Wat is het Bounded Rationality en Hoe Werkt Het?
Ontdek hoe bounded rationality jouw website kan helpen meer omzet te draaien.
Wat is bounded rationality?
Onder bounded rationality verstaan we het fenomeen, dat de mens gebonden is aan een beperkte hoeveelheid informatie bij het maken van een beslissing. Denk bijvoorbeeld aan het feit, dat het onmogelijk is om alle alternatieven van een genomen beslissing te kennen. Dit betekent dat een beslissing mogelijk nooit de beste is. Ook worden de mogelijkheden die men heeft op een beslismoment niet tegelijkertijd vergeleken. Dit betekent dat er sprake is van een sequentieel zoekproces, waarbij de ene optie vergeleken wordt met de voorgaande optie in plaats van met alle andere opties.
Bounded rationality voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin we bounded rationality herkennen, is de aankoop van een nieuwe bank. Een consument zal de banken bij verschillende winkels met elkaar vergelijken, om zo tot de beste optie te komen. De kans dat een consument de derde bank goed kan vergelijken met de eerste bank is kleiner, dan het vergelijken van de derde bank met de tweede bank. Hier is zodoende sprake van bounded rationality, een beperkte rationaliteit.
Bounded rationality tips
Als organisatie profiteer je van het feit, dat een consument een aangeboden dienst of product zal vergelijken met hetgeen hij als laatst bekeken heeft of nog gaat bekijken. Voordelen die het eerste product had, zullen vergeten worden als jouw product het vierde of vijfde is in het zoekproces. In het bijzonder, wanneer deze overeenkomen met de voordelen van de tweede en derde optie. Zorg er om deze reden voor, dat je duidelijk omschrijft wat de voordelen van jouw product zijn. Wat maakt het product uniek ten opzichte van andere producten? Unieke producten zullen makkelijker onthouden worden door de klant.