Wat is Better Than Average Effect en Hoe Werkt Het?

Wat verstaan we onder het better than average effect en hoe werkt dit? Op deze pagina lees je er meer over! Dit artikel geeft je daarbij een voorbeeld van een situatie waarin we het effect terug zien komen. Daarbij geven we tips om op je eigen website in te spelen op het better than average effect.
Wat is het better than average effect?
Het better than average effect wordt als een cognitieve denkfout gezien. Deze denkfout vertelt ons dat mensen geneigd zijn om hun eigen vaardigheden, de activiteiten die ze ondernemen en bijvoorbeeld hun vermogen als bovengemiddeld te waarderen ten opzichte van anderen. Daar waar er vaak geen fundamentele basis is om aan te nemen dat iemand beter presteert dan het gemiddelde op dergelijke vlakken.
Better than average effect voorbeeld
Een voorbeeld van een situatie waarin we het better than average effect terug zien komen, is een persoon X die beschrijft dat de uitjes met zijn of haar kinderen veel leuker zijn dan die van anderen. Daar waar een uitje van deze persoon X in werkelijkheid overeenkomt met het gemiddelde in de doelgroep, of hier nauwelijks van verschilt.
Vergelijkbaar is een situatie waarin een persoon X beschrijft veel meer kennis te hebben over een bepaald onderwerp dan een gemiddeld ander persoon in zijn of haar doelgroep. Daar waar er geen gegronde redenen, zoals bijvoorbeeld een cijfer voor een tentamen of een bepaalde omzet als sales agent, zijn om aan te nemen dat dit ook daadwerkelijk zo is.
Better than average effect tips
De kans is groot dat je het better than average effect momenteel al toepast op je website! Wellicht heb je op verschillende pagina’s vermeld dat je eigen producten of diensten veel meer waarde leveren dan die van een concurrent. Daar waar je dit mogelijk onvoldoende onderbouwd hebt. Ga op zoek naar de plekken waar op jouw website sprake is van het better than average effect en pas dit aan, door bijvoorbeeld unique selling points toe te voegen! Door een consument met argumenten, zoals USP’s, te overtuigen zal deze sneller een product of dienst bij je afnemen.