Wat is Associative Priming en Hoe Werk Het?
Op deze pagina lees je wat associative priming, ook wel context priming genoemd, is en hoe dit werkt. Daarbij geven we een voorbeeld van een situatie waarin associative priming terugkomt, evenals dat je een aantal praktische tips vindt om hierop in te spelen op je eigen website.
Wat is associative priming?
Onder associative priming verstaan we het fenomeen, waarbij mensen onbewust verbanden leggen tussen verschillende woorden of voorwerpen. Daar waar deze woorden of voorwerpen niet per definitie binnen dezelfde semantische categorie hoeven te vallen. In de meeste gevallen komt associative priming voor in dezelfde modaliteit. Dat wil zeggen, dat een specifiek woord vaak geassocieerd wordt met een ander woord. Evenals dat een afbeelding geassocieerd kan worden met een andere afbeelding. Een associatie tussen verschillende modaliteiten komt voor, maar is minder gebruikelijk.
Associative priming voorbeeld
Een goed voorbeeld van associative priming is de gedachte, dat in een zin met “arts” ook het woord “medicijn” of “dokter” voorkomt. Daar waar “arts” ook gecombineerd zou kunnen worden met andere woorden, zoals “brood” of “weegschaal”. Vergelijkbaar met dit voorbeeld, is het associëren van een afbeelding met een zwembad met een afbeelding waarop een zwemband te zien is.
Het concept associative priming speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van stereotyperingen waaraan mensen vasthouden. Denk bijvoorbeeld aan het feit, dat iemand in pak vaak geassocieerd wordt met een kantoorbaan of een rechtse politieke partij. Daar waar er vaak helemaal geen reden is om aan te nemen dat deze gedachte juist is.
Associative priming tips
Associative priming is onder meer interessant voor het bundelen van verschillende producten of diensten. Iemand die op zoek is naar een nieuwe broek, zoekt wellicht ook naar een broekriem. Combineer producten en laat deze naar elkaar verwijzen op de individuele productpagina’s. Op deze manier speel je slim in op associatieve priming onder consumenten.