Hoe Je Affect Heuristic Gebruikt om Jouw Conversies te Verhogen

by Bart van der Meer augustus 29, 2018
Affect Heuristic

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]In dit artikel kom je meer te weten over hoe je Affect Heuristic inzet om de conversies van jouw website of shop te verhogen. Je leert in dit artikel precies wat Affect Heuristic is en wat het inhoudt. Om goed uit te leggen wat Affect Heuristic is en hoe het werkt, lees je daarna een aantal voorbeelden. Tot slot krijg je een aantal concrete tips over hoe je Affect Heuristic zelf kunt toepassen.

Wat is Affect Heuristic?

Affect Heuristic (of affectieve heuristiek in het Nederlands) is een beslissingsmechanisme waarbij het beslissingsproces van mensen verkort wordt, omdat ze reageren vanuit hun emotie. Zonder dat ze uitgebreide research doen en informatie nodig hebben, zijn ze in staat om een beslissing te nemen, op basis van hun emoties.

Deze techniek wordt vooral vaak ingezet om de voor- en nadelen van een bepaalde keuze af te wegen. Je maakt slim gebruik van de emotionele staat waarin je potentiële klant is, om zo je product of dienst aan hem of haar te verkopen. Het is afhankelijk van jouw product of dienst op welke emotie van je potentiële klant je in moet spelen om je conversie te verhogen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

Affect Heuristic Voorbeeld

Je gebruikt affectieve heuristiek dus door slim in te spelen op de emoties van mensen. Bepaalde woorden, afbeeldingen of acties hebben een bewezen invloed op de emoties van mensen en dus ook op jouw potentiële klanten.

Hoe je je ergens bij voelt, beïnvloedt je gedrag en beslissingen. Een voorbeeld: je staat op het punt om te verhuizen en één van de dingen die je mee moet nemen is een antieke klok. Er zijn 2 situaties: je hebt de klok jaren geleden van je grootouders gehad, die inmiddels overleden zijn. In de tweede situatie heb je de klok gekregen van een ver familielid, je weet niet eens meer van wie precies. Hoe groot is de kans in beide gevallen dat je de klok gaat verzekeren tegen beschadiging of kwijtraken tijdens de verhuizing? Op basis van onderzoeken blijkt dat de kans dat je de klok verzekert in de eerste situatie 2 keer zo groot is: de klok heeft immers een grote emotionele waarde voor je.

Een ander voorbeeld: je bezoekt 2 webshops waar verzorgingsproducten verkocht worden. Op de eerste website zie je oprecht lachende mensen, die zichtbaar blij zijn met de producten die ze gebruiken. Op de tweede website zie je mensen met een neutrale of zelfs wat boze uitstraling. De kans is groot dat je ervoor zult kiezen om je verzorgingsproducten bij de eerste webshop aan te schaffen. Lachende mensen roepen namelijk een goed gevoel op. Een gevoel dat het goed zit.

Tips Hoe Je Affect Heuristic toepast om Conversies te Verhogen

Ook op jouw website of in jouw webshop is Affect Heuristic toe te passen om je conversies te verhogen. Als website- op webshopeigenaar moet je uitvinden welke emotionele staat het beste past bij jouw product. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Laat afbeeldingen van lachende mensen met jouw producten zien
  • Vraag je mensen om bijvoorbeeld hun abonnement te verlengen? Speel dan voorzichtig in op een melancholisch gevoel: laat weten dat je het jammer zou vinden als ze zouden vertrekken
  • Speel in op angst als je een product of dienst verkoopt dat risico’s verkleint, zoals een verzekering, of een veiligheidshelm.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *