A/B Test: Complete GRATIS Mini Cursus

by Bart van der Meer februari 05, 2020
AB test

Ontdek op deze pagina alles wat je moet weten over a/b testen

Wat is een A/B Test en Waarom is het Belangrijk?

A/B Testen Zijn Cruciaal om Je Conversies te Verhogen! Maar Wat is een A/B Test en Waarom is het dan Cruciaal? Ik leg het je uit!

Dus laten wij bij het begin beginnen, wat is een A/B test precies? Wat is de definitie of wat is een beknopte uitleg, die ga ik je geven.

Een A/B test is een methode om twee of meer versies te testen op één variabele waardoor jij ontdekt elke variant beter presteert op vooraf bepaalde prestatie indicatoren.

Een hele mond vol, en als toevoeging daarop: De controle groep krijgt de huidige versie van jouw pagina, site, e-mail of wat dan ook te zien die wordt aangeduid met, versie A en de uitdagende groep, de challenger, krijgt een variant te zien waarop een variabel is gewijzigd met versie B.

Als de test meer dan twee varianten heeft, dus bijvoorbeeld drie dan wordt de derde variant aangeduid als versie C, enzovoort natuurlijk.

Goed en nu even in normaal Nederlands.

Een A/B test betekent dat jij een tweede variant maakt van het gene wat jij wilt testen en in die tweede variant verander jij één ding.

Een variabel vervang jij op één manier,  en vervolgens stuur jij de helft van jouw doelgroep, van jouw publiek, van jouw bezoekers, dat kan van alles zijn, stuur jij naar de originele variant, degene die nu live staat, en de helft van de mensen stuur jij naar de andere variant om te kijken wat het verschil is in prestaties en wat die prestaties zijn dat is dan iets wat jij van te voren moet bepalen. 

Dus dat kan zijn: Omzet, dat kunnen zijn offerte aanvragen, dat kunnen zijn het openen van e-mail of het doorklikken in e-mails.

Ligt eraan wat jij test en hoe jij dat precies wit meten.

En simpel gezegd, bij een A/B test waar jij twee varianten hebt gaat dus vijftig procent van het verkeer naar de een en vijftig procent van het verkeer naar de ander, als jij een A/B/C test hebt dan krijgt elk variant drieëndertig procent enzovoort, want jij kan wel acht of tien versies tegelijk doen als je wilt.

Wat is het verschil tussen een A/B test of een 0/1 test?

En dat is iets wat wij veel horen wat niet altijd even duidelijk is, dus ik zal het even uitleggen.

Een A/B test is dat je tegelijkertijd twee of meer versies hebt draaien en het publiek wordt daaronder verspreid.

En dat zorgt ervoor dat jouw versies dus tegelijkertijd getest worden.

Een 0/1 test betekent dat jouw website eerst honderd procent op de ene manier is en omdat jij niet genoeg verkeer hebt kan jij geen A/B test draaien.

Dus wat doe je? Gewoon in de live omgeving, doe jij bijvoorbeeld in september heb je de nulversie, de originele versie, en dan in oktober zet je de website om naar de volgende versie, en dan ziet dus al het verkeer de nieuwe versie en de oude versie bestaat op dat moment niet meer.

En op die manier kan je zeggen: Oké, in december deed de site of shop dit, in oktober deed de site of shop dat, dus wat is het verschil in prestaties, wat is het verschil in omzet of in aanvragen?

Dus dat is niet hetzelfde, het ene is tegelijkertijd en het andere is achter elkaar en dan heb je bepaalde nadelen aan het achter elkaar draaien, namelijk dat september een compleet andere maand is dan oktober, dus er kunnen heel veel externe factoren zijn waarom de ene maand het beter of slechter doet.

En bij een A/B test heb jij dat niet, maar het nadeel van een  A/B test is dat jij meer verkeer nodig hebt dan voor een 0/1 test.

Waarop kan je A/B testen? 

Eigenlijk alles wat je in twee of meer versies kan splitsen om vervolgens te testen. 

Dus wat heel veel voorkomt is, op je website of shop van alles dus je header, je footer een bepaalde pagina een bepaalde soort pagina, dat je bijvoorbeeld alle  productpagina’s aanpast of alle diensten pagina’s aanpast, je kan e-mails testen, je kan advertenties testen, zeker op sociale media bijvoorbeeld maar ook op: Google Ads, eigenlijk alles waarvan je meerdere varianten kan maken die jij tegelijk kan laten draaien aan jouw publiek om te zien wat het verschil in gedrag is en het verschil in prestatie indicatoren is, dat kan je A/B testen.

Waarom is een A/B test nou zo ontzettend belangrijk?

Als je bezig bent met Conversie Optimalisatie dan ga je eerst een heel stuk onderzoek doen, dan ga je een hypothese vormen en dan ga je denken: Oke, al ik dit verander dan gaat mijn Conversie al omhoog of dan heb ik meer aanvraag of dan gaat mijn gemiddelde orderbedrag omhoog, dan wordt mijn site of shop beter.

Maar er is maar 1 manier om dat min of meer definitief te testen. En dat is door een A/B test te draaien.

Dat is de enige manier waarop jij zeker weet dat dat ene variabel of dat die ene variabel getest is en tegen de huidige versie is afgezet en op het moment dat de test is gedraaid zie je het resultaat, en dan kan je precies meten wat het verschil in bedrag is, en of het je daadwerkelijk helpt.

Dus een A/B test is een validatie eigenlijk van je onderzoek en van je gedachtegang om te zien of het in de praktijk ook echt zo is.

En een A/B test pas je dus ook alleen maar toe wanneer je eigenlijk van tevoren voldoende bewijs hebt opgebouwd of voldoende, goed genoeg ondersteunde hypothese hebt waarin je kan zeggen: Ik weet heel erg zeker of ik verwacht heel erg dat als ik dit verander dat dan de conversies omhoog gaan, dan pas ga je een A/B test toepassen, en niet van te voren.

Wat je dus absoluut niet moet doen is dat je een pagina ziet en denkt: Weet je, als ik dit verander dan denk ik dat misschien wel de conversie omhoog gaat, en dat je dan een A/B test gaat doen.

Dat is namelijk zonde van je tijd en van je geld en van dat verkeer, want ondertussen had je misschien een betere test kunnen doen, dus daar zijn andere momenten voor.

Dus een A/B test gebruik je echt alleen maar aan het einde van de conversie stap, als je al heel veel onderzoek hebt gedaan, een nieuw ontwerp hebt gemaakt en van alles heeft uitgezocht om te valideren, werkt het nu of niet?

En dat is het eigenlijk, dat is de basis uitleg van wat een A/B test precies is, waarom het zo krachtig is en wanneer je het toepast.

En ik ga nog veel meer video’s maken over A/B testen, hoe je het toepast, wat voor tools je ervoor gebruikt, tips, valkuilen etcetera, dus kijk vooral naar de volgende video’s en dan gaan we nog dieper duiken in de wereld van A/B testen.

Wanneer Zet je een A/B Test in?

Op welk moment van het conversie optimalisatie traject zet je precies een A/B test in? Ik leg het je uit!

Hoe Zet Je Een A/B Test op? Praktische Handleiding + Voorbeelden + Tips

Wil je een A/B Test Aanzetten, Maar Weet Je Niet Hoe Dat Werkt? Leer Exact Met Welke Software Je Welke Stappen Moet Ondernemen om een A/B Test te Maken.

Statistische Significantie & Power + Sample Size

Ontdek de Belangrijkste A/B Test Statistieken Waar Je Rekening Mee Moet Houden: Statistische Significatie & Statistische Power [Type 1 & 2 fout] + Berekenen van Je Steekproefomvang (Sample Size). Misschien wel het Meest Complexe, Saaie en Cruciale Deel van Je A/B Testen.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *