Wat is het Ambiguity Effect en Hoe Werkt Het?
Dit artikel vertelt je wat het ambiguity effect is, hoe dit effect werkt en waarin we dit effect terug zien komen. Ook vind je in dit artikel enkele voorbeelden en geven we praktische tips om op je eigen website in te kunnen spelen op dit ambiguity effect.
Wat is het ambiguity effect?
Onder het ambiguity effect verstaan we een cognitieve denkfout, waarbij onze manier van beslissen samenhangt met het ontbreken van informatie over de gevolgen van deze keuze. Zo is men geneigd om te kiezen voor een optie waarbij de kans op het potentiële voordeel van deze beslissing vooraf bekend is. Ook wanneer het potentiële voordeel van een optie waarbij we de kans op succes niet weten veel groter is.
Ambiguity effect voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin het ambiguity effect terugkomt, is het afsluiten van een hypotheek voor de aankoop van een woning. Men geeft hierbij de voorkeur aan een hypotheek met een relatief lange rentevaste periode. Hiermee laat men de kans liggen om te profiteren van een renteverlaging gedurende de looptijd van de hypotheek. Ook voor andere leningen geldt dat men normaliter zal kiezen voor een rentevaste lening.
Niet alleen bij het afsluiten van een lening zien we het ambiguity effect terugkomen. Kijk ook naar een investering op de beurs. Een risico-averse belegger zal altijd kiezen voor staatsobligaties, daar waar het potentiële rendement van een investering in bijvoorbeeld aandelen of valuta groter is. Bij staatsobligaties weet de belegger wat de kans op succes is, terwijl dit bij aandelen niet vaststaat.
Ambiguity effect tips
Om te voorkomen dat het ambiguity effect ertoe leidt dat potentiële klanten voor een concurrent kiezen, is het belangrijk om de verwachte resultaten van een dienst of product zo goed mogelijk te omschrijven. Des te groter de onzekerheid voor een consument, des te groter is ook de kans dat het ambiguity effect opspeelt. Welke meerwaarde biedt het product of de dienst een klant? Het gebrek aan informatie vormt de voornaamste trigger voor het ambiguity effect bij consumenten.