Wat is het Contrast Principle en Hoe Werkt Het?

Hoe werkt het contrast principle? In welke situaties zien we dit effect terugkomen? Dit artikel vertelt je er meer over. Kijk ook eens naar de tip onderaan het artikel, die je helpt om op je eigen website in te spelen op dit effect.
Wat is het contrast principle?
Het contrast principle, wat ook wel contrast effect genoemd wordt, is een cognitieve denkfout. Het beschrijft dat personen de neiging hebben om tijdens een vergelijking van zaken die elkaar opvolgen, het tweede element in de sequentie waarde toe te kennen in een directe vergelijking met het eerste element. Evenals dat het vierde element in de rij een waarde krijgt op basis van de vergelijking met het derde element. De fout die hierbij gemaakt wordt, is dat het tweede element mogelijk een andere waarde zou krijgen als deze vergeleken wordt met het derde of vierde element.
Contrast principle voorbeeld
Een voorbeeld van een situatie waarin we het contrast principle herkennen, is de aankoop van een nieuwe bank. Mogelijk worden bij de aankoop van de bank drie verschillende winkels bezocht. Een bank in de tweede winkel krijgt een bepaalde beoordeling, op basis van de vergelijking met de bank die in de eerste winkel uitgeprobeerd werd. Gaat een consument vervolgens naar de derde winkel, dan wordt de bank aldaar vergeleken met die in de tweede winkel. Op deze manier neemt een consument mogelijk een andere beslissing, dan wanneer de derde winkel na de eerste zou zijn bezocht.
Contrast principle tips
Als marketeer is het belangrijk om rekening te houden met het feit, dat een consument producten bij meerdere aanbieders zal vergelijken. Dit betekent dat een consument jouw product vergelijkt met het product bij een website die na de jouwe bekeken wordt. Evenals dat jouw product wordt vergeleken met de website die voor de jouwe bezocht is. Het toont het belang van het beschrijven van de USP’s (Unique Selling Points) van je producten.