Wat is het Boomerang Effect en Hoe Werkt Het?
Op deze pagina lees je meer over het boomerang effect. Wat is het en hoe werkt dit? Ook vind je hier een voorbeeld van een situatie waarin het boomerang effect terugkomt. Op zoek naar mogelijkheden om op je eigen website in te spelen op dit effect? Onderaan het artikel helpen we je op weg!
Wat is het boomerang effect?
Onder het boomerang effect verstaan we een fenomeen, dat beschrijft hoe iemand beïnvloed kan worden door de manier waarop je hem of haar probeert te overtuigen van jouw standpunt. In plaats van jouw standpunt aan te hangen, zal de ander op basis van je wijze van overtuigen overstappen naar het tegenovergestelde standpunt. Een goede argumentatie van je standpunt is zodoende essentieel om mensen betrokken te houden bij jouw punt.
Boomerang effect voorbeeld
De politiek kan gevoelig zijn voor het boomerang effect. Zo kan een politieke partij een bepaald standpunt aanhangen, waarmee potentiële stemmers zich verbonden voelen. Op het moment dat een politieke partij vervolgens argumenteert waarom een bepaald standpunt wordt aangehangen, kan dit potentiële stemmers alsnog afschrikken. Mogelijk vinden zij zich niet in de argumentatie van de partij. Als een boemerang wijkt de potentiële stemmer uit naar andermans standpunten.
Boomerang effect tips
Om te voorkomen dat een potentiële klant op je website te maken krijgt met het boomerang effect, is het belangrijk om duidelijk te argumenteren waarom een klant voor jouw dienst of product moet kiezen. Geef in korte statements aan welke punten een product uniek maken en op welke wijze zij waarde toevoegen voor een klant. Het helpt te voorkomen dat een klant uitwijkt naar een concurrent. Daarbij wil je klanten op de juiste wijze aan blijven spreken, om hen betrokken te houden bij je merk of product. Dit vergroot de kans dat ze later nog eens iets bij je kopen. Zou je klanten op een verkeerde wijze betrokken houden, dan keren zij zich mogelijk als een boemerang tegen je.