Wat is Attention Ratio en Hoe Werkt Het?
In dit artikel lees je wat de attention ratio is en hoe dit werkt. Ook geven we je een voorbeeld van een praktijksituatie, waarin dit fenomeen voorkomt. Evenals dat je onderaan dit artikel een aantal tips vindt om op je eigen website in te spelen op dit fenomeen.
Wat is attention ratio?
Onder de attention ratio verstaan we het fenomeen, wat beschrijft dat personen geneigd zijn te kiezen voor de optie waarop de meeste aandacht gelegd wordt. Des te meer een button op de pagina van je website opvalt, des te groter is de kans dat een gebruiker op deze button klikt in plaats van op een hyperlink in de tekst zelf. Verschillende factoren bepalen in welke mate een bepaald object opvalt. Denk aan het formaat hiervan, de gebruikte kleuren, enzovoorts.
De attention ratio wordt ook wel uitgedrukt als de ratio tussen het aantal dingen wat een gebruiker kan doen en het aantal dingen wat deze gebruiker zou moeten doen. In de basis zou de attention ratio standaard 1:1 moeten zijn. Dat wil zeggen dat iedere pagina op de website een eigen doel zou moeten hebben. Denk hierbij aan het aanzetten van de gebruiker tot het doen van een aankoop of het opvragen van een offerte.
Attention ratio voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin de attention ratio opspeelt, is het gebruik van een grote button in het midden van het scherm. Bij voorkeur een button in een opvallende kleur. De aandacht van een gebruiker zal direct op de button vallen, wat de kans zeer groot maakt dat een gebruiker op deze button klikt.
Ook het verwijderen van het menu op een pagina is een vorm van het optimaliseren van de attention ratio van een gebruiker. De gebruiker wordt in dit geval direct aangezet tot het gebruik van de button en hyperlinks die nog wel op de pagina staan.
Attention ratio tips
Reeds werden een aantal voorbeelden gegeven van toepassingen die je helpen de attention ratio op je website te optimaliseren. Wanneer een pagina meerdere doelen zou hebben, is het slim om deze op te delen in twee losse pagina’s. De pagina’s kunnen hierbij onderling naar elkaar verwijzen. Een gebruiker die al overtuigd is van een product of dienst, zal deze direct aanschaffen op pagina X. Voor gebruikers die een laatste zetje nodig hebben, kun je een verwijzing naar pagina Y opnemen.