Bovenaan in Google Maps en Lokale SEO (Deel 2)

Bovenaan in Google Maps
Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies vertellen wat jij nodig hebt om bovenaan te staan in Google, als het gaat om Google maps of om het lokale SEO resultaat.
Ik ga je vertellen waarom het op de eerste pagina komen zo cruciaal is om goed lokaal te scoren. Dan heb ik het niet over het feit dat het een hoge positie is. Er is nog een hele andere belangrijke reden voor.
Ik ga je ook het verschil uitleggen tussen het scoren in de organische resultaten en in de Google maps resultaten.
Mocht je niet zeker weten wat dat is? Dan laat ik je het nu even zien. Dit zijn de lokale resultaten. (Ik heb even gezocht op occasions Utrecht.)
Net als in de vorige video gaan we weer verder met het feit dat we een autodealer gaan oprichten. We gaan occasions verkopen. Dus ik zoek op occasions Utrecht en hier zie je de Google maps.
Als ik hier iets naar beneden scrol krijg ik hier de organische resultaten. Dit is maps. Die twee zijn wel aan elkaar gekoppeld, maar toch ook weer niet. Ik ga je precies vertellen hoe dat zit in deze video.

Als je de video gezien hebt, dan weet je dus precies wat jij nodig hebt op strategisch niveau om bovenaan te komen staan in de plaats of plaatsen waar jij werkzaam bent.
Organisch Resultaten en Google Maps
Belangrijk om te weten is dat het organische algoritme een gemixt algoritme is. Daarmee bedoel ik dat de maps en de organische resultaten tot op zekere hoogte met elkaar verbonden zijn.
Wat dat in de praktijk inhoudt is grofweg het volgende:
Als vuistregel kan je stellen dat je op de eerste pagina van Google moet komen met je organische resultaat, wil je überhaupt in de Google maps resultaten getoond kunnen worden.
Er zijn een aantal uitzonderingen op, een daarvan is als je in een heel klein stadje of dorpje woont. Of dat er niet heel veel mensen zijn die jouw dienst uitvoeren, dus dat de concurrentie laag is. Dan kom je al gauw hier terecht.
De andere uitzondering is als er heel veel resultaten in jouw organische resultaten staan die geen Google Maps resultaat hebben. Dus bijvoorbeeld autoscout, want autoscout heeft geen fysieke vestiging en geen adres dus die kan niet in de maps komen te staan.
Dan zie ik hier vak garage Vaartland, die hebben allemaal wel een resultaat. Autotrader ook niet, die heeft geen maps resultaat. Dus die telt eigenlijk niet.
Dus er zijn wel wat uitzonderingen op maar doorgaans kan je stellen, als je niet op de eerste pagina staat organisch. Dan is het heel moeilijk of onmogelijk om in de maps resultaten te scoren. Maar als je eenmaal op de eerste pagina staat organisch, daarna worden je maps resultaten en je organische resultaten als het ware losgekoppeld.
Ik zal dat bijvoorbeeld hier laten zien. Hier staat de mega occasion centrum Utrecht bovenaan. Als ik nu ga kijken dan kom ik hem net niet tegen, dus ik denk dat die op de tweede pagina staat.

Hierzo op nummer 11, Van Mossel Mega occasion centrum. Nou dat komt dus door die autotrader en autotrack resultaten. Dus dan zie je hij staat positie 11, maar als je die twee resultaten, dus de autoscout en de autotrader, wegdenkt. Dan staat hij dus eigenlijk negende. Maar hij staat wel bovenaan in de maps.
Car center Utrecht, kijken of ik die kan vinden. Hier staat die, nummer drie. Car center Utrecht. Die staat nummer twee in de maps. Maar dat is belangrijk om in gedachten te houden.
Dus in eerste instantie ga je met je website pushen om hier te komen. Zodra je hier staat, ga je je meer focussen op de maps resultaten.
Belangrijke feiten Google Maps
Dan zijn er wel nog twee dingen heel belangrijk om te weten als het gaat om Google maps. Een is dat de locatie van de gebruiker heel erg bepalend is.
Dus nu zit ik niet in Utrecht, dus nu pakt Google heel Utrecht. Mocht ik wel op een bepaald punt in Utrecht zitten, dan maakt google hem veel lokaler en dan zie ik hier dus andere resultaten. Het kan zijn dat als ik verder weg zit, dat die misschien ook nog andere resultaten laat zien.
Dus de locatie van de gebruiker is een hele belangrijke rol in welke resultaten je hier zo in de Google maps ziet.
Daarnaast zijn de Google maps resultaten ook erg zoekwoord gevoelig. Daar kom ik later op terug.
Maar grofweg kan je zien, ik heb hier gezocht op occasions Utrecht. Dan zie je hier ook occasion Utrecht, dat zie je hier redelijk duidelijk terugkomen.
Stappenplan lokale vindbaarheid
Het stappenplan om goed lokaal gevonden te worden. Dat zit hem in een aantal dingen.
Responsieve website
Allereerst moet je echt een goede website hebben. Met een goede website bedoel ik vooral dat die snel is. Hij moet responsive zijn, of in elk geval moet je op mobiel, desktop en tablet een hele goede weergave hebben. Zeker met de mobile first index die nu live zijn.
Je moet gewoon technisch gezien een goede website hebben.
Structuur website
Daarnaast speelt de structuur van je website een belangrijke rol en daar gaan we het nog uitgebreid over hebben.
Als dit je homepage is, welke pagina’s hangen er dan op welke manier onder je homepage en hoe zijn die pagina’s met elkaar verbonden.
Website indexeren
Uiteraard moet Google je hele pagina en je hele website kunnen indexeren. Voor de goede zoekwoorden, moet je goede pagina’s hebben.
GMB-Profiel
Je moet een GMB profiel aanmaken en optimaliseren. GMB staat voor ‘Google My Business.
We hebben zomenteen een video en dan ga ik je exact uitleggen hoe je dat hele ‘Google My Business’ profiel perfect maakt.
Ik wil een kleine toelichting geven op het GMB-profiel: Het GMB-profiel is een account dat je aanmaakt bij Google en dat stelt je in staat om deze vermelding te hebben. Om reviews te kunnen ontvangen, zorgt dat je hier een telefoonnummer en adres hebt. Daar moet je een speciaal Google-account voor aanmaken, een ‘Google My Business account. Daar heb je een bepaalde verificatie voor nodig, dit account moet je ook op de juiste manier opstellen en inzetten. Maar dat ga ik je allemaal nog precies laten zien.
Backlinks
Tenslotte zoals altijd spelen backlinks naar je domein en naar specifieke pagina’s in dit geval een hele belangrijke rol.
Dus op het gebied van strategisch overview, zijn het stappen die je nodig hebt om bovenaan te komen in google maps en in je lokale SEO.
Ook wat betreft backlinks, een backlink is een verwijzing naar je website vanuit een andere site. Maar om lokaal gevonden te worden heb je toch net een ander soort backlink.
Die moet je op een andere manier verkrijgen, dan als je landelijk wilt scoren. Anders dan dat je misschien gewend bent als je veel met SEO bezig bent, maar dan landelijk.
Hier heb je ze allemaal op een rijtje.

Laat een reactie achter op YouTube of laat een reactie achter op de website. Dan krijg je van mij persoonlijk antwoord. Maar ik denk dat de volgende video’s al je vragen wel een beetje gaan beantwoorden.
In de volgende video’s gaan we al deze punten specifiek uitleggen en voordoen. We gaan je stap voor stap meenemen zodat jij jouw lokale site extreem goed vindbaar kan maken.
Of je nu een site hebt die op een plaats gevonden moet worden, of dat je een site hebt die op heel veel plaatsen gevonden moet worden en dat je ook nog eens heel veel diensten hebt. Hoe je het ook wilt, wij gaan het aan je uitleggen.