze daarbij kan helpen. En op het moment dat jij klanten kan uitleggen hoe dat werkt en hoe je dat kan doen en natuurlijk voorbeelden geeft, misschien van rapportages uit jouw software, dan kan dat ze in elk geval in contact brengen met de software die je aanbiedt. En dat geldt natuurlijk voor een dienst of voor een product precies hetzelfde.
Cashflow management is maar een voorbeeld, denk bijvoorbeeld ook aan onderwerpen als de wettelijke eisen van een factuur, wat moet ik doen als m’n facturen niet betaald worden en hoe zit dat met het incasso traject, hoe zorg ik ervoor dat m’n facturen überhaupt snel betaald worden of je kan nog een stuk over de koppelingen vertellen en de snelheid en de fouten die het daarmee oplost. Dus denk iets verder dan alleen maar jouw dienst en jouw product en denk vooral in de problemen waar mensen mee zitten die misschien op den duur jouw software willen gebruiken. Maar dit laatste stuk, de vierde raad ik alleen maar aan als je eigenlijk stap één, twee en drie al helemaal hebt uitgewerkt, want die leveren echt een hoog conversiepercentage op.
En als je die pagina’s vervolgens kracht bij wil zetten in Google door er wat backlinks heen te sturen, dan is gastbloggen echt een super manier om jouw product te promoten en om linken binnen te krijgen. Want er zijn ongetwijfeld gigantisch veel bloggen die het over jouw onderwerp of redelijkerwijs over jouw onderwerp hebben waar je op kan gastbloggen, waar je een stuk kan uitleggen om een probleem op te lossen en hoe jouw software daar natuurlijk bij helpt. En ook dan kan je weer denken aan onderwerpen als bonnetjes in boeken of cashflow management, iets wat je software direct kan en wat er dichtbij ligt of misschien iets verder weg, maar het gaat er vooral om dat je je naam naar buiten brengt en dat je tegelijkertijd ook een backlink krijgt naar een goeie pagina die je omhoog wil hebben in Google. Dus gastbloggen is een supergoeie manier om meer backlinks en meer aandacht te krijgen voor jouw ene product of dienst.
En dat is natuurlijk niet de enige manier om dat voor elkaar te krijgen, dus we hebben een blogpost met meer dan 100 manieren om dat voor elkaar te krijgen maar gastbloggen is wel een hele effectieve als je echt specifiek één product, één dienst, één stukje software hebt. En in feite is dat alles wat je moet doen. En dat betekent dat het niet ingewikkeld is maar het kost wel heel veel tijd en heel veel nadenken en heel goed snappen van wie er klant is en waar die mee zit om al die content te maken om in te richten op al die verschillende zoekwoorden. En zo dus heel veel bezoekers aan te trekken.
En zoek je nog inspiratie, denk dan vooral aan bijvoorbeeld de klantenservice, aan e-mails die mensen sturen of vraag het gewoon eens aan mensen die niks van jouw software afweten of van jouw product of dienst, hé waar zit je nu mee in dat vakgebied of waar zou je een oplossing voor willen hebben? Dat zijn de inspiratiebronnen van dingen waar jij eigenlijk content over moet maken. In deze video heb ik het steeds over boekhoudsoftware als voorbeeld, dus ik zal je ook een paar voorbeelden geven van boekhoudsoftwaresites die dit goed toepassen. En één daarvan is bijvoorbeeld moneybird, misschien ken je de term wel maar hier op de site kan je zien dat ze heel veel verschillende pagina’s hebben, gericht op allerlei verschillende onderdelen van de software en het oplossen van problemen.
Maar exact doet het op exact dezelfde manier, Avast doet hun website ook inrichten op dezelfde manier en ja ik weet dat dat inmiddels wat grotere bedrijven zijn maar dit is wel de kern van hun content en SEO-strategie. Het oplossen van problemen voor mensen door middel van je eigen software. Dus dit zijn slechts een paar voorbeelden, ongetwijfeld dat je ze in jouw branche waarschijnlijk ook wel kan vinden maar als je kijkt naar de software die je zelf gebruikt intern en dan kan je misschien naar die sites gaan en daar weer inspiratie vandaan halen. Maar geloof me, alle bedrijven die groot worden doen het op dezelfde manier, namelijk door te bloggen over de vier onderwerpen die ik je eigenlijk net heb gegeven.
Maar ik zal de voorbeelden nog een stuk concreter maken. Dus hier kan je bijvoorbeeld zien, dit zijn een deel van de zoekwoorden waar moneybird op scoort en dan zie je dat het zoekwoorden zijn als factuur, factuur maken, maar ook btw verlegd, wat dan weer iets verder van de boekhoudsoftware af staat, ook voorbeeldfactuur, btw-aangifte, dus alle woorden die of direct of eigenlijk indirect te maken hebben met die boekhoudsoftware. En snelstart doet precies hetzelfde maar dan op andere zoekwoorden, die scoren bijvoorbeeld op een woord als concurrentieanalyse of boekingen. Maar ook woorden als in balans, voorraad, factuuradres, dus allemaal woorden die direct of indirect te maken hebben met die boekhoudsoftware. En ook Avast doet precies hetzelfde door bijvoorbeeld te scoren op een woord als salarisverwerking, allemaal stuk voor stuk grote zoekwoorden die direct of indirect te maken hebben met het product of dienst wat je verkoopt. Dus hier zie je echt direct deze strategieën in de praktijk.
Dus heb je één product, dienst, één stukje software, één calculator dan wens ik je heel veel succes met het verbeteren van je website en ik zie je graag weer terug bij de volgende video waar ik nog veel meer advies geef over YouTube, over Voice, over conversie optimalisatie en over SEO.