26 Unieke Blog Onderwerpen en Ideeën Om Jouw Inspiratie te Voeden

by Bart van der Meer september 17, 2018
Unieke Blog Onderwerpen en Ideeen Ter Inspiratie

Wil jij een blog beginnen? Of wil je een nieuwe blog schrijven maar ben je inspiratieloos? Oftewel: Ben je op zoek naar blog onderwerpen, ideeën of inspiratie?

Geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten! Hieronder staan 26 leuke blog onderwerpen en ideeën om jouw inspiratie te voeden. Je bent direct uit je writers block!

1. Schrijf Over Wat Jij Leuk Vindt

Dit is niet altijd de meest effectieve manier van bloggen, maar in elk geval wel de leukste! En dat kan precies die kleine pick-me-up zijn die je nodig hebt.

Denk even niet na over je doelgroep, zoekmachines en andere randzaken. Schrijf een blog vanuit je hart over iets waar je aan werkt.

Over iets enorm gaafs, innovatiefs of vraagstukken, ontwikkelingen in jouw leven, angsten of problemen waar je mee worstelt.

Je zult merken dat deze artikelen vaak de meeste motivatie en inspiratie opleveren om er de komende weken weer volop tegenaan te gaan. Niet alleen voor jou, maar ook voor jouw lezers!

Er zijn vaak meer mensen met het onderwerp bezig dan je denkt!

2. Controversiële Onderwerpen

Ga op zoek naar taboes binnen jouw branche. Beschrijf waar het pijnpunt ligt, wat het taboe inhoudt of waarom iets onbespreekbaar is.

Vaak leveren controversiële blogs de meeste aandacht, reacties en shares op.

3. Interview Mensen

Contact leggen met andere mensen en praten over een onderwerp zorgt altijd voor motivatie. Energie van andere gedreven mensen springt over op jou!

Daarnaast levert het waardevolle inzichten op voor jou als persoon en bedrijf. EN het is interessant voor jouw doelgroep.

Voorbeelden van soorten mensen die je kunt interviewen

Experts
binnen jouw vakgebied die iets bijzonders willen delen. Of juist experts in een heel ander vakgebied. Kijk eens of jullie overeenkomsten hebben.

Klanten
met een bijzonder verhaal. Over problemen, frustratie of behoeften die binnen het bedrijf spelen. Dit hoeft niet altijd direct gelinkt te zijn aan jouw bedrijf en de producten of diensten die je levert.

Leveranciers
die bereid zijn iets te delen. Over hun bedrijf, hun markt, afzet, ontwikkelingen, innovaties, enz. Kijk eens waar jouw leveranciers mee bezig zijn.

Conculega’s
waar je mee op goede voet staat. Daag ze bijvoorbeeld uit voor een wedstrijd, bespreek belangrijke onderwerpen of ontwikkelingen, vergelijk resultaten en onderzoeken.

Eigen medewerkers
die jouw bedrijf letterlijk een gezicht geven. Een kijkje achter het gordijn als het ware. Laat deze medewerkers hun eigen zegje doen over hun vak, jouw bedrijf of iets anders waar ze mee bezig zijn.

Niet alleen voelen medewerkers zich vaak vereerd, ook vinden klanten het leuk om iets te leren over de persoon die ze altijd aan de telefoon hebben.

4. Lijstjes!

4. Maak een lijstje

4. Maak een lijstje

Niet nieuw, niet origineel, maar wel effectief! Mensen zijn nu eenmaal dol op lijstjes. Ze zijn beknopt, snel en waardevol. Leuk om te lezen, eenvoudig om te schrijven.

Het mooiste van alles… er is altijd wel iets om een lijstje van te maken.

Hieronder enige inspiratie voor een lijstje:

  • Checklist
  • Hoe te ….
  • Tips, trucs, ideeën of inspiratie
  • Samenvatting
  • Overzicht
  • Meest voorkomende vragen, problemen, klachten, enz.
  • Beste / slechtste
  • Mooiste / lelijkste
  • Snelste / langzaamste
  • Dikste / dunste
  • Gaafste / saaiste
  • Goedkoopste / duurste
  • Grootste / kleinste
  • Makkelijkste / moeilijkste

5. Beantwoord Vragen, Problemen, Behoeften En Frustraties

Zowel het bedrijfsleven en ieders persoonlijk leven zit vol met worstelingen. Het is altijd fijn als je hier iemand mee kan helpen. Nog fijner is het als je iemand met een probleem kunt helpen en er tegelijkertijd iets aan kan verdienen.

Bijvoorbeeld door uit te leggen hoe jouw bedrijf een oplossing heeft voor een specifiek probleem.

Ga op zoek… struin fora af, bel je netwerk af op zoek naar inspiratie, mail klanten en leveranciers. Het vinden van problemen is vaak niet zo moeilijk…

6. Voorspel Iets

Bedenk wat er gaande is in jouw branche en doe daar een voorspelling over. Die voorspelling hoeft helemaal niet uit te komen!

Het gaat erom dat je laat zien dat je erover hebt nagedacht en met sterke argumenten jouw mening uiteenzet. Dit zal jouw lezers nieuwe inzichten en perspectieven bieden.

Voorbeelden van mogelijke voorspellingen

  • Trends
  • Ontwikkelingen
  • Innovaties
  • Technieken

7. Organiseer Een Wedstrijd

Intern in jouw bedrijf, per afdeling of met je (potentiële) klanten. Strijden voor een felbegeerde titel, een gratis cadeau, het beste idee of een korting op jouw factuur.

Hoe krijg je jouw doelgroep in beweging? Hoe boei je ze? Door er een wedstrijd van te maken!

Bedenk welke wedstrijd er goed bij jouw bedrijf of producten past. Vanuit daar kun je op zoek naar iets wat zowel jou als jouw potentiële klanten raakt en BAM! Een gezonde competitie is geboren.

8. Schrijf Een Review

Voordat wij als mensen iets kopen of beslissen horen we graag de mening van anderen. Het idee om voor jouw branche interessante producten of diensten te reviewen, is helemaal zo gek nog niet!

Wanneer het lukt om vooral opbouwende kritiek te leveren en beargumenteerde beoordelingen te geven, bied je jouw publiek vooral nieuwe inzichten en ideeën.

Zo versterk je snel en gemakkelijk jouw (vertrouwens) relatie.

Je kunt iets reviewen op je eigen blog of op een andere website en hier op jouw blog een korte verwijzing naar plaatsen.

9. Speel In Op De Actualiteit

Laat zien dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws en de trends in jouw branche. En dat niet alleen, toon aan dat je hiermee bezig bent, overdenkt of zelfs direct toepast.

Wanneer je inspeelt op de actualiteit kan je in korte tijd grote hoeveelheden (nieuwe) bezoekers trekken!

Bezoekers stellen dit zeer op prijs, omdat je een hoop denkwerk al voor ze doet. In de meeste gevallen is het inspelen op een actualiteit niet moeilijk.

Er is altijd wel een interessante actualiteit of trend die opkomend of al gaande is.

10. Lees Blogs Van Conculega’s

Wanneer er geen geschikte blog onderwerpen om over te schrijven voor handen zijn, is het bekijken van blogs van conculega’s zeker een optie.

Waar schrijft de conculega over en hoe benadert deze de doelgroep? Ook voor een blog starten is het goed om research te doen naar je conculega’s.

Worden er onderwerpen belicht, waar je zelf nog niet aan hebt gedacht? Zijn er interessante kwesties beschreven die ook jouw bedrijf beroeren?

Hier gaat het gezegde  ’Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ zeker op.

11. Deel Je Mening

Klanten zijn altijd op zoek naar expertise binnen een bepaald vakgebied. Wanneer jij, jouw doelgroep ervan weet te overtuigen dat jouw bedrijf expert is, zal deze eerder geneigd zijn over te gaan tot een aankoop.

Vaak werkt het voor de klant heel verhelderend wanneer jij als bedrijf kenbaar maakt hoe je ergens over denkt.

Door op een zorgvuldige wijze jouw goed onderbouwde mening te delen, creëer je voor jezelf de mogelijkheid om je deskundigheid te tonen.

Zorg wel dat je mening altijd gebaseerd is op basis van eigen ervaring, experts, cijfers en andere bestaande kennis.

12. Anekdote Van Je Bedrijf Of Persoonlijke Leven

Een verhaal over een gebeurtenis (groot of klein) waardoor het leven een omslagpunt heeft gekend. Op verjaardagen wordt de ene na de andere anekdote op tafel gegooid.

Waarom zou je zo’n anekdote niet ook gebruiken als content voor je website?

Niet zomaar een verhaaltje, maar een amusante, educatieve of informerende vermelding. Jouw doelgroep zal geboeid zijn.

Bovendien heb je de mogelijkheid, wanneer je het echt goed aanpakt, om de kernwaarden van het bedrijf in de blog uit te dragen.

Bekijk het beroemde voorbeeld: The 4 million dollar compliant call.

13. Buying Triggers

Een buying trigger is een gebeurtenis in het leven van een prospect waardoor deze plotseling open staat voor je boodschap.

Zwangere vrouwen zullen heel snel langs de viskramen lopen, maar zullen bij babykleertjes wel even stil blijven staan. Weet jij wanneer jouw klant jouw product gebruikt en waarvoor?

Met de juiste boodschap op het juiste moment, kun je jouw doelgroep op ideeën brengen. Bij voorkeur om een product van jouw bedrijf af te nemen of om bijvoorbeeld een e-mail adres achter te laten om voortaan jouw nieuwsbrief te ontvangen.

14. Infographic

Data. Veel mensen smullen ervan. Tenminste… als het niet te droog is. Probeer eens om gegevens in een infographic te zetten. Een infographic geeft direct inzicht waar data vandaan komt en wat je ermee gedaan hebt.

Een eenvoudige weergave van data in een bruikbare afbeelding.

Het visualiseren van informatie helpt niet alleen toegang te geven tot data maar vraagt ook vaak aandacht, prikkelt en brengt variatie aan in de content. Precies wat je nodig hebt als marketeer!

Gemakkelijk om te lezen en te begrijpen door jouw lezers. Het mooiste van alles is nog wel, dat je vrijwel alles om kan zetten tot een infographic!

15. Samenvoegingen, Overzichten En Samenvattingen

Bij de meeste mensen staat er (een gezonde) druk op de werkzaamheden. Hierdoor is er niet altijd de mogelijkheid om diepgaand op onderwerpen in te gaan.

Snelle overzichten, samenvoegingen en samenvattingen bieden hiervoor uitkomst. Met name wanneer deze worden geupdate wanneer dat nodig is.

Ook is het vaak relatief eenvoudig om te creëren. In feite maak je geen nieuwe content. Je pakt bestaande dingen en structureert die op een heldere en overzichtelijke manier, waardoor deze beter bruikbaar is.

16. Gastschrijver

Een gastschrijver is een perfecte manier om een podium te bieden aan mensen in jouw netwerk die (in)direct iets te maken hebben met jouw business en iets interessants te vertellen hebben.

Je kunt zo een breder publiek aanspreken of juist dieper op een product of markt ingaan.

Op voorwaarde dat de populariteit en/of betrouwbaarheid van de gastschrijver hoog is, zal dit de content op jouw website veel goeds doen.

Let wel op dat je niet zomaar iedere willekeurige gastschrijver en het onderwerp waarover geschreven wordt accepteert. Dit heeft namelijk ook zijn weerslag op jouw bedrijf!

17. Raakvlakken Met Verwante Branches

Niet alleen is het voor jouw websitebezoekers interessant om meer te weten te komen over aangrenzende producten/ideeën, je houdt je eigen bedrijf ook scherp.

Wanneer je op de hoogte bent wat er om je heen gebeurt, zal je eerder nieuwe kansen zien.

En jouw websitebezoekers waarderen dat je de kennis die jij hebt, met ze deelt! Zo kan je bijvoorbeeld tips en trucs van jouw branche toepassen op een andere branche.

18. Tips, Trucs En Handleidingen

Altijd welkom. Kun jij jouw websitebezoekers vertellen hoe ze heel gemakkelijk en snel dingen kunnen verbeteren? Doen!

Niet alleen zal jouw doelgroep zich geholpen voelen ook verkrijg je hierdoor autoriteit, betrouwbaarheid en sympathie van iedereen die jij geholpen hebt.

En daarmee vergroot je de kans enorm dat ze van bezoeker in klant veranderen.

19 Eigen Fouten

Zijn er in het verleden obstakels geweest waar jij wat van hebt geleerd? Zijn er fouten gemaakt, maar heb je je goed herpakt? Behoed dan anderen voor jouw fouten!

Beschrijf wat de gemaakte fout is, waarom je deze fout heb gemaakt, hoe jouw bedrijf zich heeft herpakt en wat je adviseert om deze fout te vermijden.

20. Video

Lappen tekst, we kennen ze wel. Leuk om te lezen? Meestal niet! Vaak beginnen we er niet eens aan. Hoe zorg je er dan voor dat je boodschap wel overkomt?

Maak een video,  want met beeld erbij heb je vaak geen lappen tekst meer nodig. Een video spreekt letterlijk tot de verbeelding!

Omdat video makkelijker te verwerken is, is de kans groter dat jouw boodschap vaker, langer en beter begrepen wordt. Het maken van een video hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Begin bijvoorbeeld eens met bestaande producten, diensten of content te verduidelijken door er een video over te maken.

21. Creëer Een Tool

Een tool is een hulpmiddel om jouw (potentiële) klanten te helpen iets sneller, accurater, gemakkelijker of op een andere manier beter te laten doen.

Zo kun je helpen met het uitvoeren van een berekening, het opstellen van een strategie of het creëren van een checklist.

Ga eens na met welke grote problemen jouw potentiële klanten worstelen en bedenk hoe je dit makkelijker, sneller of begrijpelijker voor ze kan maken.

22. Bespreek Events

In elke branche worden events, beurzen, congressen of iets vergelijkbaars georganiseerd. Veel mensen willen hierheen en maar weinig mensen gaan uiteindelijk.

Dit betekent automatisch dat je een groot deel van het publiek wat niet gaat, kan bereiken door het event te bespreken.

Iedereen die niet gaat wil toch zoveel mogelijk te weten komen. Wie waren er? Wat is er verteld? Hoe was de sfeer? Hoe was het geheel aangekleed? Wat waren de hoogte- en dieptepunten?

23. Vraag Het Internet!

Er zijn vele hulpmiddelen op internet om iets te weten te komen over wat jouw doelgroep bezig houdt. Zo kan je in de Google AdWords Planner een zoekwoord intypen en Google geeft je automatisch verwante zoekwoord ideeën!

Daarnaast zijn er nog meer manieren om tot ideeën te komen over een onderwerp. Type bijvoorbeeld een zoekwoord in op www.google.nl of www.soovle.com en bekijk de suggesties die daaruit komen.

Ook kan je alle mogelijk suggesties, vaak honderden, in 1 keer uit Google halen via www.yoast.com/suggest of via www.ubersuggest.org

24. Terugblik

Een terugblik in het verleden geeft jouw websitebezoeker de ruimte om herinneringen op te halen. Hoe zat het ook al weer? Hoe ging het er vroeger aan toe?

Hoe is het een en ander tot stand gekomen? Ook kan dit inzicht geven waar iets naartoe aan het groeien is.

25. Peiling

Niet alleen je eigen mening ventileren is belangrijk. Zorg ervoor dat jouw klanten de mogelijkheid hebben om hun mening kenbaar te maken.

Dat hoeft niet perse te gaan over jouw bedrijf, producten of diensten. Het kan ook om actualiteiten gaan of een product wat nog in ontwikkeling is.

Het belangrijkste is dat jouw potentiële klanten hun mening kunnen geven over iets wat voor hen belangrijk is en waar jij als bedrijf tegelijkertijd iets van kunt leren.

26. Onderzoeken

Mensen zijn dol op onderzoeken. Of het nu gaat om onderzoeksresultaten van jouw bedrijf, product of dienst of om onderzoeksresultaten binnen jouw branche.

Beschrijf het onderzoek, leg de conclusies uit. Wat vertelt dit onderzoek en hoe raakt dit jouw potentiële klanten?

Beschrijf wat de gevolgen (kunnen) zijn, wat je hieraan hebt, hoe je hierdoor jouw leven beter kan maken of een concurrentievoordeel behaalt.

Dit alles toont aan dat jouw bedrijf de nieuwste onderzoeken volgt, analyseert en weet toe te passen. Kortom, jij bent de professional!

 

Hopelijk kun je met bovenstaande blog onderwerpen een blog beginnen en een inspirerende, leuke of informatieve blog schrijven voor jouw publiek!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *