100+ Veelgebruikte Conversies Vernietigende Woorden Die Je Als Copywriter Nooit Meer Mag Gebruiken

Klik hier om de complete lijst met alle conversie vernietigende woorden te downloaden.
Transcript van de video:
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces. Leuk dat je kijkt. Vandaag in deze video gaan we het hebben over de meer dan 100 veelgebruikte conversie vernietigende woorden die je al copywriter nooit meer mag gebruiken.

In deze video wil ik graag een aantal dingen gaan uitleggen. Ik wil gaan uitleggen wat die conversie vernietigende woorden precies zijn en waarom ze zo conversie vernietigend zijn. Ik ga je ook uitleggen dat we ze hebben opgedeeld in 9 soorten woorden, 9 woordgroepen.
Per woordgroep ga ik voorbeelden laten zien van wat voor woorden zijn dit, waarom zijn die zo conversie vernietigend, hoe worden die nu gebruikt op websites en wat is een alternatief om te gebruiken op deze woorden.

De woorden die ik je nu ga laten zien, zijn zo conversie vernietigend eigenlijk om 2 redenen. Voor je doelgroep zijn ze onbegrijpelijk of onduidelijk. En wanneer jouw doelgroep, jouw bezoekers, jouw lezers iets helemaal niet of niet helemaal begrijpen ontstaat er twijfel en wanneer iemand twijfelt over iets dan doet die het niet.
Normaal gesproken bij twijfel niet oversteken.
Dat zorgt ervoor dat jouw website of jouw webshop een lager conversiepercentage heeft, dus je krijgt minder leads binnen, minder verkopen binnen, minder inschrijvingen voor je nieuwsbrief en dat zorgt uiteindelijk onderaan de streep voor minder omzet.
Daarom is het zo cruciaal om te zorgen dat je deze woorden nooit meer gebruikt en ze vervangt door woorden die wel converteren.
De complete lijst van alle woorden, het zijn er meer dan 100 die we inmiddels verzameld hebben, die kan je vinden op onze website. Die kan je daar gratis downloaden. In de beschrijving beneden staat een link naar onze website, naar de specifieke pagina.
Ga daar heen, download het hele bestand en dan kan je vervolgens gebruiken om jouw website of webshop per direct conversie gerichter te maken.
Klik hier om de complete lijst met alle conversie vernietigende woorden te downloaden.

De eerste woordgroep zijn de onduidelijke bijvoeglijk naamwoorden. Een voorbeeld is non-nonsense, gepassioneerd of wij hebben een passie voor iets. Of een woord als flexibel.
Deze woorden zijn heel erg onduidelijk voor een lezer. En ze zijn vooral onduidelijk , omdat je er van alles van kan maken. Dus laat ik no-nonsense nemen als voorbeeld.

Ik heb een voorbeeld gevonden van Autohopper. Autohopper heeft in de kernwaarden staan: Wij noemen onszelf de no-nonsense autoverhuurder van Nederland. Omdat de prijzen scherp zijn, geen geneuzel achter de komma en heldere voorwaarden.
Maar dat is niet de definitie van no-nonsense. No-nonsense kan nog veel meer betekenen. No-nonsense kan betekenen geen ingewikkelde contracten, no-nonsense kan betekenen dat er korte vergaderingen zijn intern, dat er weinig bureaucratie is, dat het heel erg hand-on is. Het kan echt van alles betekenen.
En hier bij Autohopper hebben ze het eigenlijk meer over scherpe prijzen, dus de goedkoopste of goedkoop in elk geval.
Heldere voorwaarden gaat eigenlijk meer over eerlijkheid en niet per se over no-nonsense. En zo zie je maar weer, het woord no-nonsense is op meerdere manieren te interpreteren en daarom wil je dat dus niet gebruiken voor jouw website of webshop.

Een ander goed voorbeeld is beste. Het woord beste wordt heel vaak gebruikt. Maar het woord beste zegt niets. Als we het hebben over de beste fiets, dan kan dat van alles betekenen.
Het kan zijn dat die goedkoop is, het kan zijn dat die heerlijk rijdt bij lange fietstochten, het kan zijn dat je er makkelijk op kan stappen, het kan zijn dat je er nooit onderhoud nodig heeft, het kan zijn dat hij speciale banden heeft, het kan echt van alles zijn.
Dus in plaats van het woord beste, gebruik een ander -ste woord. Ste is een woord in overtreffende trap. Bijvoorbeeld goedkoopste. Of juist duurste. Je kan misschien het grootste product leveren of het kleinste. Je kan de nieuwste dienst hebben of juist de oudste.
Je kan allerlei -ste woorden gebruiken om te communiceren waar jullie zo goed in zijn. Maak het zo concreet mogelijk. Geef ook direct een voorbeeld ervan als dat mogelijk is.

Daarnaast, de 2e groep zijn onduidelijke wat algemene woorden. Bijvoorbeeld een woord als synergie. Wat betekent het woord synergie.
Synergie is betekent dat het geheel meer is dan de som der delen. Nu heb ik hier weer een voorbeeld gevonden van iemand die het woord synergie gebruikt op zijn website om te proberen te verkopen.

Er staat hier: Elk bedrijf dat wil floreren en blijven groeien, moet de synergie binnen het bedrijf groot houden. Synergie bestaat uit 2 elementen: Innovatie en implementatie.
Oke… Maar ik heb nog geen idee wat het woord synergie nu precies inhoudt of betekent. Het wordt ook verder niet uitgelegd. Betekent synergie nu samenwerking of betekent synergie, ja zeg het maar?
Want volgens mij als je wilt groeien als bedrijf, moet je gewoon zorgen dat je steeds meer omzet binnenhaalt en je kosten niet gelijk blijven stijgen met je omzet.
Dus, geen idee wat hiermee bedoeld wordt. Echt oprecht geen idee. Want nogmaals jij als bedrijf hebt een verhaal wat je wilt vertellen en dat verhaal moet wel duidelijk zijn voor iedereen.

Een ander voorbeeld is: marktleider. Een marktleider is een bedrijf dat het grootste marktaandeel heeft in… ja in wat? Daar gaat het vooral om.
Het woord marktleider dat kennen de meeste mensen wel. Dat betekent dat je de grootste bent. Maar in wat ben je de grootste? ben je de grootste qua omzet in jouw branche? Zet je de meeste aantallen om? Ben je specifiek groot in een merk?
En zo ja, wat is daar dan het bewijs voor dat jij marktleider bent? Dus wees duidelijk en concreet in wat je bedoeld en laat het niet in het midden hangen.
Want dat zorgt voor twijfel en twijfel zorgt ervoor dat minder mensen contact met jou opnemen of jouw product te kopen, zodat je omzet krijgt.

Als nummer 3, hebben we twijfel zaaiers. Twijfel zaaiers dat zijn woorden die eigenlijk uitdrukken, vanuit jou naar de lezer, dat je het ook niet altijd weet. En dat helpt niet als mensen een aankoop beslissing willen nemen.
Als iemand iets wil kopen, dan wil die dat degene die hem iets aanbiedt, zeker is van zijn zaak en of je dat nodig hebt of niet. Want als ik in een zin het woord soms gebruik. Dit product komt soms heel goed van pas of het resultaat is soms heel groot.
Ja, dan wil ik weten wanneer is het dan wel groot en wanneer is het dan niet groot.

Dus ik heb een stuk gevonden op een website. Lees even met me mee.
Soms zeggen mensen wel eens dat je moet groeien in een nieuwe situatie en dat is soms ook zo. Maar de les die ik vandaag heb geleerd is deze: oncomfortabel betekent niet altijd slecht, maar soms gewoon dat je nieuwe situatie moet wennen aan jou. Geef het de tijd en blijf lopen.
Hier schiet je natuurlijk helemaal niets mee op. Want wat ze hier eigenlijk zeggen is: is er een nieuwe situatie? Ok, dan kan dat goed gaan, maar het kan ook niet goed gaan.
Dus eigenlijk moet je gewoon niets doen en blijven lopen. Dat is natuurlijk geen advies of geen hulp, dat helpt niemand verder. Als jij als bedrijf iets wilt verkopen, dan kan je niet zeggen soms.
Je moet dan heel duidelijk zijn: in deze en deze situatie is dit de oplossing en in deze en deze situatie is dit andere de oplossing. Daar help je een klant mee en dan zorg je ervoor dat die ook een beslissing kan maken om iets te kopen.

Ik heb hier als voorbeeld heel concreet. Wanneer jouw bedrijf een minimale investering van 1000 euro vraagt en die persoon weet zeker dat die, die 1000 euro wel heeft. Dan zegt je: Nou top! Vraag een offerte aan, bel ons, mail ons.
Heb je geen 1000 euro? Koop dan een doe-het-zelf cursus en ga zelf aan de slag.

Dan hebben we ook nog de niets toevoegers. Niets toevoegers, de naam zegt het al, zijn woorden die eigenlijk niets toevoegen aan de zin. Een woord als absoluut of onwijs bijvoorbeeld.
Dit betekent ook dat je of dit woord eigenlijk kan weglaten of dat je dit woord samen met het woord wat erachter komt kan combineren tot een krachtiger woord. Een woord als onwijs bijvoorbeeld.
Stel dat je een zin hebt, waarin staat dat vind ik onwijs mooi. Onwijs en mooi kan je dan samenvoegen om een nieuwe zin te maken, bijvoorbeeld: prachtig. Dat is korter, duidelijker en het woord onwijs voegt eigenlijk niets toe.
Andersom, wanneer je het woord onwijs weglaat, dat vind ik mooi, zegt het eigenlijk precies hetzelfde. Dus deze woorden hebben de neiging om in je tekst te sluipen. Haal ze eruit, want ze voegen niets toe en maken het onnodig lang. Ook hier weer een voorbeeld van een website.

Dit is de Libelle en daar staat: Echt waar: mannen lijden meer onder griep dan vrouwen. Het gaat hier om het woordje echt. Wat voegt het woord echt toe in dit geval.
Op het moment dat er gewoon staat: Mannen lijden meer onder griep dan vrouwen. Dan is dat goed. Het stukje echt waar voegt niet zoveel toe. Als er staat: mannen lijden meer onder griep dan vrouwen, het is nu bewezen.
Of onderzoek toont aan of wetenschappelijk onderzoek toont aan of iets in die zin, is dat sterker dan wanneer je zegt: echt waar. Meestal wanneer iemand zegt echt waar, dan krijg je juist argwaan.
Want waarom zou je dat toevoegen.

Klein beetje is nog zo’n mooi voorbeeld. Je hebt een zin waarin je zegt: dat is een beetje zo. Soms voegen mensen dan nog een woord klein daaraan toe. Het is een klein beetje zo.
Maar hoe klein is het nu precies.
Druk het uit in iets wat duidelijk is. Bijvoorbeeld 1 honderdste of 1 procent. Druk het uit in euro’s of druk het uit in iets wat duidelijker is dan een klein beetje.
Klik hier om de complete lijst met alle conversie vernietigende woorden te downloaden.

Pleonasmen. Nou het woord pleonasme is een wat moeilijk woord, maar pleonasme betekent in feite dat je een woord toevoegt wat eigenlijk in het woord wat ervoor of erna komt al verweven staat.
Groen gras is het meest bekende voorbeeld. Want gras is altijd groen. Dus het woord groen hoef je niet toe te voegen. Witte sneeuw, sneeuw is altijd wit. Dus dat hoef je niet toe te voegen.
Dit gebeurd verbazingwekkend vaak. Je kan deze woorden simpelweg weglaten.

Ik heb hier een voorbeeld en daar gaat het om de volgende zin: De planning vooraf, daar gaat het om. De planning vooraf die zich richt op crowd control staat bekent onder de naam crowd management.
Een planning is altijd vooraf.
Je kan een planning niet achteraf maken. Dus hier moet gewoon staan, dit woord moet gewoon weg. De planning gericht op crowd control staat bekent onder de term crowd management. Zeg je precies hetzelfde mee, alleen je zin klopt beter.

We hebben ook nog lelijke woorden. Lelijk woorden zijn geen woorden die lelijk zijn an sich of dat het woord er lelijk uitziet. Lelijke woorden zijn woorden die de neiging hebben om verkeerd gebruikt te worden, waardoor ze heel lelijk overkomen.
Eigenlijk een beetje denigrerend voor de lezer. Een woord als dus, heeft dat in zich. Er komt een conclusie, maar heel vaak een conclusie die niet helemaal duidelijk is. Vanzelfsprekend, ook zo’n voorbeeld.

Dus hier heb ik een stuk van trouw.nl. En dat staat hier:
Nederland feminiseert in twee opzichten. De meerderheid van de rechters is thans vrouw en het onderwijs lijkt sowieso een vrouwelijke aangelegenheid te zijn. Rechters kunnen vaak thuis werken en een duobaan (twee juffen delen een groep) is eerder regel dan uitzondering in het basisonderwijs. Vanzelfsprekend, nou daar komt die, werkt dat getalsmatig gezien vervrouwelijking in de hand.
Ik heb dus geen flauw idee wat ze met die vervrouwelijking bedoelen. Ik denk dat ze bedoelen dat als je parttime werkt, dat het dan is alsof je een baan hebt of zoiets? Echt geen flauw idee.
Dus dit is een typische vanzelfsprekendheid, waarbij ik geen idee heb wat ze bedoelt en daardoor voel ik mezelf dom en denk “nou, ja geen idee. Het zal wel. Jij zal het allemaal wel snappen, maar ik snap het niet. Dus ik ga wel wat anders doen met mijn tijd”.
Let dus heel erg op met deze woorden. Ze zijn niet per se verkeerd, maar let op. Als je twijfelt, zorg er dan voor dat je iets of iemand jouw tekst na laat lezen als extra controle om zeker te weten dat je niet zo overkomt.

Moeilijke woorden. Ja er zijn echt veel moeilijke woorden die veelgebruikt worden, met name eigenlijk jargon. Per branche verschillen die woorden heel erg, maar jargon is 1 van de meest vervelende dingen om te gebruiken in je tekst, zolang je doelgroep niet bestaat uit mensen die heel bekent zijn in de branche.
Wanneer ik iets lees over zoekmachine optimalisatie, hoef je van mij niet alle begrippen meer uit te leggen. Want ik ken alle begrippen van SEO al. Sterker nog, ik vind het vervelend wanneer iemand alles gaat uitleggen alsof ik er niets vanaf weet. Dus van mij mag je meteen diep in de stof gaan.
Maar 9 van de 10 keer is dat niet zo. Zeker niet wanneer je nieuwe klanten aan wilt trekken, die er niets vanaf weten. Of wanneer je je richt op consumenten, dan moet je zo eenvoudig mogelijk praten, zodat iedereen het snapt.

Heb ik hier een heel mooi voorbeeld: adequaat. Sowieso kan het woord adequaat meerdere dingen betekenen. Maar hier in het Financieel Dagblad staat: UWV voert taken adequaat uit. Nu is het heel erg de vraag wat betekent dat adequaat. Ze presteren adequaat.
Betekent dat, dat ze goed presteren, dat ze snel presteren, dat ze direct presteren, dat ze presteren zoals afgesproken. Ik heb geen idee wat het woord adequaat in deze zin betekent. Dus snap ik niet wat hier geschreven staat.
Wederom krijg je die twijfel en die twijfel zorgt ervoor dat je dus niet gaat kopen.

Een ander simpel voorbeeld: initiëren. Daar heb ik ook hier een mooi voorbeeld van. Om samen te kunnen sporten is het noodzakelijk om een aantal spelregels en richtlijnen te initiëren, vast te stellen en te bewaken. Waarom gebruik je zo’n moeilijk woord? Initiëren, te beginnen, te starten.
Om samen te kunnen sporten is het noodzakelijk om een aantal spelregels en richtlijnen op te stellen en te bewaken. In te zetten, iets in die zin. Gebruik in die zin niet het woord initiëren. Niet iedereen kent dat woord.

Ouderwetse woorden. Ook hierbij geldt, net als bij het stukje over jargon, het ligt een beetje aan wie je doelgroep is. Als je doelgroep gewoon wat ouder is, laten we zeggen 50 of 60+ dan kunnen deze woorden prima.
Maar als je doelgroep wat jonger is, dan raad ik niet aan om deze woorden te gebruiken. Omdat 1, jongeren zich hier niet door voelen aangesproken, maar het kan ook nog zo zijn dat ze het woord simpelweg niet kennen en daarmee je tekst niet begrijpen. Wat weer zorgt voor twijfel, wat weer zorgt voor minder conversies.

Dus hier in het bastionoranje.nl staat een stuk: Politiek wil theater bij Katrien in Trinitietstraat aldaar behouden. Aldaar, ja… Als je dit woord weglaat. Politiek wil theater bij Katrien in Triniteitstraat behouden, is het een prima koptekst die voor iedereen duidelijk is.
Hier hebben ze het ook gewoon. Hier zeggen ze: op de huidige plek. Dat is veel duidelijker, dan dit woord aldaar. Dus haal dit woord gewoon weg.

Hier nog een voorbeeld. Overige onderwerpen aangaande kinder en jeugdrecht. Overige onderwerpen over of met betrekking tot kinder en jeugdrecht. Aangaande is echt een ouderwets woord. Gebruik het woord simpelweg niet.
Zo zijn er natuurlijk nog veel meer. Maar nogmaals beneden in de beschrijving vind je een link naar het artikel op onze website en daar kan je het bestand downloaden met alle woorden die je niet meer moet gebruiken.

Engelse woorden. Ja Engelse woorden. Dat kan een probleem zijn, want 1 niet iedereen kent Engels. Dus daardoor kan je misschien de tekst gewoon simpelweg niet snappen. Daarnaast zijn heel veel Engelse woorden jargon. Dan kom je weer op hetzelfde probleem, namelijk dat niet iedereen de jargon kent. Dat maakt de tekst misschien weer onbegrijpelijk.

Ik heb hier een stuk over fashion. Wat staat hier in. Wie dacht dat glimmende trainingsbroeken en badslippers met sokken het toppunt van anti-glamour is heeft het mis. Dit seizoen halen de designers hun inspiratie blijkbaar van de camping wordt de trainingsbroek opeens fancy en cool. Daar gaat het om. De trainingsbroek wordt fancy.
Maar wat zeggen ze daar nu mee? Wordt die mooi? Is die weer in? Is die sexy? Wat is die precies? Ik heb echt geen idee wat ze hier bedoelen met het woord fancy. Ik denk dat ik niet de enige daarin ben. Dus is het onbegrijpelijk en kan ik er niet zoveel mee en klik ik door naar de volgende website.

Hier ook. De enige uitzondering hierop is, dit is niet echt een conversie gerichte tekst. Het gaat over een award. Maar ze hebben hier staan: Reebok crossfit 020 kenmerkt zich door het super dedicated team. Niet alleen is dedicated al een moeilijk woord. Dedicated, toegewijd. Wat betekent dat precies?
Het is ook nog eens super dedicated. Maar wat betekent dat nu precies? Wat is een super dedicated team? Hoe kenmerkt zich dat? Hebben ze heel veel getraind of zijn ze altijd aan het trainen of hebben ze harder getraind? Wat houdt dit nu precies in? Dat is behoorlijk onduidelijk.
Zorg ervoor, als je een tekst schrijft, dat je dergelijke termen vervangt door iets wat wel duidelijk is. Ook hiervoor geldt, als je het wilt controleren. Laat iemand het lezen die niets van jouw onderwerp af weet. Gegarandeerd dat die zulke termen markeert en niet weet wat je hiermee bedoeld.
Klik hier om de complete lijst met alle conversie vernietigende woorden te downloaden.
Ik weet zeker, las je naar onze website gaat (link staat beneden in de omschrijving). je download de hele lijst met alle woorden die jouw copywriting vernietigen. je kijkt naar jouw website of webshop en je gaat het verbeteren. Dat je meer leads binnen gaat halen, meer verkopen gaat genereren, dus meer omzet binnenhaalt.
Laat me weten hoe je dit precies van plan bent. Wat ga je precies veranderen? Wat zijn de resultaten? Heb je verder nog vragen of opmerkingen, dan kan je ze of hier onderaan in de video reacties achterlaten. Of op onze website en je krijgt van mij persoonlijk antwoord. Bedankt en tot de volgende video.
