Wat is Conceptual Priming en Hoe Werkt Het?
In dit artikel lees je meer over conceptual priming. Wat verstaan we onder dit fenomeen en hoe werkt het? Wat zijn voorbeelden van situaties waarin conceptual priming te herkennen is? Zijn er mogelijkheden om op je eigen website in te spelen op dit fenomeen? Je leest het op deze pagina!
Wat is conceptual priming?
Onder conceptual priming verstaan we het fenomeen, dat beschrijft hoe mensen geneigd zijn om onbewust verbanden te leggen tussen de betekenis van verschillende voorwerpen en de taak die het voorwerp volbrengt. Dit betekent onder meer, dat mensen de neiging hebben om verschillende producten met elkaar te bundelen.
Conceptual priming kan gezien worden als een alternatief van perceptual priming. Waar het bij conceptual priming draait om de betekenis van een voorwerp, gaat het bij perceptual priming om de vorm hiervan.
Conceptual priming voorbeeld
Een goed voorbeeld van het fenomeen conceptual priming, is een persoon die naast een tafel ook direct kijkt naar stoelen. De tafel heeft immers als functie, het bieden van een ondergrond om je bord op kwijt te kunnen, om aan te kunnen zitten, om op te kunnen studeren, enzovoorts. Het bundelen van groepen producten, maakt dat consumenten soms meer producten aankopen dan zij vooraf wellicht van plan waren.
Conceptual priming tips
Voor ondernemers biedt het bestaan van conceptual priming kansen. Door producten al op je website te groeperen, help je conceptual priming op te wekken bij consumenten. Een consument combineerde de tafel mogelijk zelf al met de stoelen, maar zal dat na het zien van de relevante producten op je website al helemaal doen! Op deze manier kun je naast de tafel ook de stoelen aan een consument verkopen. Zoals eerder beschreven werd, zou je ook producten met dezelfde vorm kunnen bundelen. Dat is perceptual priming.