Complete Uitleg Over Afbeelding SEO [Incl. Laadsnelheid Tips]

by Bart van der Meer mei 28, 2019
Afbeelding SEO

Afbeeldingen Spelen een Cruciale Rol in de Vindbaarheid in Google. Zowel van Je Website als de Afbeeldingen Zelf. Ontdek Hier Alles Wat Je Moet Weten Over Afbeelding SEO.

Transcriptie: Complete Uitleg Over Afbeelding SEO [Incl. Laadsnelheid Tips]

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en dit de complete uitleg over Afbeelding SEO of Image SEO. Ik ga je precies uitleggen hoe je afbeeldingen optimaliseert voor Google, waarom dat zo belangrijk is, waar je op moet letten. Zowel op de afbeelding als op de laadsnelheid, allemaal technische dingen. Dus als je veel afbeeldingen gebruikt in je website of in je shop, ik hoop dat je dat doet, dan is dit helemaal perfect, want in een keer ben je compleet up-to-date met alles wat je moet weten over Afbeeldingen en SEO.

Nou, en als we het over Afbeeldingen en SEO hebben, dan hebben we het over alle afbeeldingen die je op je website of je webshop online kan hebben. En ik ga het erover hebben hoe je die zo goed mogelijk kan inzetten om hoger te scoren in Google. Zowel de afbeelding zelf, als de pagina waar de afbeelding of afbeeldingen op staan. En dat is nogal belangrijk, want één zo’n afbeelding kan je pagina heel erg helpen om goed te score in Google en zeker als je meerdere afbeeldingen op de pagina hebt. Daarnaast komt in sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld als je zoekt op ‘rode damesjurk’, komen er afbeeldingen naar voren in de Google zoekresultaten. Daar wil je natuurlijk tussen staan. En mensen zoeken ook gewoon via Google Afbeeldingen naar afbeeldingen. En dan wil je natuurlijk ook bovenaan staan. En als laatste is het natuurlijk belangrijk dat als je veel afbeeldingen gebruikt, hoe je die dan het beste kunt inzetten zonder dat je daarmee de laadsnelheid en andere technische aspecten van je website in de weg zit. Nou we hebben het hier dan over andere soorten afbeeldingen. Dus het kan gaan om van die stock-afbeeldingen, foto’s, illustraties, infographics, gifjes, alles wat beeldmateriaal is valt in dit geval even onder afbeeldingen. En dat geldt dus ook voor alle bestandsextensies, dus .jpeg of .jpg, .png, .bmp, .gif, alle extensies die in feite een afbeelding maken, daar hebben we het nu over. En nu is meteen de cruciale vraag, is er eigenlijk een bepaalde soort afbeelding het beste voor SEO? En het antwoord daarop is, nou, ja en nee. Er is niet per se één type afbeelding, bijvoorbeeld een png, ten opzichte van een jpg, die beter scoort in Google of die beter wordt opgepakt of noem het maar op. Maar van de vier soorten extensies die je kan hebben is er wel duidelijk één in veel gevallen de allerbeste. Dat is namelijk de jpg. En de reden daarvoor is dat je een afbeelding zo klein mogelijk wil hebben zodat het de laadsnelheid van de pagina niet in de weg zit maar tegelijkertijd wil je ook dat je foto er goed uitziet en dat hij op alle beeldschermen helder te zien is.

Nou, en een jpg kan je heel makkelijk heel klein maken zonder veel verlies van kwaliteit, zonder helemaal verlies aan kwaliteit. Dus ik laat hier even vier afbeeldingen voorbij komen, want we hebben het met één foto even duidelijk in beeld gebracht. En zo kan je het zelf ook testen. Zo hebben we steeds vier keer dezelfde afbeelding gepakt en die verkleint en dan kan je hier het resultaat zien. Dus de .jpg afbeelding is 61kb geworden, wat echt heel klein is. En toch ziet het er echt heel mooi helder uit. De .png is 316kb geworden, dus dat is bijna zes keer zo groot, tussen de vijf en zes keer zo groot. En de .png is daarmee minder geschikt. Eigenlijk is de enige keer wanneer een PNG wel geschikt is als je een transparante achtergrond wilt hebben, want dat kan je niet op een JPG. Die staat dat niet toe, dan maakt hij de achtergrond wit. Maar bij een .PNG kun je een transparante achtergrond hebben. Dus als dat de bedoeling is of als dat nodig is, dan is een PNG je tweede beste optie. Dan de .GIF, die was 132kb dus die was een stuk kleiner dan de PNG maar moet je zien wat een kwaliteitsverlies je daarbij krijgt als je die verkleint in formaat. Dus die worden heel snel heel lelijk en zou ik je daarmee niet aanbevelen. .BMP is hetzelfde, is doorgaans het grootste, deze is 426kb en ook het lelijkste. Dus hier kan je duidelijk aan zien, gebruik JPG tenzij je transparante achtergrond hebt, gebruik dan een PNG. Het verkleinen van je afbeeldingen is echt cruciaal. En wij proberen altijd om een afbeelding maximaal 200kb groot te hebben. Maar het liefst eigenlijk 100 of minder. En doorgaans zou dat voor 80% van je afbeeldingen moeten lukken, want de meesten hoeven helemaal niet zo groot te zijn.

Gelukkig zijn er verschillende manieren en tools om je afbeelding te verkleinen. De simpelste manier is om je afbeelding in paint te zetten, hem te verkleinen en dan weer op te slaan. Maar dan moet je wel handmatig doen en is voor de kwaliteit van je afbeelding niet altijd perfect. Daarom heb ik hier zo even een lijstje gezet met verschillende online tools, de meesten zijn gratis, die je kan gebruiken om jouw afbeeldingen te verkleinen. Maar deze tools daar moet je wel één voor één de afbeeldingen in zetten. Heb je nou heel veel afbeeldingen, dan hebben we hier ook een paar tools waar je de afbeeldingen in kan zetten om ze in bulk te verkleinen. Zelfs als je afbeelding al online staat dan kan je hem nog steeds verkleinen. En hier zie je twee hele goede plugins die er heel goed in zijn je afbeelding te verkleinen zonder dat er verder iets gebeurt. Dus de WP Smush is een hele goede of de WWW Optimizer. Ik kan ze allebei van harte aanbevelen, ze doen hun werk heel erg goed. En het mooiste is nog, je hoeft er verder niks voor te doen. Je installeert die plugins en je laat ze hun werk doen en elke afbeelding die je vanaf dan upload, die wordt verkleind. En ze staan ook toe dat je soms tegen een kleine vergoeding alle afbeeldingen die je nu hebt ook verkleint. Dus je ben in één keer van al je problemen af als je WordPress gebruikt. Nou, als je een Magento Shop hebt of als je een ander platform hebt, dan zijn daar bijna altijd ook wel plugins voor. Dus je moet per platform op zoek gaan naar specifieke plugins die die afbeeldingen automatisch verkleint. Dus dat over het type afbeelding, de laadsnelheid en het formaat.

Maar dan is nog steeds de vraag; hoe zet je afbeeldingen nu in om bovenaan te komen in Google en om de pagina te helpen. Nou, om te beginnen raad ik je aan om in elk geval altijd één afbeelding per pagina te hebben. Dat helpt je ranking significant. Maar daarnaast raad ik je ook aan om op de top 5 resultaten te kijken en te kijken hoeveel afbeeldingen komen er voor op die pagina’s. En dan heb ik het niet over de header of de sidebars, maar echt in de content. En je wil eigenlijk zoveel mogelijk matchen met wat er in die top 5 staat. Dus als die top 5 resultaten allemaal maar één afbeelding hebben zou ik je aanraden om niet twintig afbeeldingen online te gooien. Tenminste, daar is een uitzondering op, daar kom ik nog op, maar meestal niet. Hebben alle top resultaten daarentegen heel veel afbeeldingen dan zou ik beginnen om dat ook te proberen. Want die top 5 resultaten, daar is Google blij mee, dus hoe dichter je daarbij in de buurt kan komen, hoe sneller Google snapt dat jij daar ook hoort te staan en vanaf daar kan je een verbeterslag gaan maken om nog beter te worden dan je concurrent. Maar natuurlijk moet je niet afbeeldingen toevoegen voor het toevoegen. Je moet altijd in de gaten houden; Hoe relevant zijn de afbeeldingen die ik toevoeg? Helpen ze een bezoeker? Heeft hij er wat aan. En doe ik dit niet voor Google, maar doe ik ditt ook om de bezoeker te helpen? En de tweede vraag is natuurlijk heel praktisch; Hoeveel afbeeldingen heb je? Of hoeveel afbeeldingen kan je voor zorgen? Dus hou dat altijd in gedachten. Dus aan de ene kant; Ja, je wil in elk geval in de buurt zitten van hoeveel afbeeldingen Google in de top 5 heeft staan. Maar als in de top 5 tien afbeeldingen staan en jij hebt gewoon twintig afbeeldingen zelf gemaakt die supergoed zijn, die een bezoeker heel erg helpen, die eigenlijk veel beter zijn dan wat er nu staat dan moet je dat natuurlijk toevoegen. Ik zou je vooral afraden om er heel erg onder te gaan zitten, want als de concurrent tien afbeeldingen heeft toegevoegd die eigenlijk allemaal wel relevant zijn en helpen dan is het meestal geen goed idee dat jij er maar vijf hebt, omdat jij daarmee niet dezelfde informatie kan overbrengen en Google dat meestal ziet als een slecht teken. Dus probeer te matchen wat je concurrenten hebben in de top 5 en ga er daarna overheen door nog betere, duidelijkere, gedetailleerde afbeeldingen toe te voegen die een bezoeker nog meer helpen.

Ja en dan kan je die afbeeldingen data mee gaan geven. En per afbeelding zijn er eigenlijk vier optimalisatie punten. Je hebt de naam van de afbeelding, die zie je op je computer vaak staan. Je hebt een Alt tag en een Alt tag staat voor Alternative tag of alternatieve tag. En dat betekent in feite als ik deze afbeelding niet kan tonen, wat moet ik dan laten zien aan de bezoeker als beschrijving zodat de bezoeker snapt waar die afbeelding over gaat? En hij gebruikt deze tag ook als een slechtziend of blind iemand op de website komt. Daarnaast heeft elke afbeelding een titel en dat is als je met je muis op de afbeelding gaat staan, dan verschijnt er zo´n wit balkje. Dat is de titel van de afbeelding. En je kan een caption toevoegen en dat is de tekst die onder een afbeelding verschijnt. Nou al die teksten vertellen iets aan Google over die afbeelding. En daar moet je zeker gebruik van maken. Dus ik raad je altijd aan om de bovenste afbeelding, de afbeelding die je als eerste tegenkomt, die Google dus ook als eerst tegenkomt, om die simpelweg de naam van je hoofd zoekwoord te geven. We hebben daar verschillende kleine testjes mee gedaan maar we kwamen toch tot de conclusie als die gewoon letterlijk, exact match het hoofd zoekwoord is, bijvoorbeeld ´SEO´ of ´basketballen´ of  ´lampen´ dan helpt dat de pagina in zijn totaliteit om te scoren en het helpt je afbeelding om te scoren. Ik zou je daarnaast aanraden om de Alt tag precies dezelfde naam te geven als de naam van je bestand. Dus gewoon letterlijk je hoofd zoekwoord. Voor de caption en de title is dat iets anders, want dat zien de bezoekers ook. Dus daar zou ik wel je hoofd zoekwoord in verwerken maar dan zou ik het iets natuurlijker maken. Dus maak er een klein zinnetje van of bijvoorbeeld dat je de zin maakt in plaats van ´lampen´ of ´lamp kopen´ kan je bijvoorbeeld ervan maken ´koop hier uw mooiste lampen´ of ´lampen kopen doet u bij bartslampen.nl´. Zodat als bezoekers dat zien, dat het er niet heel raar uitziet. Voor alle overige afbeeldingen geldt, één je kan daar net zo goed zoekwoorden in verwerken en dat kan eigenlijk een hele goede manier zijn om toch bepaalde zoekwoorden erin kwijt te kunnen, wat misschien niet lukte verderop in de pagina.

Maar je moet er wel voor waken dat je niet misbruik ervan maakt en dus die afbeeldingsnaam en die Alt tag vol gaat proppen met zoekwoorden en daardoor eigenlijk heel erg gaat spammen. Misschien dat het nog kan werken maar Google wordt steeds slimmer dus op den duur ga je daarvoor gestraft worden. Daarnaast raad ik je ook aan om eigenlijk bij de overige afbeeldingen toch wat natuurlijker te zijn. Dus niet één of twee woorden maar misschien iets meer een zin of een iets duidelijkere beschrijving, zodat zowel een bezoeker als Google er wat aan heeft. Want een pagina met twintig afbeeldingen die allemaal letterlijk zoekwoorden zijn, die dus eigenlijk totaal niet beschrijven wat er op die afbeelding staat, dat is een beetje raar. Maar het is wel zoekwoordgevoelig, dus probeer wel verschillende zoekwoorden in de afbeeldingen te verwerken. De enige uitzondering die ik zou hebben op dat je in de eerste afbeelding je hoofdzoekwoord verwerkt is als je jouw zoekwoord een Featured Snippet heeft en je wil graag op die Featured Snippet gevonden worden of je wil dat jouw afbeelding in die Featured Snippet komt te staan. Dus ik heb even een voorbeeld van zo’n Featured Snippet, daar zie je die afbeelding staan. Nou, als je daar wilt komen dan moet je de naam van de afbeelding, de naam van de vraag geven of van de zoekwoorden die gesteld worden. Zodat het matcht met die Featured Snippet en dat is misschien niet het allergrootste zoekwoord. Maar dat is wel een grote kans om met je afbeelding in die Featured Snippet te komen, terwijl misschien de rest van de Featured Snippet van een ander resultaat is. En dat kan dus bijvoorbeeld zijn, ‘Wat is SEO?’ of ‘Wat is linkbuilding?’ of ‘Wat is dit?’ of ‘Hoe werkt dat?’ of “Lijstje hiervan’ of ‘Voorbeeld daarvan’. Afhankelijk van jouw zoekwoord natuurlijk. Wat ook nog wel een belangrijk punt is om te weten is dat de Alt tag die je gebruikt in de afbeeldingen, dat die in feite gewoon meetelt als een geschreven woord op je pagina. Dus stel dat je heel druk bent met dingen als keyword density of ‘hoe vaak komt een bepaald zoekwoord voor in de tekst?’, moet je dus die Alt tags meetellen alsof het gewoon een zin is die op je pagina staat. Ook heb je een speciale code voor afbeeldingen. Structured data zo genoemd. En structured data is eigenlijk niks anders dan dat je bepaalde code toevoegt aan de pagina om aan Google duidelijk te maken, dit is dat, dit is dat, dit is dat. Bij producten kan je bijvoorbeeld aan een product kan je zeggen dit is de prijs, dit is de naam van het product, dit is de maat, dit is de kleur. En zo kan je ook tegen Google zeggen dat een afbeelding een afbeelding is. Die code die kan je vinden op schema.org en hier zie je een screenshot. De code is niet heel ingewikkeld. Maar zo kan je duidelijk maken dat een afbeelding een afbeelding is. Dus ik raad je zeker aan om op al je pagina’s, op al je afbeeldingen die structured data te gebruiken. Want niet alleen kan het Google net een zetje geven, in de toekomst schat ik in dat structured data steeds belangrijker gaat worden en daarmee kan je nu alvast een voorsprong halen op je concurrenten.

Dat is in feite alles wat je moet weten of afbeeldingen en SEO. Als je dit toepast dan komen je afbeeldingen hoog te staan in Google op het zoekwoord, want je hebt het zoekwoord in de afbeelding verwerkt, je pagina komt hoger te staan, want wederom omdat het zoekwoord het in zit en het zorgt ervoor dat de kans groot is dat jouw afbeelding ook in de Google zoekresultaten verschijnt. Als laatste tip wil ik je eigenlijk meegeven dat je geen stock foto’s moet gebruiken. Je hebt heel veel stocksites en daar kan je een foto kopen of je kan een gratis foto gebruiken. En dat zijn meestal van die standaard foto’s die je overal ziet. Het is 2019 en het is niet ingewikkeld om met een telefoon of op een andere manier een mooie foto te maken of een foto te bedenken. Je hebt paint, voor mijn part teken je iets, maar gebruik alsjeblieft je eigen afbeeldingen. Soms kan het zelf heel erg helpen voor linkbuilding maar dat is iets voor een andere video, maar het is zo irritant om naar die stock foto’s te kijken als je op een pagina zit. Het is eigenlijk meer een persoonlijke frustratie of misschien wel een conversie-ding, dan echt SEO, maar ik wil het je toch meegeven. Ik zou echt aanraden om gewoon nooit meer die stockfoto’s te gebruiken. En dat is het. Dus heeft veel succes met het checken van je afbeeldingen, checken of die klein genoeg is, checken of de naam en de Alt tags en de titels en de captions goed staan. En ga ermee aan de slag, zorg ervoor dat je meer bezoekers binnen gaat halen en ik zie je graag de volgende keer weer terug. We hebben nog veel meer tips, tricks, handleidingen, noem het maar op over Youtube, over Voice, over conversieoptimalisatie en over SEO.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *