Enige Manier Om Effectief te Linkbuilden Via Blog Reacties

by Bart van der Meer juli 03, 2019
blog reactie backlinks linkbuilding methode-min

Linkbuilden via Blog Reacties Kan Nog Effectief Helpen in Jouw Linkbuilding Proces Als Je Het Op Deze Manier Aanpakt.

Transcriptie: Enige Manier Om Effectief te Linkbuilden Via Blog Reacties

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je alles vertellen over de blogreactie linkbuild methode. Ik ga precies vertellen wat het is, hoe het werkt, hoe je het toepast en natuurlijk een paar tips om het nog effectiever te maken. Dus als je alles wil weten over linkbuilden via blogreacties dan is dit helemaal perfect voor jou.

Welkom bij Klik Proces met informatie over betere rankings, meer bezoekers en een hogere omzet. Elke werkdag praktisch advies voor meer organische groei via SEO, conversie optimalisatie, YouTube en Voice.

Wat is de blogreactie linkbuild methode? Nou, eigenlijk heel eenvoudig, het is linkbuilden door een reactie achter te laten op de blog van iemand anders en zo een backlink te krijgen naar jouw pagina. En misschien weet je dat, maar misschien ook niet, maar op de meeste bloggen heb je onderaan een reactie-gedeelte en daar kan iedereen een reactie achterlaten over dat specifieke blog. Dat is niet heel ingewikkeld, je vult je naam in, je websiteadres, je e-mailadres en je reactie zelf. En er zijn eigenlijk twee plekken waar je een link kan krijgen vanuit een blogreactie. De eerste is dat jouw naam de link wordt naar je website. Dus jouw naam wordt een anchortext naar je website. Maar die link is bijna altijd nofollow dus die telt eigenlijk niet mee. Daarnaast kan je gewoon je URL plakken in de pagina. En bijna altijd wordt die dan automatisch aanklikbaar. En die linken zijn vaak wel dofollow en daarmee de moeite waard om te verzamelen. Bij de meeste websites wordt de reactie niet meteen goedgekeurd, hij moet eerst door een moderator worden bekeken en dan handmatig worden geklikt op of hij goedgekeurd wordt of niet. En dat heeft wel een impact op onze linkbuild methode en dat ga ik je zo vertellen.

Nou, waarom is deze linkbuild methode zo krachtig? Eerlijk gezegd is hij dat helemaal niet. Nee, sorry, nee, deze linkbuild methode is gewoon niet zo sterk. Vroeger werden blogreacties massaal gebruikt om websites vol te spammen en alleen daardoor al is de waarde van de link heel erg afgenomen. En in het algoritme van Google tellen blogreacties gewoon niet zo erg  meer mee. Maar er zijn nog een paar specifieke momenten waarin blogreacties wel handig kunnen zijn.

Dus hoewel je niet de oorlog gaat winnen met blogreacties, zijn er wel een paar slimme manieren om het in te zetten. Al je website net nieuw is of net een paar weken nieuw is en je hebt nog eigenlijk niks behalve de website zelf, dan kan je op een aantal gerelateerde bloggen een goede inhoudelijke reactie achterlaten met daarin een link naar jouw blog. Dus op die manier kan je een beetje beginnen met wat linken te krijgen vanuit goed gerelateerde andere blogpagina’s. Maar voordat je dat doet, wil je eigenlijk wel zeker weten dat als je die link daar plaatst en daar misschien een heel verhaal bij typt, dat die link wel dofollow is. Dus ik raad je aan om de nofollow checker, dat is een Google Chrome of Firefox extension, hier zie je hem, om die te installeren. En vervolgens per blog te gaan kijken; worden er linken achtergelaten in de reactie en zijn die dofollow of nofollow? En als ze nofollow zijn en je hebt die extensie geïnstalleerd dan komt er een rode rand omheen te staan. Want een nofollow link plaatsen heeft geen zin, want Google volgt die niet. Dus voordat je reacties achterlaat altijd eerst checken; staan er dofollow links in de reactie of als ik een reactie achterlaat wordt die dan dofollow, die link? Ook kan je reacties achterlaten als er een blogartikel is die gewoon heel goed aansluit bij jouw hele website of bij een specifiek artikel wat je hebt gemaakt waarbij de gedachte is; zelfs als het voor je Google ranking niet helpt, zou je nog steeds eigenlijk wel die blogreactie in die link willen hebben. Dus dan kan het je een klein beetje helpen om te scoren in Google, maar je doet het dan ook om gewoon relevante lezers naar je website te trekken. Maar het allerbeste gebruik van blogreactie is eigenlijk helemaal niet om een link te plaatsen, maar om een relatie aan te gaan met de beheerder van de website of met de blogger of de groep bloggers die achter een website zit. Op die manier kan je in contact met ze komen, je kan een relatie met ze aangaan, je kan een gesprek opbouwen. En dat maakt het weer makkelijker om andere linkbuild methodes toe te passen, zoals gastbloggen. Dus als je het mij vraagt zou ik niet eens proberen om een link meteen in zo’n reactie te krijgen, maar om bijvoorbeeld of eerst een gesprek aan te gaan, of helemaal niet proberen die link erin te zetten maar gewoon een gesprek aan te gaan. En dan een andere linkbuild methode te proberen. Want die blogreactie zijn gewoon niet zo heel veel meer waard.

Een laatste goede manier  waarbij de waarde van je link zo hoog mogelijk is en je misschien ook nog veel relevant verkeer krijgt, dat is eigenlijk het volgende. In elke branche heb je een paar websites die heel erg groot zijn. En meestal produceren die met enige regelmaat content. Als je een Google Alert instelt voor bijvoorbeeld de naam van de website plus de onderwerpen van jouw bloggen. Dat stel je gewoon in in Google Alerts, dan stel je bijvoorbeeld in ‘Als honden.nl iets publiceert over een ‘labrador’ dan wil ik een Google Alert krijgen’. En zodra je die Google Alert binnenkrijgt, ga je meteen naar de blog en probeer je de eerste te zijn die reacties achterlaat. Dan staat namelijk jouw comment met jouw links zo hoog mogelijk. En als dat een populaire website is, met een populair artikel, dan gaan nog heel veel mensen dat lezen en de kans dat ze dan jouw reactie zien en misschien erop klikken is dan vrij groot. Maar dat werkt alleen als je de eerste bent of één van de eerste bent. En dan moet je echt boven op die Google Alert zitten en je inschrijven voor de nieuwsbrieven of op hun social media aansluiten. Zodat je de eerste bent die die publicatie ziet.

Dus hoe vind je geschikte bloggen om zo’n reactie bij achter te laten? Nou, dat is gelukkig niet zo ingewikkeld. En waarschijnlijk ken je al een paar grote sites bij jou in de branche waar je dat misschien op kan doen. Maar het vinden van nieuwe sites is best makkelijk. Je zoekt namelijk in Google bijvoorbeeld gewoon op je zoekwoord plus blog. Of zoekwoord plus inurl:blog. Of zoekwoord plus inurl en dan een jaartal, want de meeste bloggen die niet zijn veranderd die tonen automatisch het jaartal in de URL. En dan vind je gewoon bloggen die een relatie hebben met jouw zoekwoord. Let wel op dat je niet op alle bloggen reacties achter kan laten. Dus wil je specifiek zoeken en alleen maar bloggen vinden waar je een reactie op achter kan laten, dan kan je nog iets specifieker zoeken met bepaalde parameters. Bijvoorbeeld als je googlet op zoekwoord plus intext:reactie. Het is niet geweldig, want reactie kan ook gewoon in de tekst staan. Maar bloggen hebben in elk geval onderaan staan, iets in de zin van ‘geef een reactie.’ Sommige staan nog in het Engels, dus je kan ook zoeken op zoekwoord plus intext:comment, maar dan zou ik eraan toevoegen plus inurl.nl, zodat je wel Nederlandse sites krijgt. En je kan ook zoeker op voor de hand liggende zaken als zoekwoord plus “plaats een reactie”,  “geef een reactie”. Zo hebben we nog een aantal manieren , een heel lijstje als het ware, die kan je van onze website downloaden, waarin allemaal Google zoekopdrachten staan om makkelijk bloggen te vinden waar je een reactie op achter kan laten. Let er dus wel op dat je nog handmatig moet checken of het wel dofollow linken zijn.

Wat je ook kan doen, de website van die persoon door een backlinkchecker halen, zoals ahrefs, en kijken welke websites verwijzen allemaal naar de website van de persoon die al die reactie achterlaat. En al die reacties laten ze achter op andere bloggen, dus door simpelweg de lijst door te lopen kan je allemaal bloggen vinden waar zij een reactie op hebben achtergelaten. En dat kan jij dus ook doen. Dat werkt niet in elke branche even goed, maar soms als iemand heel actief is kan het heel makkelijk zijn om een heleboel potentiële bloggen te vinden.

En dan nog een aantal praktische tips als je met de blogreactie linkbuilding methode aan de slag wil. En de eerste is eigenlijk, ik zei het aan het begin al, besteedt er niet teveel tijd aan. Want het is gewoon niet zo heel waardevol. En zelfs als je een nieuwe website hebt, plaats misschien tien of twintig reacties en dat is het wel. Want verder kan je het beter gebruiken om een relatie met iemand aan te gaan ten opzichte van echt keihard linken krijgen want die zijn gewoon niet zo waardevol. Als je toch per se je link wil hebben, kan je in je reactie ook verwijzen naar meerdere websites die bijvoorbeeld informatie geven voor een vervolg of over een bepaald onderwerp. En jouw website is dat één van die websites. Zeker als die andere websites wat autoritaire websites zijn, is de kans groter dat jouw reactie wordt goedgekeurd. Omdat de moderator veel meer ziet dat je iemand probeert te helpen door verschillende bronnen van informatie aan te reiken, ten opzichte van alleen maar jouw link daar te dumpen. Maar dan nog steeds geldt je reactie moet natuurlijk wel hout snijden, want als je maar willekeurig iets zegt en willekeurige websites die autoritair zijn erin gooit, dan wordt hij natuurlijk nooit goedgekeurd.

En dat is het eigenlijk. Een korte uitleg voor een linkbuild methode die niet zo heel veel waarde heeft, in elk geval niet in eerste instantie. Dus ga je ermee aan de slag, heb je een nieuwe website of shop. Dan wens ik je heel veel succes. En anders hoop ik dat je de volgende keer weer kijkt of dit luistert of leest. Want ik ga je nog veel meer advies geven op het gebied van conversie optimalisatie, YouTube, Voice en SEO.

Social Shares

2 Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Jody

    Wat je vooral hedendaags ziet is het inzetten van influencers naast diverse social-media strategieën. Veelal zorgen dan ook platformen zoals Facebook, Instagram, etc ook voor goede en redelijk krachtige backlinks. Helaas merken wij met ons product en sector dat het heel lastig is om valide en goede backlinks te krijgen. Heb jij hier misschien tips voor?

    Beantwoorden
    • Hoi Jody,

      Ik zou in elk geval niet zulke blogreacties achterhalen als je zoekt op kwaliteit 😉

      Voor CBD is het weliswaar moeilijk(er), maar zeker niet onmogelijk. Ook gezien toepassingen ervan.

      Mocht je hulp nodig hebben, dan hoor ik het graag 😉