Website Bezoekers Aantallen van Jezelf en Jouw Concurrent Achterhalen

by Bart van der Meer juni 19, 2019
Website bezoekers aantallem achterhalen en meten

Wil Je Checken Hoeveel Bezoekersaantallen Jouw Website en Die van Jouw Concurrent Binnenhaalt? Ontdek het in Dit Artikel.

Transcriptie: Website Bezoekers Aantallen van Jezelf en Jouw Concurrent Achterhalen

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je precies vertellen hoe je het aan bezoekers van jouw website kan achterhalen of meten en die van je concurrenten. Dus ik ga je eerst vertellen hoe je het aantal bezoekers voor je eigen website kan meten en daarna ga ik je vertellen hoe je het aantal bezoekers van je concurrent kan achterhalen.

Dus hoe je het aantal bezoekers van je eigen website meet of bijhoudt is eigenlijk heel eenvoudig. Op je website moet je een Analytics programma installeren of een statistiekenprogramma ook wel genoemd. En het meest bekende voorbeeld is misschien wel Google Analytics. Dat is gratis, die kan je heel simpel installeren zeker als je een WordPress website hebt en op die manier krijg je je eigen dashboard en dan kan je precies zien wat er allemaal gebeurt. En naast Google Analytics zijn er nog veel meer van die analytische programma’s. Bijvoorbeeld Statcounter of Clicky. Het mooie van zulke Analytics programma’s is dat je vervolgens niet alleen de bezoekers op je website ziet maar dat je ook kan filteren op, ‘Waar komen ze vandaan?’, ‘Op welke pagina zitten ze op je website?’ etc. Je haalt heel veel waardevolle informatie uit die Analytics programma’s. En misschien wel de meest belangrijke informatie, ‘Wie heeft er iets gekocht?’ en “Waar kwam die persoon vandaan?’ Misschien wel de meest belangrijke informatie, ‘Vanuit welke pagina wordt er veel gekocht of offertes aangevraagd?’ Alles compleet inzichtelijk en meestal realtime ge-update.

Op onze blog hebben we een lijst met verschillende Analytics programma’s die je kan downloaden, sommige zijn betaald, sommige zijn gratis, maar allemaal kan je ze gebruiken. Dus als je die lijst download kan je zelf de keuze maken welke je wilt gebruiken. Maar hoe kan je dan de bezoekersaantallen van de website van je concurrenten inzien? Nou, je kan ze niet letterlijk inzien. Want om dat te doen moet je iets installeren op de website van je concurrent, zoals je op je eigen website ook je Analytics hebt. En als je zoiets kan installeren op de website van je concurrent dan heb je de website gehackt. Dus dat is niet de bedoeling. Dus hoe je er wel achter kan komen is door gebruik te maken van bepaalde software die, die cijfers proberen in kaart te brengen. Bijvoorbeeld aan de hand van op hoeveel zoekwoorden je scoort in Google en de positie daarvan. Al deze cijfers zijn niet heel erg accuraat dus neem ze met een korreltje zout, maar het kan je wel een idee geven of een richting geven van hoe groot jouw concurrent ongeveer is en welke pagina’s of welke delen het misschien heel erg goed doen.

Nou de beste manier om erachter te komen hoeveel bezoekersaantallen de website van je concurrent heeft is door naar hun website te gaan en te kijken of ze een pagina hebben zoals samenwerking, adverteer hier of een bepaald programma. Want vaak als je naar zo’n pagina gaat dan hebben ze daar een bepaald mediapakket of een bepaald pdf-je wat je kan downloaden waar gewoon letterlijk de bezoekersaantallen in zitten. Sterker nog, heel vaak zijn er ook bepaalde screenshots van de statistieken te zien. Dus dat is de meest accurate manier om erachter te komen hoeveel bezoekersaantallen jouw concurrent heeft. Een andere accurate optie is als ze een Analytics programma hebben geïnstalleerd, zoals Statcounter, die publiekelijk inzichtelijk is. Dus als iemand Statcounter heeft geïnstalleerd kan je naar onderop de website scrollen, dan kan je daar klikken op Statcounter en dan kan je letterlijk zien ‘hoeveel bezoekers komen er op de website?’ Maar voor de meeste websites is dit geen optie en hebben we toch een van die ietwat inaccurate tools nodig.

En de eerste tool is Similarweb en Similarweb kijkt naar het totale verkeer naar de website, dus vanuit Google, vanuit social media, vanuit nieuwsbrieven, hij probeert alles in kaart te brengen. Maar om eerlijk te zijn, zijn de bezoekersaantallen die Similarweb weergeeft bijna altijd veel meer dan in werkelijkheid het geval is. Dus hier kan je het zien. Je voert gewoon een websiteadres in en je krijgt informatie over de bezoekersaantallen. De website SiteworthTraffic is ook zo’n website die dat probeert weer te geven. Deze website zit ook vaak te hoog qua bezoekersaantallen. Dus ik raad je aan om voor Similarweb en SiteWorthTraffic ongeveer de helft van de bezoekersaantallen eraf te halen. Een andere optie is StatsHow.com en die zit vaak onder de echte bezoekersaantallen. Dus ik raad je aan om hier ongeveer vijftig procent van de bezoekersaantallen erbij op te tellen en dan zit je ongeveer in de goede richting.

Als je het totale verkeer wil inschatten zou je ook kunnen kijken naar het aantal blog comments en dan kan je een beetje de vuistregel nemen dat één procent van de bezoekers een blogreactie achterlaat. Maar dat is niet heel accuraat, want het ligt er ook weer aan of je een trouwe readerbase hebt en of je aanzet tot het doen voel blogreacties of niet. Maar je zou kunnen kijken hoeveel reacties krijgen nieuwe blogposts om een indicatie te krijgen van de populariteit. Als je alleen het Google verkeer in kaart wilt brengen, dus alleen het organisch verkeer of het betaald verkeer, daar zijn weer andere tools voor. En wat die in feit doen is die kijken hoeveel mensen zoeken op een bepaald woord, hoeveel van die mensen klikt ook daadwerkelijk op een resultaat. Dan is er een bepaalde verdeling van als je eerste staat krijg je ongeveer dertig procent van de klikken, sta je tweede krijg je ongeveer vijftien procent. En afhankelijk van jouw positie op welk moment, berekent die je organisch verkeer.

Ook verre van perfect maar het is een aardige indicatie hoeveel verkeer vanuit Google een website ongeveer krijgt. Dus ook hebben we daar een aantal van en ook op onze website kan je een lijst downloaden met eigenlijk alle tools die deze optie aanbieden. Maar ik ga er een paar laten zien. Een is bijvoorbeeld Ahrefs. Nou, Afhrefs gebruiken we zelf heel veel, is inaccuraat dus bijna altijd is het verkeer twee tot drie zo groot als dat Ahrefs aangeeft. Zeker als het een site is die wat langer bestaat. Maar je kan zien hoe makkelijk het is. Je vult een URL in en Ahrefs geeft gewoon een schatting met zoveel bezoekers per maand ontvangt deze website ongeveer. Semrush, ook een hele eenvoudige tool. Vul het websiteadres in en doe dit verkeer ook keer twee, keer drie ongeveer. En dan geeft het een redelijk accurate hoeveelheid bezoekers weer. En als laatste laat ik even zien SE Ranking, of se ranking, ook deze bezoekersaantallen moet ongeveer keer twee of keer drie doen doorgaans voor het echte aantal. Maar dit geeft je een beetje een indicatie met hoeveel organisch verkeer krijgt de website. Moet ik wel duidelijk bij zeggen dat het beter werkt voor wat oudere website dan voor nieuwere websites, vaak zijn die nog niet goed geïndexeerd etc.

En dat is het, zo eenvoudig is het. Dus bezoekersaantallen bijhouden van je eigen website dat kun je heel accuraat en heel eenvoudig doen door een statistiekenprogramma te downloaden en te installeren. Het aantal bezoekers van je concurrent meten of bijhouden, dat kan helaas niet, maar je kan wel een schatting maken van het verkeer wat ze ontvangen. Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt en ik hoop dat je de volgende keer weer kijkt of luistert waarin ik nog veel meer advies ga geven over conversieoptimalisatie, over Voice, over Youtube en over SEO.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *