Wat is het Barnum/Forer Effect?
Horoscopen Zijn Klinkklare Onzin, Maar er Zit een Psychologisch Effect in Deze Statements Wat Jou Helpt Jouw Conversies te Verhogen.
Ontdek exact:
1. Wat het Barum effect is
2. Waarom dit zo krachtig is
3. Hoe dit effect precies werkt
4. Hoe je dit Barnum-forer effect toepast om jouw conversies te verhogen
4. Waarom het effect 2 namen heeft: Barnum effect en Forer effect
Transcriptie: Wat is het Barnum-Forer Effect en Hoe Pas Je Dit Toe?
Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je precies uitleggen hoe jij je horoscoop kan gebruiken om jouw website of shop beter kan converteren.
Of beter gezegd, hoe je gebruik kan maken van dezelfde techniek die horoscopen gebruiken om die conversies te verhogen.
En ik ga je dus precies uitleggen wat horoscopen dan precies doen, waarom dat zo krachtig is, praktijkvoorbeelden van hoe ze dat toepassen en ik ga je natuurlijk tips geven van hoe jij dat kan toepassen.
En ik heb zelfs een compleet gratis downloadbare lijst met allerlei statements die je kan gebruiken om de teksten van jouw website of shop te verbeteren om weer te gaan verkopen.
Die kun je downloaden van de site, helemaal gratis om te zorgen dat je meer conversies gaat maken.
En als allerlaatste in deze video, ga ik je wat achtergrondinformatie geven over de techniek die ik nu uitleg. Dat doe ik aan het eind. Dat zal niet iedereen leuk vinden, maar de benaming van deze techniek en hoe dat is ontstaan is best wel tof. Dus dat bewaar ik even voor het einde van de video.
Wat kan je nou leren van een horoscoop?
Nou dan heb ik het natuurlijk niet over de inhoud, want dat is klinkklare onzin, daar kom ik nog wel op. Maar het gaat erom dat het horoscoop gebruik maakt van een bepaalde techniek in de manier waarop ze dingen vertellen.
Kijk, iedereen weet wel wat een horoscoop is. Tenminste, daar ga ik even vanuit, hè. Je hebt een geboortedatum en daaraan hangt een sterrenbeeld en aan dat sterrenbeeld kunnen ze dan bepaalde dingen toewijzen.
Ik weet niet precies hoe het werkt. En daarmee kunnen ze je advies geven over elke dag, over een week, over een maand, over een jaar, volgens mij zelfs over een decennium op basis van dus je geboortedag en de sterrenstand en de maan enzo, ik weet het niet precies.
Ik ben niet zo’n fan van astrologie. Maar daar heeft het een beetje mee te maken. Nou, dat dit klinkklare onzin is, dat moge duidelijk zijn.
Dat is al heel vaak wetenschappelijk bewezen.
En ik ga het in deze video ook weer uitleggen, hoe je je eigen horoscoop kan maken als je wil. Maar ondanks dat zijn er toch heel veel mensen die ermee bezig zijn en die erin geloven. Dus daar moet toch wel iets achter zitten wat dat toch een soort aantrekkelijk maakt.
Nou en dat klopt dus ook. Als ik bijvoorbeeld even mijn horoscoop van de dag erbij pak, dan staat er.
‘Iemand doet je een leuk voorstel en daar kun je maar beter op ingaan.’
Zo, nou, die heb ik in de pocket.
Nou, waarom mensen dus in zulke statements eigenlijk geloven, dat komt door het Barnum effect. En dat wordt ook wel het Forer effect genoemd.
Ik kom er nog op terug waarom dat meerdere namen heeft.
Wat is het Barnum effect en het Forer effect?
Dus wat is het Barnum effect of wat is het Forer effect? Of de uitleg of de definitie?
Het Barnum effect is de neiging van mensen om vage en algemene uitspraken te interpreteren als een specifieke en accurate omschrijving van zichzelf of anderen zonder daarbij te beseffen dat deze uitspraak voor bijna iedereen opgaat.
Ofwel, je hebt een uitspraak.
Die is heel algemeen en heel vaag.
En hoewel het wel klopt dat die uitspraak betrekking heeft op jou, komt dat omdat die uitspraak eigenlijk betrekking heeft op zo’n beetje alles en iedereen. En degene die hem leest die denkt dus dat het een specifiek uitspraak is voor hem of haar.
Dat is dus het Barnum effect of het Forer effect. En dat is echt prachtig, dat is echt magisch. Wie dat ooit verzonnen heeft of voor elkaar heeft gekregen, is wat mij betreft echt geniaal. Want dat betekent door iets heel algemeens of vaags te zeggen dat je eigenlijk een soort iedereen kan aanspreken.
Nou, dit effect heet dus het Barnum effect.
Het heet ook het Forer effect. Je kunt het ook het Barnum-Forer effect noemen.
Een specifiek uitspraak die binnen dat effect valt noem je een Barnum statement. En aan het einde van de video zal ik dus zeggen waarom dat zoveel verschillende namen heeft.
Maar een Barnum statement is waar de meeste mensen het over hebben als ze de uitspraak erbij pakken en zeggen: dit is er zo een, dit is een Barnum statement.
Waarom is het Barnum Effect en Forer Effect Zo Krachtig?
Nou waarom is dit effect dan zo krachtig? Ja, dit effect is heel bijzonder, want in feite als je dus het juiste vage generieke statement maakt, meestal is dat statement ook positief.
Dan lezen of zien mensen dat en dat interpreteren ze dat naar zichzelf en dan denken ze: wow, ik word hier echt aangesproken.
Dit, wat hier staat, is mij echt op het lijf geschreven. En niet alleen dat, ze denken dus ook dat het niet opgaat voor andere mensen. Dus je voelt je niet alleen heel erg begrepen, je voelt je ook heel erg bijzonder. Want dit geldt alleen voor mij, alleen voor degene die het leest.
Dus degene die dat geschreven heeft, die moet mij als persoon en mijn problemen, mijn persoonlijkheid, hoe ik in elkaar steek, moet die wel goed begrijpen. Anders had hij nooit zo tegen mij kunnen praten.
Dat gevoel, dat gevoel van connectie, dat gevoel van begrip, is natuurlijk cruciaal als je iemand wil laten converteren, als je iemand zijn portemonnee wil laten trekken.
Dat maakt het Barnum effect zo gigantisch krachtig. Omdat je eigenlijk massaal kan doen alsof je het persoonlijk tegen iemand hebt. Ik zal even drie voorbeelden geven van Barnum statements.
Één is, ‘je hebt veel potentie wat je nog niet hebt gebruikt.’
De tweede is ‘je hebt de neiging om kritisch op jezelf te zijn.’
En drie is ‘je hebt een grote behoefte om aardig te worden gevonden door andere mensen.’
Die statements zijn waarschijnlijk waar omdat ze gelden voor iedereen, voor 90%+ van de bevolking. Maar dit kan voelen alsof ik het nu echt heel specifiek over jou heb en jouw persoonlijkheid en jouw wezen.
Zeker als je daar nog van alles omheen doet. Dus als je een soort mystieke setting creëert of als je daar van alles aan vooraf doet of achteraf doet. En daar kom ik nog op terug.
Dus door dit te verpakken in een soort showtje of in nog meer marketing iets, kan het voelen als heel erg persoonlijk. Wat dus gewoon absoluut niet zo is.
Hoe Pas Je Het Barnum Effect Toe en Wat Zijn Voorbeelden van het Barnum Effect?
En wat zijn goede voorbeelden ervan? Nou dat ga ik laten zien.
Het belangrijkste om te weten is dat je dit toepast om dus de connectie met je lezer of met je kijker te bevestigen.
Dus dit gebruik je om relevant te worden voor degene die zit te lezen door hem of haar te laten zien:
ik weet wie je bent, ik heb in jouw schoenen gestaan, ik weet precies hoe je je voelt, ik weer de problemen waar je mee zit, ik weet wat jij nodig hebt, ik begrijp jou.
En als je hier verder leest of als je dit product koopt, dan voel je je beter of dan help je iemand ermee of nou ja, ligt eraan wat je verkoopt. Maar het gaat er dus om dat je iemand heel duidelijk kan laten zien dat je diegene begrijpt en dat je snapt wat diegene nodig hebt en dat je daarom zo goed advies kan geven.
Dus het is heel sterk in die relatie maken, in die relevantie opbouwen met degene die kijkt of leest.
Dat betekent dat je het vooral inzet op pagina’s waar je op verkoopt. Dat kunnen productpagina’s zijn, dat kunnen landingspagina’s zijn, dat kan aan het begin van de sales cyclus zijn waar je mensen nog binnen moet halen.
En sommige mensen gebruiken het ook eigenlijk door hun hele sales funnel heen om te zorgen dat ze die connectie met mensen blijven houden en dat ze blijven bewijzen dat ze in feite weten wie je bent en waar je mee zit en dat dit op dit moment voor jou geldig of valide is.
Nou op de specifieke pagina’s zelf, ja het kan een beetje verschillen, maar meestal gebruik je dit Barnum effect of de Barnum statements al heel vroeg. Want meestal moet je snel relevantie opbouwen met iemand voordat hij zijn interesse verliest.
Dus bijna altijd is dit aan de bovenkant, de eerste paar paragrafen van de pagina dat je deze statements wil plaatsen. Dit is een heel praktisch voorbeeld hè, als je cursussen verkoopt, en het maakt dus niet uit wat voor cursus, dan zie je heel vaak dat ze de zin gebruiken die ik eigenlijk net al voordeed van als je weet dat er nog veel potentie in je zit maar het komt er niet uit, schrijf je dan in voor onze cursus, want dan gaan we je helpen of dan komt het er wel uit of dan bereik je je potentieel.
Bij de verkoop van cursussen hebben ze het vaak over het potentieel wat er wel in zit maar nog niet eruit komt. Omdat dat dus voor iedereen geldt.
Doorgaans als je iets wil verkopen dan is het vooral slim om de positieve statements te maken waar iedereen zich in herkent. En heel vaak, ook bij cursussen maar dat kan ook op een ander soort pagina’s zijn, dan heb je op een gegeven moment een stukje en daar gaan ze identificeren voor wie dit product bedoeld is.
Daar komen heel vaak Barnum statements in voor. Dus dan staat er iets in de zin van ‘dit product is vooral bedoeld voor…’ of ‘dit product is vooral geschikt voor…’ en dan komen er een paar Barnum statements.
Hele algemene, vage beschrijvingen. Dus dan heb je weer de persoon die weet dat er veel potentieel in hem zit maar het lukt hem niet om het eruit te halen.
Een persoon die heel slecht tegen onrecht kan.
Een persoon die graag het beste uit zichzelf wil halen.
Het wordt op die manier veel gebruikt om je doelgroep aan te spreken waardoor degene die het leest het gevoel heeft van ‘Hey, ik val binnen de doelgroep, want ja, bijna iedereen valt binnen de doelgroep.
Maar je hebt ondertussen dus wel een connectie opgebouwd. Dus bij doelgroepselectie zie je heel vaak Barnum statements voorbij komen. Maar je kan het ook inzetten op een net iets andere manier en daarmee verhoog je eigenlijk ook meteen je autoriteit.
Door bijvoorbeeld te zeggen: we weten dat het product het beste werkt of het meeste effect heeft voor mensen die goed kritisch zijn op zichzelf. Maar iedereen is kritisch op zichzelf dus daarmee heb je dus iedereen.
Maar niet alleen maak je daarmee een connectie, daarmee help je eigenlijk jezelf ook omhoog door je als autoriteit neer te zetten door in feite te vertellen van ‘ja we hebben dit jaren getest, we hebben dit jaren geprobeerd en het werkt niet voor iedereen maar voor die groep werkt het heel erg goed.’
Niet alleen maak je daarmee een band, je zet jezelf ook weer een stapje hoger op de autoritaire ladder. En dat werkt nog beter als een bepaalde autoriteit het ook daadwerkelijk zegt.
Een expert op het vakgebied of een bekende Nederlander bijvoorbeeld. Wat ook een mooie manier van toepassen is van het Barnum effect is eigenlijk door het om te draaien.
Door qua positiviteit en te zeggen van ‘voor deze mensen of dienst is geschikt’ en dan doe je van die algemene, vage statements. En dan zet je daarna ‘voor deze mensen is het zeker NIET geschikt.’ En daar maak je dan dus niet algemeen en vaag, maar juist hele duidelijke, hele specifieke beschrijvingen van mensen, wat dus eigenlijk op niemand van toepassing is.
Bijvoorbeeld: als je heel snel heel rijk wil worden. Dat heb je vaak van die mensen die cursussen verkopen die zeggen: nee, nee, je moet er wel hard voor werken. En dan terwijl ze ondertussen doen alsof het een ‘get-rich-quick’ scheme is.
Dan zetten ze ‘dit is niet voor iemand die in een maand heel veel geld wil verdienen’ of ‘dit is niet voor een moeder die 1.80 is en twee kinderen heeft’ of ‘dit is niet bedoeld voor mensen die geen verstand hebben van iets’ terwijl je heel duidelijk naar een volwassen doelgroep zit te praten.
Je kan het omdraaien door eigenlijk iedereen uit te sluiten maar dat dan heel specifiek en heel concreet te doen zodat eigenlijk niemand binnen die doelgroep valt die je uitsluit.
Maar dat versterkt wel weer het gevoel van degene die het zit te lezen van ‘Hey! Alles wat ik hier lees met wat wel geschikt is dat ben ik ook en alles wat ik lees waarvoor het niet geschikt is, daar herken ik me helemaal niet in.
Wow, weetje, deze cursus of dit product is echt perfect voor mij.
En daarmee ook, als je Barnum statements wil gebruiken, wees vooral niet te bang om dingen toe te voegen als ‘dit is eigenlijk exclusief voor…’ of ‘dit is niet voor iedereen bedoeld maar alleen als je…’ en dan maak je die Barnum statement.
Dat geeft een heel erg gevoel van exclusiviteit terwijl dat dus eigenlijk niet is. Wat wel een hele belangrijke tip is wat je nooit moet doen en dat is absolute gebruiken zoals ik net deed.
Je gebruikt woorden als ‘soms’, ‘doorgaans’, ‘meestal’ of ‘hebt de neiging om’. Weetje, het moet wel een beetje vaag geven zodat mensen het wel goed kunnen interpreteren en er een eigen invulling aan kunnen geven. Want als je in absolute gaat praten dan is dat weer een stuk lastiger.
Hou het vooral een beetje vaag. Nou nogmaals, op onze website hebben we dus een complete lijst gemaakt met allemaal Barnum statements die je zo kan kopiëren-plakken op je website of op je shop kan gebruiken om te verkopen.
Of dat nu gaat om een product of om een landingspagina of om een sales training of om een funnel, je kan ze overal in gebruiken waar je een connectie wil maken met je lezer.
En als je niet wil kopiëren-plakken, wat kan, dan kan je ze ook gebruiken om inspiratie op te doen en daar misschien je eigen statement van te maken.
Download die lijst vooral. Het is gratis, je kan hem zo er vandaan downloaden. En dat helpt je hopelijk heel erg om eigenlijk snel je copywriting te verbeteren.
Dat is alles wat je nodig hebt om het toe te passen.
Uitleg Benaming Barnum en Forer Effect
Maar dan heb ik nog de achtergrondinfo en dat is best wel interessant van hoe die benaming tot stand is gekomen of hoe ze eigenlijk dit effect een soort van bedacht hebben of gevonden hebben.
En ja, dat is best wel apart, best wel grappig gegaan.
Benaming van het Forer Effect
De reden dat het het Forer effect heet, dat is eigenlijk de wetenschappelijke term. En de reden daarvoor is dat dat dus de achternaam van de wetenschapper die dit heeft uitgevonden of heeft bedacht of heeft gecoint zeg maar.
Dat was een Amerikaanse psycholoog Bertram Forer, die een persoonlijkheidsanalyse ging doen bij zijn studenten. Dus ja, hij kende die studenten natuurlijk al heel goed.
Hij is dus voor elke student is hij een persoonlijkheidsanalyse op gaan stellen en die heeft hij ze op een bepaald moment gegeven tijdens de les met de vraag ‘kunnen jullie kijken hoe accuraat het is op een schaal van 0 tot 5.’
Nou en dat had hij goed geraden want gemiddeld genomen kwam de analyse terug met een score van 4.2. Dus 4.2 uit 5 dat hij klopt, dat er waarheid zit in wat hij schrijft. Maar het enige probleem was, hij had helemaal geen analyse gedaan.
Hij is gewoon naar de lokale kiosk gelopen, daar heeft hij allemaal bladen gekocht waar een horoscoop in stond en hij is allemaal statements uit horoscopen over gaan nemen.
Die heeft hij gewoon tot een statement van een persoonlijkheid gemaakt. En hij heeft iedereen exact dezelfde persoonsbeschrijving gegeven. Om hiermee niet alleen aan te tonen dat iedereen bepaalde dingen met elkaar gemeen hebben en dezelfde gevoelens en dezelfde dingen hebben maar dus ook dat horoscopen er gebruik van maken.
Die test is heel vaak herhaald en elke keer komt er hetzelfde uit. Darren Brown heeft dit bijvoorbeeld ook heel prachtig uitgelegd, ik zal daar even een stukje van laten horen.
Hij heeft drie groepen van vijf studenten op verschillende continenten heeft hij uitgenodigd en heeft hij van tevoren heeft hij daar natuurlijk een hele show van gemaakt. Van nou, ik wil graag een persoonlijk item van je hebben, want dan kan ik voelen wie je bent bla bla bla bla bla.
En vervolgens geeft hij al die vijftien mensen geeft hij exact dezelfde persoonsbeschrijving. En wederom gemiddeld genomen een hele hoge betrouwbaarheidsscore. Dus ik zal daar even een stukje van laten zien en horen en ja, dit is wel genieten.
Oké, dus dat is de wetenschappelijke term hè.
Benaming Barnum Effect
Bertram Forer die heeft dit gewoon bedacht of uitgevonden of gecoint. Dus daarom heet het het Forer effect.
Maar waarom heet het dan het Barnum effect? Nou dat komt omdat je meneer P.T. Barnum hebt. Die ken je misschien ook wel als de Greatest Showman en daar is ook redelijk recent een film van gekomen, een half jaartje geleden volgens mij, met Hugh Jackman in de hoofdrol over P.T. Barnum.
En die P.T. Barnum die was niet gek hoor.
Die had heel veel rariteiten, die had heel veel verschillende dingen en hij had onder andere een heel groot circus met van alles en nog wat. En hij is daarin bekend geworden omdat hij dus deed alsof hij gedachten kon lezen.
Alsof hij jouw persoonlijkheid kon lezen.
En dat kon hij helemaal niet en dat zei hij ook gewoon dat hij dat helemaal niet kon. Maar wat hij dus deed is continue dus van die Barnum statements eruit gooien.
Daar is hij dus echt zo mega beroemd om geworden. En je moet je voorstellen, dit is in 1900 hè, dus dat is echt al een tijdje geleden dat hij dit heeft bedacht en heeft verzonnen.
Leuk om te weten ook, hij gebruikt het ook heel erg om mooie vrouwen te versieren. Want daar werkt het blijkbaar ook voor. Maar daarom heet het dus ook het Barnum effect.
Omdat hij zo bekend is geworden als showman, dat hij deed alsof hij gedachten kon lezen en hij gooide gewoon generieke statements eruit, die mensen dan eigen maken, dat het dus ook het Barnum effect heet.
Dus dat is waarom precies dezelfde techniek of neiging van mensen eigenlijk twee verschillende namen heeft en de combinatie ervan en waarom je dit Barnum statements noemt.
En nu je dit weet, zal het je op gaan vallen dat in heel veel takken van sport van die Barnum statements gebruikt worden. Dus zeker als je in het spirituele zit daar wordt heel veel gebruik gemaakt van het Barnum.
Niet alleen bij horoscopen. Maar in zijn algemeenheid gebruiken heel veel mensen die een connectie met je willen opbouwen, heel veel guru’s, heel veel van zulke mensen gebruiken van die algemene statements om een band met jou op te bouwen.
Bij deze, aan de ene kant trap je er niet meer in, want je weet nu hoe het zit. En aan de andere kant kan je het dus zelf gaan gebruiken om een connectie, om een band op te bouwen met degene die naar jou leest of die naar jou kijkt. En ervoor te zorgen dat je dat kan gebruiken om je conversies te verhogen.
Heel simpel. Ik zou zeggen: zet hem op. Download vooral even die lijst van de site, die is gratis, bespaart je een hoop werk. Dus dat zou ik vooral doen.