258.000 Euro aan B2B Leads Genereren in 6 Maanden [SEO & YouTube Case Study]

by Bart van der Meer september 17, 2019
Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik heb weer en te gekke SEO-casestudie voor je, hoe we meer dan 258000 euro aan leads genereerden voor een klant in 6 maanden tijd. En zoals je gewend bent van ons ga ik je precies vertellen wat de situatie eerst is, wat we hebben gedaan, wat voor resultaat dat heeft opgeleverd, ik ga je vertellen wat het gekost heeft, precies hoe we het hebben gedaan, dus als je ook meer leads wil genereren dan ga je heel veel waarde halen uit deze video of deze podcast of dit blog als je kijkt, luistert of leest. En hopelijk inspireer ik je om zelf aan de slag te gaan en meer leads voor jezelf te genereren. Dus meer dan 2,5 ton aan leads in 6maanden, dat is nogal wat, dus ik ga even bij het begin beginnen. Onze klant is een dienstverlener en belangrijk om te noemen is dat die dienstverlener redelijke hoge orderbedragen heeft. Dus een order begint bij ongeveer 750 euro maar de meeste klanten beginnen eigenlijk pas echt bij 3000 euro en het loopt al snel op naar bijvoorbeeld 6000 of 12000 euro per order. Dus belangrijk om te weten dat de order waarde voor deze klant best hoog is. En als de klant zou mogen kiezen dan neemt die eigenlijk het liefst alleen een klant aan vanaf die 6000 euro per opdracht. En de reden daarvoor is dat dat gewoon doorgaans wat betere klanten zijn. Dus onze focus lag op de middel tot hoge kwaliteit klanten vanaf 6000 euro per maand. En we hebben voor deze klant een combinatie gedaan van een YouTube en een SE0-strategie. Dus ik zal je eerst even vertellen hoe het YouTube kanaal en de website het deed voordat we aan de slag gingen. Dus het YouTube kanaal had in de eerste 6 maanden van 2018 niet zo heel veel, het hele kanaal had ongeveer 15000 views wat op zich voor een business-to-business kanaal aan de ene kant niet verkeerd is maar het is ook niet heel veel. Er stonden wat video's online, niet heel veel, geen abonnementen of abonnees of vrijwel geen abonnees dus het YouTube kanaal was er wel, stond er al een tijd maar deed in de eerste helft van 2018 niet echt veel. De SEO in de eerste 6 maanden leverde één à twee aanvragen op, totaal negen in de eerste 6 maanden van 2018, dus niet heel spannend, er zat één opdracht bij van 6000 euro die uiteindelijk door is gegaan dus van de 9 opdrachten is er maar één doorgegaan en het aantal bezoekers zat op ongeveer 750 per maand, waar ook een stuk branded search inzit, dus ja eigenlijk zit je op een bezoekersaantal van ongeveer 600 in de maand wat echt organisch binnenkomt. En de website ontving ongeveer 80 backlinks en we zijn ook gaan linkbuilden voor de klant, dus vandaar dat ik dat even noem. Dus dat is de setting, dus ongeveer 600 bezoekers per maand, 1500 views over 6 maanden op YouTube en een backlink of 80. En toen zijn we aan de slag gegaan. We zijn begonnen om het YouTube kanaal een boost te geven en dat zijn we eigenlijk gaan doen door dat bedrijf zeg maar wat op te voeden, dat ze met enige regelmaat filmpjes gingen maken. Dus in eerste instantie is het vooral gegaan om het proces eigenlijk in werking te zetten dat het maken van YouTube filmpjes een proces is binnen het bedrijf. En we dus begonnen met simpele video's die gewoon bepaalde begrippen uitleggen of bepaalde uitleg geven over een situatie of over een bepaald probleem. Dus niet hele ingewikkelde video's, ook niet extreem lange video's maar laten we eerst maar eens beginnen met gewoon een paar belangrijke begrippen wat niet te moeilijk is om uit te leggen. En voor de meeste bedrijven is dat niet te moeilijk want die kennis zit vaak toch al binnen het bedrijf of binnen de medewerkers. Daarbij hebben we heel erg duidelijk nadruk gelegd op de authenticiteit van het bedrijf en dus niet per se op de videoproductie op de waarde daarvan over, hoeft er niet flashy uit te zien of heel gelikt uit te zien, nee het moest vooral authentiek zijn en de kwaliteit van de inhoud moest goed zijn en daarna kunnen we altijd nog gaan editen en de camera opstellingen gaan verbeteren. De eerste maand dat we zijn gestart was het vooral voorbereiden, dingen uitleggen, plannen maken en daarna zijn we de video's gaan opschalen met als doel om uiteindelijk ongeveer 3 video's per week te maken. Nou en dat is na die 6 maanden gelukt. Maar die eerste 6 maanden is echt een proefperiode geweest dus we hebben ons niet gefocust op abonnees, dat komt voor een deel omdat we gewoon wilden focussen op de inhoud en het forum op de video's en het überhaupt voor mekaar krijgen om er drie per week te maken. Maar dat komt ook omdat heel veel van deze klanten hebben gewoon een probleem dus die kijken waarschijnlijk 1 video, misschien twee, daarna nemen ze hopelijk contact op, dan is het probleem opgelost en dan houden ze zich er nooit meer mee bezig. Dus de kans is groot dat heel veel views of heel veel mensen die kijken zeg maar eenmalig zijn. Dus het aantal views en het aantal abonnees was niet de hoofdfocus, het ging om kwaliteit en natuurlijk de leads die daar uit komen. Op het gebied van SEO zijn we zoals altijd begonnen met een technische audit en een zoekwoordenonderzoek. Nou de techniek van de site zat eigenlijk heel goed in mekaar, interne linkstructuur was goed, structured data zat er al in, hij laadde snel, https, ja gewoon eigenlijk alle belangrijke factoren zaten er al in. Dus dat was top. En qua zoekwoorden hebben we gewoon zowel op longtail als shorttail als mediumtail zoekwoorden gevonden waar we wel iets mee kunnen. Dus we zijn begonnen met bloggen te schrijven die ergens tussen de 500 en de 1500 woorden zaten. Nou sommige van die bloggen waren wat complexer, dat betekent dat het onderwerp wat moeilijker was of de uitleg wat moeilijker was dus daar komt bij dat wij ook nieuw waren in die branche, dus we maakten ongeveer 4 blogposts per maand en ik zeg nu blogposts maar sommige zijn ook gewoon landingspagina's dus gewoon letterlijk heb je dit probleem, bel ons en dan kunnen we je helpen. Andere waren blogposts die wat meer informatief waren of iets meer gericht op mensen die net iets hoger in de salesfunnel zitten, dus die niet al klaar zijn om te converteren maar die net daarboven zitten of zich nog oriënteren. Dus ongeveer 4 blogposts per maand maakten we. En parallel daaraan zijn we ook gewoon meteen begonnen met linkbuilding en dat zijn we langzaamaan laten groeien in die 6 maanden. En toen we begonnen in 2019 toen waren er dus ongeveer 80 verwijzende domeinen naar die website. Dus dat is wat we zijn gaan doen, dan nu een heel makkelijk overzicht van de resultaten. En dan begin ik even waar ik net was, namelijk bij de backlinks. Na de tweede helft van 2019 verwezen er ongeveer 140 domeinen naar die website toe, dus we zijn van 80 naar 140 gegroeid, maar van die 60 nieuwe hebben wij ongeveer 40 backlinks ontwikkeld. Dus 40 delen door 6 betekent dat we er ongeveer 6 à 7 per maand bij hebben laten komen. Hiervoor hebben we een hele grote diversiteit aan tactieken gebruikt, dus we hebben een gastblog of een aantal gastbloggen geplaatst, we hebben gewoon content gemaakt en daar outreach voor gedaan, we hebben dingen gesponsord, dingen gereviewd. Dus we hebben een grote variëteit aan linkbuilding tactieken toegepast, in totaal zo'n 15 tactieken met wisselende resultaten. Dus 60 backlinks in totaal erbij. De YouTube views zijn omhoog gegaan van de eerste helft 2018 hadden we er 1500, de eerste helft 2019 waren dat er 5000. Dus grofweg iets meer dan 3 keer zoveel. Nou dat zijn nogal wat views als je echt gaat voor kwaliteit in een bepaalde business-to-business branche. Bij YouTube denken de meeste mensen dan meteen aan miljoenen abonnees en honderdduizenden views op z'n minst maar dat is voor business-to-business helemaal niet nodig om veel leads te krijgen zoals ik je zo meteen zal laten zien. Dus het aantal views was sterk toegenomen, het aantal abonnees niet, dat was al wat we min of meer verwachtten, het is nou eenmaal niet echt een kanaal voor abonnees, dus dat zijn er nog steeds nauwelijks maar dat geeft niet, dat is niet de focus. Qua organische bezoekers zijn we van 5200 bezoekers in de eerste helft van het jaar 2018 gegaan naar zo'n 14000 bezoekers in de eerste helft van 2019. Dus ook het aantal bezoekers via SEO is zo'n beetje verdrievoudigd en eigenlijk is het wel verdrievoudigd als je al die branded searches eruit haalt die gewoon zoeken op de bedrijfsnaam. Maar hoe zat het dan met die leads en die offerte aanvragen en ook nog wel een belangrijke vraag waar je misschien mee zit, ja, das leuk offerte aanvragen maar hoeveel daarvan gaat ook echt door? Dus ik heb alles even goed voor je op een rijtje gezet. In januari kwam er niks binnen, geen offerteaanvragen en er is dus ook niks geclosed. Dus dat is zelfs onder gemiddeld van het jaar 2018 maar het is wat het is. In februari kwamen er 3 offerteaanvragen binnen, alle drie van 3000 euro per stuk en alles is afgeketst dus helaas ook in februari was er geen omzet binnen. In maart kwam er een offerteaanvraag binnen van 3000, één van 650 euro, nog twee van 3000 en één van 18000 euro, in totaal dus 27500 euro aan offerteaanvragen in de hele maand maart maar ook hiervan helaas ketste alles af, er kwam geen opdracht binnen. Dus het eerste kwartaal was niet het beste kwartaal ooit zal ik maar zeggen maar we weten als we deze strategie aanhouden dan komt het vanzelf goed. En daarbij is het ook zo en dat weten de meeste opdrachtgevers ook, wij kunnen de leads wel binnenhalen, als die leads maar goed zijn, dan is het aan de opdrachtgever om die te closen en het gebeurt nou eenmaal wel eens, ook al zijn de kwaliteit van de leads goed, nou ja dat je ze niet binnenhaalt, het gebeurt. Maar dat veranderde allemaal in de maand april. In april kwam er in totaal voor 30000 euro aan leads binnen, waarvan 10000 euro geclosed was. Zodat ze ongeveer 30% en dat is wat je in de meeste branches ziet, dat ongeveer 1 op 3, à 1 op 4 wordt geclosed. Dus dat was de eerste 10000 euro binnen en toen vanaf dat moment waren we lekker op dreef want in mei kwam voor 140000 euro aan offerteaanvragen binnen en hoewel dat kwam omdat er 2 grote tussen zaten, één van 60000 en één van 41000 hadden we toch ook weer 6 aanvragen waar er tussen de 1 en de 2 voorheen normaal was dus ook het groeiende aantal aanvragen was top. En van die 140K is er 50000 euro doorgegaan als opdracht dus wederom ongeveer 30% is doorgegaan. In juni zakte dat weer iets terug, in totaal wel weer 6 aanvragen, in totaal voor 52000 euro en er is 12000 euro daarvan binnengehaald. Dus iets onder de 30%. Dus in totaal 258000 euro aan offerteaanvragen in die 6 maanden wat is aangevraagd, daarvan is 82000 euro van de omzet binnengehaald, dus ongeveer 30%. Er staat nog 63000 euro uit aan offertes, daar is nog geen antwoord op, als daarvan ook ongeveer 30% doorgaat is dat dus nog 20K, 20000 euro wat binnenkomt en in totaal maakt dat dus 1000000 euro aan opdrachten vanuit die ja, 250000 euro aan leads. Dus als je dit extrapoleert naar de 2e helft van 2019 dan heb je ongeveer 527000 euro aan offerteaanvragen en ongeveer 200000 euro die je dan daadwerkelijk binnenhaalt. En natuurlijk is dat geen gegeven want je hebt zo meteen de vakantieperiode maar je zou ook kunnen zeggen dat meestal aan het einde van het jaar het weer wat drukker wordt dus we moeten het zien. Maar het zou me niet verbazen, zeker niet omdat de resultaten van deze organische groei zowel qua YouTube als qua SEO gewoon min of meer permanent zijn dus waarom zouden we niet nog een keer deze resultaten binnen kunnen halen. Sterker nog, eigenlijk is het nog veel extremer. Want die eerste paar maanden, niet alleen kwamen er weinig offerteaanvragen binnen, het ging ook allemaal niet door. Vooral die laatste twee maanden dus mei en juni waren echt super maanden, dus wat als we daar nu eens de norm van maken en die twee maanden door extra poleren naar de volgende 6 maanden van 2019, maar als je die twee maanden pakt als norm dan komt er nog 576000 euro aan leads aan in de tweede helft van het jaar, als daarvan weer ongeveer 30% doorgaat dan heb je dus daarover nog 190000 euro extra boven de ongeveer 100000 euro die nu al is doorgegaan. Oftewel, dan heb je zo'n beetje 3 ton aan opdrachten en dat is al bijna een miljoen aan leads binnen in 1 jaar tijd door je SEO en je YouTube goed toe te passen. En ik zou niet weten waarom niet, want alle SEO resultaten zijn goed, we staan goed bovenaan, we hebben wat we willen, qua YouTube loopt het lekker en er komen alleen maar meer en meer video's bij, dus ik zou niet weten waarom dit niet gaat lukken voor de tweede helft van het jaar. Maar dan heb ik je nog beloofd antwoord te geven op een hele belangrijke vraag, namelijk, maar wat heeft dit dan gekost als het zoveel oplevert? Nou, ik ga je niet letterlijk de prijs geven maar dat is niet omdat ik niet transparant wil zijn maar da's omdat je er niks aan hebt, want afhankelijk van deze klant heb je bepaalde tijd nodig, afhankelijk van de branche heb je bepaald onderzoek nodig, iemand moet de video's maken, iemand moet ze uitschrijven en misschien heeft het helemaal geen zin om video’s wel of niet te maken in jouw branche. Datzelfde geldt voor de landingspagina's en de blogposts die we hebben gemaakt, dus of dit op jou van toepassing is of jouw branche of jouw niche of jouw dienstverlening of praktijk. Ja, dat weet ik gewoon niet dus als ik je nu een prijs geef, dan denk je dat dat het kost maar dat is niet zo want dat is afhankelijk van heel veel factoren, dus het kan zijn dat je precies hetzelfde kan doen maar dan voor de helft en het kan zijn dat je precies hetzelfde kan doen maar dat het je 2 of 3 keer zoveel kost dus het hangt van zoveel af dat ik je niet letterlijk de prijs ga geven. Wat ik je wel kan zeggen is dat dit een hele goeie ROI heeft opgeleverd in de eerste 6 maanden al. En dat we voorlopig nog niet gaan stoppen. En het tweede is dat je deze strategie met een combinatie met YouTube en SEO al kan uitvoeren vanaf 1000 euro per maand. Dus eigenlijk is deze strategie voor elk bedrijf te doen of te regelen. Afhankelijk van heel veel factoren zoals wat voor bedrijf je bent, hoe je het precies voor je ziet, wat je wil aanpakken, wat je wel of niet wil vertellen, wat voor zoekwoorden er zijn, afhankelijk van heel veel factoren brengt deze strategie een bepaald prijskaartje mee. Ik zou zeggen als je echt je prijs wil weten, dan moet je gewoon bij ons een offerte aanvragen en dan kunnen we samen met je voor gaan zitten. Zoals je kan voorstellen is de klant heel erg blij met deze strategie. Voorlopig gaan we deze strategie eerder opvoeren als dat we 'm terug gaan schalen want wie wil er nou niet misschien wel potentieel zo'n beetje een miljoen aan leads binnen hebben in een jaar tijd en dat ook nog op een manier die eigenlijk structureel een beetje permanent is opgebouwd. Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad, ik hoop dat dit je inspireert ook om zelf aan de slag te gaan met je SEO. En ik hoop natuurlijk dat je de volgende keer weer kijkt of leest of luistert want dan heb ik nog veel meer casestudies voor je, nog veel meer conversieadvies, we gaan het hebben over Voice, YouTube dus ik zou zeggen graag tot de volgende keer!

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik heb weer en te gekke SEO-casestudie voor je, hoe we meer dan 258000 euro aan leads genereerden voor een klant in 6 maanden tijd. En zoals je gewend bent van ons ga ik je precies vertellen wat de situatie eerst is, wat we hebben gedaan, wat voor resultaat dat heeft opgeleverd, ik ga je vertellen wat het gekost heeft, precies hoe we het hebben gedaan, dus als je ook meer leads wil genereren dan ga je heel veel waarde halen uit deze video of deze podcast of dit blog als je kijkt, luistert of leest. En hopelijk inspireer ik je om zelf aan de slag te gaan en meer leads voor jezelf te genereren.

Dus meer dan 2,5 ton aan leads in 6maanden, dat is nogal wat, dus ik ga even bij het begin beginnen. Onze klant is een dienstverlener en belangrijk om te noemen is dat die dienstverlener redelijke hoge orderbedragen heeft. Dus een order begint bij ongeveer 750 euro maar de meeste klanten beginnen eigenlijk pas echt bij 3000 euro en het loopt al snel op naar bijvoorbeeld 6000 of 12000 euro per order. Dus belangrijk om te weten dat de order waarde voor deze klant best hoog is. En als de klant zou mogen kiezen dan neemt die eigenlijk het liefst alleen een klant aan vanaf die 6000 euro per opdracht. En de reden daarvoor is dat dat gewoon doorgaans wat betere klanten zijn.

Dus onze focus lag op de middel tot hoge kwaliteit klanten vanaf 6000 euro per maand. En we hebben voor deze klant een combinatie gedaan van een YouTube en een SE0-strategie. Dus ik zal je eerst even vertellen hoe het YouTube kanaal en de website het deed voordat we aan de slag gingen. Dus het YouTube kanaal had in de eerste 6 maanden van 2018 niet zo heel veel, het hele kanaal had ongeveer 15000 views wat op zich voor een business-to-business kanaal aan de ene kant niet verkeerd is maar het is ook niet heel veel. Er stonden wat video’s online, niet heel veel, geen abonnementen of abonnees of vrijwel geen abonnees dus het YouTube kanaal was er wel, stond er al een tijd maar deed in de eerste helft van 2018 niet echt veel. De SEO in de eerste 6 maanden leverde één à twee aanvragen op, totaal negen in de eerste 6 maanden van 2018, dus niet heel spannend, er zat één opdracht bij van 6000 euro die uiteindelijk door is gegaan dus van de 9 opdrachten is er maar één doorgegaan en het aantal bezoekers zat op ongeveer 750 per maand, waar ook een stuk branded search inzit, dus ja eigenlijk zit je op een bezoekersaantal van ongeveer 600 in de maand wat echt organisch binnenkomt.

En de website ontving ongeveer 80 backlinks en we zijn ook gaan linkbuilden voor de klant, dus vandaar dat ik dat even noem. Dus dat is de setting, dus ongeveer 600 bezoekers per maand, 1500 views over 6 maanden op YouTube en een backlink of 80. En toen zijn we aan de slag gegaan. We zijn begonnen om het YouTube kanaal een boost te geven en dat zijn we eigenlijk gaan doen door dat bedrijf zeg maar wat op te voeden, dat ze met enige regelmaat filmpjes gingen maken. Dus in eerste instantie is het vooral gegaan om het proces eigenlijk in werking te zetten dat het maken van YouTube filmpjes een proces is binnen het bedrijf. En we dus begonnen met simpele video’s die gewoon bepaalde begrippen uitleggen of bepaalde uitleg geven over een situatie of over een bepaald probleem. Dus niet hele ingewikkelde video’s, ook niet extreem lange video’s maar laten we eerst maar eens beginnen met gewoon een paar belangrijke begrippen wat niet te moeilijk is om uit te leggen.

En voor de meeste bedrijven is dat niet te moeilijk want die kennis zit vaak toch al binnen het bedrijf of binnen de medewerkers. Daarbij hebben we heel erg duidelijk nadruk gelegd op de authenticiteit van het bedrijf en dus niet per se op de videoproductie op de waarde daarvan over, hoeft er niet flashy uit te zien of heel gelikt uit te zien, nee het moest vooral authentiek zijn en de kwaliteit van de inhoud moest goed zijn en daarna kunnen we altijd nog gaan editen en de camera opstellingen gaan verbeteren. De eerste maand dat we zijn gestart was het vooral voorbereiden, dingen uitleggen, plannen maken en daarna zijn we de video’s gaan opschalen met als doel om uiteindelijk ongeveer 3 video’s per week te maken. Nou en dat is na die 6 maanden gelukt.

Maar die eerste 6 maanden is echt een proefperiode geweest dus we hebben ons niet gefocust op abonnees, dat komt voor een deel omdat we gewoon wilden focussen op de inhoud en het forum op de video’s en het überhaupt voor mekaar krijgen om er drie per week te maken. Maar dat komt ook omdat heel veel van deze klanten hebben gewoon een probleem dus die kijken waarschijnlijk 1 video, misschien twee, daarna nemen ze hopelijk contact op, dan is het probleem opgelost en dan houden ze zich er nooit meer mee bezig. Dus de kans is groot dat heel veel views of heel veel mensen die kijken zeg maar eenmalig zijn. Dus het aantal views en het aantal abonnees was niet de hoofdfocus, het ging om kwaliteit en natuurlijk de leads die daar uit komen.

Op het gebied van SEO zijn we zoals altijd begonnen met een technische audit en een zoekwoordenonderzoek. Nou de techniek van de site zat eigenlijk heel goed in mekaar, interne linkstructuur was goed, structured data zat er al in, hij laadde snel, https, ja gewoon eigenlijk alle belangrijke factoren zaten er al in. Dus dat was top. En qua zoekwoorden hebben we gewoon zowel op longtail als shorttail als mediumtail zoekwoorden gevonden waar we wel iets mee kunnen. Dus we zijn begonnen met bloggen te schrijven die ergens tussen de 500 en de 1500 woorden zaten. Nou sommige van die bloggen waren wat complexer, dat betekent dat het onderwerp wat moeilijker was of de uitleg wat moeilijker was dus daar komt bij dat wij ook nieuw waren in die branche, dus we maakten ongeveer 4 blogposts per maand en ik zeg nu blogposts maar sommige zijn ook gewoon landingspagina’s dus gewoon letterlijk heb je dit probleem, bel ons en dan kunnen we je helpen.

Andere waren blogposts die wat meer informatief waren of iets meer gericht op mensen die net iets hoger in de salesfunnel zitten, dus die niet al klaar zijn om te converteren maar die net daarboven zitten of zich nog oriënteren. Dus ongeveer 4 blogposts per maand maakten we. En parallel daaraan zijn we ook gewoon meteen begonnen met linkbuilding en dat zijn we langzaamaan laten groeien in die 6 maanden. En toen we begonnen in 2019 toen waren er dus ongeveer 80 verwijzende domeinen naar die website. Dus dat is wat we zijn gaan doen, dan nu een heel makkelijk overzicht van de resultaten.

En dan begin ik even waar ik net was, namelijk bij de backlinks. Na de tweede helft van 2019 verwezen er ongeveer 140 domeinen naar die website toe, dus we zijn van 80 naar 140 gegroeid, maar van die 60 nieuwe hebben wij ongeveer 40 backlinks ontwikkeld. Dus 40 delen door 6 betekent dat we er ongeveer 6 à 7 per maand bij hebben laten komen. Hiervoor hebben we een hele grote diversiteit aan tactieken gebruikt, dus we hebben een gastblog of een aantal gastbloggen geplaatst, we hebben gewoon content gemaakt en daar outreach voor gedaan, we hebben dingen gesponsord, dingen gereviewd. Dus we hebben een grote variëteit aan linkbuilding tactieken toegepast, in totaal zo’n 15 tactieken met wisselende resultaten. Dus 60 backlinks in totaal erbij.

De YouTube views zijn omhoog gegaan van de eerste helft 2018 hadden we er 1500, de eerste helft 2019 waren dat er 5000. Dus grofweg iets meer dan 3 keer zoveel. Nou dat zijn nogal wat views als je echt gaat voor kwaliteit in een bepaalde business-to-business branche. Bij YouTube denken de meeste mensen dan meteen aan miljoenen abonnees en honderdduizenden views op z’n minst maar dat is voor business-to-business helemaal niet nodig om veel leads te krijgen zoals ik je zo meteen zal laten zien. Dus het aantal views was sterk toegenomen, het aantal abonnees niet, dat was al wat we min of meer verwachtten, het is nou eenmaal niet echt een kanaal voor abonnees, dus dat zijn er nog steeds nauwelijks maar dat geeft niet, dat is niet de focus.

Qua organische bezoekers zijn we van 5200 bezoekers in de eerste helft van het jaar 2018 gegaan naar zo’n 14000 bezoekers in de eerste helft van 2019. Dus ook het aantal bezoekers via SEO is zo’n beetje verdrievoudigd en eigenlijk is het wel verdrievoudigd als je al die branded searches eruit haalt die gewoon zoeken op de bedrijfsnaam. Maar hoe zat het dan met die leads en die offerte aanvragen en ook nog wel een belangrijke vraag waar je misschien mee zit, ja, das leuk offerte aanvragen maar hoeveel daarvan gaat ook echt door? Dus ik heb alles even goed voor je op een rijtje gezet.

In januari kwam er niks binnen, geen offerteaanvragen en er is dus ook niks geclosed. Dus dat is zelfs onder gemiddeld van het jaar 2018 maar het is wat het is. In februari kwamen er 3 offerteaanvragen binnen, alle drie van 3000 euro per stuk en alles is afgeketst dus helaas ook in februari was er geen omzet binnen. In maart kwam er een offerteaanvraag binnen van 3000, één van 650 euro, nog twee van 3000 en één van 18000 euro, in totaal dus 27500 euro aan offerteaanvragen in de hele maand maart maar ook hiervan helaas ketste alles af, er kwam geen opdracht binnen. Dus het eerste kwartaal was niet het beste kwartaal ooit zal ik maar zeggen maar we weten als we deze strategie aanhouden dan komt het vanzelf goed. En daarbij is het ook zo en dat weten de meeste opdrachtgevers ook, wij kunnen de leads wel binnenhalen, als die leads maar goed zijn, dan is het aan de opdrachtgever om die te closen en het gebeurt nou eenmaal wel eens, ook al zijn de kwaliteit van de leads goed, nou ja dat je ze niet binnenhaalt, het gebeurt.

Maar dat veranderde allemaal in de maand april. In april kwam er in totaal voor 30000 euro aan leads binnen, waarvan 10000 euro geclosed was. Zodat ze ongeveer 30% en dat is wat je in de meeste branches ziet, dat ongeveer 1 op 3, à 1 op 4 wordt geclosed. Dus dat was de eerste 10000 euro binnen en toen vanaf dat moment waren we lekker op dreef want in mei kwam voor 140000 euro aan offerteaanvragen binnen en hoewel dat kwam omdat er 2 grote tussen zaten, één van 60000 en één van 41000 hadden we toch ook weer 6 aanvragen waar er tussen de 1 en de 2 voorheen normaal was dus ook het groeiende aantal aanvragen was top. En van die 140K is er 50000 euro doorgegaan als opdracht dus wederom ongeveer 30% is doorgegaan.

In juni zakte dat weer iets terug, in totaal wel weer 6 aanvragen, in totaal voor 52000 euro en er is 12000 euro daarvan binnengehaald. Dus iets onder de 30%. Dus in totaal 258000 euro aan offerteaanvragen in die 6 maanden wat is aangevraagd, daarvan is 82000 euro van de omzet binnengehaald, dus ongeveer 30%. Er staat nog 63000 euro uit aan offertes, daar is nog geen antwoord op, als daarvan ook ongeveer 30% doorgaat is dat dus nog 20K, 20000 euro wat binnenkomt en in totaal maakt dat dus 1000000 euro aan opdrachten vanuit die ja, 250000 euro aan leads.

Dus als je dit extrapoleert naar de 2e helft van 2019 dan heb je ongeveer 527000 euro aan offerteaanvragen en ongeveer 200000 euro die je dan daadwerkelijk binnenhaalt. En natuurlijk is dat geen gegeven want je hebt zo meteen de vakantieperiode maar je zou ook kunnen zeggen dat meestal aan het einde van het jaar het weer wat drukker wordt dus we moeten het zien. Maar het zou me niet verbazen, zeker niet omdat de resultaten van deze organische groei zowel qua YouTube als qua SEO gewoon min of meer permanent zijn dus waarom zouden we niet nog een keer deze resultaten binnen kunnen halen.

Sterker nog, eigenlijk is het nog veel extremer. Want die eerste paar maanden, niet alleen kwamen er weinig offerteaanvragen binnen, het ging ook allemaal niet door. Vooral die  laatste twee maanden dus mei en juni waren echt super maanden, dus wat als we daar nu eens de norm van maken en die twee maanden door extra poleren naar de volgende 6 maanden van 2019, maar als je die twee maanden pakt als norm dan komt er nog 576000 euro aan leads aan in de tweede helft van het jaar, als daarvan weer ongeveer 30% doorgaat dan heb je dus daarover nog 190000 euro extra boven de ongeveer 100000 euro die nu al is doorgegaan. Oftewel, dan heb je zo’n beetje 3 ton aan opdrachten en dat is al bijna een miljoen aan leads binnen in 1 jaar tijd door je SEO en je YouTube goed toe te passen. En ik zou niet weten waarom niet, want alle SEO resultaten zijn goed, we staan goed bovenaan, we hebben wat we willen, qua YouTube loopt het lekker en er komen alleen maar meer en meer video’s bij, dus ik zou niet weten waarom dit niet gaat lukken voor de tweede helft van het jaar.

Maar dan heb ik je nog beloofd antwoord te geven op een hele belangrijke vraag, namelijk, maar wat heeft dit dan gekost als het zoveel oplevert? Nou, ik ga je niet letterlijk de prijs geven maar dat is niet omdat ik niet transparant wil zijn maar da’s omdat je er niks aan hebt, want afhankelijk van deze klant heb je bepaalde tijd nodig, afhankelijk van de branche heb je bepaald onderzoek nodig, iemand moet de video’s maken, iemand moet ze uitschrijven en misschien heeft het helemaal geen zin om video’s wel of niet te maken in jouw branche. Datzelfde geldt voor de landingspagina’s en de blogposts die we hebben gemaakt, dus of dit op jou van toepassing is of jouw branche of jouw niche of jouw dienstverlening of praktijk.

Ja, dat weet ik gewoon niet dus als ik je nu een prijs geef, dan denk je dat dat het kost maar dat is niet zo want dat is afhankelijk van heel veel factoren, dus het kan zijn dat je precies hetzelfde kan doen maar dan voor de helft en het kan zijn dat je precies hetzelfde kan doen maar  dat het je 2 of 3 keer zoveel kost dus het hangt van zoveel af dat ik je niet letterlijk de prijs ga geven. Wat ik je wel kan zeggen is dat dit een hele goeie ROI heeft opgeleverd in de eerste 6 maanden al. En dat we voorlopig nog niet gaan stoppen. En het tweede is dat je deze strategie met een combinatie met YouTube en SEO al kan uitvoeren vanaf 1000 euro per maand. Dus eigenlijk is deze strategie voor elk bedrijf te doen of te regelen. Afhankelijk van heel veel factoren zoals wat voor bedrijf je bent, hoe je het precies voor je ziet, wat je wil aanpakken, wat je wel of niet wil vertellen, wat voor zoekwoorden er zijn, afhankelijk van heel veel factoren brengt deze strategie een bepaald prijskaartje mee. Ik zou zeggen als je echt je prijs wil weten, dan moet je gewoon bij ons een offerte aanvragen en dan kunnen we samen met je voor gaan zitten.

Zoals je kan voorstellen is de klant heel erg blij met deze strategie. Voorlopig gaan we deze strategie eerder opvoeren als dat we ‘m terug gaan schalen want wie wil er nou niet misschien wel potentieel zo’n beetje een miljoen aan leads binnen hebben in een jaar tijd en dat ook nog op een manier die eigenlijk structureel een beetje permanent is opgebouwd. Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad, ik hoop dat dit je inspireert ook om zelf aan de slag te gaan met je SEO. En ik hoop natuurlijk dat je de volgende keer weer kijkt of leest of luistert want dan heb ik nog veel meer casestudies voor je, nog veel meer conversieadvies, we gaan het hebben over Voice, YouTube dus ik zou zeggen graag tot de volgende keer!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *