Hoe Je het Cheerleader Effect Gebruikt om Jouw Conversies te Verhogen

by Bart van der Meer augustus 29, 2018
Cheerleader Effect

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]In dit artikel lees je alles wat je over het Cheerleader Effect wilt weten en hoe je het inzet om de conversies van jouw website of webshop te verhogen. Je vindt eerst een korte definitie van het Cheerleader Effect, waarna je een duidelijker beeld krijgt van het effect aan de hand van enkele voorbeelden. Tot slot lees je een aantal concrete tips waarmee het Cheerleader Effect direct toepasbaar wordt op jouw website of webshop.

Wat is het Cheerleader Effect

Het Cheerleader Effect staat ook wel bekend als het groepsaantrekkelijkheidseffect. Het houdt in dat individuen als aantrekkelijker worden gezien wanneer ze in een groep zijn, dan wanneer ze individueel worden beoordeeld.

Je hersenen ordenen verschillende onderdelen tot één geheel, nog voordat je hier bewust over nadenkt. Daardoor gaan alle losse individuen meer op het gemiddelde van de groep lijken en zie je individuele imperfecties sneller over het hoofd.

Cheerleader Effect Voorbeelden

Het Cheerleader Effect gaat verder dan alleen het letterlijk afbeelden van mensen in groepen. Het is ook op andere manieren toepasbaar in je business. Door bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een aanvullende business. Iemand die bruidstaarten bakt, gaat bijvoorbeeld samenwerken met een wedding planner. Je concurreert niet met elkaar, maar vult elkaar juist aan en helpt elkaar, waardoor je aantrekkelijker wordt voor potentiële klanten.

Een andere manier om het Cheerleader Effect toe te passen, is door producten in pakketvorm te verkopen en deze qua prijs aantrekkelijk te maken. Dit wordt bijvoorbeeld veel gedaan met verzorgingsproducten. Hoewel je alleen op zoek was naar shampoo en douchegel, ziet dat hele pakket met scrub en bodylotion er toch wel erg aantrekkelijk uit, ook al was je hier eigenlijk niet naar op zoek.

Tips Hoe Je het Cheerleader Effect toepast om Conversies te Verhogen

  • Bied producten of diensten aan als pakket, zo vallen minder interessante onderdelen minder op, het draait immers om het complete aanbod
  • Laat recensies van gebruikers gegroepeerd zien, eventuele negatieve recensies vallen op deze manier minder op, omdat ze omgeven worden door positieve recensies
  • Zoek een bedrijf dat jouw diensten aanvult en trek samen op
  • Gebruik foto’s van groepen mensen

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *