Wat is Birthday Number Effect en Hoe Werkt Het?

by Bart van der Meer februari 12, 2020
Birthday number effect

Heb jij al eens van het birthday number effect genoemd? In dit artikel leggen we je uit wat dit effect inhoudt en hoe het werkt. Ook geven we een voorbeeld van een situatie waarin je dit effect terug ziet komen. Onderaan het artikel vind je manieren om hierop in te spelen in je eigen marketingcampagne. 

Wat is het birthday number effect?

Het birthday number effect is een fenomeen, dat beschrijft dat mensen een onbewuste voorkeur hebben voor cijfers die ook in hun eigen geboortedatum voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat dit effect het meest voorkomt bij personen met getallen groter dan 12 in hun geboortedatum. Iemand die op 9 februari geboren is zal zodoende minder snel met het birthday number effect te maken krijgen, dan iemand die op 20 november geboren is. Een soortgelijk effect bestaat ook voor de voorletters van een persoon. 

Birthday number effect voorbeeld

Er zijn verschillende voorbeelden van situaties waarin we het birthday number effect terug zien komen. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin producten worden aangeboden met een productnaam, waarin de geboortedag van een consument verwerkt zit. Neem een product “Parfum 10”. De kans is groter dat iemand die op 10 maart of bijvoorbeeld 10 oktober geboren is dit product koopt, dan dat iemand die op 15 of 20 maart werd geboren dit doet. 

Birthday number effect tips

Door marketingcampagnes te personaliseren kun je slim inspelen op het birthday number effect. Bied personen die op dezelfde dag geboren zijn bijvoorbeeld een product aan met een prijs, waarin deze dag verwerkt zit. Consumenten die op bijvoorbeeld de 10e van de maand geboren zijn, zullen hun oog sneller op een product met een prijs van 20.10 euro laten vallen dan anderen. Onder meer een nieuwsbrief leent zich goed voor een gepersonaliseerde marketingcampagne. Zoals reeds beschreven werd, kan ook het aanpassen van de productnaam naar een populaire geboortedag helpen om deze vaker te verkopen. 

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *