Wat is Cognitive Dissonance en Hoe Werkt Het?
In dit artikel lees je meer over cognitive dissonance, wat vaak vertaald wordt als cognitieve dissonantie. Hoe werkt dit? Wat zijn typische voorbeelden van situaties waarin cognitive dissonance te herkennen valt? Kijk ook naar de tips onderaan dit artikel, welke je helpen om op je eigen website in te spelen op dit fenomeen.
Wat is cognitive dissonance?
Onder cognitive dissonance verstaan we het proces, waarbij een persoon twee tegenstrijdigheden aanhangt en de gevolgen die dit heeft. Zo zorgt cognitieve dissonantie onder meer voor hevige stress bij veel mensen. Vaak probeert men een van beide tegenstrijdigheden aan te passen, of hier afstand van te doen. Op deze manier wordt het gevoel van stress verminderd.
Cognitive dissonance voorbeeld
Een situatie waarin cognitive dissonance te herkennen valt, is die van de aankoop van een nieuwe bank. Een consument twijfelt mogelijk nog tussen een bank A en een bank B. De consument heeft vooraf bepaald, dat deze een bank van leer zoekt en de voorkeur geeft aan een rode kleur. Bank A is in dit geval van een stoffen bekleding voorzien, maar is wel uitgevoerd in het rood. De tweede bank is gemaakt van leer, maar heeft een andere kleur. Een verkoper raadt de consument aan om voor de leren bekleding te kiezen en daarmee af te zien van de rode kleur.
Als de consument voor de tweede bank kiest en bank A op een later moment bij een vriendin ziet, zal de consument plotseling minder hebben met de rode kleur hiervan. Het toont aan dat de consument zijn of haar mening heeft aangepast. Er is dus sprake van cognitive dissonance.
Cognitive dissonance tips
Probeer op je eigen website in te spelen op het bestaan van cognitive dissonance bij consumenten. Het kan voorkomen dat een consument twijfelt tussen product X en product Y op je website. Door de consument in een productomschrijving of bijvoorbeeld via een chatfunctie van advies te voorzien, help je deze zijn of haar mening aan te passen en zo een aan te zetten tot het doen van een aankoop.