Waarom Iedereen Denkt Bovengemiddeld te Zijn [Better Than Average Effect]

by Bart van der Meer mei 17, 2019
better than average effect

Sommige Dingen Kan Jij Nu Eenmaal Beter Dan Andere… Toch? Nou… Het Blijkt Dat Iedereen Vind Dat Ze Bovengemiddeld Zijn. Hoe Dat Komt Ontdek Je Hier.

Transcriptie: Waarom Iedereen Denkt Bovengemiddeld te Zijn [Better Than Average Effect]

Hey mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je precies uitleggen hoe het komt dat het grootste deel van de mensen het grootste deel van de tijd denkt dat ze beter zijn dan andere mensen of beter zijn dan het gemiddelde. En dit is een hele leuke video over het Better Than Average effect waarin ik je precies ga uitleggen wat dat effect precies is, waarom het zo belangrijk is en natuurlijk hoe je dat kan gebruiken om jouw conversies te verhogen. En ik denk ook wel dat ik de geschikte persoon ben om dit uit te leggen, want ik weet nou eenmaal bovengemiddeld veel van het Better Than Average effect.

Dus wat is het Better Than Average effect? De betekenis of definitie van het Better Than Average Effect is, dat het een cognitieve denkfout is die uitlegt dat mensen de neiging hebben om activiteiten, karakteristieken en vaardigheden van zichzelf als bovengemiddeld te waarderen ten opzichte van anderen. Oftewel mensen denken collectief dat ze beter zijn dan het gemiddelde, wat natuurlijk statistisch gezien totaal onmogelijk is. En het mooie van dit effect is, dit komt dus echt overal voor in Nederland. Dus wat voor doelgroep je ook hebt, iedereen binnen die doelgroep voelt zich over een bepaald iets, een bepaalde vaardigheid of karakteristiek bovengemiddeld zonder dat daar echt een fundamentele basis voor is. En dit effect wordt alleen maar groter naarmate je datgene waar het over gaat, bijvoorbeeld je karakter eigenschap, wanneer je die belangrijker vind. Dus hoe belangrijker je het vindt, hoe sneller je de neiging hebt om jezelf te overschatten ten opzichte van het gemiddelde. Ook wanneer die eigenschap wordt aangevallen of je vaardigheid wordt aangevallen, dan wordt het effect ook sterker omdat je als het ware moet compenseren. Je wil je goed voelen over jezelf, dus jij bent beter dan het gemiddelde. En het grappige aan dit effect is dus ook dat het vooral zo is bij waardes of bij dingen die subjectief zijn. Dus die niet zo duidelijk te meten zijn. Bijvoorbeeld hoe vriendelijk je bent of hoe aardig je bent, of hoe goed je werkt, of wat je werkhouding is, hoe zorgzaam je bent of hoeveel moeite je ergens voor hebt gedaan. Dus hoe minder makkelijk het te meten is, hoe eerder dit effect naar voren komt omdat, ja, je kan het jezelf makkelijk wijsmaken dat je bovengemiddeld hebben gepresteerd of bovengemiddeld iets hebt gedaan, want het is toch niet te meten.

Maar wat dan zo mooi is aan dit effect, is als er dan wel iets feitelijk is, bijvoorbeeld het scoren van een test, dan nog steeds treedt dit effect vaak in werking want dan ga je het voor jezelf recht praten door bijvoorbeeld te zeggen: “ja ik heb een lagere score dan die ander maar ik heb er ook minder moeite voor gedaan.” Dan ga je toch weer zeggen: “Ja, had ik net zoveel moeite gedaan als die ander, dan had ik wel een hogere score gehaald. Maar hij heeft zoveel moeite gedaan, ik heb zoveel moeite gedaan, dus in verhouding scoorde ik eigenlijk beter. Dus zelfs als het feitelijk vaststaat dat je niet bovengemiddeld bent, kunnen mensen dit heel goed voor zichzelf verantwoorden door een subjectieve waarde te pakken, die eraan te plakken en te zeggen: “Nee hoor, kijk maar, ik ben nog steeds bovengemiddeld.” En je hebt dit effect ongetwijfeld al heel vaak meegemaakt. Bijvoorbeeld als je met vrienden praat en je hebt het zou over zaken als autorijden, over geld verdienen of slim beleggen bijvoorbeeld. Of überhaupt over dingen inkopen of verkopen of over bepaalde hobby’s of vaardigheden of als je het hebt over sport. Iedereen vindt zich op bepaalde vlakken wel bovengemiddeld, waarbij diegene in de volle overtuiging is en jij zit dat aan te horen en je denkt: “Nou, zo bijzonder ben je ook niet daar in, maar blijkbaar vind je jezelf wel vrij geweldig.” Als dat ooit hebt meegemaakt dan heb je dus het Better Than Average effect in de praktijk gezien. Er zijn ook heel veel onderzoeken gedaan naar dit effect en de uitslagen die geloof je bijna zelf niet, want als je er van een afstandje naar kijkt dan denk je: “Hoe kan dit nou dat iemand dat oprecht van zichzelf ziet of van zichzelf vindt.” Maar toch is het echt zo. En dat geeft me aan dat iedereen dit effect op zichzelf toepast.

Er is bijvoorbeeld een onderzoek onder gevangenen. Dat gevangenen zich ten opzichte van andere gevangenen als eerlijker neerzetten of betrouwbaarder of vriendelijker, maar zelfs dat gevangenen zich ten opzichte van niet-gevangenen als beter presenteerde en zelfs zeiden dat ze ten opzichte van niet-gevangenen misschien niet meer volgens de wet leefden of de wet respectere,n maar wel minstens net zoveel, en als het gaat om vriendelijkheid of betrouwbaarheid dat ze toch eigenlijk wel beter waren dan de niet-gevangenen. En als je dat van een afstandje bekijk denk je: “Ja, maar je hebt letterlijk de wet overtreden dus dan zou je toch zeggen dat iemand daarbuiten de wet beter volgt dan jij. Maar dan komen er weer subjectieve waarden in als, “ja maar ik ben gewoon opgepakt en zijn nog niet” of een andere subjectieve uitleg om het toch weer voor zichzelf goed te praten. Maar wat ook jaar, op jaar, op jaar blijkt steeds weer uit onderzoek is dat als je een onderzoek doet onder docenten of onder ambtenaren, en dat zijn niet alleen maar die mensen maar daar worden vaak onderzoeken over gedaan, dat ongeveer 90% van de mensen, van ambtenaren, van de docenten, zichzelf bovengemiddeld goed vindt. En jaar, op jaar, op jaar steeds uit die onderzoeken als ze openbaar worden gemaakt blijkt dat weer. Dit is ook een deel van de reden waarom zoveel mensen in beleggen stappen. Omdat ze denken dat, “Ja, 70% van de mensen verliest wel geld naar beleggen, maar ik ben beter dan het gemiddelde dus het komt bij mij wel goed.” En dat geldt bijvoorbeeld ook voor rechtszaken. Ja heel veel mensen starten een rechtszaak omdat ze denken: “Ja, de kans is wel fifty-fifty dat ik win of verlies, maar ik ben beter dan gemiddeld dus ik start toch een rechtszaak want ik win het wel.” Wat helemaal hilarisch is geweest is een onderzoek over dit effect waarbij ze dus mensen hebben gevraagd: “Hoe groot schat jij de kans in dat immuun bent voor het Better Than Average effect, dat het geen vat heeft op jouw beslissingen en wat je denkt?” En je raadt het al, een heel grootpercentage zei dat ze bovengemiddeld immuun waren voor het Better Than Average effect. Nou, ironischer dan dat kan ik het niet maken.

Dus even voor de duidelijkheid iedereen past het toe, in elk geval in de Westerse wereld. Er zijn wat debatten nog over andere culturen enzo. Maar in elk geval in de Westerse wereld; niemand is er immuun voor. En ik heb een heel mooi filmpje van een comedian die nog eens benadrukt hoe raar dat eigenlijk is. Some people are really fucking stupid. Did you ever notice that, how many really stupid people you run into during the day? Goddamn, there’s a lot of stupid bastards walking around. Carry a little pen and pencil with you, you wind up with thirty or forty names by the end of the day. Look at it this way, think about how stupid the average person is and than realize half of them are stupider than that. Dus je weet nu wat dit effect is en dat het bij iedereen voor komt en waarom het zo krachtig is. Dus hoe pas je dit toe om jouw conversies te verbeteren of om betere conversies te halen. Nou, er zijn twee manieren voor. De eerste is via copywriting. En afhankelijk van je product of dienst kan dit effect zin volzijn om toe te passen of niet en dan ligt het er dus aan of het gaat om een subjectief iets en of mensen het belangrijk vinden of niet. Dus hoe belangrijker en hoe subjectiever, hoe beter je dit kan toepassen. En je kan het gebruiken in je copywriting door mensen aan te spreken op dit effect. Dus door bijvoorbeeld te zeggen: “Wij verkopen iets voor muzikanten” en dan start je het bericht met “50% van alle muzikanten maakt deze fout, maar jij niet toch?” Zodat je iemand eigenlijk meeneemt in het idee van “nee, want ik ben bovengemiddeld dus ik ga die fout niet maken” of “ik heb die fout nooit gemaakt”. Of “80 procent van alle moeders doe dit” of “30 procent van de beleggers verdient nooit geld, maar jij wel toch?” Dus je kan het ego van iemand aanspreken door dat bad en efforts Better Than Average effect als het ware op te roepen en aan te spreken. En het enige wat je hoeft te doen is een bepaald statistisch feitje te geven of een bepaalde groep te maken, en daarbij te zeggen dat je behoort tot de bovengemiddelde percentage, tot de bovengemiddelde segment. En dat is met name heel krachtig in het begin van je copy, om dus en relevantie te maken bij de bezoeker, om een band aan te gaan om aan te tonen dat dit artikel of het gene wat jij verkoopt of de dienst die je wil leveren dat die helemaal geschikt is voor die persoon. Want het helpt je om een connectie te vormen, want iemands ego wordt een geworden klein beetje gestreeld en denkt: “Hey, dit is helemaal van toepassing op mij, want ik ben inderdaad die 10% van de beleggers die wel dik geld gaat verdienen dit jaar, want ik ben niet dom zoals die andere mensen die ondergemiddeld presteren. Dus even heel concreet zeg je bijvoorbeeld: “Nou, je bent een ondernemer en de x percentage van de ondernemers, bijvoorbeeld 30%, die kent zijn eigen cijfers niet of die kan niet met mensen omgaan, of die kan zus niet of zo niet, maar jij natuurlijk wel, want jij bent die ondernemer die gaat knallen dit jaar. Dus met jou wil ik praten, want dat gemiddelde of dat ondergemiddelde, die hoeven we niet.

Nou, als je bovengemiddeld bent dan betekent dat ook dat je x y z moet gaan doen en dat x y z slaapt ook op jouw dienst of jouw product, of dan ga je moet meenemen in de verhaal. Dus op die manier kan je je artikel beginnen en dan heb je iemand aangesproken, je hebt iemand zich goed laten voelen, en dat betekent dat je meer aandacht heb voor de rest van het artikel van die persoon.

Nou, en het tweede moment qua copywriting om het toe te passen dat kan zijn helemaal op het eind, want helemaal op het eind bij de call-to-action, als iemand wil overtuigen om datgene te kopen of de offerte aan te vragen of wat het dan ook is, kan je bij iemand aanspreken op ze ego door te zeggen: “50 procent van de ondernemers gaat dit jaar niks verdienen, maar jij wel toch?” En daar gaan wij je nu bij helpen. Klik op de knop, vraag een offerte aan en we gaan knallen dit jaar. Dus op die manier kan je weer iemand het het bovengemiddelde aanspreken, iemand zijn ego strelen en zeggen “jij behoort niet tot het onderste gedeelte van, nou ja, de groep waar dan ook over hebt, druk op die knop en zorg ervoor dat dat bovengemiddelde, dat je dat gebruikt of dat je dat inzet of dat het nog beter wordt. En dat zijn de 2 belangrijkste manieren hoe je het in copywriting in kan zetten. In begin om een band te maken of op het eind om iemand overtuigen om op die knop te drukken. Want in feite kan je het zo framen, zeker op het eind, dat als je niet op die knop drukt, als je niet het product gebruikt dus niet offerte aanvraagt, dat je eigenlijk automatisch tot die onderste 50% behoort en ja, dat wil niemand. De tweede manier hoe het toegepast kan worden dat is eigenlijk een hele andere manier die niks met je website zelf te maken heeft. Maar het heeft te maken met het Conversie Optimalisatie Traject. En dat gaat er vooral om als je onderzoek aan doen bent en daar komen bepaalde subjectieve dingen in voor, dus de mening van iemand, het opstellen van een hypothese, het interpreteren van bepaalde statistieken, dan kan het zijn dat jij last hebt van het Better Than Average effect en dat je jouw mening bovengemiddeld gaat waarderen ten opzichte van anderen. En dat is heel erg gevaarlijk, want dat kan betekenen dat jij geen gelijk heb en dat je de conversietraject een bepaalde richting op gaat duwen die ik misschien niet op moet gaan.

Dus besef als je met je SEO team overlegd of al is het maar met een iemand anders, dat je het fout kan hebben. En dat jouw mening niet beter is dan die van iemand anders, dat je niet bovengemiddelde kennis hebt van de klanten, van de website, van de statistieken, van wat er ook gebeurd is. Dus zorg ervoor dat je je eigen ego een beetje in de gaten houdt. Het is ook goed om daarbij niet te vergeten dat zulke subjectieve dingen natuurlijk niet zero sum zijn. Het is niet zo dat als jij gelijk hebt dat die ander fout moet zijn. Zeker niet als het gaat om Conversie Optimalisatie. Vaak werken verschillende dingen heel goed om verschillende redenen die uiteindelijk allemaal hetzelfde resultaat kunnen, teweeg kunnen brengen, om ook weer verschillende redenen. Dus het kan ook zo zijn dat jij gelijk hebt maar die andere ook. Dus vergeet nooit dat als het gaat om Conversie Optimalisatie, één, dat het helemaal niet gaat om gelijk hebben, maar twee dat echt iedereen gelijk zou kunnen hebben. En de enige manier om erachter te komen is door te testen. Dan heb je de statistische data meestal die het bewijzen of niet. En zelfs dan kan er nog uitkomen dat eigenlijk al die verschillende methodes allemaal net zo goed werken ongeveer. Trap vooral niet in de valkuil dat je dus jezelf boven de rest gaat verheffen omdat je bijvoorbeeld al iets langer zit of om een andere subjectieve eigenschap, want dat is echt de crux van het Better Than Average effect. Je pakt iets subjectiefs, bijvoorbeeld hoeveel jaar je ergens mee bezig ben en daarmee automatisch een soort de kennis of de ervaring die zou moeten hebben en daarmee ga je jezelf boven de rest verheffen. En dat is dus heel gevaarlijk en zeker in het Conversie Optimalisatie proces kan dat je gewoon conversies kosten en kan het er voor zorgen dat het project minder snel groeit dan nodig is. Dus als je onderzoek doet, bedenk goed bij jezelf, net als de conformation bias, heb ik last van het Better Than Average effect en zorg ervoor dat je jezelf in de gaten houdt. En dat is het, het Better Than Average effect is echt hilarisch om te zien vanaf een afstand, ook wetende dat ik er natuurlijk net zo goed last van heb als ieder ander. En jij ook, het spijt me.

Het is super gaaf om dit toe te passen op je copywriting als je een product of dienst hebt die zich ervoor lenen. Het is heel erg grappig ook om ermee bezig te zijn en dit effect in werking te zien. Ik wens je heel veel succes met het toepassen van het Better Than Average effect en ik zie je natuurlijk graag de volgende keer weer terug. Want dan hebik nog veel meer tips voor je over copywriting, over SEO, over Youtube en over Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *