Conversie Verbeteren? 4 Vragen Die Onbewust Door het Hoofd Spoken van Elke Bezoeker
Ontdek 4 Vragen Die Elke Bezoeker Zichzelf Stelt op Elke Pagina van Jouw Website. Beantwoord Deze om Jouw Conversie te Verbeteren.
Misschien we de simpelste manier om jouw conversies te verhogen in de komende 24 uur! Bekijk hieronder de video of lees het blog om alles te ontdekken.
Conversie Verbeteren: 4 vragen die onbewust door het hoofd spoken van bezoekers Transcriptie
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces. Wil jij je conversie verbeteren van je website of je webshop? In deze video ga ik vier vragen behandelen die elke bezoeker zich onbewust stelt als die op jouw website komt.
En als je die vragen niet behandelt, dan daalt jouw conversie percentage enorm. Dus één simpele conversie optimalisatie tip beantwoordt deze vier vragen op elke pagina en je zal vanzelf merken dat jouw conversies gaan stijgen.
Die vier vragen volgen elkaar ook in volgorde op. Dus het is belangrijk dat je begint bij de eerste vraag en dan naar twee, drie en vier doorgaat.
En de vragen zijn als volgt: ‘waar ben ik?’, ‘wat kan ik hier doen?’, ‘waarom moet ik het hier doen?’ en ‘waarom moet ik het nu doen?’.
1: “Waar ben ik?”
De eerste vraag is ‘waar ben ik?’ en in een flits van een seconde bedenkt iemand als die op je site komt of doorklikt naar een nieuwe pagina, waar ben ik ook weer precies?
En waar ik terecht ben gekomen, voldoet dat aan mijn verwachtingen? Dus als ik geklikt heb op een bepaalde link, kom ik daar ook daadwerkelijk uit?
Als iemand niet weet waar die is, dan zie je hem een soort half in paniek raken en meteen linksboven op het logo klikken, op de terug knop van de browser of ergens anders in de website klikken zodat die in één keer weer weet waar die is.
Want er is niets zo frustrerend voor een bezoeker als dat die niet goed snapt waar die nu binnen de site is. En dat is meestal omdat het niet voldoet aan de verwachtingen. Ik klik daar ergens op en ik weet nu niet meer waar ik ben.
Dus zorg dat iemand altijd weet waar die is.
Antwoord op de vraag geven:
En dat is gelukkig niet zo ingewikkeld, door te zorgen dat je navigatie logisch is. Een kruimelpad kan daarbij helpen, zie je hier een voorbeeld van, zodat iemand altijd kan zien waar die is.
Ook iemand niet door laten sturen naar een andere website als die klikt, geen grote veranderingen in de header en de footer bijvoorbeeld. En zorgen dat de tekst waar iemand op klikt, dus de ankertekst of de omschrijving van ‘klik hier’ om ergens heen te gaan, aansluit bij de koptekst die die persoon erna ziet. Dus als iemand op een knop klikt om een offerte aan te vragen, zorg dan dat je als koptekst op de offerte aanvraag een pagina hebt staan ‘wilt u een offerte aanvragen?’. Op die manier matcht iemand waar die heeft geklikt met waar die naartoe is gegaan en dan heeft hij geen enkele stress over waar hij is.
2: “Waar ben ik?”/”Wat kan ik hier doen?”
De tweede vraag is ‘wat kan ik hier doen?’ of ‘wat heb ik hieraan?’.
De ‘waar ben ik?’ vraag is meestal ongeveer een halve seconde dat hij in beslag neemt, de ‘wat kan ik hier doen?’ heb je ongeveer twee of drie seconden voor. Dus iemand moet heel snel zien ik kom op de pagina, wat kan ik hier doen of wat heb ik hieraan?
Want wat gebeurt er als een bezoeker niet snel genoeg snapt wat die hier kan doen? Dan raakt hij heel snel gefrustreerd en gaat hij weg. Dat is het enige wat hij kan doen, als hij niet snapt wat hij hier kan doen, gaat een bezoeker weg.
Gelukkig is het niet zo ingewikkeld om een bezoeker duidelijk te maken wat hij op een pagina kan doen, alleen om de een of andere reden gaat het toch nog vaak fout. Zeker op websites gaat het vaak fout.
Antwoord op de vraag geven:
Er zijn een paar elementen, als je die goed inricht, dan weet iedereen precies wat die kan doen op die pagina. En we beginnen met koptekst.
Als je een duidelijke koptekst bovenaan hebt zoals deze, dan leest iemand dat en dan snapt die precies wat die op deze pagina kan doen. Daarnaast kan je de eerste afbeelding en de inleidende paragraaf ook gebruiken om heel snel duidelijk te maken wat kan je hier doen?
Andere opvallende elementen zoals bullet points kunnen daar ook bij helpen.
Dus als je een goede koptekst hebt, een goede inleiding, een goede afbeelding, ben je al een heel eind. Daarna kan je beginnen met de tekst en als iemand op een categorie pagina of een subcategorie pagina komt, dan kan je iemand snel tonen hoe die door kan klikken naar een betere categorie. Dus je moet iemand zo snel mogelijk laten zien wat hij hier kan bereiken.
3: “Waarom moet ik ‘het’ hier doen?”
Vraag nummer drie, de ‘waar ben ik?’ vraag, heb je ongeveer een halve seconde voor. De ‘wat kan ik hier doen?’, heb je dan nog twee en een halve seconde voor, zo ze zitten we op drie seconden. Dan heb je nog ongeveer zeven seconden om antwoord te geven op de vraag ‘waarom moet ik het hier doen?’.
En de ‘waarom moet ik het hier doen?’ vraag is een extreem interessant, want het vraagt heel veel van je om uit te leggen.
Bijvoorbeeld, hoe onderscheid je je van je concurrenten? Ben je wel betrouwbaar en kan je dat aantonen? Kan je het product wel leveren en kan je dat aantonen? Zijn er nog andere redenen waarom ik wel bij jou moet kopen en niet bij een concurrent?
Antwoord op de vraag geven:
En gelukkig, ook hiervoor zijn bepaalde elementen die heel snel antwoord kunnen geven op deze vraag. Onder andere de USP’s van jouw bedrijf, bijvoorbeeld de reviews die jij hebt ontvangen. En dat kan zijn een specifieke review of dat kunnen zijn een collectief van alle reviews bij elkaar.
En we hebben een aparte video die helemaal gaat over hoe je reviews goed inzet. Het kan gaan over de levertijd, kan gaan over garanties die je aanbiedt, over certificeringen die je hebt gehaald. Eigenlijk alles wat een bezoeker vertrouwen geeft, ik moet hier bestellen en niet ergens anders.
Dat kan je ook zelfs heel specifiek benoemen door concurrenten aan te halen, wat die aanbieden en uit te leggen waarom je beter bent, bijvoorbeeld door een vergelijking te trekken tussen jullie diensten of de producten. Ook kan je alternatieven benoemen en vertellen waarom je het toch bij jou moet bestellen.
Naast het bedrijf kan het ook aan een product zitten. Bijvoorbeeld omdat jij de enige bent die een product verkoopt of omdat je een snellere levertijd hebt of omdat de prijs gunstiger is of omdat de conditie waarin jij het product aanbiedt veel beter is.
De totale combinatie van waarom moet ik kiezen voor dit bedrijf achter het product en waarom moet ik dit product bij jullie afnemen? Die twee bij elkaar geven de antwoord op de vraag ‘waarom moet ik dit hier kopen?’.
En als je die drie vragen kan beantwoorden ‘waar ben ik?’, ‘wat kan ik hier doen?’, ‘waarom moet ik het hier doen?’, dan ben je al een heel eind. En ga maar eens kritisch jouw pagina’s na, of je nou diensten hebt of een webshop en weet je zeker dat je antwoord geeft op al die vragen, dat je dat snel op de pagina doet en dat je onderscheiden bent van concurrenten. Dat is een uitdaging, maar we hebben nog de laatste vierde vraag.
4: “Waarom moet ik het nu doen?”
En de vierde vraag, daar hoor je eigenlijk bijna nooit iemand over, maar dat is de vraag ‘waarom moet ik het nu doen?’. Dus je hebt antwoord gegeven ik weet waar ik ben, ik weet wat je doet, ik weet waarom ik het bij jou moet afnemen en niet bij iemand anders.
Maar waarom zou ik dat nu doen en niet morgen of volgende week? En dan weet je als bedrijf zijnde dat die morgen of die volgende week, die komt nooit, de klant gaat vergeten en die komt nooit meer bij je terug en die bestelt het bij een concurrent.
Antwoord geven op de vraag:
Dus geef de bezoeker zo veel mogelijk reden om dat product of dienst nu te regelen. En dat doe je maar op één manier en dat is door urgentie in te brengen in een aanbod.
Er zijn verschillende manieren om urgentie op te wekken, dus ik zal je nu een paar voorbeelden geven, maar om te beginnen heb je soms externe urgentie. En dat is urgentie waar jij eigenlijk niets voor hoeft te doen als bedrijf. En dat gebeurt bijvoorbeeld als iets een seizoensproduct is.
Denk bijvoorbeeld aan airconditioning. Ja, die wil ik nu hebben, want het is nu heet. Of schaatsen, want er ligt nu ijs. Er kan ook externe urgentie zijn omdat degene die achter de computer zit heel duidelijk te horen heeft gekregen van zijn partner dat die nu dat product gaat bestellen.
Maar dat is externe urgentie waar we in principe niets aan kunnen doen. Maar er is ook urgentie waar je wel wat aan kan doen.
En een algemene vorm van urgentie is door het subtiel te verwerken in je copywriting, door woorden te gebruiken als nu, direct, laatste, tijdelijk.
Daarmee suggereer je dat het product of de dienst of het aanbod wat je doet niet altijd zal blijven en als ze dat nu niet afnemen, dat het misschien verdwijnt. Maar je kan ook keiharde urgentie erin brengen. Bijvoorbeeld door je voorraad aantal te laten zien en te laten zien dat het bijna op is. Of door een op is op actie te houden.
Je kan ook een timer zetten op een kortingsactie of überhaupt levertijd van een product.
Of je kan een extra accessoire of een extra onderdeel meeleveren als ze het binnen een bepaalde tijd kopen. Maar dat is natuurlijk wel gefabriceerde urgentie, want vaak is het niet echt.
Je gebruikt het om mensen aan te sporen, maar het is nep en daar kan je niet te ver in doorslaan. Als je dat doet, voelt het alsof ze gemanipuleerd worden en dan weet je zeker dat ze niets bij je kopen.
Maar je kan ook urgentie creëren door de gevolgen van het niet afnemen van de dienst of van het product heel erg duidelijk neer te leggen of zelfs op de blazen, door heel veel aandacht te besteden aan hoe verschrikkelijk de gevolgen kunnen zijn als ze niet nu handelen.
En datzelfde kan je doen met de voordelen of het eindresultaat wat mensen krijgen als ze wel nu handelen. Dus mensen ervaren dan extreme gevolgen als ze niet nu handelen en ze zien meteen het rooskleurige plaatje als ze wel nu handelen.
Bijvoorbeeld, stel dat jij een fitness programma verkoopt, dan kan je heel erg benadrukken dat mensen zich niet onzeker in hun lijf willen voelen of dat ze niet te zwaar willen zijn of dat ze niet als slome willen worden gezien en je kan het beeld schetsen dat ze over een week of drie maanden of zes maanden of een jaar, dat ze zich dan fit voelen en dat iedereen ze bewondert en dat iedereen zegt goh, wat zie je er goed uit en elke dag sta je vrolijk op, vol met energie.
Door dat contrast te schetsen creëer je een enorme urgentie bij iemand intern om op die knop te drukken en in dit geval het fitness programma te kopen.
En je kan zelfs kleuren gebruiken om urgentie op te wekken. Bepaalde kleuren, bijvoorbeeld oranje of rood, die wekken van nature wat meer urgentie op.
Maar met kleuren moet je wel voorzichtig zijn, want het is veel belangrijker dat de kleuren in goed contrast staan met je webshop of website als dat het je conversie zal verhogen met tientallen procenten. Dan is het de copywriting en de juiste presentatie van het aanbod met de juiste manier van urgentie erbij, is veel belangrijker dan het kleurtje.
Dus dat zijn de vier cruciale vragen die elke bezoeker eigenlijk onbewust wil weten, ‘waar ben ik?’, ‘wat kan ik hier doen?’, ‘waarom moet ik het hier doen?’, ‘waarom moet ik het nu doen?’. Als je op elke pagina een antwoord kan geven op die vier vragen, dan garandeer ik je dat je conversies door het dak gaan.
Heb je hier nog vragen over of wil je hier meer over weten of wil je advies hebben speciaal voor jouw website of shop, stuur dan een mailtje naar Bart@klikproces.nl of laat een reactie achter op YouTube of onze blog. Krijg je van mij een persoonlijk antwoord. En ik zie je graag bij de volgende video met nog meer advies over SEO, conversies, YouTube of Voice Search.