Wat is Automation Bias en Hoe Werkt Het?
Wat is de automation bias, hoe werkt deze en in welke voorbeelden zien we deze bias terugkomen? Op deze pagina lees je hier meer over! Ook vind je onderaan dit artikel meer informatie over de manier waarop je op je website in kunt spelen op deze bias.
Wat is de automation bias?
Onder de automation bias verstaan we een cognitieve denkfout. Deze denkfout beschrijft dat mensen meer waarde hechten aan de suggesties die door een geautomatiseerd systeem gedaan worden, dan aan de suggesties van een mens. Hierbij maakt het niet direct uit of een persoon de adviseur kent of niet. Dit hangt samen met het idee dat een geautomatiseerd systeem een nauwkeurigere beslissing neemt, dan een mens die zich kan laten leiden door diverse factoren.
Automation bias voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin de automation bias terugkomt, is het opzoeken van treintijden. Mensen zullen sneller afgaan op het advies wat de app op hun mobiele telefoon geeft, dan op het advies van een willekeurige medereiziger. De gebruiker gaat er hierbij vanuit dat het advies wat de app geeft betrouwbaarder is, dan die van andere reizigers.
Ook in het bedrijfsleven herkennen we de automation bias. Denk aan een situatie waarbij een manager een inschatting probeert te maken van de prestaties van het bedrijf. De manager kan hierbij informatie opvragen bij verantwoordelijke medewerkers. Sneller zal de manager echter kiezen voor het analyseren van geautomatiseerde KPI’s.
Automation bias tips
Het kan slim zijn om een vergelijkingstool op je website op te nemen, naast of in plaats van geschreven adviezen. De vergelijkingstool zal op basis van de input van een consument bepalen welke verzekering, welk product of bijvoorbeeld welk type contract het beste bij hem of haar past. Op basis van de automation bias zullen consumenten de uitkomst van zo’n vergelijkingstool sneller als betrouwbaar inschatten, dan een geschreven advies bij producten.