Mooi = Meer Conversie [Aesthetic Usability Quality Effect]

by Bart van der Meer april 27, 2019
Aesthetic Usability Quality Effect

Mooie Websites en Shops Converteren Beter en Geven Achteraf een Beter Gevoel. Het Aesthetic Usability Quality Effect Legt Uit Waarom.

Transcriptie: Mooi = Meer Conversie [Aesthetic Usability Quality Effect]

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je precies vertellen wat het aesthetic usability quality effect is. Ik ga je precies vertellen wat dit effect inhoudt, wanneer je het gebruikt, hoe je dat kan gebruiken om de conversies van je website of shop te verhogen en waarom jij als CRO analyst, als iemand die met conversie optimalisatie bezig is, heel erg moet opletten dat je niet ten prooi valt van deze bias. Dus als je bezig bent met conversie optimalisatie en je wil één hele specifieke cognitieve denkfout onder de knie krijgen en gebruiken om je website te verbeteren. Dan is dit helemaal geschikt voor jou.

Wat is het aesthetic usability quality effect? Nou, los van dat het moeilijk uit te spreken is, is het aesthetic usability quality effect een cognitieve denkfout die uitlegt dat dingen die als mooi worden gezien of ervaren, ook worden gezien als makkelijker in gebruik en gebruiksvriendelijker. En mooi is natuurlijk subjectief dus dat kan voor iedereen wat anders betekenen. Als de gebruiker het mooi vindt, wordt het dus automatisch als makkelijker en gebruiksvriendelijker ervaren. Heel simpel gezegd, als iets er mooi uitziet dan denken mensen automatisch dat het makkelijker in gebruik is en achteraf zullen ze altijd beamen dat het inderdaad makkelijker in gebruik was dan iets wat er minder mooi uitziet.

Daar komt ook nog bij dat dingen die er mooier uitzien, überhaupt gewoon een grotere kans hebben om gebruikt te worden, omdat het er nou ja, mooier uitziet. En dat betekent dus eigenlijk dat je het vertrouwen in een webshop of website kan vergroten door het design van de website of webshop mooier te maken. Ook al is er dus eigenlijk niet echt een directe rechtvaardiging voor dat vertrouwen of voor het feit dat mensen het makkelijker of gebruiksvriendelijker vinden. Puur omdat het er mooi uitziet vinden mensen dat. Dus dit is een krachtige cognitieve denkfout waar je handig gebruik van kan maken, gewoon door een mooie website of shop te hebben.

Maar er zit ook één heel groot gevaar aan. En dat is namelijk als je bezig bent met de website of webshop van je te verhogen qua conversies of te optimaliseren voor iets, dan kom je in je testen ook dit probleem tegen. Namelijk dat mensen kleine usability dingen, dus niet grote, niet dat de knop niet werkt maar kleine dingen niet melden omdat in hun beleving dat eigenlijk niet zo’n probleem was. En al was de website lelijker geweest, hadden ze dat wel benoemd. Dus het vormt zowel een kans, zorg ervoor dat je website er mooi uitziet maar als je onderzoek doet naar usability moet je dus heel goed opletten dat je niet ten prooi valt hieraan en dat dus kleine usability dingen niet worden genoemd omdat mensen denken ja, het zag er zo mooi uit, zo’n probleem was dat niet echt.

Nou dan is natuurlijk een belangrijke vraag van ja maar, wanneer is design nu mooi want dat is natuurlijk nogal subjectief. Dus daar heb ik geen eenduidig antwoord voor je op maar ik kan je wel een aantal dingen vertellen die doorgaans belangrijk zijn in of mensen iets mooi vinden of niet. Dus één gaat over symmetrie. Mensen zijn nou eenmaal dol op symmetrische dingen, dus als je je lay-out zo veel mogelijk symmetrisch kan laten worden, help dat doorgaans met het feit dat mensen het daardoor wat mooier vinden. Denk ook aan je kleurcontrasten, aan het font wat je gebruikt en het formaat van het font. Natuurlijk spelen afbeeldingen en knoppen daar een bepaalde rol in, ook dat je website of shop wat rustig is zodat mensen het makkelijker kunnen ervaren.

En zorg voor een duidelijke visuele hiërarchie van groot naar klein, zodat mensen heel goed weten, waar moet ik als eerste kijken en hoe beweeg ik me verder in de website. Dat is vrij abstract advies maar ik kan het niet beter voor je maken omdat het per website of webshop ontzettend verschilt. Dus ik kan alleen zeggen, denk over deze elementen na en check of dat goed geoptimaliseerd is aan jouw kant. Wat grappig is aan deze cognitieve denkfout is dat het niet alleen dus belangrijk kan helpen om je conversies te verhogen en dat het een soort nadeel kan zijn als je je usability testen draait maar ook de ervaring achteraf van een website of shop is dus heel anders voor mensen.

En dat betekent dat ze sneller geneigd zijn om mond-op-mond reclame te maken op het moment dat je website er goed uitzag. En ook dat hun ervaring zelf als ze die achteraf weergeven in een poll of in een gebruiksonderzoek, dat die dus doorgaans beter is. Dus er zijn echt meerdere redenen om te zorgen dat je website of shop er mooi uit moet zien. En het is ook heel erg gerelateerd aan bijvoorbeeld het halo-effect waarbij de eerste kwaliteit die ze van een mens of van een iets tegenkomen eigenlijk generaliseren naar de totale beleving van de mens of van het ding of van de website of shop in dit geval. Het is wel interessant om te vertellen hoe ze dit effect hebben gevonden als het ware.

Dus wat ze heel veel hebben gedaan is ze hebben toegekeken op gebruiker testen of testen van apps of van websites of shops en ze hebben niet zozeer gekeken naar wat mensen zeggen maar vooral naar het gedrag van de mensen. En zo vonden ze bijvoorbeeld dat kleine usability fouten bij de ene site wel worden genoemd en bij de andere niet. Wat hun daar ook bij opviel is dat als mensen het over het mooie design hebben tijdens CRO-onderzoek, tijdens bijvoorbeeld usability onderzoek, dat dat dus een rode vlag is voordat dit effect in werking treedt en dat je dus op moet letten dat ze niet over kleine usability fouten heen stappen.

En één van de dingen die je kan doen als je zo’n test draait of mensen nu bij je zitten ofdat je een survey afneemt of hoe je het dan ook doet, benadruk dat jij niet degene bent die de website heeft ontworpen of heeft bedacht of dat het jou geen bal uitmaakt wat mensen er daadwerkelijk van vinden en dat het je ook niet uitmaakt wat ze eventueel anders willen hebben of waar ze problemen mee hebben. Dat ze op die manier niet het idee krijgen dat jij ‘m ontworpen hebt en dat jij ‘m ook mooi vindt en dat ze ’t daarom niet durven te vertellen. Dat is eigenlijk alles wat ik over de aesthetic usability quality effect kan vertellen en dat is dus omdat het zo subjectief is, omdat mooi zo’n subjectieve term is.

Dus het beste wat dat je kan doen is een lijstje met elementen meegeven waarvan onderzoekers hebben gevonden dat dat een rol speelt in de overweging en ik zou vooral zeggen, zorg dat je site up-to-date is, dat die een moderne uitstraling heeft, besteed aandacht aan de elementen die ik genoemd heb en dat mooi een bepaalde factor speelt. En zorg ervoor dat als je testen draait of mensen interviewt dat je benadrukt dat de website of shop niet door jou gemaakt is, dat het jou niet uitmaakt of ze ‘m mooi vinden of niet of dat ze iets anders willen en dat je oplet dat niet kleine usability fouten over het hoofd worden gezien of niet worden gemeld puur omdat de website zo mooi is.

Ik zou zeggen, gebruik het aesthetic usability quality effect in je voordeel, zorg ervoor dat het je helpt om de ervaring in je conversies te verhogen.  En ik zie je graag weer terug want dan gaan we het nog veel meer hebben over natuurlijk conversie optimalisatie, over SEO, over YouTube en over Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *