Grote Probleem van Content Maken Zonder Zoekwoorden

Als Je Content Maakt en Daarbij Niet Vooraf Nadenkt Over op de Zoekwoorden Waarop Je de Pagina Inricht Loop Je Tegen 1 Groot Probleem Aan. Ontdek Hier Dat Probleem en Hoe Je Dit Oplost.
Transcript: Grote Probleem van Content Maken Zonder Zoekwoorden
Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik wil het met je hebben over het probleem van content maken zonder na te denken over de zoekwoorden die er instaan. En de reden daarvoor is eigenlijk als volgt, ik heb regelmatig contact met bloggers en een deel van de bloggers die werkt eigenlijk als volgt: die publiceren content op het moment dat ze iets hebben meegemaakt of hoe hun week eruitziet of iets wat ze leuk vinden of waar ze problemen mee hebben, zonder dat ze daarbij eigenlijk nadenken, zoeken mensen hierop via Google en kan ik op die manier verkeer aantrekken?
Ze zijn vooral bezig met vind ik dit leuk om te doen en dat verspreid ik vervolgens via social media of via nieuwsbrieven of op een andere manier en op die manier trek ik verkeer aan. En in de basis is daar natuurlijk helemaal niets mis mee. Sterker nog, dat doet waarschijnlijk iedereen voor z’n content. Maar het probleem als je content maakt zonder daarin na te denken over zoekwoorden of zonder zoekwoorden op de juiste manier erin te verwerken, is dat je in feite op het hamsterwiel terechtkomt. Namelijk, je maakt een stuk content, je publiceert het en vervolgens moet je heel erg eraan gaan trekken om verkeer erheen te krijgen. En meestal, zeker wat betreft social media en nieuwsbrieven is dat een hele grote golf en daarna vlakt het af en ziet eigenlijk niemand jouw content meer. Misschien iemand die verdwaald is of iemand die op je website komt en dan doorklikt naar het artikel, maar het artikel an sich trekt geen verkeer aan.
En de reden dat je blog dus geen verkeer aantrekt is omdat die niet ingericht is op een bepaald zoekwoord of op een zoekwoorden groep. En dat betekent dat als jij veel verkeer naar je website wil hebben en blijven houden, dat je continu moet produceren en moet promoten en dat moet goed gaan want als een promotie minder goed gaat, heb je opeens maar de helft van je verkeer. En als een promotie een week langer duurt dan heb je gewoon een week misschien helemaal geen verkeer. Dus hoewel er niks mis mee is, zorgt het ervoor dat het heel moeilijk is om je business te blijven groeien en te blijven groeien en dat terwijl het eigenlijk niet nodig is. Want de kracht van SEO en de kracht van zoekwoorden en gevonden worden daarop is juist dat als je een artikel plaatst, dat er vanaf dat moment bijvoorbeeld elke maand één bezoeker op komt. Of elke week één bezoeker, of elke dag één bezoeker of tien bezoekers of 100 bezoekers of duizenden bezoekers kan zelfs wel. Maar het gaat er vooral om dat je één keer iets publiceert en dat die vervolgens een bepaald aantal bezoekers per maand aantrekt.
Nou dat is natuurlijk niet zo heel veel, maar toch zijn die tien bezoekers, bezoekers waar je nooit meer iets voor hoeft te doen of vrijwel niets voor hoeft te doen. En als je dat bij elke blogpost voor mekaar krijgt en je publiceert er bijvoorbeeld vier in de maand, dan heb je na een maand heb je 40 bezoekers per maand. En de maand erop heb je er 80 per maand en de maand erop heb je er 120 per maand. EN als je dat over een lange periode optrekt dan krijg je dus een hele grote stijgende lijn, een lijn die je bijvoorbeeld hier kan zien van een blog waarvan ze zijn overgegaan van social media, wat ook al niet heel goed ging, naar SEO. En dan zie je dat die bezoekers zich opstapelen en opstapelen en met tien in de maand per blogpost is het nog heel weinig, maar wat nou als elke blog post er tien per dag aantrekt. En je publiceert er vier in de maand dus dan heb je de eerste week, heb je 70 bezoekers, en dan de tweede week heb je er 140, de derde week heb je er 210 en de vierde week heb je er 280 al. En de maand daarna krijg je er weer 280 in de maand bij.
Als je dan een jaar verder bent, zit je al op een paar duizend bezoekers per maand, en dat is niet ondenkbaar. Je kan je voorstellen dat deze manier van werken je een stuk meer rust brengt, want je groei zal geleidelijker zijn dan social media, tenminste doorgaans. Maar het zakt ook minder snel weg. En dat verkeer wat je hier ziet, hé die duizenden bezoekers is verdeeld over heel veel pagina’s, dus zelfs als één zoekwoord toevallig een beetje wegzakt is niet meteen dat hele verkeer weg. En dat is veel rustiger voor jezelf ook omdat je daadwerkelijk iets aan het opbouwen bent en elke maand een stukje beter groeit. En als je besluit om op een maand eens niks te doen of andere dingen te doen dan blijft dat verkeer gewoon redelijk stabiel. En dat is het grote verschil tussen verkeer halen uit social media en nieuwsbrieven of alleen maar daar verkeer uithalen en het verkeer halen uit SEO.
Maar dan denk je misschien, ja maar ik wil gewoon schrijven over waar ik over wil schrijven. Nou ja dat heeft dus in elk geval één probleem want als je van tevoren dus niet over zoekwoorden nadenkt, dan kan dat dus betekenen dat je schrijft over iets waar niemand op zoekt en dat je dus eigenlijk nooit bezoekers uit Google eruit kan halen. Maar stel dat je nog steeds graag zegt, nee ik wil zelf bepalen waarover ik schrijf. Helemaal goed, maar doe dan twee dingen. Doe één achteraf een kleine zoekwoordencheck om te kijken, het onderwerp waar ik over geschreven heb, zoeken mensen daarop en kan ik wat zoekwoorden waar mensen dan op zoeken erin verwerken? En in een andere blogpost heb ik uitgelegd hoe je precies zo’n zoekwoordenonderzoek doet.
En twee, als je nou meerdere ideeën hebt om over te schrijven, bijvoorbeeld meerdere producten waar je over kan schrijven of meerdere dingen die je hebt meegemaakt, kijk dan eerst even voordat je gaat schrijven waar het meest op gezocht wordt en begin dan met dat idee. Als het jou toch niet uitmaakt waar je over schrijft, doe het dan waar de meeste mensen op zoeken per maand. Want dan is de kans het grootst dat je daar permanent verkeer uit gaat krijgen uit Google. Dus wil je niet meer rond blijven rennen als een hamster en maar blijven werken en blijven werken, elke week, elke maand, om maar die duizenden bezoekers per maand te halen en wil je gewoon iets opbouwen voor de toekomst. Denk dan of vooraf goed na over, waar zoeken mensen op, dus waar ga ik over schrijven? Of kijk achteraf, ik wil hierover schrijven dus ik ga er zoekwoorden bij zoeken zodat ik verkeer uit Google blijf trekken elke maand.
En je zal het zien, dat niet alleen je bedrijf of je blog veel harder groeit maar ook dat het een stuk rust bij jou brengt omdat je weet dat het langzaamaan stijgt en het niet meteen wegzakt als je stopt met publiceren. En ik zie je graag weer terug want dan gaan we het hebben over nog veel meer manieren om SEO te doen, om conversieoptimalisatie te bereiken, over YouTube en over Voice.