Wat is Anchoring or Focalism en Hoe Werkt Het?

Dit artikel legt uit wat anchoring or focalism is en hoe dit werkt. Ook beschrijven we situaties waarin deze cognitieve denkfout terugkomt. Evenals dat we praktische tips geven om anchoring of focalism toe te passen op je eigen website.
Wat is anchoring or focalism?
Onder anchoring or focalism verstaan we een cognitieve denkfout, waarbij mensen te sterk vasthouden aan een klein stukje van de beschikbare informatie bij het maken van beslissingen. Dit kleine stukje informatie noemt men het anker, de “anchor”. Het maakt dat beslissingen onjuist kunnen zijn, doordat belangrijke informatie mogelijk niet voldoende meegewogen wordt in een beslissing. Vaak bevindt dit anker zich in het eerst deel van de beschikbare informatie.
Anchoring or focalism voorbeeld
Anchoring or focalism komt onder meer terug in onderhandelingen over de prijs. Een van de betrokken partijen zal een eerste bod uitbrengen, waarmee het anker gezet is. Op dat moment wordt dit kleine stukje informatie gezien als het startpunt voor verdere onderhandelingen. Daar waar dit startpunt wellicht afwijkt van het startpunt wat gekozen zou zijn als alle beschikbare informatie in acht zou zijn genomen.
Ook het vergelijken van producten kan als anchoring or focalism gezien worden. Als partij A een product voor prijs X aanbiedt, vormt die prijs het anker van de consument. Biedt partij B het product voor hogere prijs Y aan, dan zal de consument afhaken.
Anchoring or focalism tips
Er zijn verschillende manieren om in te spelen op anchoring or focalism op je eigen website. Houd er bijvoorbeeld rekening mee, dat het anker gezet kan zijn door een concurrent. Zie hiervoor het reeds beschreven tweede voorbeeld. Zou jouw prijs van een product of dient hoger zijn dan bij de concurrent, dan haakt een consument mogelijk al snel af. Door duidelijk aan te geven wat jouw unieke verkooppunten (USP’s) zijn, kun je het anker van de potentiële klant verplaatsen. De USP’s geven immers aan dat jij een meerwaarde levert ten opzichte van de concurrent.