Gebruik Confirmation Bias om Jouw Conversies te Verhogen

by Marc Schlingmann september 21, 2018

Gebruik Confirmation Bias om Jouw Conversies te Verhogen

Het verhogen van je conversie kan je op verschillende manieren tot stand brengen. Inspelen op de bevestigingsvoorkeur van mensen is er daar één van. Een bevestigingsvoorkeur wordt ook wel Confirmation Bias genoemd. Wat een bevestigingsvoorkeur is en hoe je deze toe kunt passen in je webshop lees je in deze tekst.

Wat is Confirmation Bias?

Een bevestigingsvoorkeur houdt in dat je vaker geneigd bent om aandacht en waarde te hechten aan informatie die jouw eigen ideeën of denkbeelden bevestigen. Dat betekent indirect ook dat je geneigd bent om minder aandacht te schenken aan informatie die jouw ideeën tegenspreekt. Mensen zijn dus selectief met het verzamelen en onthouden van informatie, omdat ze onbewust luisteren naar hun eigen voorkeur.

Confirmation Bias Voorbeeld

Je kiest een nieuwe studie uit, je bent bijna zeker van je keuze maar gaat nog even op zoek naar ervaringen van anderen. Bij het doorzoeken van het internet lees je voornamelijk de positieve verhalen, de verhalen die negatief zijn lees je niet volledig. Je bent dus continu opzoek naar de bevestiging van je eigen gevoel, mening of keuze.

Tips Hoe je Confirmation Bias Toepast om Conversies te Verhogen

Wanneer je het psychologische effect van confirmation bias toepast in je webshop, wordt de conversie verhoogd.

  • Verdiep jezelf in je doelgroep, zoek argumenten om hen te overtuigen van
    je dienst of product.
  • Benoem alle voor-en tegen bij producten.
  • Vertel wat het product voor de consument oplost.
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *