Bellen Mensen Vanuit de Google Zoekresultaten (Google SERPS)?

by Bart van der Meer maart 27, 2019
Bellen mensen vanuit de google resultaten (Google SERPS)

Ontdek Ons Experiment of Bezoekers Direct Bellen Vanuit Google of dat Bezoekers Altijd Doorklikken Naar de Website?

Transcriptie: Bellen Mensen Vanuit de Google Zoekresultaten (Google SERPS)?

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en vandaag ga ik je antwoord geven op de vraag: bellen mensen vanuit de Google Search? Dus als iemand zoekt op een zoekwoord en hij ziet de Google zoekresultaten, bellen er dan mensen vanuit die resultaten rechtstreeks naar een telefoonnummer toe? Afgelopen maand hebben we een heel tof experiment gedraaid om te meten of mensen nu bellen vanuit de Google zoekresultaten of niet. Maar dit is natuurlijk niet op iedereen en alles van toepassing. Dus als je een webshop hebt dan is dit waarschijnlijk niet belangrijk voor jou. Heb je alleen maar een blog met heel veel informatie is het waarschijnlijk ook niet van toepassing.

Maar we hebben deze vraag wel iets specifieker gemaakt dan gewoon de vraag, bellen mensen vanuit Google? Want niet alle zoekwoorden lenen zich goed om überhaupt te bellen. Dus heb je een webshop en wil scoren op bepaalde zoekwoorden, bijvoorbeeld kopen zoekwoorden. Dan is de kans dat mensen überhaupt bellen waarschijnlijk niet zo groot. Scoor je met jouw blog of met jouw site of wat meer informatie gerelateerde zoekwoorden, dan bellen mensen waarschijnlijk ook niet want ze willen gewoon die informatie hebben. Dus er zijn eigenlijk twee soorten zoekwoorden waar mensen überhaupt veel voor bellen. En de eerste is zoekwoorden die een nooddienst aanroepen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een loodgieter, als je een grote lekkage hebt of een gevolg ervan kan ook zijn waterschade dus dat je iets of iemand nodig hebt die die waterschade op gaat ruimen.

Dus bijna altijd een situatie waarin er een externe factor is waardoor je ontzettende urgentie hebt met de product of dienst die je nodig hebt. Het kan ook gaan om een normaal zoekwoord waar een gedeelte van het publiek urgentie bij heeft. Bijvoorbeeld als iemand een advocaat nodig heeft, ja sommige mensen zoeken op een advocaat en dan heeft het geen haast, hé misschien de komende weken, maanden. En andere mensen zoeken een advocaat en dan moet er wel nu per direct iets gebeuren. Dus sommige zoekwoorden zijn altijd urgent, andere zoekwoorden zijn soms urgent. En voor die zoekwoorden is het dus heel interessant om te weten, als ik mijn telefoonnummer in de Google zoekresultaten heb, bellen mensen dan?

En onthoud, dat is dan bellen zonder dat ze je site hebben gezien, zonder dat ze wat voor informatie dan ook over jou hebben, ze bellen eigenlijk gewoon puur vanwege het feit dat ze je telefoonnummer kunnen vinden en dat je bovenaan staat. Er zijn vier plekken waar je je telefoonnummer kwijt kan zodat die direct in de Google zoekresultaten getoond wordt. Je kan ‘m kwijt in de Google Maps resultaten en dan zit er zelfs een knop met Bel op. Je kan ‘m kwijt in de SEO-titel, in de meta description en in de URL van de site, maar de URL wordt niet altijd getoond. Als de URL te lang is dan kapt Google ‘m af en dat gebeurt zeker vaak op mobiele telefoons en als die met schema.org is opgemaakt zodat je een ander kruimelpad ziet dan verschijnt er vaak ook niet letterlijk een URL dus daarmee ook geen telefoonnummer. Omdat het vermelden van je telefoonnummer in de URL een beetje vreemd overkomt en vaak wordt afgekapt en niet goed wordt weergegeven hebben we in dit experiment besloten om die niet mee te nemen.

Dus in dit experiment testen we het telefoonnummer in de Google Maps, in de SEO-titel en in de meta description. En omdat te doen hebben we een website gepakt die al goed scoort op een zoekwoord met behoorlijk zoekvolume en waarvan we weten dat mensen snel bellen als ze op dat zoekwoord zoeken. Dus wat hebben we gedaan, we hebben verschillende telefoonnummers geregistreerd die we op de verschillende plekken hebben geplaatst. Dus het Google Maps resultaat heeft een apart telefoonnummer, de SEO-titel kreeg een andere en de meta description kreeg nog een andere. En nou kan ik me voorstellen dat je denkt van ja maar is het niet raar als de SEO-titel en de meta description een ander telefoonnummer hebben?

Dus we hebben voor de zekerheid het experiment nog een keer gedraaid en dan hebben we het nummer in de SEO-titel en de meta description hetzelfde gehouden maar de resultaten zijn hetzelfde. En de resultaten kan ik eigenlijk in één sheet, in één overzicht laten zien. En dat zie je hier, en de resultaten zijn vrij duidelijk. Ja, via het nummer van de Google Maps wordt gebeld. Heel veel zelfs want wij scoorden positie drie tot positie vier in de Google Maps en dan weet ik dat het per locatie nog wel een beetje verschilt. Maar relatief gezien bellen mensen daar vaak naartoe. Zeker ook als je beseft dat er ongeveer 3000 mensen per maand op dit zoekwoord zoeken, we stonden dus derde of vierde in de Maps. En we hebben een conversiepercentage van zo’n 1,5% naar belletjes. Op zich niet heel vreemd want één je kan meteen via je telefoon op de knop Bellen drukken zodat je ook daadwerkelijk belt. En Google zou dit natuurlijk nooit hebben geïmplementeerd als ze weten dat er nooit iemand belt.

Maar heel opvallend dat vanaf het nummer dat in de SEO-titel staat of in de meta description dus 0 keer gebeld is tijdens het hele experiment. Ongeacht of we nu één nummer hadden voor de SEO-titel en de meta description of dat het twee verschillende nummers waren. En het opvallende daaraan is eigenlijk niet zo raar. Want je kan namelijk niet op het nummer klikken vanaf je mobiele telefoon om meteen te bellen. Wat wel bij de Google Maps kan. Dus wat er waarschijnlijk veel gebeurt is dat mensen doorklikken naar de pagina en het nummer bellen wat je daarzo kan vinden. Belangrijke conclusie dus, je krijgt geen extra telefoontjes door je telefoonnummer te vermelden in je SEO-titel en je meta description. In elk geval niet direct.

Dus je moet jezelf goed afvragen of de ruimte die het telefoonnummer in beslag neemt niet beter te gebruiken is voor een ander argument om mensen naar je site te lokken. Bijvoorbeeld omdat je de goedkoopste bent, de snelste, de beste, noem het maar op. Het enige voordeel wat we kunnen bedenken, wat het misschien zou kunnen hebben. Maar dat hebben we niet goed getest, is ook heel moeilijk om te doen, is dat als mensen een nummer zien wat een lokaal nummer is en gericht is op de plaats waar mensen op zoeken. Of het is juist een 06 nummer zodat ze weten dat ze direct één iemand aan de telefoon krijgen, dan heeft dat misschien een positief effect op het aantal mensen dat klikt op jouw resultaat omdat ze veel meer het idee hebben dat ze een lokaal iemand aan de telefoon krijgen. Maar dat hebben we niet gemeten en dat is slechts speculatie.

Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad, wij vonden het in elk geval een heel interessant experiment om te draaien. We zijn blij dat we nu het antwoord weten dat we geen tijd meer verspillen aan een telefoonnummer in de meta description of in de SEO-titel proberen en dan een andere plek te geven, kijken wat het beste werkt. Want we weten dat er toch niemand belt, dus we gaan nu verder met andere belangrijke zaken. Zoals in de volgende video waar we het gaan hebben over nog veel meer SEO, over conversie optimalisatie, over Voice Search en over YouTube.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *