Wat is het Audience Effect en Hoe Werkt Het?
Op deze pagina lees je wat het audience effect is en hoe dit werkt. Ook geven we je een voorbeeld van een situatie waarin het audience effect op te merken valt. Evenals dat je onderaan dit artikel mogelijkheden vindt om hier in je eigen marketingplan op in te spelen.
Wat is het audience effect?
Het audience effect, wat ook wel social facilitation genoemd wordt, is een fenomeen die betrekking heeft op ons gedrag. Het fenomeen beschrijft hoe mensen zich anders gedragen in het bijzijn van anderen, dan wanneer zij alleen zijn. Dit valt te verklaren door het feit dat mensen een bepaalde uitstraling nastreven, of op een bepaalde wijze gezien willen worden door anderen. Naast het uiterlijk, speelt het gedrag en karakter van personen hier een belangrijke rol in. Overigens hoeven anderen niet in direct contact te zijn met de persoon die zijn of haar gedrag aanpast aan de omgeving. Ook het idee dat anderen een persoon bekijken, kan ertoe leiden dat deze persoon zijn of haar gedrag verandert.
Audience effect voorbeeld
Er zijn verschillende voorbeelden van situaties te bedenken, waarin het audience effect herkend kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een feestje. Personen zijn hierbij mogelijk veel nadrukkelijker aanwezig in het bijzijn van anderen, dan wanneer zij dit feestje alleen zouden bezoeken. Door nadrukkelijker aanwezig te zijn vallen zij op.
Andersom kan het audience effect ook betekenen dat personen zich terugtrekken en rustiger zijn in het bijzijn van anderen. Mogelijk is een persoon extrovert op het moment dat deze alleen is en individuen tegenkomt, terwijl deze zich introvert opstelt in een grotere groep.
Audience effect tips
Onder meer op straat kan slim ingespeeld worden op het audience effect. Denk aan straatverkopers die inspelen op mensen die samen op pad zijn. Mensen zullen hierbij eerder geneigd zijn goede doelen te steunen, dan wanneer zij alleen lopen. Immers, mensen willen anderen hun goede wil tonen.
Ook online kun je inspelen op het audience effect. In de productomschrijving kun je bijvoorbeeld opnemen, dat een product consumenten helpt op te vallen in het bijzijn van anderen. Zoals reeds in het voorbeeld genoemd werd, kan deze wens aan de basis liggen van het audience effect.