Wat is Cognitive Friction en Hoe Werkt Het?
Wat verstaat men onder het fenomeen cognitive friction? In welke voorbeelden is er sprake van dit fenomeen? Zijn er manieren om op je eigen website in te spelen op cognitive friction, of de potentiële effecten hiervan? In dit artikel lees je hier meer over!
Wat is cognitive friction?
Onder cognitive friction verstaan we het fenomeen, dat een gebruiker gefrustreerd raakt als een ogenschijnlijk intuïtieve interface andere resultaten oplevert dan verwacht. Je kunt hierbij denken aan een knop die naar de voorpagina van een website lijkt te gaan, maar de bezoeker plotseling bij het contactformulier brengt. Een dergelijke situatie leidt ertoe dat een bezoeker gefrustreerd raakt en de website zal verlaten.
Cognitive friction voorbeeld
Reeds werd al een kort voorbeeld aangehaald van een situatie, waarin sprake is van cognitive friction. Denk ook aan een besturingssysteem waaraan een computermuis gekoppeld is. Rechtshandige gebruikers verwachten dat een (dubbele) klik met de linkermuisknop leidt tot het activeren van een functie. Daar waar de rechtermuisknop de mogelijkheid biedt om meer opties te bekijken. Zou het besturingssysteem op een andere manier werken, dan leidt dit tot frustraties bij de gebruiker.
Je zou dit ook kunnen vergelijken met een bezoek aan de supermarkt. Hierbij verwacht je bijvoorbeeld dat slagroom in de buurt van zuivelproducten ligt. Op het moment dat de slagroom tussen de tijdschriften ligt, leidt dit tot frustraties bij klanten.
Cognitive friction tips
Voorkom dat een bezoeker van je website gefrustreerd raakt, doordat knoppen op de website anders werken dan een bezoeker op voorhand verwacht. Een intuïtief werkend design is cruciaal om een bezoeker tevreden te houden. Tegelijkertijd moet een website overzichtelijk en makkelijk te gebruiken zijn. Plaats bijvoorbeeld verschillende buttons op de pagina’s van je website, waarbij je op de button beschrijft welke actie een gebruiker hiermee uitvoert.